Του Νίκου Λυγερού
Η καινοτομία στην εκπαίδευση προέρχεται από την εισαγωγή της παιδείας. Πιο συγκεκριμένα η παιδεία που λειτουργεί σε ελεύθερο πλαίσιο μετά από τη διπλή επιλογή του Δασκάλου και του μαθητή, μπορεί να επηρεάσει τόσο ριζικά και ριζοσπαστικά την υποχρεωτική εκπαίδευση, που αποτελεί καινοτομία. Διότι ουσιαστικά χρησιμοποιεί τον εγκέφαλο ως τεχνολογία αιχμής και δεν τον περιορίζει μόνο στο ρόλο του διαχειριστή μιας βάσης δεδομένων. Έτσι η γνώση των δομικών στοιχείων του εγκεφάλου, είναι απαραίτητη για να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και στρατηγικά. Κατά συνέπεια, δίνουμε έμφαση σ’ ένα εργαλείο που θεωρείται απλώς ως ένα μαύρο κουτί για την εκπαίδευση. Γι’ αυτό τον λόγο προωθούμε μαθήματα όπως είναι το σκάκι για την ανάπτυξη της σκέψης των μικρών ανθρώπων, διότι τους μαθαίνει τις μη αναστρέψιμες κινήσεις από τις οποίες θα επινοήσουν το απαραίτητο της προετοιμασίας, αλλά και την αναγκαία στρατηγική που θα δημιουργηθεί μέσω του εντοπισμού των προβλημάτων και των εμποδίων τους για να επιτευχθεί ο εξωστρατηγικός στόχος που επιλέχθηκε μέσω του οράματος της μεταστρατηγικής. Στην συνέχεια, μέσω της ρομποτικής μπορούμε να δούμε συνδυαστικά πώς διαφορετικοί τομείς, όπως είναι τα μαθηματικά, η φυσική, η πληροφορική, η μηχανολογία, η συνδεσμολογία μπορούν να λειτουργήσουν ολιστικά για να προσφέρουν στον μικρό άνθρωπο να δημιουργήσει ένα τεχνητό ον που έχει ως οντολογία την τελεολογία, αφού υπάρχει για να εκτελεί μια αποστολή. Με αυτόν τον τρόπο, η παιδεία αλλάζει τα δεδομένα της εκπαίδευσης αφού εισάγει συνδυασμούς και ελιγμούς που δεν εμπλουτίζουν απλώς τη σκακιστική σκέψη, αλλά μεταμορφώνουν τη συστημική σε μια κυβερνητική, όπου η ανάδραση παίζει το ρόλο της μετασκέψης, για ν’ απελευθερώσει τα νοητικά σχήματα των μικρών ανθρώπων.
Πηγή: http://www.lygeros.org/articles.php?n=18941&l=gr