Σελίδες

Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

ΝΕΟ-ΟΘΩΜΑΝΙΣΜΟΣ ή ΜΕΓΑΛΟΜΑΝΙΑ;

ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ: ΝΕΟ-ΟΘΩΜΑΝΙΣΜΟΣ ή ΜΕΓΑΛΟΜΑΝΙΑ; Του Ευστρατίου Χαραλάμπους
Υποστράτηγου ε.α.
Παρακολουθώντας, μέσα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, τις εργασίες του 3ου Συνεδρίου των τούρκων πρέσβεων (περίπου 180), που πραγματοποιήθηκε στην Άγκυρα και το Ερζερούμ από 3-7 Ιαν 2011, διαπιστώνει κανείς τις αντιφάσεις και το μεγαλοϊδεατισμό που απορρέουν κυρίως από τις θέσεις που ανέπτυξε ο κύριος εκφραστής της νέας τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Υπουργός των Εξωτερικών καθηγητής Αχμέτ Νταβούτογλου .
Στόχοι της Τουρκικής Εξωτερικής Πολιτικής
Οι νέοι στόχοι, όπως τέθηκαν από τον ΥΠΕΞ Νταβούτογλου και τον υπεύθυνο για τις σχέσεις με την Ε.Ε. Υπουργό Μπαγίς δύνανται να εξαχθούν από τις παρακάτω οδηγίες και νουθεσίες των δύο υπουργών:
- Εάν πρόκειται να δημιουργηθεί μια νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων θα είμαστε μία από τις χώρες που θα θέσει θεμέλιο λίθο και έχουμε τη δύναμη να το κάνουμε. ;εν πρέπει να επαναλάβουμε το λάθος που κάναμε κατά τη διάρκεια του Α΄ΠΠ, όπου περιμέναμε να δημιουργηθεί η
νέα τάξη πραγμάτων και μετά αντιδράσαμε. Εάν συμμετάσχουμε στη διαμόρφωση της νέας κατάστασης θα είμαστε πρωτοπόροι και προς τούτο έχουμε τα συμφέροντα μας, τις ικανότητες και τη δύναμη.
- Ο ρόλος της Τουρκίας για τη νέα περίοδο είναι αυτός της <<έξυπνης Χώρας>>( akıl ülke), η οποία στα διεθνή ζητήματα προβλέπει τα γεγονότα, συμμετέχει στη λήψη μέτρων, εισακούεται η φωνή της και παρουσιάζει εναλλακτικές λύσεις για τα παρουσιαζόμενα προβλήματα.
2 Εάν δημιουργηθεί μια ομάδα <<έξυπνων Χωρών >> η Τουρκία πρέπει να συμπεριλαμβάνεται.
- Η πολιτική μας πρέπει να έχει όραμα << vizyon dis politika >>, οι διπλωμάτες πρέπει να είναι οραματιστές και όχι να τρέχουν, ως πυροσβέστες, πίσω από τα γεγονότα.

- Πρέπει να υπερνικήσουμε το αίσθημα κατωτερότητας και να αναδείξουμε προσωπικότητες διεθνούς κύρους. Είμαστε υποχρεωμένοι να καταστήσουμε γνωστό ότι οι ρόλοι που μας ανατίθενται δεν μας
ταιριάζουν, εάν αυτό το εκλάβουν ως αλλαγή προσανατολισμού <> ή όπως αλλιώς, δεν μας ενδιαφέρει.
- Για πρώτη φορά δεν επανέλαβε τη γνωστή θεωρία των μηδενικών προβλημάτων με τους γείτονες << Komsularla sıfır problemler>>, αλλά την αντικατέστησε με τη γνωστή ρήση του Ατατούρκ << Ειρήνη στη χώρα , ειρήνη στο κόσμο >>( Yurta sulh , Cihanda sulh ).
Ο υπουργός για την Ε.Ε. θέλοντας να δικαιολογήσει τη στασιμότητα στις διαπραγματεύσεις για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας , οι οποίες ξεκίνησαν το 2005 μαζί με την Κροατία η οποία έκλεισε τα 28 από τα 35 κεφάλαια και αναμένεται να ενταχθεί το 2013 τόνισε τα εξής :
- ;εν μας ενδιαφέρει ο αριθμός των κεφαλαίων που θα ολοκληρώσουμε ,(επισημαίνεται ότι από τα 35 άνοιξαν τα 13, ολοκληρώθηκε μόνο ένα και 18 είναι μπλοκαρισμένα) αλλά η αύξηση του βιοτικού επιπέδου και η επίτευξη των κριτηρίων, γεγονός που θα ενισχύσει τη διαπραγματευτική μας θέση .
- Το βασικότερο κεφάλαιο είναι αυτό της ενέργειας, το όποιο αν δεν ανοίξει για πολιτικούς λόγους θα ήταν κωμικοτραγικό διότι οι χώρες της
ΕΕ έχουν ενεργειακές ανάγκες .
- Η συνεχιζόμενη απομόνωση της <<λεγόμενης ;ημοκρατίας της Β .Κύπρου>>, πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις, διότι είμαστε το μόνοκράτος με το οποίο έχει εμπορικές σχέσεις .
3 Κριτικά Συμπεράσματα
Τα τελευταία χρόνια η μεγάλη οικονομική ανάπτυξη της Τουρκίας (ρυθμοί ανάπτυξης 7-8%, αύξηση του ΑΕΠ, αύξηση στο δεκαπλάσιο των εξαγωγών προς τις γειτονικές χώρες κ.λπ.) έδωσε την ευκαιρία να ενταχθεί στην ομάδα των G20 και να μετέχει στο μηχανισμό λήψης αποφάσεων, οικονομικού περιεχομένου, από τους πλουσιότερους τηςγης. Παράλληλα η διατήρηση μεγάλου αριθμού ενόπλων δυνάμεων και η συνεπαγόμενη στρατιωτική ισχύς σε συνδυασμό με τα πλεονεκτήματα που της παρέχει η στρατηγική γεωγραφική της θέση, επιτρέπει στον υπουργό των εξωτερικών να << ονειρεύεται>> μετατροπή της χώρας του από περιφερειακή δύναμη σε δύναμη παγκόσμιας εμβέλειας .
Είναι δυνατόν όμως να επιτευχθεί αυτή η μετατροπή; Σίγουρα δεν είναι εύκολη η επίτευξη αυτού του στόχου, αφενός διότι η Τουρκία στερείται στρατηγικών δυνάμεων ( πυρηνικά , στρατηγικά μεταφορικά σε αέρα και θάλασσα, αυτάρκεια σε συλλογή πληροφοριών) και αφετέρου τους οικονομικούς πόρους , τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, να αποκτήσει αυτές τις δυνατότητες. ;εν αποτελεί υπερβολή να ειπωθεί ότι τα μεγαλόπνοα σχέδια του Νταβούτογλου έχουν τις ρίζες τους στις θεωρίες των Νεότουρκων, οι οποίοι επεκράτησαν στις αρχές του 20ου αιώνα και ευθύνονται για τη γενοκτονία των Αρμενίων, τον πρώτο διωγμό των Ελλήνων και λοιπές ακρότητες κατά των μειονοτήτων. Ένας δε αρθρογράφος τον παρομοίασε με τον Ενβέρ πασά, μέλος της τριανδρίας του κομιτάτου τωνΝεότουρκων. Ο ιδιότυπος εθνικισμός με το μανδύα της θρησκευτικότητας που διαφαίνεται στους στόχους της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής αποτελεί κίνδυνο για την περιοχή και ιδιαίτερα για τα ελληνικά συμφέροντα διότι επιτυγχάνει να αδρανοποιήσει τις
4 αντιδράσεις των γειτονικών χωρών οι οποίες προκειμένου να αποφύγουν τον κεμαλικό εθνικισμό, που πρεσβεύουν οι τούρκοι στρατηγοί ,προτιμούν τον νεο-οθωμανικό εθνικισμό του διδύμου Νταβούτογλου-Ερντογάν .
Στην εξωτερική πολιτική η πράξη απέχει πολύ από τη θεωρία, τούτο δε

φαίνεται από τα παρακάτω παραδείγματα :

- Η επιδείνωση των σχέσεων με το Ισραήλ ( ξεκίνησε από το Νταβός

και κορυφώθηκε με την άδικη επίθεση των ισραηλινών κομάντος κατά

του πλοίου << Γαλάζιος Μαρμαράς >>, που μετέφερε βοήθεια προς τη

Γάζα , είχε μεν ως αποτέλεσμα την ανύψωση του πρεστίζ της Τουρκίας

και του Πρωθ/γού της στον αραβικό κόσμο, αλλά παράλληλα μείωσε τη

δυνατότητα εμπλοκής της Τουρκίας, ως διαμεσολαβητή, μεταξύ Ισραήλ

και Παλαιστινίων και μεταξύ Συρίας και Ισραήλ, διότι έγινε μέρος του

προβλήματος και δημιούργησε σκεπτικισμό στις ΗΠΑ .

- Η στάση της Τουρκίας, στο ΣΑ του ΟΗΕ, όπου ψήφισε κατά των

κυρώσεων για το Ιράν, βελτίωσε δε έτι περαιτέρω τις οικονομικές

σχέσεις με την κυβέρνηση της Τεχεράνης αλλά επέτεινε τους

προβληματισμούς στα κέντρα παραγωγής και χάραξης στρατηγικής στη

;ύση.

- Η προσπάθεια της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής να κινηθεί επί

πολλών κατευθύνσεων, αφήνει στο περιθώριο τις σχέσεις με τη ;ύση και

ιδιαίτερα με την Ε.Ε., γεγονός που δημιουργεί την πεποίθηση ότι δεν

είναι μέσα στις προτεραιότητες της. Τούτο δε, διαφαίνεται και στις

δημοσκοπήσεις , όπου αυξάνεται σταδιακά το ποσοστό των τούρκων που

πιστεύουν ότι δεν θα ενταχθεί η χώρα τους στην Ε.Ε διότι είναι

χριστιανικό κλαμπ , πέφτοντας θύματα της κυβερνητικής προπαγάνδας

και όχι γιατί, όπως είναι η αλήθεια , η χώρα τους αρνείται να προβεί στις

αλλαγές, που επιτάσσει το κοινοτικό κεκτημένο .

5

- Η διακήρυξη μηδενικών προβλημάτων με τους γείτονες παραμένει

στη θεωρία, με την Αρμενία οι σχέσεις έχουν παγώσει, το δε

ψυχροπολεμικό κλίμα μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν δεν αφήνει

σημάδια βελτίωσης, με το Ιράκ μπορεί μεν η οικονομική εισχώρηση των

τουρκικών εταιρειών να είναι μεγάλη αλλά παραμένει ο αστάθμητος

παράγων του κουρδικού προβλήματος και του αυτονόμου κουρδικού Β.

Ιράκ . Με τη Συρία τους ενώνει αφενός η απομόνωση της κυβέρνησης

της ;αμασκού και αφετέρου το κουρδικό πρόβλημα, τους χωρίζουν όμως

πολλά Χεζμπολάχ , Αλεξανδρέττα κ.λπ. Με τη Βουλγαρία οι σχέσεις

είναι καλές καθώς και με τη Γεωργία .

Με τη Χώρα μας συνεχίζεται η ίδια πολιτική ( υπερπτήσεις, πλόες στο

Αιγαίο, γκρίζες ζώνες, casus belli, Κυπριακό, Πατριαρχείο κ.λπ.) η οποία

παραμένει :

- Στις καλές προθέσεις, χωρίς ουσιαστικά βήματα και προσπάθεια

μεγαλοποίησης οποιασδήποτε παραχώρησης π.χ. Ορφανοτροφείο

Πριγκήπου, ενώ η απόφαση του ;ικαστηρίου Ανθρωπίνων ;ικαιωμάτων

της Ευρώπης, παρουσιάζεται ως παραχώρηση.

- Στη δημιουργία, με βάση το δόγμα της ενεργητικής πολιτικής ,

τετελεσμένων γεγονότων στο Αιγαίο με τη χρήση στρατιωτικών μέσων

(πλοίων και αεροσκαφών ), τα οποία θέτει συνεχώς στο τραπέζι των

διαπραγματεύσεων και όχι μόνο.

- Στην ανάληψη εκστρατείας για συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο,

συνεπικουρούμενη και από άλλες χώρες της ;ύσης, των οποίων οι

εταιρείες θα αναλάβουν τις εργασίες των όποιων κοιτασμάτων .

Από τα παραπάνω και από πολλά άλλα , που απαιτούν πολύ χώρο για να

καταγραφούν, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι θεωρίες του

Νταβούτογλου :

6

- Αποτελούν μεγαλομανία. Μία χώρα με ανοικτό το κουρδικό

πρόβλημα, με δογματικές διαφορές στο πληθυσμό της ( Αλεβίτες-

Σουνίτες) , με ακήρυκτο πόλεμο μεταξύ της λαϊκής ελίτ που κυβερνούσε

μέχρι το 2002 και της ισλαμικής ελίτ που κυβερνά, με 13 εκατ. του

πληθυσμού (18%) κάτω από το όριο της φτώχειας, δεν δύναται να

μετάσχει στη διαμόρφωση παγκόσμιας νέας τάξης πραγμάτων. Απλώς

επαληθεύει τα γραφόμενα του Χάντιγκτον το 1997 περί διαιρημένης

χώρας , έστω και αν η οικονομική της ανάπτυξη είναι μεγάλη διότι από

μόνη της δεν αρκεί.

- Στοχεύουν να ενισχύσουν τη θέση του, ως πιθανού διαδόχου του

Ερντογάν , ο οποίος τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους εκλέγεται τελευταία

φορά βουλευτής και θα σχηματίσει νέα κυβέρνηση, πιθανόν με πάνω

από 367 βουλευτές που θα του επιτρέψουν να φτιάξει νέο Σύνταγμα με

πιθανή ενίσχυση των εξουσιών του προέδρου της χώρας ώστε το 2012 ή

το 2014 να μεταπηδήσει στη προεδρία .

Η δική μας πολιτική πρέπει να παραμείνει σταθερή και αταλάντευτη και

να επισημαίνει συνεχώς , όπως έκανε και σήμερα ο Πρωθυπουργός στο

Ερζερούμ ότι :

- ;εν θα υπάρξει συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο, αν δεν αρθεί το casus

belli , δεν αποκηρυχτεί η παράλογη θεωρία , έμπνευσης του αποθανόντος

τούρκου Αρχηγού ΓΕΝ Έρκαγια περί γκρίζων ζωνών στο Αιγαίο και

δεν σταματήσει η προκλητική συμπεριφορά στο Αιγαίο .

- ;εν θα υπάρξει οποιαδήποτε μορφή σχέσης με την Ε.Ε., αν δεν

συμμορφωθεί η Τουρκία με το κοινοτικό κεκτημένο και δεν υποχωρήσει

από την αδιάλλακτη στάση στο Κυπριακό. Επιπλέον δε, να αναλάβει τις

υποχρεώσεις της, που απορρέουν από τις Συνθήκες και το ;ιεθνές ;ίκαιο

για το Πατριαρχείο και την ελληνική μειονότητα.

Είναι πια καιρός οι πολιτικές δυνάμεις της Πατρίδας μας να καθίσουν

σε ένα τραπέζι και να συμφωνήσουν για τα βασικά θέματα της

7

εξωτερικής μας πολιτικής. Να σταματήσουν τις θεωρίες περί

συνομωσιών και προδοτών, διότι η ιστορία έχει δείξει ότι για τα μεγάλα

παθήματα και λάθη του Έθνους μόνοι υπεύθυνοι είμαστε εμείς και

προπάντων η ηγεσία κάθε μορφής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου