Η επανάσταση των φιλοσόφων ενάντιας τους θεούς, στους ιερείς, στην κοινωνία και στους θεσμούς
Το ταπεινό αυτό άρθρο αφιερώνεται στη μνήμη του Διογένη Λαέρτιου, στον οποίο οφείλουμε τα περισσότερα που γνωρίζουμε για τους βίους των αρχαίων ελλήνων φιλοσόφων και διατηρούμε τη μνήμη τους.
Θέλησα να γράψω αυτό το μακροσκελές άρθρο (η συγγραφή του οποίου οφείλεται στους ανά τους καιρούς μελετητές της ελληνικής φιλοσοφίας και όχι σε εμένα) βλέποντας γύρω μου να θεριεύει μία μεγάλη -ίσως επιτηδευμένη- παρεξήγηση.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχει συμβεί μια άνευ προηγουμένου υποτιθέμενη αναβίωση ίου «αρχαίου ελληνικού πνεύματος», και την οποία παραδόξως ταυτίζονται οι αρχαίες ελληνικές θρησκείες, δοξασίες και μυθολογίες, αλλά και η αρχαία Πολιτεία, ·με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, στοχασμό και επιστήμη. Στον ημιμαθή ή κακώς εμπνευσμένο νου των επίδοξων μελετητών και συγγραφέων, πάρα πολλών αναγνωστών και κυρίως των νέων ανθρώπων, όλα τα αρχαία ανακατεύονται πρόχειρα και ασύστολα, βαδίζουν χέρι-χέρι οι αρχαίοι θεοί και οι ιερείς με τους φιλόσοφους, οι μύθοι με τους επιστημονικούς στοχασμούς, οι αρχαίοι πολιτικοί με τους διανοούμενους.
Γι’ αυτούς, ο Δίας κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τον Αναξαγόρα ή με τον Σωκράτη, ο Ησίοδος είναι ίδιος με τον Θαλή και τον Ηράκλειτο, ο Απόλλωνας συμβαδίζει με τους ήρωες της φιλοσοφίας, η αργοναυτική εκστρατεία είναι ταυτόσημη με την αναζήτηση του μυστηρίου του σύμπαντος, οι ιερείς και οι μάντεις συζητούνται μαζί με τους φιλόσοφους, οι αρχαίες ελληνικές πολιτείες υπάρχουν μόνο για τους πρωτοποριακούς διανοητές, η φιλοσοφία και η επιστήμη είναι επίσημο προϊόν του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού γενικώς. Συνθέτουν με όλα αυτά τα τελείως ετερόκλητα στοιχεία, μία ψευδή εικόνα της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, ονομάζοντάς την «αρχαίο ελληνικό πνεύμα» σε εθνικό επίπεδο, και συχνά ανακατεύουν στο μίγμα και ένα μεγάλο ποσοστό επιστημονικής φαντασίας, μεταμοντέρνων μυστικισμών, θεοσοφικών αντιλήψεων, νεομυθολογίας, και, φυσικά, άκρατου εθνικισμού (που καμία βάση δεν έχει στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, πόσο μάλλον στη φιλοσοφία).
Θέλω, λοιπόν, με το άρθρο αυτό, να καταδείξω -όσο μπορώ- πέντε πράγματα, τα οποία φαίνεται ότι διαφεύγουν τελείως από όσους γράφουν ή διαβάζουν ή συζητούν ολόγυρα μου για τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους:
1) Ουδεμία σχέση δεν είχε η αρχαία ελληνική θρησκεία και τα ιερατεία της και οι θεοί τους και οι μύθοι τους με τους περισσότερους από τους αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους. Αντιθέτως μάλιστα, οι περισσότεροι από τους φιλόσοφους κυνηγήθηκαν από τα ιερατεία, συνήθως καταδικάζονταν ως άθεοι ή ασεβείς ή αιρετικοί από την αρχαία ελληνική «Ιερά Εξέταση» (που ήταν το ίδιο στυγνή και παράλογη όσο και η χριστιανική), δεν πίστευαν στην αρχαία ελληνικές θρησκείες, και ακόμη και όταν αυτοί θεολογούσαν, δήλωναν ότι υπάρχει ένας θεός και όχι πολλοί, ο Θεός του Σύμπαντος, το Ένα πίσω από τα πάντα.
Οι περισσότεροι φιλόσοφοι επέκριναν τις θρησκευτικές αντιλήψεις των υπολοίπων Ελλήνων ως αφελείς και μυθολογικές, πολεμούσαν τους ιερείς, τις δεισιδαιμονίες, απέρριπταν τις αντιλήψείς της εποχής τους, όλοι οι φιλόσοφοι εξαρχής αναζητούσαν την ουσία των πραγμάτων, δεν τους κάλυπτε η θρησκεία, και άρα την ακυρώνουν μέσα από το έργο τους.
Οι περισσότεροι ήταν επιστήμονες όπως οι σύγχρονοι επιστήμονες, και φιλόσοφοι και διανοούμενοι όπως οι σύγχρονοι φιλόσοφοι και διανοούμενοι, και όχι ακόλουθοι θρησκειών και λαϊκών δοξασιών. (Η αρχαία ελληνική θρησκεία καταστράφηκε από τους Έλληνες φιλόσοφους, σε μεγαλύτερο βαθμό από τους χριστιανούς αυτοκράτορες, και μάλιστα οι Έλληνες κατέληξαν να πάψουν να πολεμούν για τους θεούς, γι' αυτό και τους νίκησαν οι Ρωμαίοι που πίστευαν ακόμη στους θεούς και πολεμούσαν γι' αυτούς με πάθος).
2) Συνήθως οι φιλόσοφοι δεν είχαν καμία στενή σχέση με την επίσημη Πολιτεία, συχνά την αποστρέφονταν ή επαναστατούσαν εναντίον της, και ακόμη πιο συχνά η επίσημη Πολιτεία τους συλλάμβανε, τους δίκαζε, τους καταδίκαζε, τους εξόριζε, τους φυλάκιζε, τους σκότωνε, τους απομόνωνε, ή τους ανεχόταν για πολιτικούς λόγους.
Θαλής ο Μιλήσιος (Πηγή: Περιοδικό Strange, τεύχος 63, άρθρο «Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και το αρχαίο ελληνικό κατεστημένο», Παντελής Γιαννουλάκης, σελίδα 21)
3) Ουδεμία σχέση είχαν οι φιλόσοφοι με τους περισσότερους από τους συμπολίτες τους και με τον απλό λαό, ο οποίοι συνήθως βρισκόταν σε χαμηλότατο ή μέτριο πνευματικό επίπεδο, δεν τους καταλάβαινε καθόλου, συχνά οι άνθρωποι τους κορόιδευαν, τους χλεύαζαν, δεν τους αποδέχονταν, ή ακόμη και τους φοβούνταν ή ένιωθαν δέος μπροστά τους.
Οι περισσότεροι φιλόσοφοι ήταν αντικοινωνικοί, μοναχικοί τύποι, που συναναστρέφονται μόνο τους ομοίους τους και τους πιστούς μαθητές τους, έφτιαχναν δικές τους κλίκες (τις «σχολές»), μακριά από τα αυτιά και τα μάτια των ανόητων.
Και, φυσικά, δεν θα πρέπει να ταυτίζονται με τον μέσο άνθρωπο της αρχαίας ελληνικής πραγματικότητας, που καμία απολύτως σχέση δεν είχε με αυτό τον εξαιρετικό τύπο ανθρώπων. (Κάποιοι απ' αυτούς δέχονταν να μισθωθούν για να διδάξουν κάποιους νέους των καλών οικογενειών, κι αυτό ήταν όλο).
Η επιρροή τους στην κοινωνία, εκδηλώθηκε κυρίως στην ύστερη αρχαιότητα.
4) Οι περισσότεροι φιλόσοφοι δεν ήταν Αθηναίοι, ούτε εξελίχθηκαν ως φιλόσοφοι εξαιτίας της ζωής τους στην Αθήνα. Η φιλοσοφία ούτε γεννήθηκε στην Αθήνα ούτε πέθανε στην Αθήνα. Ήταν μερικές φορές περαστική από την Αθήνα, στο ταξίδι της προς την εξερεύνηση του γνωστού κόσμου. Οι περισσότεροι φιλόσοφοι ταξίδεψαν σε όλον τον αρχαίο κόσμο, συλλέγοντας τις γνώσεις τους από παντού, και επέστρεφαν για να διδάξουν τους Έλληνες με τα συμπεράσματα τους, τις γνώσεις και τις εμπνεύσεις που αποκόμισαν από τις έρευνες, τις θεωρίες και τις εξερευνήσεις τους.
4) Οι περισσότεροι φιλόσοφοι δεν ήταν Αθηναίοι, ούτε εξελίχθηκαν ως φιλόσοφοι εξαιτίας της ζωής τους στην Αθήνα. Η φιλοσοφία ούτε γεννήθηκε στην Αθήνα ούτε πέθανε στην Αθήνα. Ήταν μερικές φορές περαστική από την Αθήνα, στο ταξίδι της προς την εξερεύνηση του γνωστού κόσμου. Οι περισσότεροι φιλόσοφοι ταξίδεψαν σε όλον τον αρχαίο κόσμο, συλλέγοντας τις γνώσεις τους από παντού, και επέστρεφαν για να διδάξουν τους Έλληνες με τα συμπεράσματα τους, τις γνώσεις και τις εμπνεύσεις που αποκόμισαν από τις έρευνες, τις θεωρίες και τις εξερευνήσεις τους.
Οι συντοπίτες τους σπανίως τους αναγνώριζαν ως σοφούς, κ έτσι αναγνωρίζονταν σε άλλους τόπους. (Τότε, όπως και τώρα, κυβερνούσε στην Ελλάδα η μισαλλοδοξία). Οι περισσότεροι φιλόσοφοι δεν γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο κυρίως σώμα της Ελλάδας, αλλά στη Μικρά Ασία, στην Ιωνία και στη «Μεγάλη Ελλάδα» και στις αποικίες. Οι περισσότεροι φιλόσοφοι κατέφευγαν στις αποικίες, επειδή τους κυνηγούσαν, προτιμούσαν τις κοινωνίες των νέων πολιτειών και αποικιών όπου άκμαζαν οι νέες ιδέες, κυρίως στην Κάτω Ιταλία, στη Σικελία, κλπ. Συνήθως δεν συμβάδιζαν με το αθηναϊκό ή το σπαρτιατικό κράτος.
5) Όλοι ανεξαιρέτως οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι ήταν πάρα πολύ παράξενοι άνθρωποι, τελείως strange, τύποι, εκκεντρικοί, πολυσχιδείς και πολυμαθείς ιδιότροποι, παρεξηγημένοι μεγαλοφυΐες, απόλυτα πρωτοποριακοί και μεγάλοι επαναστάτες, στη θεωρία ή στην πράξη.
5) Όλοι ανεξαιρέτως οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι ήταν πάρα πολύ παράξενοι άνθρωποι, τελείως strange, τύποι, εκκεντρικοί, πολυσχιδείς και πολυμαθείς ιδιότροποι, παρεξηγημένοι μεγαλοφυΐες, απόλυτα πρωτοποριακοί και μεγάλοι επαναστάτες, στη θεωρία ή στην πράξη.
Αν κυκλοφορούσαν σήμερα ανάμεσα μας, όλοι θα τους θεωρούσαν είτε τρελούς, είτε γραφικούς, είτε μυστηριώδες, είτε επικίνδυνους αιρετικούς, είτε ανατρεπτικούς, είτε τελείως ακατανόητους τύπους, μάγους, μυστικιστές, τρελούς επιστήμονες, ευφάνταστους συγγραφείς, ονειροπαρμένους και τελείως φευγάτους καλλιτέχνες. Κανένας δεν θα τους παραδεχόταν αν ήταν σύγχρονοι μας, όπως τους παραδέχονται τώρα που είναι αρχαίοι και κλασικοί.
Πίστευαν σε πολύ παράξενα πράγματα, είχαν τελείως παράδοξες ιδέες, απαράδεκτες για την εποχή τους (συχνά και για τη δική μας), οι περισσότεροι ήταν κοσμοπολίτες, εξόριστοι ή αυτοεξόριστοι, περιηγητές, παράξενοι διανοητές, ήταν εναντίον της κοινωνίας στη μορφή που ξέρουμε, της θρησκείας, των λαϊκών και των δημοφιλών πεποιθήσεων, πίστευαν σε ουτοπίες και σε δικές τους επινόησης κοινωνικά, πολιτικά και φιλοσοφικά συστήματα .
Ήταν αληθινοί άνθρωποι, ενώ όλοι γύρω τους ήταν ανθρωπάρια. Δεν συνέθεσαν το έργο τους βάσει κάποιου επίσημου ελληνικού πολιτισμού ή επηρεασμένοι από το κύριο σώμα του, αλλά από προσωπική έμπνευση και έρευνα και εξερεύνηση, αμφισβήτηση και περιέργεια, ατομικό στοχασμό και μαθητεία μόνο δίπλα σε προγενέστερους ομοίους τους.
Αυτά τα πέντε πράγματα θέλω να καταδείξω, που θα έπρεπε να είναι πασίγνωστα, αλλά παραδόξως δεν είναι, ή δεν τα βλέπω εγώ να είναι πασίγνωστα γύρω μου. Επίσης, πρέπει να επισημάνω ότι μιλώντας για τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους, δεν μιλάμε για κανένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων που στήριζε σε κάποια εποχή τον ελληνικό πολιτισμό, αλλά για καμιά εκατοσταριά ιδιαίτερα άτομα (για να μην πω πενηνταριά) στην πάροδο περίπου δέκα αιώνων, που έδρασαν μάλλον παρασιτικά ή πειρατικά. Πρόκειται για μια μυστική φιλοσοφική σκυταλοδρομία, μέσα από ατυχίες και αντιξοότητες, βάσανα και κόπους. Οι καρποί της μαζεύτηκαν δικαιωμένοι μόνο κατά την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό, πολλούς αιώνες αργότερα.
Η ελληνική φιλοσοφία δεν υπήρχε πριν το 600 π.Χ. και τελείωσε ανεπιστρεπτί γύρω στον 4ο αιώνα μ.Χ. (αναμιγμένη με τη ρωμαϊκή φιλοσοφία). Αυτά ήταν τα χίλια χρόνια της φιλοσοφίας. Τα πάντα έχουν ειπωθεί από το 600 π.Χ. ως το 400 μ.Χ., χίλια χρόνια φιλοσοφίας ήταν αρκετά για την ανθρωπότητα. Τελικά η ανθρωπότητα απέρριψε όλες ανεξαιρέτως τις προτάσεις των φιλοσόφων. Γι αυτό και δεν έχουν γίνει ακόμη όλοι οι άνθρωποι σοφοί, και ο σοφός άνθρωπος συνεχίζει να είναι το πιο σπάνιο πράγμα στον κόσμο.
http://www.apologitis.com
Πίστευαν σε πολύ παράξενα πράγματα, είχαν τελείως παράδοξες ιδέες, απαράδεκτες για την εποχή τους (συχνά και για τη δική μας), οι περισσότεροι ήταν κοσμοπολίτες, εξόριστοι ή αυτοεξόριστοι, περιηγητές, παράξενοι διανοητές, ήταν εναντίον της κοινωνίας στη μορφή που ξέρουμε, της θρησκείας, των λαϊκών και των δημοφιλών πεποιθήσεων, πίστευαν σε ουτοπίες και σε δικές τους επινόησης κοινωνικά, πολιτικά και φιλοσοφικά συστήματα .
Ήταν αληθινοί άνθρωποι, ενώ όλοι γύρω τους ήταν ανθρωπάρια. Δεν συνέθεσαν το έργο τους βάσει κάποιου επίσημου ελληνικού πολιτισμού ή επηρεασμένοι από το κύριο σώμα του, αλλά από προσωπική έμπνευση και έρευνα και εξερεύνηση, αμφισβήτηση και περιέργεια, ατομικό στοχασμό και μαθητεία μόνο δίπλα σε προγενέστερους ομοίους τους.
Αυτά τα πέντε πράγματα θέλω να καταδείξω, που θα έπρεπε να είναι πασίγνωστα, αλλά παραδόξως δεν είναι, ή δεν τα βλέπω εγώ να είναι πασίγνωστα γύρω μου. Επίσης, πρέπει να επισημάνω ότι μιλώντας για τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους, δεν μιλάμε για κανένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων που στήριζε σε κάποια εποχή τον ελληνικό πολιτισμό, αλλά για καμιά εκατοσταριά ιδιαίτερα άτομα (για να μην πω πενηνταριά) στην πάροδο περίπου δέκα αιώνων, που έδρασαν μάλλον παρασιτικά ή πειρατικά. Πρόκειται για μια μυστική φιλοσοφική σκυταλοδρομία, μέσα από ατυχίες και αντιξοότητες, βάσανα και κόπους. Οι καρποί της μαζεύτηκαν δικαιωμένοι μόνο κατά την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό, πολλούς αιώνες αργότερα.
Η ελληνική φιλοσοφία δεν υπήρχε πριν το 600 π.Χ. και τελείωσε ανεπιστρεπτί γύρω στον 4ο αιώνα μ.Χ. (αναμιγμένη με τη ρωμαϊκή φιλοσοφία). Αυτά ήταν τα χίλια χρόνια της φιλοσοφίας. Τα πάντα έχουν ειπωθεί από το 600 π.Χ. ως το 400 μ.Χ., χίλια χρόνια φιλοσοφίας ήταν αρκετά για την ανθρωπότητα. Τελικά η ανθρωπότητα απέρριψε όλες ανεξαιρέτως τις προτάσεις των φιλοσόφων. Γι αυτό και δεν έχουν γίνει ακόμη όλοι οι άνθρωποι σοφοί, και ο σοφός άνθρωπος συνεχίζει να είναι το πιο σπάνιο πράγμα στον κόσμο.
http://www.apologitis.com
Αποδείξεις για αυτά που λές υπάρχουν ??? Δηλδ. Ότι οι φιλόσοφοι συλλέξαν της πληροφορίες από άλλους λαούς !! Μήπως συνέβη το αντίθετο ????? ¨όταν πήγε ο Θαλής νομίζω στον Αιγύπτιο ιερέα και μύστη και τον ρώτησε για το ύψος της πυραμίδας ,εκείνος ούτε που ήξερε τί ήταν αυτό !! Μήν λέτε ανοησίες και φανταστικά πράγματα χωρίς αποδείξεις γραπτές ,που να λέει ο φιλόσοφος ότι αυτό εγώ το έμαθα από τον τάδε ξένο επιστήμονα !!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΓΑΠΗΤΕ ΜΟΥ ΦΙΛΕ.ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΝΩ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ.ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ΟΤΙ Ο ΑΛΛΟΣ ΛΕΕΙ ΑΝΟΗΣΕΙΕΣ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΠΟΡΕΙΣ ΑΝΕΤΑ ΝΑ ΤΑ ΝΤΙΚΡΟΥΣΕΙΣ.ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΣΥ ΛΕΣ 'ΝΟΜΙΖΩ'.
ΕΚΤΟΣ ΑΥΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΣΥΛΛΕΓΟΥΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ ΜΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΑΛΛΟΥΣ ΛΑΟΥΣ ΔΗΛΑΔΗ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΟΥΣ ΜΕΙΩΝΕΙ ΑΥΤΟΥΣ Η ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ.
ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΤΑ ΒΑΛΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ.
Συμφωνώ κατά λέξη με τον Νίκο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα σε παρακαλέσω αγαπητέ Αριστόφιλε - αντιπαρερχόμενος την λέξη "α-νοησίες" - να μας ενημερώσεις για την γραπτή απόδειξη περί Θαλή και πυραμίδας.
Επι πλέον δε θα σου υπενθυμίσω το ταξείδι και την παραμονή δίπλα στούς ιερείς - μύστες της Αιγύπτου, του γίγαντα Διδάσκαλου Πυθαγόρα με την υποστήριξη του άρχοντα της Σάμου!
Σε ευχαριστώ πάντως, γιατί κάθε συμμετοχή είναι και εποικοδομητική.
Ασπασία : έχω ήδη αναφερθεί πως οι Φιλόσοφοι, όντως μετρημένοι στα δάκτυλα, ναι ήταν ενάντια στο κατεστημένο, που σύμφωνα με την δική μου άποψη, γνώριζαν τους σκοπούς των μυστηρίων και τις επιρροές του. Προσπάθησαν να μιλήσουν ή να αποτρέψουν τις "φιλοσοφικές" απόψεις της άρχουσας τάξης, αυτός ήταν και ο λόγος που διώχθηκαν ή αυτοεξορίστηκαν ή αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν τις δικές τους φιλοσοφικές μαθησιακές κοινότητες. Κανείς δεν μπορεί πλέον σήμερα να μην υποκλιθεί στο τεράστιο έργο τους, που πολεμήθηκε τόσο στην εποχή τους, όσο και αργότερα, είτε από εξωτερικούς είτε από εσωτερικούς παράγοντες ! Η φιλοσοφία δεν αφορά κάποιον προεκλογικό λόγο που θα εκφραστεί επί άμβωνος ή μπαλκονιού ή εξέδρας. Η φιλοσοφία για να εκφραστεί, να γίνει κατανοητή και να εξελιχθεί εμπλουτισμένη με άλλες σοφές απόψεις ή ορθολογιστικές σκέψεις, μπορεί να γίνει μόνον μέσα σε στενά πλαίσια έχοντας απαραίτητα την κοινή πρόθεση, σκοπό, ενδιαφέρον και δυνατότητα εκ μέρους των συνεργαζομένων μελών. Να περιλαμβάνει άτομα που είναι σε θέση να εκφράσουν λογικές φιλοσοφικές πάντοτε απόψεις ή αντιπαραθέσεις. Η Ελληνική φιλοσοφία δεν καταστράφηκε από τους φιλοσόφους της, αλλά από την ίδια την άρχουσα τάξη και τις κρυφές μυστικές οργανώσεις της , που κρατώντας τον κόσμο σε άγνοια "ως τάχατε ανίκανοι να κατανοήσουν "βαθύτερα" νοήματα" προτιμούσαν να κρατούν τον κόσμο στην άγνοια, την δεισιδαιμονία και στην διανοητική ατροφία , παρά να ανοίξουν τις πόρτες τους για μια πιο ευρεία μάθηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή η ίδια η άρχουσα τάξη, που σκότωσε τον Σωκράτη, επειδή δεν της άρεσε που διεύρυνε τους νόες των νέων της εποχής, με πρόσχημα το ανάλγητο την σπορά "των καινών δαιμονίων" !!
Αυτή είναι η δική μου άποψη, που έψαξε, διάβασε, συνέκρινε και δεν έβγαλε κάποια γνώμη αβίαστα !
Αυτές οι κρυφές ομάδες που μέχρι σήμερα, ταλανίζουν την ανθρωπότητα, με άλλες ονομασίες και παρόμοιους σκοπούς !!
Συμφωνώ με τον Αριστόφιλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν χρησιμοποιούμε δημόδιο βήμα θα πρέπει
όσα λέμε να τα στηρίζουν αντίστοιχα επιχειρήματα.Σήμερα ο περισσότερος κόσμος
έχει κάποια σχετική γνώση.Αλλωστε η φιλοσοφία
εκτός από γνώση είναι και στάση ζωής.Φυσικά αυτή
η γνώση δεν προέκυψε ξαφνικά εξ' ουρανού τον 5ο π.Χ αιώνα,αλλά προυπήρξε και απλά αυτοί οι λίγοι φιλόσοφοι την εξέλιξαν περαιτέρω με στόχο
να γίνει όσο γίνεται πιο κατανοητή από το αμύητο κοινό.Αυτή τη φιλοσοφία - επιστήμη πολέμησαν, αλλά και στηρίχθηκαν τα δύο δόγματα
του Χριστιανισμού.Αυτή η φιλοσοφία - επιστήμη χρησιμοποιήθηκε από τους Δυτικούς για να στηρίξουν τη δική τους φιλοσοφία-επιστήμη.
Να μελετάτε τας γραφάς πριν εκφέρετε απόψη.
Είναι πιο τίμιο.
-ο Ομηρος εζησε προ της 1000τιας που αναφερεις.Μαλλον 100 χρονια πριν κ μετα της εποχης του Ομηρου αξιζει η φιλοσοφια.Επισης ο Σολων απο εγινε σοφος to 600πΧ??
ΑπάντησηΔιαγραφή-το οτι αναφερεις τους Ρωμαιους δειχνει οτι εισαι υποτελης σε αλλοτριους σκοπους, μιας και ακομη το 2011 ισχυει το Panx Romana.
Το μοναδικο που μαρεσει στους αλλοδαπους ειναι πως προσφωνουν το καθημερινο ημερολογιο τους και φυσικα το θεο στα ισπανικα.
Μακαρι να ειχαμε τις ιδιες προσφωνησεις και στα Ελληνικα!
...................Graikos
Επισης ο Σολων απο 'επιφοιτηση του αγιου πνευματος' εγινε σοφος to 600πΧ??
ΑπάντησηΔιαγραφήGraikos
Σίγουρα η γνώση δεν προήλθε από παρθενογέννεση από κάποιον κάποτε, αλλά είναι σωρευτικό αποτέλεσμα πολλών εγκεφάλων πολλών λαών της ιστορίας και προϊστορίας. Η συνεισφορά λοιπόν των Ελλήνων δεν είναι ότι αυτοί γέννησαν τα πάντα στην φιλισοφία και τον πολιτισμό αλλά εκτός από την πρωτότυπη σκέψη που και αυτοί δημιούργησαν, ήταν οι κορυφαίοι που συνέθεσαν την γνώση σε πανανθρώπινες αξίες. Γι' αυτό, το μοντέλο ζωής που επεκράτησε οριστικά και αμετάκλητα παγκοσμίως δεν είναι ούτε Κινεζικό, ούτε Ασσυριακό, ούτε Βαβυλωνιακό ούτε Αιγυπτιακό ούτε καν το μεταγενέστερο των Ελλήνων Ρωμαϊκό, αλλά Ελληνικό. Και αυτό δεν είναι εθνικισμός γιατί δεν προβάλεται ούτε επεβλήθη από Έλληνες αλλά υιοθετήθηκε αυτοβούλως και αναγνωρίζεται διεθνώς. Η διάθεση μετροέπειας και σεμνότητας που πρέπει να έχουμε και καλώς έχουμε ώ παίδες Ελλήνων, δεν πρέπει να μας οδηγεί ανόητα και σε απαξίωση της ανώτερης πράγματι προσφοράς της Ελληνικής διανόησης.
ΑπάντησηΔιαγραφή