Σελίδες

Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

«Υποβρύχιες» προμήθειες 230 εκατ. ευρώ

Του Τασου Tελλογλου
Τιμολόγια-μαϊμούδες κάλυπταν τις «μαύρες πληρωμές» για τα γερμανικά υποβρύχια.
Τα πρόσωπα-κλειδιά και τα 3 κέντρα εκταμίευσης

Μικροί και μεγάλοι αξιωματούχοι του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, της διοίκησης των ναυπηγείων, συνδικαλιστές, μεσάζοντες κάθε είδους και χιλιάδες «μαϊμού τιμολόγια» συνθέτουν την εικόνα των «μαύρων πληρωμών» που έγιναν για τα γερμανικά υποβρύχια, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει η «Κ» σε Ελλάδα και Γερμανία για τα «μαύρα ταμεία» των γερμανικών εταιρειών που ενεπλάκησαν στην προμήθεια των υποβρυχίων προς την Ελλάδα.
Τα τιμολόγια αυτά που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η «Κ» λειτούργησαν ως το μέσο για να καλυφθούν οι προμήθειες που πληρώθηκαν, ενώ πλέον στη διάθεση της εφημερίδας είναι όλα τα πρόσωπα-κλειδιά της υπόθεσης.
Μόνο από την εταιρεία που είχε την ευθύνη των πληρωμών στον Πειραιά, τη ΜΙΕ, διακινήθηκαν μέσα σε μία διετία πάνω από 40 εκατ. ευρώ προερχόμενα από την Ελβετία!
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα ονόματα των διακινητών των πληρωμών -ενός αρχιτέκτονα και του Αλέξανδρου Α.- που συνδέθηκαν, κατά το γερμανικό περιοδικό Spiegel, με το πρόσωπο του κ. Ακη Τσοχατζόπουλου, δόθηκαν από τις γερμανικές αρχές στις ελληνικές τον Νοέμβριο στην Ολλανδία και αφορούν τη δραστηριότητα της εταιρείας, με έδρα τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, Dolmaton.
Ο Αλέξανδρος Α. δούλευε για την «αραβική πίστα» της Ferrostaal και δήλωνε κυπριακή διεύθυνση. Ο δεύτερος μεσάζων, ένας αρχιτέκτονας, είχε διατελέσει μέλος διοίκησης οργανισμού του Δημοσίου στη βόρεια Ελλάδα, την περίοδο 2002-2003.
 Ο κ. Τσοχατζόπουλος χαρακτήρισε τους ισχυρισμούς αυτούς συκοφαντικούς και αρνήθηκε κάθε σχέση με τις «μαύρες πληρωμές». Σύμφωνα με στοιχεία από το Μόναχο, στην Dolmatoδιοχετεύθηκαν συνολικά, ώς το 2006, 36 εκατ. ευρώ σε «παράνομες πληρωμές» για τη σύμβαση των υποβρυχίων.
Πόσες όμως ήταν τελικά αυτές; Το ύψος τους υπολογίζεται σε 200 με 230 εκατ. ευρώ. «Πολλά από τα τιμολόγια για τα υποβρύχια δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την κατασκευή τους», είπε στην «Κ» πρώην αξιωματούχος της HDW, στο Κίελο, και μας παρέδωσε τιμολόγια που ήδη έχουμε δημοσιεύσει (π.χ. για ναυπηγικές εργασίες στη Βολιβία που, ως γνωστόν, δεν έχει… θάλασσα) αλλά και νέα, που αφορούν την εκτέλεση αντισταθμιστικών προγραμμάτων (βλ. τα «Αόρατα αντισταθμιστικά»). Πολλά από αυτά τα προγράμματα (ILS, Στέγαστρο ENAE) εκτελέστηκαν. Τα περισσότερα υπερτιμολογήθηκαν και άλλα δεν έγιναν καθόλου.

Ετερο στέλεχος της εταιρείας, το οποίο την έχει υπηρετήσει πάνω από τρεις δεκαετίες, επισημαίνει ότι υπήρχαν τρία κέντρα «κόστους» για την εκταμίευση των «μαύρων πληρωμών»: Το Κίελο (HDW), το Εσεν (Ferrostaal) και ο Σκαραμαγκάς (ΕΝΑΕ).

Συντονιστής των πληρωμών ήταν η εταιρεία του Πειραιά ΜΙΕ για την οποία υπάρχουν ήδη σημαντικά ευρήματα από την έρευνα του ΣΔΟΕ, έπειτα από παραγγελία της αντεισαγγελέως Πρωτοδικών κ. Πόπης Παπανδρέου. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι η ΜΙΕ Ελλάς είχε συναλλαγές με την εταιρεία ΜΙΕ Europe Ltd (έδρα Κύπρος) για τα έτη 2004, 2005, 2006, ύψους 3,6 εκατ. ευρώ. Η ελληνική εταιρεία τιμολογεί την κυπριακή για έρευνα αγοράς, παροχή υπηρεσιών, τεχνογνωσία. Ποια τεχνογνωσία έδινε όμως η ΜΙΕ όταν η πληρωμή των υλικών γινόταν απευθείας από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας στα ΕΝΑΕ και την HDW; Η έρευνα του ΣΔΟΕ αποκάλυψε την ύπαρξη ενός συμφωνητικού μεταξύ των δύο ΜΙΕ όπου η ελληνική πλήρωνε την κυπριακή 600.000 ευρώ τον χρόνο.

Εκπρόσωποι της ελληνικής ΜΙΕ είναι ο Α.Χ. και ο Α.Π., οδηγός του Μ.Μ., ανθρώπου της Ferrostaal στην Ελλάδα και εκπροσώπου της κυπριακής εταιρείας. Το περίεργο είναι ότι όταν ο Μ.Μ. αποχωρεί από την εταιρεία, το 2008, την αναλαμβάνουν εξ ολοκλήρου οι Α.Χ. και Α.Π. Ο Μ.Μ. είναι ένας κοσμοπολίτης με καλούς τρόπους, κάτοχος βρετανικού διαβατηρίου, που ζει ανάμεσα στο Μόντε Κάρλο και το Λονδίνο. Στους συνεργάτες της εταιρείας περιλαμβάνονται πρώην αξιωματικοί του Π.Ν., ενώ ιδιαίτερα στενές σχέσεις φαίνεται να έχει η εταιρεία με υπηρεσιακούς παράγοντες που πήραν μέρος στην κατάρτιση της σύμβασης των υποβρυχίων, αν και κανένα απολύτως ρόλο δεν έπαιζε ουσιαστικά στην κατασκευή των υποβρυχίων.

Η ίδια εικόνα ωστόσο υπάρχει και για στελέχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπου σύμφωνα με το περιοδικό Spiegel, «λαδώθηκαν» μέλη της διοίκησης και ένας συνδικαλιστής που θα φρόντιζε να μην υπάρχουν αντιδράσεις στη νέα γερμανική ιδιοκτησία και τα σχέδιά της. Πολλά στελέχη των ναυπηγείων έχουν περιουσιακά στοιχεία που δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματά τους. Ομως δεν μπορούν να συνδεθούν με σχέση αιτίου - αποτελέσματος με «μαύρες πληρωμές» των γερμανικών εταιρειών ή της ΜΙΕ.

logioshermes.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου