Μετά την αποκάλυψη του Οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου για δημιουργία ενός νέου μεγάλου σαν πυραμίδα τάφου για τον πατέρα του Φίλιππο, το ΣΠΑΕΙ αποκαλύπτει σήμερα την σχέση που μπορεί να έχουν τα τόσο παρόμοια λιοντάρια “Πειραιά”, Θεσπιών, Χαιρώνειας και Αμφιπόλεως μεταξύ τους!
Άλλωστε το αίνιγμα του Λέοντα της Αμφίπολης, αποτελεί και το κλειδί του μυστηρίου του Τύμβου, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ενδεχόμενο να μην σχετίζεται ο Λέων της κορυφής, με τον Τύμβο της βάσης, στην περίπτωση που πρόκειται για δύο εντελώς ξεχωριστά μνημεία.
Ο ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΧΑΙΡΩΝΕΙΑΣ
Κάτι τέτοιο φανερώνει ο παρόμοιος Λέων της Χαιρώνειας, στη Βοιωτία, που δεν στήθηκε σε τάφο Βασιλιά, αλλά σε 254 πεσόντες Θηβαίους Ιερολοχίτες, που σκοτώθηκαν στην κρίσιμη Μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ., από τον στρατό του Φιλίππου και την καίρια επέλαση του ιππικού του νεαρότατου τότε Μεγάλου Αλεξάνδρου! Πρόκειται δηλαδή για πολυάνδρειο!
Μετά την νίκη εκείνη, οι Έλληνες μόνοιασαν αναγκαστικά και άνοιξε ο δρόμος για την μεγάλη και παράτολμη αποστολή της Μακεδονίας και των υπολοίπων πλην Λακαιδεμονίων, την εκστρατεία κατά της ίδιας της Περσικής Αυτοκρατορίας!
Ο Λέων της Χαιρώνειας ύψους 5,5 μέτρων, βρισκόταν πάνω σε έναν ορθογώνιο περίβολο, μήκους περίπου 24 μέτρων και πλάτους 15 μέτρων, όπου πράγματι βρέθηκαν 254 σκελετοί μαζί με όπλα, διατεταγμένοι σε επτά σειρές!
Ο Λέων της Χαιρώνειας ύψους 5,5 μέτρων, βρισκόταν πάνω σε έναν ορθογώνιο περίβολο, μήκους περίπου 24 μέτρων και πλάτους 15 μέτρων, όπου πράγματι βρέθηκαν 254 σκελετοί μαζί με όπλα, διατεταγμένοι σε επτά σειρές!
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΧΕΤΙΚΑ Ο ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
Ιδιαίτερη σημασία έχει το τι αναφέρει ακριβώς ο Παυσανίας για τον Λέοντα της Χαιρώνειας:
“Όπως πλησιάζει κανείς την πόλη βλέπει ένα κοινό τάφο των Θηβαίων που σκοτώθηκαν στη μάχη εναντίον του Φιλίππου. Δεν έχει επιγραφή, αλλά πάνωθέ του στέκεται ένα λιοντάρι, ίσως σαν αναφορά στην τόλμη των ανθρώπων. Το ότι δεν υπάρχει επιγραφή οφείλεται, κατά τη γνώμη μου, στο ότι το θάρρος τους δεν ανταμείφθηκε με την αντίστοιχη καλή τύχη”.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι στον Λέοντα της Χαιρώνειας που βρισκόταν πάνω σε πολυάνδρειο, κοινό τάφο πεσόντων, δεν υπήρχε επιγραφή, επειδή στη Μάχη της Χαιρώνειας είχαν ηττηθεί από τους Μακεδόνες…
ΟΙ 10.000 ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΠΕΣΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΦΙΠΟΛΗ
Κατά παρόμοιο τρόπο, δεν αναφέρεται ή δεν έχει βρεθεί επιγραφή και για τον Λέοντα της Αμφιπόλεως, όπου και εκεί υπήρξε κάποτε ένα τεράστιο πολυάνδρειο! Πρόκειται για 10.000 Αθηναίους εποίκους που ίδρυσαν εκεί την πρώτη αποικία ονομάζοντας την“Εννέα Οδοί” και σκοτώθηκαν τελικά από τους Θράκες το 465 π.Χ., μετά μια μάχη λίγο πιο πέρα προς τον Δραβήσκο!
Την περιοχή ανεκατέλαβε σχεδόν τριάντα χρόνια μετά ο Άγνωνας του Νικία και ίδρυσε τελικά την Αμφίπολη το 437 π.Χ. στολίζοντάς την με ωραία οικοδομήματα. Θεωρείται δε αδιανόητο να μην έστησε Μνημείο για τους 10.000 πεσόντες Αθηναίους. Και το Μνημείο αυτό μπορεί να είναι ο Λέων της Αμφιπόλεως με το μεγάλο 10×10 βάθρο του! Ο Λέων όμως κατά τους αρχαιολόγους φαίνεται να τοποθετείται χρονικά στον 4ο π.Χ. αιώνα, δηλαδή αρκετά χρόνια αργότερα από τον Άγνωνα…
Ο ΛΕΩΝ ΤΩΝ ΘΕΣΠΙΩΝ
Παρόμοιος λέων με της Χαιρώνειας, είχε στέψει πολύ νωρίτερα επίσης πολυάνδρειο 202 πεσόντων Θεσπιέων στη μάχη του Δηλίου κατά των Αθηναίων το 424 π.Χ..
Άρα βλέπουμε πως δύο από τα τρία μέχρι τώρα γνωστά μας λιοντάρια, ήταν επιτύμβιοι φύλακες πολυανδρείων, κοινών τάφων πεσόντων!
Μήπως τελικά και ο Λέων της Αμφιπόλεως;
ΛΕΩΝ “ΠΕΙΡΑΙΑ” (ΙΣΩΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ)
Τέλος, παρόμοιο είναι και ο λεγόμενος Λέων του Πειραιά, το λιοντάρι που βρισκόταν στο μεγάλο λιμάνι και γι΄αυτό ονομαζόταν από τους ξένους “Πόρτο Λεόνε” και το οποίο σύμφωνα με τον Laborde βρισκόταν αρχικά στον Μαραθώνα, σε ανάμνηση της νίκης κατά των Περσών το 490 π.Χ.. Ή όπως φαίνεται τώρα πλέον καλύτερα, πιθανόν προς τιμή των πεσόντων Μαραθονομάχων (192 Αθηναίων και 11 Πλαταιέων), όπου και το επίγραμμα του Σιμωνίδη: “Ελλήνων προμαχούντες Αθηναίοι, Μαραθώνι χρυσοφόρων Μήδων εστόρεσαν δύναμιν”.
Το λιοντάρι αυτό (φωτο) αρπάχθηκε τελικά στον Πειραιά από τον Μοροζίνι το 1687 και βρίσκεται ακόμη αζήτητο ως τώρα στο λιμάνι της Βενετίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου