Σύμφωνα με το εμπιστευτικό τηλεγράφημα 10ATHENS141 της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα που διέρρευσε στον ιστότοπο WikiLeaks, ο Αμερικανός πρέσβης Daniel Speckhard επισκέφθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 2010 το διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας (ΕΥΠ) πρέσβη Κωνσταντίνο Μπίκα στο γραφείο του.
Κατά τη συνομιλία των δύο ανδρών, διάρκειας μιας ώρας, ο Μπίκας δήλωσε στον Αμερικανό πρέσβη ότι επιδίωξή του ήταν να αυξήσει την παραγωγικότητα της ΕΥΠ. Ωστόσο, ο στόχος αυτός ήταν πολύ υψηλός σε μια υπηρεσία με έντονο το συνδικαλιστικό στοιχείο, στην οποία μάλιστα, η πλειοψηφία των στελεχών πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα. Ο Μπίκας περιγράφει επίσης ότι έχει εντοπίσει Δνσεις που πρέπει να καταργηθούν ενώ εμφανίζεται επικριτικός για την απόδοση του τμήματος αναλύσεων, εντοπίζοντας το πρόβλημα στην υιοθέτηση του σχετικού μοντέλου λειτουργίας της CIA. Ο διοικητής της ΕΥΠ κρίνει ως υπερβολικά μεγάλο τον αριθμό των στρατιωτικών που υπηρετούν (αποσπασμένοι) στην υπηρεσία, θεωρώντας ότι οι αποσπάσεις θα πρέπει να γίνονται επιλεκτικά και για μικρότερο χρονικό διάστημα.
Για το ζήτημα των κομματικών διώξεων στην ΕΥΠ κατατέθηκαν πρόσφατα στη Βουλή δύο ερωτήσεις προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Χ. Παπουτσή:
29 Αυγούστου 2011
Θέμα: Μία ακόμη δίωξη υπαλλήλου της ΕΥΠ
Στέλεχος της ΕΥΠ, που υπηρετεί σε παραμεθόριο μονάδα αιχμής και το οποίο πρόσφατα είχε καταγγείλει, ότι συνάδελφός του είχε αναρτήσει στους Η/Υ της μονάδας την φωτογραφία του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, έλαβε γνώση το πρωί της 25.8.2011 ότι μετατίθεται στην Αθήνα, που είναι ο τόπος συμφερόντων του. Εν τούτοις, το μεσημέρι της ίδιας ημέρας, λαμβάνει διαταγή υποχρεωτικής μετάθεσης σε άλλη περιφερειακή μονάδα, εκτός του τόπου συμφερόντων του.
Γιατί αυτή η αιφνίδια μεταβολή; Απλά διότι είχε καταθέσει αίτηση εξαίρεσης του υψηλόβαθμου στελέχους της υπηρεσίας που είχε αναλάβει να διερευνήσει την καταγγελία του με την αιτιολογία ότι ο ανωτέρω τον είχε «πιέσει» να την αποσύρει «για να μην έχει επιπτώσεις».
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Εφαρμόσθηκε η Πάγια Διαταγή περί μοριοποίησης εσωτερικών μεταθέσεων, εάν πράγματι προέκυψαν μέσα σε μία ημέρα υπηρεσιακές ανάγκες και δεν είναι μία ακόμη δίωξη στελέχους της ΕΥΠ, που δεν ενέδωσε σε πιέσεις και απειλές;
Αληθεύει ότι πράγματι η έρευνα της καταγγελίας ανατέθηκε σε πρόσωπο, το οποίο εμπλέκεται στην υπόθεση;
Ο ερωτών
Ιωάννης Κοραντής
ΘΕΜΑ: Πειθαρχικές διώξεις, μεταθέσεις και προαγωγές αποκλειστικά με κομματικά κριτήρια στην ΕΥΠ.
Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είναι επιφορτισμένη από τον ιδρυτικό της νόμο, μεταξύ άλλων, με το αντικείμενο της συλλογής πληροφοριών με σκοπό τη διαφύλαξη της εθνικής μας ασφάλειας και της προάσπισης των εθνικών μας συμφερόντων καθώς και της πρόληψης και αντιμετώπισης δραστηριοτήτων που συνιστούν απειλή κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος και των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου. Η φύση της αποστολής της υπηρεσίας, η γεωστρατηγική θέση της χώρας αλλά και οι διεθνείς εξελίξεις του τελευταίου χρονικού διαστήματος επιβάλλουν τη διαρκή ετοιμότητα του προσωπικού, την ομόνοια και την σύμπνοια των στελεχών της και την γενικότερη άριστη λειτουργία της υπηρεσίας.
Σε αντίθεση με τα παραπάνω, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει διαταραχθεί το καλό κλίμα εργασιακής ειρήνης, που επικρατούσε εντός της υπηρεσίας τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια. Καθημερινά, βγαίνουν στην επιφάνεια ενδοϋπηρεσιακές διαμάχες, ενώ έχει χαθεί κάθε μορφή αγαστής συνεργασίας μεταξύ της διοίκησης και των στελεχών της υπηρεσίας. Ενδεικτικό του γενικότερου κλίματος αναξιοκρατίας, δυσαρέσκειας και έλλειψης εμπιστοσύνης των στελεχών προς τη διοίκηση είναι το γεγονός, ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΥΠ περίπου τα μισά από τα στελέχη της, που είχαν τα προσόντα να κριθούν Προϊστάμενοι Τμημάτων, σύνολο 110 άτομα, ζήτησαν με αίτησή τους να εξαιρεθούν από την διαδικασία κρίσεων και να μην αναλάβουν οποιαδήποτε θέση ευθύνης υπό την παρούσα διοίκηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλά Τμήματα να παραμένουν ακέφαλα, καθότι η διοίκηση δεν θέλει να τοποθετήσει Προϊσταμένους μη αρεστούς σε αυτή.
Δυστυχώς, υπό το καθεστώς της ευνοιοκρατίας και του άκρατου κομματισμού που επικρατεί σήμερα στην ΕΥΠ, είναι φυσικά αδύνατον να παραχθεί οποιοδήποτε εθνικά ωφέλιμο έργο, ενώ από συγκεκριμένες αναξιοκρατικές επιλογές είναι φανερό ότι τίθενται σε αμφισβήτηση ακόμη και τα εθνικά μας συμφέροντα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι κατά την τελευταία διετία, η παρούσα διοίκηση έχει ασκήσει πρωτοφανείς και ανυπόστατες διώξεις ή ακόμη έχει επιβάλλει πειθαρχικές ποινές σε βάρος υπαλλήλων και μεταξύ των οποίων και συνδικαλιστές όπως των προέδρων των δύο πρωτοβάθμιων σωματείων της υπηρεσίας αλλά και του προέδρου και αντιπροέδρου της Ομοσπονδίας των υπαλλήλων (Π.Ο.Σ.Ε.Υ.Π.), οι οποίες έχουν καταγγελθεί και από την Α.Δ.Ε.Δ.Υ. Ο αριθμός των πειθαρχικών διώξεων που έχουν ασκηθεί κατά την τελευταία διετία ξεπερνά κατά πολύ το σύνολο των προηγούμενων πέντε ετών με αποτέλεσμα να δημιουργείται κλίμα εκφοβισμού, ανασφάλειας και τρόμου σε βάρος των υπαλλήλων και ειδικότερα των νεοτέρων από αυτούς.
Παράλληλα, ενώ η διοίκηση είναι ιδιαίτερα επιμελής στην άσκηση πειθαρχικών διώξεων σε βάρος συνδικαλιστών, δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τις πειθαρχικές διώξεις σε βάρος υπαλλήλων που κατηγορούνται από διετίας για διάφορα αδικήματα, ακόμη και κακουργηματικού χαρακτήρα ή τις έστειλε στο αρχείο επικαλούμενη δήθεν την «εργασιακή ειρήνη» μόνο και μόνο επειδή είναι φίλα προσκείμενοι στη σημερινή κατάσταση. Με το ίδιο τρόπο αντιμετωπίζει και την προανάκριση σε βάρος υπαλλήλου που κατηγορείται από τον αρμόδιο Εισαγγελέα για τον ξυλοδαρμό υφισταμένης του συνάδελφου εντός της υπηρεσίας. Συγκεκριμένα, στις 4 Ιανουαρίου του 2011, υπάλληλος που υπηρετεί σε Μονάδα ακριτικού νησιού, υπέβαλλε μήνυση σε βάρος του Προϊσταμένου της, ότι ξυλοκοπήθηκε από τον ίδιο εντός της υπηρεσίας, ασκήθηκε σε βάρος του ποινική δίωξη και παραπέμπεται από τον αρμόδιο Εισαγγελέα στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο για να δικαστεί για τα αδικήματα του ξυλοδαρμού και της απειλής. Αντίθετα, η διοίκηση της ΕΥΠ, αν και είναι σε γνώση του περιστατικού από την πρώτη στιγμή και αν και έχει διενεργήσει προανάκριση, η οποία ολοκληρώθηκε στις 7 Ιανουαρίου, έκτοτε ουδεμία συνέχεια έχει δώσει στο περιστατικό, καθώς δεν έχει ασκηθεί πειθαρχική δίωξη σε βάρος του κατηγορούμενου υπαλλήλου και φυσικά δεν έχει επιβληθεί σε βάρος του καμία ποινή. Αντίθετα η διοίκηση της υπηρεσίας αντάμειψε τον συγκεκριμένο υπάλληλο με μετάθεση σε κεντρικότερη μονάδα και στη συνέχεια επελέγη προς απόσπαση σε Μονάδα του εξωτερικού για να αυξηθεί και ο μισθός του. Μόνο όταν η υπάλληλος-θύμα ζήτησε εγγράφως να ενημερωθεί για την εξέλιξη του πορίσματος της προανάκρισης, κοινοποιώντας ταυτόχρονα το αίτημά της αυτό στον Υπουργό, στον Εισαγγελέα του Αρείου πάγου και στον Γ.Ε.Δ.Δ., ανακλήθηκε η απόσπαση στο εξωτερικό του κατηγορούμενου ποινικά υπαλλήλου. Ενώ λοιπόν, η Δικαιοσύνη έκανε το καθήκον της και παρέπεμψε τον υπάλληλο σε δίκη για να διαλευκανθούν τα καταγγελλόμενα, η διοίκηση της ΕΥΠ εννέα μήνες μετά τον ξυλοδαρμό δεν έχει ασκήσει καν πειθαρχική δίωξη, ούτε έχει βέβαια επιβάλλει καμία ποινή, προκαλώντας φόβο και ανασφάλεια στους υπάλληλους ολόκληρης της υπηρεσίας που είναι σε γνώση των γεγονότων.
Σε αυτό το «κομματικό χορό των διώξεων», προστίθενται και οι μεταθέσεις οι οποίες γίνονται με αποκλειστικό κριτήριο τις εικαζόμενες κομματικές θέσεις του κάθε υπαλλήλου. Έτσι, υπάλληλος που υπηρετούσε στο εξωτερικό, επανατοποθετήθηκε, όπως προβλέπεται στην Πάγια Διαταγή για τους επαναπατριζόμενους, στην Κεντρική Υπηρεσία στην Αθήνα. Όμως, η μετάθεσή του στην Αθήνα κράτησε μόλις μισή ημέρα και στη συνέχεια μετατέθηκε σε ακριτικό νησί κατά παράβαση της σχετικής Πάγιας Διαταγής περί μεταθέσεων. Σημειωτέον, ότι πριν από την μετάθεσή του στο εξωτερικό υπηρετούσε πάλι σε νησί της παραμεθορίου. Αλήθεια, μήπως αιτία αυτής της δυσμενούς μεταχείρισης είναι οι καταγγελίες του σε βάρος συναδέλφου του, ότι είχε αναρτήσει στον υπηρεσιακό υπολογιστή του φωτογραφίες του Κεμάλ Ατατούρκ και οι πιέσεις που δέχθηκε από υπηρεσιακά και συνδικαλιστικά στελέχη για να αποσύρει την καταγγελία του, έχουν σχέση με την νέα δυσμενή μετάθεσή του εκτός του τόπου συμφερόντων του;
Επιπλέον, για ποιο λόγο μετατέθηκαν εκτός της Κεντρικής Υπηρεσίας στελέχη ικανά που δεν έχουν δώσει ποτέ την παραμικρή αφορμή, που υπηρετούσαν σε επιχειρησιακές θέσεις πρώτης γραμμής ή στελέχη, άψογα τεχνικά καταρτισμένα και εκπαιδευμένα, με όρεξη για δουλειά αφού πρώτα μετατέθηκαν σε θέσεις ανενεργές, τώρα μετατίθενται σε παραμεθόριες Περιφερειακές Μονάδες μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους, χωρίς να υφίσταται κανένας προφανής υπηρεσιακός λόγος για να το επιβάλλει; Μήπως έφταιξε το γεγονός ότι κάποιοι έβαλαν υποψηφιότητα στις αμφιβόλου νομιμότητας «συνδικαλιστικές» «εκλογές» που επίκεινται και δεν δέχθηκαν να προσδεθούν στο άρμα συγκεκριμένων «συνδικαλιστών»; Με το ίδιο κομματικό κριτήριο και όχι το υπηρεσιακό όφελος υλοποιούνται και οι μεταθέσεις σε Μονάδες του εξωτερικού. Για παράδειγμα, υπάλληλος πρώην διευθυντής επί προηγούμενων διοικήσεων τόσο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. όσο και της Νέας Δημοκρατίας αποκλείστηκε από την απόσπασή του στο εξωτερικό, παρόλο που ήταν πρώτος στη επετηρίδα με βάση τα μόρια. Επιπλέον, από τις αποσπάσεις εξωτερικού πρόσφατα κόπηκαν θέσεις επιχειρησιακών στελεχών – ο συνολικός αριθμός των επιχειρησιακών στελεχών στο εξωτερικό είναι ο μικρότερος στα χρονικά της υπηρεσίας – για να αντικατασταθούν από διοικητικούς υπαλλήλους φίλα κομματικά προσκείμενους στην παρούσα διοίκηση και κομματική/κυβερνητική ηγεσία.
Μέρος της ίδιας πολιτικής, αποτελεί και η μη μονιμοποίηση των δοκίμων υπαλλήλων, που προσλήφθηκαν το 2009, κατόπιν Διαγωνισμού που διενήργησε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι, αν και έχουν συμπληρώσει τη διετία του δόκιμου υπαλλήλου που προβλέπει η νομοθεσία και ο Κώδικας Δημοσίων Υπαλλήλων, εδώ και έξι μήνες, η διοίκηση της υπηρεσίας και το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο δεν προχωρούν στην έκδοση της απόφασης μονιμοποίησής τους, ασκώντας με αυτόν τον τρόπο ψυχολογική βία; Προφανώς, η πρόσληψή τους στην υπηρεσία την περίοδο που κυβερνούσε η Νέα Δημοκρατία αποτελεί συνολικά για όλους «κώλυμα μονιμοποίησης» από την παρούσα διοίκηση.
Όλα τα παραπάνω πρωτοφανή φαινόμενα έχουν δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στην υπηρεσία, καθημερινές διαμάχες και πόλεμο ανακοινώσεων ανάμεσα στις συνδικαλιστικές ομάδες, ανάμεσα στους συλλόγους των εργαζομένων και ανάμεσα στα ίδια τα στελέχη φθάνοντας στο σημείο να δημοσιεύονται μέχρι και απαξιωτικά για την υπηρεσία δημοσιεύματα στον Τύπο και στο Διαδίκτυο, με αποτέλεσμα να έχει χαθεί η απαραίτητη ηρεμία, ομοψυχία και προσήλωση στο εθνικό έργο της υπηρεσίας από τα στελέχη της με αποκλειστική ευθύνη της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας της υπηρεσίας.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Γιατί ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η πειθαρχική διαδικασία για τον καταγγελλόμενο ξυλοδαρμό υπαλλήλου σε ακριτικό νησί από τον Προϊστάμενο της και σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα;
-Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία διενεργούνται οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις υπαλλήλων της Υπηρεσίας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό;
-Γιατί δεν μονιμοποιούνται οι δόκιμοι υπάλληλοι που προσλήφθηκαν στην υπηρεσία το έτος 2009;
-Ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει ώστε να επαναφέρει το απαραίτητο για την επίτευξη των στόχων της, κλίμα ηρεμίας και συνεργασίας στη Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών;
ΑΘΗΝΑ 5-9-2011
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΑΚΟΣ
Written by strategy on September 07, 2011 under Ιntelligence Report
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου