Σελίδες

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2011

Περί μάθησης, σοφίας, φιλοσοφίας

 
περ. 445 - 385 π.χ.
 
*Από τους εχθρούς πολλά μπορούν να διδαχθούν οι σοφοί* . (Αριστοφάνης από Αθήνα) .
 
 
περ. 480 - 406 π.χ
 
*Ότι μαθαίνει το παιδί με αγάπη το διατηρεί στοργικά μέχρι τα γηρατειά του* . (Ευριπίδης από Σαλαμίνα) .
 
*Όποιος παραμελεί στη νεότητα του τη μάθηση και τον χρόνο που πέρασε έχει χάσει και το μέλλον έχει πεθάνει για αυτόν* . (Ευριπίδης) .
 
 
336 - 264 π.χ.
 
*Μια φύση ευγενική με μέτρια εξάσκηση και με συνδρομή ενός δασκάλου μπορεί πολύ εύκολα να πετύχει την τέλεια αρετή* . (Ζήνων ο Στωικός από Κιτίο Κύπρου) .
   
*Όταν η τύχη σε σπρώχνει προς την φιλοσοφία σε ευεργετεί* . (Ζήνων ο Στωικός) .
 
 
περ. 540 - περ. 475 π.χ.
 
*Η φιλοσοφία δεν είναι σύμφυτη με τον ανθρώπινο χαρακτήρα αλλά με τον Θείο* . (Ηράκλειτος από Έφεσο) .
 
*Μία είναι η σοφία : Να γνωρίζουμε τη σκέψη η οποία ρύθμισε τα πάντα για πάντα* . (Ηράκλειτος) .
 
*Η παιδεία είναι ένας άλλος ήλιος για τους μορφωμένους* . Δηλαδή για αυτούς που έχουν ευγενική φύση - ψυχή . (Ηράκλειτος από τα Απόκρυφα αποσπάσματα) .
 
*ΠΟΛΥΜΑΘΙΗ  ΝΟΟΝ ΟΥ ΔΙΔΑΣΚΕΙ* . *Η πολυμάθεια δε διδάσκει να έχεις νου (σωφροσύνη)* . (Ηράκλειτος , αποσπάσματα για μια Ηθική) .
 
Υ.Γ.: *Οι πολλές γνώσεις δεν είναι απαραίτητο δείγμα σοφίας, αλλά κυρίως ζήτημα μνήμης, που αναπτύσσεται σε βάρος της κρίσης και της οξύτητας του πνεύματος* . (Α. Χρύσας) .
 
Υ.Γ.2: Αναζήτησε τη σοφία, όχι τη γνώση. Η γνώση είναι του παρελθόντος, η σοφία του μέλλοντος . (Αυτόχθονη Αμερικανική Παροιμία) .
 
 
496 - 406 π.χ.
 
*Τα γηρατειά και χρόνος διδάσκουν τα πάντα* . (Σοφοκλής από Αθήνα) .
 
 
*Τόσο στη φιλοσοφία όσο και αλλού υπάρχει πρόοδος*. (Μελέαγρος από Γάδαρα Συρίας , 2ος - αρχές 1ου αι. π.χ.) .
 
*ΜΗ ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΑΤΡΑΠΟΝ ΕΠΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΝ* . (Ευκλείδης,4-3ος αιων π.Χ., Αλεξανδρινός μαθηματικός) . Δηλαδή δεν υπάρχει βασιλικός [σύντομος] δρόμος για να μάθεις γεωμετρία (απευθυνόμενος στον Πτολεμαίο).
 
 
*ΔΕΙ ΠΑΙΔΕΥΕΣΘΑΙ ΚΑΙ ΤΑΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥΣ* . Πρέπει να καλλιεργούνται (μορφώνονται) και τα κορίτσια . (Κλεόβουλος ο Ρόδιος , 6ος αι. π.χ.) .
 
*Να αγαπάμε τη μάθηση και να αποφεύγουμε την αμάθεια* . (Κλεόβουλος) .
 
*Η γνώση της άγνοιας είναι η αρχή της σοφίας* . (Κλεόβουλος) .
 
 

444 - 366 π.χ.

 
*Το κέρδος από τη φιλοσοφία είναι το να μπορείς να επικοινωνείς με τον εαυτό σου* . (Αντισθένης από Αθήνα) .
 
*Ο σοφός είναι αυτάρκης γιατί του ανήκουν όλα όσα έχουν οι άλλοι* . (Αντισθένης ).
 
*Όταν ο σοφός ασχοληθεί με την πολιτική δεν θα ακολουθήσει τους ισχύοντες νόμους αλλά τον νόμο της αρετής* . (Αντισθένης ) .
 
*Για το σοφό τίποτε δεν είναι ξένο ή ακατόρθωτο* . (Αντισθένης) .
 
*Από τη σοφία έμαθα να μιλώ με τον εαυτό μου* . (Αντισθένης) .
 
 
*Ο σοφός δεν υπερέχει τόσο στην επιλογή των καλών , όσο στην αποφυγή των κακών , έχοντας ως σκοπό το να μη ζει επίπονα και στενάχωρα* . (Ηγησίας από Κρήτη , 3ος αι. π.χ.)


*O νους των σοφών , όπως το χρυσάφι , έχει μεγάλο βάρος* . (Δημόφιλος , 3ος αι. π.χ.) .
 
*Το χελιδόνι μας καθιέρωσε την ωραία εποχή και οι λόγοι του σοφού την ηρεμία της ψυχής* . (Δημόφιλος) .
 
 
 
 
*Είναι πολλά εκείνα που εμποδίζουν τη γνώση , τόσο η αβεβαιότητα όσο και η συντομία της ανθρώπινης ζωής* . (Πρωταγόρας από Άβδηρα , 480 - 410 π.χ.) .
 
 
 
*Οι σοφοί δεν υπάρχει περίπτωση να νιώσουν λύπη , γιατί η λύπη είναι παράλογη συστολή της ψυχής* . (Απολλόδωρος από Σελεύκεια) .
 
*Ο σοφός μπορεί να είναι κυνικός , γιατί ο κυνισμός είναι ο σύντομος δρόμος για την αρετή* . (Απολλόδωρος) .
 
 
 
*Η μόρφωση αποκτάται με τον χρόνο και με φροντίδα*. (Μητροκλής από Θράκη , 4ος αι. π.χ.) .
 
*Μη διστάζεις να πορευτείς πολύ μακριά για να πας σ εκείνους που συνηθίζουν να διδάσκουν κάτι χρήσιμο* . (Ισοκράτης) .
 
 
                      
 
*Δεν υπάρχει ούτε θα υπάρξει άνθρωπος που να γνωρίζει κάτι με σαφήνεια * (Ξενοφάνης από Κολοφώνα , 6ος αι. π.χ.) .  
 
 
 
 
 
*Όσο είμαστε νέοι , είμαστε ανδρείοι , η σύνεση όμως αναπτύσσεται στα γηρατειά*. (Βίων από Βορυσθένη , 3ος αι. π.χ.) . 
 
 
 
 
*Η σοφία , δεν υπάρχει σε ένα , αλλά σε όλα τα ζωντανά . Όλα έχουν αντίληψη* . (Επίχαρμος από Συρακούσες , 530 - 440 π.χ.) .
 
 
 
*ΠΑΘΕΙ ΜΑΘΟΣ* . (Αισχύλος , Πβ. Αισχ. Αγαμ.177) . Δηλαδή αυτός που παθαίνει μαθαίνει , εξού και τα γνωμικά του Λαού *του έγινε το πάθημα μάθημα και *τα παθήματα των πρώτων, γεφύρι των δεύτερων* .
 
*Σοφός είναι όποιος ξέρει τα χρήσιμα και όχι τα πολλά* . (Αισχύλος από Ελευσίνα ,  525 - 456 π.χ. ) .
 
 
 
*Η μόρφωση είναι το ραβδί που χρειάζεται κάποιος για να περπατήσει* . (Μένανδρος από Αθήνα , 324 - 291 π.χ.) .
 
 
 
 
*Με τη φιλοσοφία πρέπει ν' ασχολείσαι μέχρι στιγμής, που έχεις καταλάβει, ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ενός στρατηλάτη και ενός ονηλάτη (οδηγό του γαϊδάρου)* . (Κράτης από Θήβα , 4ος αι. π.χ.) .
 
 
 
*Ο ΜΕΝ ΠΕΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΕΝ ΠΛΟΥΤΟ ΚΑΙ ΕΝ ΠΕΝΙΑ ΟΥ ΤΑΡΑΣΣΕΤΑΙ Ο ΔΕ ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΣ ΕΝ ΑΜΦΟΙΝ* (Αρίστων) Δηλαδή η καλλιέργεια (εκπαίδευση) βοηθά τον άνθρωπο στην σωστότερη αντιμετώπιση των καθημερινών του προβλημάτων .
 
*Να είσαι παιδί με τα παιδιά , άνδρας με τον άνδρες , γέροντας με τους γέροντες΄ αυτό είναι το ταλέντο του σοφού*. (Πίνδαρος) .
 
 
 
                    ...η πεταλούδα ψυχή...
 
*ΑΓΑΘΑ ΚΟΠΟΙΣ ΚΤΩΝΤΑΙ* . Ιδρώτα και κόπο θέλει η αρετή . 
 
*ΤΑΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥΣ ΜΗ ΒΑΔΙΖΕΙΝ* . Δηλαδή να μην βαδίζεις στους εύκολους δρόμους .
 
*Μαθαίνοντας τους άλλους, μαθαίνουμε και οι ίδιοι* . (Σενέκας) .
 
*Η σοφία είναι μόνη από τα αποκτήματα μας , αθάνατη* . (Ισοκράτης) .
 
*Ο γεωργός εξημερώνει και καλλιεργεί τη γη, ο φιλόσοφος την ψυχή* . (Θεόκριτος) .
 
*Αν υποθέσουμε ότι αυτό είναι δυνατό , (να μεταδώσουμε τη σοφία παντού) τότε ειλικρινά ο τρόπος ζωής των θεών θα περάσει στους ανθρώπους . Τα πάντα θα είναι γεμάτα δικαιοσύνη και φιλαλληλία και δεν θα έχουμε ανάγκη από τείχη η νόμους* . (Διογένης ο Οινοανδέας , Επικούρειος φιλόσοφος) .
 
 
 
*ΕΙΣ ΤΟΝ ΜΕΝ ΠΑΤΕΡΑ ΟΦΕΙΛΩ ΤΟ ΖΗΝ , ΕΙΣ ΤΟΝ ΔΕ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟ ΤΟ ΕΥ ΖΗΝ* . Δηλαδή στον πατέρα μου οφείλω ότι ζω (υπάρχω) στον δάσκαλο μου ότι ζω καλά . (Μ. Αλέξανδρος) .
 
 
 
 
*Η σοφία (φρόνηση) , δυναμώνει την ψυχή , βελτιώνει την υγεία της και χρησιμεύει σαν μέσο για την εξεύρεση και επίτευξη της αρετής* . (Γ. Σαχακιάν) .
ΠΗΓΗ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου