Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΩΝ - ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ - ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ - ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ - ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΣΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ.
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Τρίτη 15 Μαΐου 2012

Το πρόβλημά μας δεν είναι ούτε το ΕΥΡΩ ούτε η ΔΡΑΧΜΗ αλλά η ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ!



Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι πως το πρόβλημά μας δεν είναι ούτε το ευρώ ούτε η δραχμή. Το ζήτημα είναι πολύ πιο απλό και συμπυκνώνεται σε τέσσερις μόλις λέξεις.

Δ ε ν  μ π ο ρ ο ύ ν  τ α  π α λ λ η κ ά ρ ι α.

του Στρατή Μαζίδη
Κυβέρνησαν 40 χρόνια, κρατικοποίησαν εταιρείες-πρότυπα για να τις μπουκώσουν κόσμο και να κάνουν έπειτα πειράματα στέλνοντάς μας το λογαριασμό όπως η Ολυμπιακή (λέτε να το έκαναν κι επίτηδες για να τις ξεπουλήσουν;), διόρισαν, μίζαραν, μιζαρίστηκαν, αποσάθρωσαν, διέλυσαν την παιδεία, κατέστρεψαν την υγεία, διοργάνωσαν αχρείαστους αγώνες και μας έφεραν ως εδώ. Αυτοί θα μας σώσουν;

Κι έπειτα συμφώνησαν ένα Μνημόνιο γιατί είχαν ανάγκη ενός εξωτερικού μπαμπούλα προς εσωτερική κατανάλωση. Δε φταίμε εμείς, οι κακοί ξένοι τα κάνουν όλα! Το συμφώνησαν, το ψήφισαν αλλά ουδέποτε το διάβασαν και φυσικά δεν το εφήρμοσαν στην ουσία του, δηλαδή στον περιορισμό των δαπανών και του κράτους. Αντί το κράτος να κλείσει και να φροντίζει τη δική του ανοικτή πληγή, βολεύτηκε να κόβει και να ρουφάει το αίμα των αθώων για να συνεχίζει να σε ζει σε βάρος τους. Και γιατί όχι άλλωστε; Οι κουτόφραγκοι θα συνεχίσουν να πληρώνουν, δε τους συμφέρει να πράξουν διαφορετικά…σκέφτηκαν. Με λίγες οριζόντιες περικοπές εντός συνόρων θα τα καταφέρουμε.
Αμ δε! Και έτσι πήγαμε από το κακό στο χειρότερο. Οι περικοπές εξελίχθηκαν σε συνέχειες και οι Έλληνες πήραν το γεμάτο όπλο του Γιώργου το έστρεψαν στο κεφάλι τους και άρχισαν να σωριάζονται στα πάρκα και τις πλατείες. Κι όπως ήταν λογικό, ο κόσμος όρθωσε ανάστημα, φώναξε ΣΤΟΠ αλλά το σύστημα πελαγοδρομεί κάνοντας πως δεν καταλαβαίνει.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως οι ευρωπαίοι μας απειλούν. Βλέπουν την αναξιοπιστία του πολιτικού μας συστήματος.
Όταν παρατηρείς έναν πρωθυπουργό να διασύρει τη χώρα του, τον εμπιστεύεσαι;
Όταν ένας αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης πηδάει από τη μια πλευρά στην άλλη τον εμπιστεύεσαι;
Όταν συμφωνείς κάτι και ο συνομιλητής σου το θέτει αμέσως μετά σε δημοψήφισμα, τον εμπιστεύεσαι;
Όταν συμφωνείς κάτι και ο συμβαλλόμενος ούτε καν το διαβάζει, τον εμπιστεύεσαι; Γιατί δεν είναι μόνο ο Χρυσοχοΐδης που δεν το διάβασε.
Νομίζω πως δεν χρειάζεται να μακρύνει ο κατάλογος των ερωτημάτων για να αντιληφθεί κάποιος γιατί δε μας λαμβάνει κανείς στα σοβαρά σε αντίθεση με την Ιρλανδία, τη Ρουμανία και την Πορτογαλία που επέβαλλαν κάποιους όρους. Εμείς δώσαμε δείγματα αναξιοπιστίας.
Ποια σοβαρή διαρθρωτική αλλαγή έλαβε χώρα στα δύο χρόνια του μνημονίου; Έκλεισαν οι ζημιογόνες ΔΕΚΟ; Όχι. Ο ΟΣΕ συνεχίζει να μας βάζει 1 δις ευρώ το χρόνο μέσα. Ταξί να πληρώναμε στους επιβάτες, λιγότερο θα μας στοίχιζε. Περιορίσαμε όμως τους συμβασιούχους σε θέσεις κλειδιά (π.χ. παιδικοί σταθμοί) και το κοινωνικό κράτος που σε πολλές εκδοχές του ήταν αποτελεσματικό, παρέλυσε. Αντί για απολύσεις στο δημόσιο όταν έπρεπε και όταν θα μπορούσαμε να τους στηρίξουμε, προτιμήσαμε 1.500.000 ανέργους στον ιδιωτικό τομέα ενώ παράλληλα με το αποτυχημένο πείραμα της εφεδρείας πολλά άξια και ικανά στελέχη αποχώρησαν άρον άρον ενώ πλέον θα εκδιωχθούν πολύ περισσότεροι.
Άνοιξαν τα κλειστά επαγγέλματα; Ούτε. Βιώσαμε όμως τις συνέπειες των αντιδράσεων και των κινητοποιήσεων ωσάν να είναι ορθάνοιχτα.
Ακόμη κι αν το Μνημόνιο είναι η λύση, θα το εφαρμόσουν αυτοί; Αυτοί που μας οδήγησαν ως εδώ; Και θα το εφαρμόσουν τώρα που πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια;
Το πρόβλημά μας δεν είναι ούτε το ευρώ ούτε η δραχμή. Το πρόβλημά μας είναι ότι πρέπει να νοικοκυρέψουμε το σπίτι μας. Να το καθαρίσουμε, να αξιοποιήσουμε ότι τυχόν έχει παραπέσει, να τοποθετήσουμε κάποια αντικείμενα που βρέθηκαν αντί για το σωστό σε λάθος σημείο, και ναι, να πετάξουμε ότι δε μας χρειάζεται όπως θα έκανε μια καλή νοικοκυρά. Και φυσικά χρειάζεται παράλληλα να δουλέψουμε και να δημιουργήσουμε ελεύθερα με τη στήριξη και όχι το φόβο του κράτους.
Διαφορετικά, και τα χρέη να μας χαρίσουν πάλι θα τα δημιουργήσουμε από την αρχή.
Το ζήτημα όμως είναι, ποιος θα νοικοκυρέψει; Ποιος θα δουλέψει; Ποιος θα τολμήσει; Οι ανίκανοι; Οι απόγονοι; Οι άεργοι; Οι άπειροι; Τα φυτεμένα φυντάνια που πατρονάρονται από το σύστημα και τους μηχανισμούς; Τα κομματικά στρατιωτάκια ανεξαρτήτως χρώματος που δεν μπορούν να δουν τίποτε πέρα από ότι τους έμαθαν να λένε; Οι δειλοί; Οι φοβισμένοι; Αυτοί που ο αρχηγός θα βάλει πρώτους στη λίστα; Ποιοι;
φωτο: pentapostagma.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Το πρόβλημά μας δεν είναι ούτε το ΕΥΡΩ ούτε η ΔΡΑΧΜΗ αλλά η ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ!"

Δευτέρα 14 Μαΐου 2012

Συμπόσιο για τον Αριστοτέλη με φιλοσόφους από όλο τον κόσμο, σε Θεσσαλονίκη, Νάουσα και Αρχαία Μίεζα


Διακεκριμένοι μελετητές της αριστοτελικής φιλοσοφίας από όλο τον κόσμο θα πάρουν μέρος σε διεθνές συμπόσιο με θέμα «Το πρόβλημα του χρόνου στον Αριστοτέλη», το οποίο θα γίνει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στη Νάουσα και στην Αρχαία Μίεζα, την πόλη όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον νεαρό Αλέξανδρο.
Στόχος του συμποσίου, που θα γίνει από το Σάββατο έως και την Τρίτη, είναι να αναδείξει τη συμβολή του Αριστοτέλη στη διερεύνηση του απόλυτα επίκαιρου ερωτήματος που αναφέρεται στη φύση και στον χαρακτήρα του χρόνου, ερώτημα το οποίο απασχόλησε τη σκέψη τόσο των φιλοσόφων, ήδη από την αρχαιότητα, όσο και των επιστημόνων ιδιαίτερα από τους νεότερους χρόνους έως σήμερα. Συγκεκριμένα, θα διερευνηθούν οι διάφορες πτυχές της αριστοτελικής θεωρίας για τον χρόνο, όπως αναλύονται από τον φιλόσοφο στα «Φυσικά», αλλά και σε άλλες σημαντικές πραγματείες του, όπως «Ηθικά Νικομάχεια», «Περί ψυχής», «Περί μνήμης», «Περί ουρανού», «Μετεωρολογικά», καθώς και στα βιολογικά του έργα.
Στο πλαίσιο των εργασιών του συμποσίου θα πραγματοποιηθεί στη Νάουσα στρογγυλή τράπεζα με θέμα «Πτυχές της Αριστοτελικής Φιλοσοφίας για τον χρόνο» με τη συμμετοχή φιλοσόφων Αριστοτελιστών.
Επίσης, θα πραγματοποιηθεί στρογγυλή τράπεζα στο ΑΠΘ με θέμα «Η Εννοια του Χρόνου» και με τη συμμετοχή φιλοσόφων, καθώς και επιστημόνων από τους κλάδους της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Αστρονομίας, της Βιολογίας, της Μετεωρολογίας και της Ψυχιατρικής.
 [www.ethnos.gr]
ΠΗΓΗ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Συμπόσιο για τον Αριστοτέλη με φιλοσόφους από όλο τον κόσμο, σε Θεσσαλονίκη, Νάουσα και Αρχαία Μίεζα"

Γερμανοί, Βρετανοί και απελευθέρωση της Κρήτης: Άγνωστες πτυχές,

Εκφωνητής Ραδιοφωνικού Σταθμού Αθήνων Κώστας Σταυρόπουλος«Εδώ ελεύθεραι ακόμα Αθήναι? Έλληνες, οι Γερμανοί εισβολείς ευρίσκονται εις τα πρόθυρα των Αθηνών. Αδέλφια! Κρατήστε καλά μέσα στην ψυχή σας το πνεύμα του Μετώπου. Ο εισβολέας εισέρχεται με όλας τας προφυλάξεις εις την έρημον πόλιν με τα κατάκλειστα σπίτια. Έλληνες, ψηλά τις καρδιές!».Προσοχή! Ὁ ραδιοφωνικός σταθμός Ἀθηνῶν ὕστερα ἀπό λίγο δέν θά εἶναι ἑλληνικός, θά εἶναι γερμανικός καί θά μεταδίδει ψέματα. Ἕλληνες μήν τόν ἀκοῦτε! Ὁ πόλεμός μας συνεχίζεται! Καί θά συνεχιστεῖ μέχρι τῆς τελικῆς νίκης ! Ζήτω τό Ἔθνος τῶν Ἑλλήνων!
Αφορμή για την συγγραφή αυτού του κειμένου μου έδωσε η ανάγνωση μερικών άρθρων στο διαδίκτυο αλλά κυρίως η ανάγνωση του βιβλίου της Μάρως Δούκα « Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ». Το κυρίαρχο ερώτημα που προέκυπτε ήταν γιατί Γερμανικά στρατεύματα παρέμειναν στην Κρήτη από τότε που απελευθερώθηκε η υπόλοιπη Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1944 μέχρι τον Μάιο του 1945 διατηρώντας όλο τον οπλισμό τους και συμπεριφερόμενοι ως στρατός κατοχής.

Κατά την διάρκεια του πολέμου ο αντιχιτλερικός   συνασπισμός πρόβαλε τον αγώνα του ως απελευθερωτικό και δίκαιο έναντι του κατακτητικού και ληστρικού πολέμου της Γερμανίας, Ιαπωνίας, Ιταλίας και των δορυφόρων τους εις βάρος των άλλων λαών. Στην ουσία ο πόλεμος αυτός έμελλε να αποδειχθεί ως σύγκρουση των ισχυρών για την κυριαρχία τους πρώτα στον Ευρωπαϊκό χώρο και ύστερα στον παγκόσμιο. Η μεταπολεμική πορεία της ανθρωπότητας έρχεται να επιβεβαιώσει, ως αποτέλεσμα, τα αίτια της έκρηξής του.

Το 1944 είχε γίνει πλέον φανερό ότι η Γερμανία θα έχανε τον πόλεμο. Η προέλαση των Σοβιετικών προς δυσμάς και νότια απειλούσε σοβαρά τα Γερμανικά στρατεύματα των Βαλκανίων.

Η κατάσταση στην Ελλάδα αρχίζει να περιπλέκεται. Η Αγγλία φοβάται μήπως η Ελλάδα διολισθήσει μεταπολεμικά σε κομουνιστική επιρροή, κατάσταση, που θα απειλούσε τα ζωτικά της συμφέροντα. Άλλωστε διαχρονικός στρατηγικός στόχος των Άγγλων για την Ελλάδα ήταν η διατήρηση της Αγγλικής επιρροής στον Ελληνικό χώρο, ώστε να διασφαλίζονται στο διηνεκές τα συμφέροντα της Αυτοκρατορίας στην ανατολική Μεσόγειο. Το πολιτικό σκηνικό το οποίο οι Άγγλοι θέλουν να διαμορφώσουν και να επιβάλουν προβλέπει την επιστροφή του ανεπιθύμητου για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων Βασιλιά Γεωργίου, προσώπου όμως ιδιαίτερης προσήλωσης στις Αγγλικές επιδιώξεις και απολύτου εμπιστοσύνης για τον Τσόρτσιλ.

Γράφει ο ταξίαρχος Έντυ Μάερς στο έργο του “Ελληνική Περιπλοκή ότι σύμφωνα με τις πολιτικές οδηγίες που έλαβε τον Απρίλιο του 1943 «Ο Βασιλεύς της Ελλάδος Γεώργιος είναι και θα εξακολουθήσει να θεωρείται ο νόμιμος Ανώτατος Άρχων του Ελληνικού Κράτους μέχρι της στιγμής κατά την οποίαν το Ελληνικό Σύνταγμα τυχόν θα ετροποποιήτο ως αποτέλεσμα της ελευθέρας εκφράσεως της θελήσεως του Ελληνικού λαού υπό συνθήκας ηρεμίας. Η Βρετανική Κυβέρνηση οφείλει προφανώς στον Βασιλέα της Ελλάδος μεγάλη ευγνωμοσύνη διότι παρέμεινε σταθερά πιστός Σύμμαχος ιδίως κατά το 1941 οπότε αν η Ελλάς συνθηκολογούσε θα απέφευγε την κατάληψη της μικράς χώρας της από τας Γερμανικάς ορδάς».

Οι πολεμικές ενέργειες των Άγγλων συντονίζονταν από ένα πολυσύνθετο πλέγμα υπηρεσιών και ήταν –το Υπουργείο Αμύνης, το Υπουργείο Εξωτερικών, η Υπηρεσία Ειδικών Επιχειρήσεων (SΟΕ) οι αρχηγοί του Επιτελείου και οι υφιστάμενοι τους. Πολλές φορές διαπιστώθηκαν ασυμφωνίες μεταξύ των φορέων αυτών που αφορούσαν μόνο σε θέματα τακτικής. Δεν παρεξέκλιναν όμως από τον στρατηγικό στόχο. Η SOE (Special Operations Executive) δημιουργήθηκε το 1940 μετά την καταστροφή στην Δουνκέρκη και είχε ως αποστολή το σαμποτάζ και την ανατρεπτική δράση στις κατεχόμενες από τους Γερμανούς χώρες καθώς και την ενίσχυση των ανταρτικών και των κινημάτων αντίστασης των χωρών αυτών. Οπωσδήποτε η αποστολή αυτή προϋπέθετε και πολιτικές κατευθύνσεις. Γι’αυτό ακριβώς τον λόγο πράκτορες της SΟΕ στάλθηκαν και στην χώρα μας κατά την διάρκεια της κατοχής. Από τις αρχές του 1944 εντάθηκε η πολιτική τους δράση.

Σε’ αυτή την περίοδο οι Άγγλοι ενέτειναν τις προσπάθειες τους ώστε να εξασφαλίσουν μια ισορροπία δυνάμεων στην Ελλάδα όταν θα αποχωρούσαν οι Γερμανοί καθώς δεν ήταν καθόλου βέβαιοι ότι το ΕΑΜ και ο ΕΛΑΣ θα επέτρεπαν την επιστροφή της κυβέρνησης Παπανδρέου από την Αίγυπτο. Η γιγάντωση του ΕΑΜ που ελεγχόταν πλήρως από το ΚΚΕ δεν δημιουργούσε ευνοϊκές προοπτικές για τους Εγγλέζους. Στα μέσα του 1944 έγιναν ορισμένες επαφές ανάμεσα σε βρετανούς πράκτορες και διοικητές γερμανικών στρατιωτικών μονάδων στην Ελλάδα που έδειχναν διατεθειμένοι να παραδοθούν. Γράφει ο Lars Baerentzen στο Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ 1940-1950 ΕΝΑ ΕΘΝΟΣ ΣΕ ΚΡΙΣΗ «Μια έκθεση που συντάχθηκε στο στρατηγείο της Force 133 (SOE) στις 13 Αυγούστου περιγράφει τρεις τρόπους ενεργείας. Αφού( η έκθεση) αναλύει το θέμα της παράδοσης των Γερμανών με ή χωρίς επακόλουθη εκκένωση αναφέρεται στον τρίτο τρόπο ως εξής:

« μια μυστική συμφωνία, με την οποία οι Γερμανοί διοικητές δέχονται να διατηρήσουν το status quo και να υπακούουν στις διαταγές μας. Πλεονεκτήματα: Καμία αλλαγή στην εσωτερική κατάσταση της Ελλάδας. Ομαλή μετάβαση της εξουσίας στους Συμμάχους στην κατάλληλη στιγμή. Δυνατότητα αμέσου ελέγχου των ελληνικών υποθέσεων. Αυξημένες διευκολύνσεις για πληροφορίες. Μειονεκτήματα: Δυσκολία να διαφυλαχθεί η μυστικότητα. Πολιτικές επιπτώσεις αν η συμφωνία γίνει γνωστή: Ζημιά στην προπαγάνδα». Το έγγραφο τελειώνει με την ακόλουθη παρατήρηση: «Εννοείται ότι αν δεν υπήρχε αντίρρηση να αποκτήσει το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ τα όπλα και το πολεμικό υλικό των γερμανικών μονάδων που παραδίδονται θα μπορούσαν να βρεθούν άλλοι και απλούστεροι τρόποι δράσης».


Στις αρχές του Σεπτέμβρη 1944 άρχισε η απαγκίστρωση του Γερμανικού στρατού από τα νησιά του Αιγαίου την Κρήτη και την Πελοπόννησο με κατεύθυνση προς βορρά. Η περίπτωση απελευθέρωσης της Πελοποννήσου είναι χαρακτηριστική και οπωσδήποτε επηρέασε τις εξελίξεις. Οι Γερμανικές δυνάμεις κατά την αποχώρηση τους κατέστρεψαν σιδηροδρομικές γραμμές και γέφυρες αφήνοντας όμως μεγάλες ποσότητες πολεμικού υλικού, όπλα και τρόφιμα, για τα Τάγματα Ασφαλείας. Μετά την αποχώρηση των Γερμανών ο ΕΛΑΣ επετέθη και με αιματηρές μάχες και μαζικές εκτελέσεις ,διέλυσε τα Τάγματα Ασφαλείας και κυριάρχησε στην Πελοπόννησο.

Στην Κρήτη τα στρατεύματα κατοχής συγκεντρώθηκαν στα Χανιά με σημεία αναχωρήσεως την Σούδα και το αεροδρόμιο του Μάλεμε. Η αναχώρηση τους γινόταν αεροπορικώς αλλά και με καΐκια και πλοία.. Ξαφνικά και ενώ είχαν φύγει οι 50000 από τις 67000χιλ. Γερμανοιταλών της Κρήτης η φυγή διακόπηκε γιατί τα Γερμανικά αεροπλάνα καταστράφηκαν από τους Άγγλους στα αεροδρόμια της ηπειρωτικής Ελλάδας .Οι απομείναντες περί τις 17000 (11800 Γερμανοί και 4700 Ιταλοί) υπό τον Υποστράτηγο Μπέντακ (Hans Georg Benthack) αναπτύχθηκαν στην παραλιακή λωρίδα που είχε μήκος 65 χιλ. από Γιωργιούπολη μέχρι Πλακάλωνα Κισσάμου και βάθος 16χιλ. προς νότο. Την λωρίδα αυτή ονόμασαν ΟΧΥΡΑ ΘΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ . Γερμανικά στρατεύματα δεν απομακρύνθηκαν επίσης από τα Δωδεκάνησα που ήταν τότε υπό Ιταλική κατοχή παρά το γεγονός ότι με καταδρομικές ενέργειες ο Ιερός Λόχος είχε αποβιβαστεί σ’ αυτά. Τον Μάιο 1945 που οι Γερμανοί συνθηκολόγησαν και παρά τις Ελληνικές προσδοκίες, οι Ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις απομακρύνθηκαν από τα Δωδεκάνησα σε αναμονή των αποφάσεων της τελικής διασκέψεως για την ειρήνη. Οι Δωδεκανήσιοι θα έπρεπε να περιμένουν έως το 1947 για την ενσωμάτωση τους στην Ελλάδα.

Η φυγή των Γερμανών από την Κρήτη αλλά και από όλη την Ελλάδα ήταν μαζική και ανεμπόδιστη από τις δυνάμεις των Άγγλων. Όπως προέκυψε μεταγενέστερα είχε συναφθεί Αγγλογερμανική συμφωνία με αντάλλαγμα την παράδοση από τους Γερμανούς της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αμαχητί. Να, πώς περιγράφει το γεγονός ο Άλμπερτ Σπέερ υπουργός της Πολεμικής και Βιομηχανικής Παραγωγής του Χίτλερ σε συνέντευξη του στον Β.Μαθιόπουλο που είχε δημοσιευτεί στο “Βήμα” στα 1976 (το απόσπασμα είναι από το βιβλίο του ίδιου “Ο Δεκέμβριος του 1944”):"Είμαι αυτήκοος μάρτυρας ενός γεγονότος, που μας είχε προκαλέσει πολύ μεγάλη εντύπωση το φθινόπωρο του 1944. Θυμάμαι συγκεκριμένα ότι ο στρατηγός Γιόντλ, αρχηγός του Γενικού (γερμανικού) Επιτελείου, ήρθε μια μέρα και μου ανέφερε ότι επήλθε συμφωνία σε υψηλό επίπεδο μεταξύ Αγγλίας και Γερμανίας, που αφορούσε την Ελλάδα. Η συμφωνία αυτή, πρωτοφανής μέχρι τότε και όπως γνωρίζω ΜΟΝΑΔΙΚΗ σε όλο τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, αφορούσε - όπως, τουλάχιστον, μου είπε ο Γιόντλ - την εκκένωση της Ελλάδας από τα γερμανικά στρατεύματα χωρίς βρετανική ενόχληση. Η συμφωνία αυτή έγινε στη Λισσαβόνα και το ποιος είχε την πρωτοβουλία δεν ξέρω, αλλά πιστεύω ότι δεν έγινε σε διπλωματικό επίπεδο, αλλά πολύ ψηλότερα, για να μην υπάρξουν ακριτομυθίες. Η πληροφορία για το περίεργο αυτό "τζέντλεμαν αγκρίμεντ" μεταξύ Λονδίνου και Βερολίνου προκάλεσε σε όσους το έμαθαν κατάπληξη. Και, πράγματι, οι Άγγλοι την τήρησαν. Τα γερμανικά πολεμικά και μεταγωγικά σκάφη φορτώθηκαν στρατό από τα ελληνικά νησιά - που εκκένωσαν - πέρασαν, το φθινόπωρο του 1944, ανενόχλητα μπροστά από τα μάτια των Βρετανών και ανάμεσα από τα βρετανικά υποβρύχια στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο. Το τίμημα της συμφωνίας, κατά τη γνώμη μου, ήταν να παραχωρήσουν οι Γερμανοί τη Θεσσαλονίκη στους Άγγλους αμαχητί και μ' αυτόν το τρόπο η Ελλάδα να περιέλθει στο δυτικό στρατόπεδο. Και, βέβαια, ο Χίτλερ θα διατηρούσε ανέπαφες τις δικές του δυνάμεις, που κατείχαν το ελληνικό χώρο. ).

Στις 7 Οκτωβρίου 1944 αποβιβάστηκαν στην Πελοπόννησο οι πρώτες Αγγλικές στρατιωτικές δυνάμεις. Τα Γερμανικά στρατεύματα αποχώρησαν από την Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου. Η Ελληνική κυβέρνηση έφθασε στην Αθήνα στις 18 Οκτωβρίου και ανέλαβε τα καθήκοντα της. Όλη η Ελλάδα εκτός της λωρίδας από την Γεωργιούπολη μέχρι το Καστέλι Κισάμου που ονομαζόταν ΟΧΥΡΑ ΘΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ και κατείχαν ακόμα οι Γερμανοί είχε απελευθερωθεί. Τα ανταρτικά στρατιωτικά σώματα που ανήκαν στην εθνικόφρονα ΕΟΚ αλλά κατά μέγα μέρος στον EΛΑΣ συνέχισαν τις αψιμαχίες με τους Γερμανούς. Γράφει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γ.Μαργαρίτης Ο ΕΛΑΣ μόλις συγκέντρωσε τις δυνάμεις του άρχισε να πιέζει τις Γερμανικές γραμμές. Στις μάχες αποδείxτηκε ότι οι αντάρτες δεν ήταν σε θέση να απειλήσουν τους ισχυρά εξοπλισμένους και περιχαρακωμένους Γερμανούς. Σε μια απελπισμένη κίνηση έγινε προσπάθεια να οργανωθεί στην Αθήνα – με πρωτοβουλία του ίδιου του γραμματέα του ΚΚΕ, Γιώργη Σιάντου – εκστρατευτικό σώμα του ΕΛΑΣ για την Κρήτη κάτω από τις διαταγές του Βαγγέλη Παπαδάκη του «Καπετάν Λευτεριά» που καταγόταν από το νησί. Οι εκρηκτικές εξελίξεις στη Αθήνα και το ξέσπασμα των Δεκεμβριανών – που προκάλεσαν συγκρούσεις και στην Κρήτη – ακύρωσαν όλα αυτά τα σχέδια.


Από την πλευρά τους οι Γερμανοί οργάνωναν επιθέσεις σε περιοχές των ανταρτών με κορυφαία εκείνη στα Κεραμειά στις 11 Νοεμβρίου 1944. Στις 8 Δεκεμβρίου επιτέθηκαν στον Βαφέ Αποκορώνου, ενώ μέχρι την αναχώρηση τους από το νησί εκτέλεσαν 23 πατριώτες στην Αγιά.. Στις 14 Νοεμβρίου 1944 ο Γερμανός Στρατηγός Μπέντακ εξέδωσε προκήρυξη στην οποία μεταξύ άλλων έγραφε : «…Oι κομμουνιστικές συμμορίες εις τον χώρο νοτίως των Χανίων χτυπήθηκαν κατά κράτος τόσον βαρέως ώστε τα Χανιά δεν πρέπει να φοβούνται πλέον καμιά κομμουνιστική επίθεση. Κρητικέ λαέ με αυτές τις πολεμικές επιχειρήσεις τους οι Γερμανικές Δυνάμεις σε απαλλάσσουν από την αιτία των ανησυχιών και των φόβων σου με τις οποίες είχες καταληφθεί….». Έκλεινε την προκήρυξη του με μια προειδοποίηση στον Βελεγρή ( Εθνικ. Ομαδ. Κρήτης) που είχε την έδρα του στα Μεσκλά να μην ενοχλεί τους Μελανοχίτωνες Ιταλούς και να μην τους παροτρύνει σε λιποταξία ειδάλλως θα τον βαρύνει το αίμα των στρατιωτών του τάγματος του και τα δάκρυα των γειτονικών χωριών.

Στην απελευθερωμένη Κρήτη, (εκτός της ΟΧΥΡΑΣ ΘΕΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ) ο Υποστράτηγος Γ.Φουντουλάκης τον οποίο διόρισε ο Πλαστήρας με την ανάληψη της πρωθυπουργίας του στις αρχές του Γενάρη 1945 σύστησε την Στρατιωτική Διοίκηση Κρήτης αλλά ως τέτοια δεν την αναγνώρισαν ούτε οι Άγγλοι ούτε το κράτος της Αθήνας. Δεν αντέδρασαν απλά την αγνόησαν.
Από την αρχή της κατοχής πράκτορες της Αγγλικής Υπηρεσίας Ειδικών Επιχειρήσεων       “ SOE” ή FORCE 133 δρούσαν σε στρατιωτικό αλλά κυρίως σε πολιτικό επίπεδο στην Κρήτη. Η εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ των Χανίων δημοσίευσε το1946 το ακόλουθο κείμενο που παραθέτει επίσης στο βιβλίο του Ο ΕΦΕΔΡΟΠΑΤΕΡΑΣ ο Ανδρέας Νενεδάκης «Τον Απρίλη 1943 ο άγγλος αξιωματικός Φίλντινγκ προπαγάνδιζε πάνω στην Κρήτη για την προσάρτηση της στην Αγγλία με την θεωρία ότι οι Κρητικοί είναι Δωρικής καταγωγής ενώ οι άλλοι Έλληνες είναι Πελασγοί. Ότι οι Κρητικοί δεν είναι Έλληνες αλλά αποτελούν ξεχωριστή φυλή. Ότι οι Κρητικοί μαλώνουν διαρκώς με τους υπόλοιπους Έλληνες και γι’ αυτό καλό θα ήταν να αποτελέσουν ιδιαίτερο κράτος. Αλλά επειδή η Κρήτη είναι μικρή θα ευρίσκεται στη διάθεση των Μεγάλων και γι’ αυτό καλό θα είναι να μπει κάτω από την προστασία της Αγγλίας και να έχει ένα πολίτευμα παρόμοιο με της Αυστραλίας. Ρωτούσε μάλιστα «μήπως οι Αυστραλοί δεν είναι ελεύθεροι;». Και σε συζήτηση είπε πως αν μετά τον πόλεμο δεν κρατήσουν οι Άγγλοι όλη την Κρήτη για λογαριασμό των ,θα κρατήσουν οπωσδήποτε ορισμένα κομμάτια της που θα χρησιμοποιηθούν σαν βάσεις. Στο Κάιρο μάλιστα ο Χιούζ με τον Φίλντινγκ βρήκαν τον Σμήναρχο Ανδρέα Βολάνη (έφυγε με τον συνταγματάρχη Α.Παπαδάκη για την Μέση Ανατολή το 1942 με το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ) και αφού του μίλησαν για την προσάρτηση της Κρήτης στην Αγγλία και του ανέπτυξαν τα αγαθά που θα έχει η Κρήτη σ’ αυτή την περίπτωση του πρότειναν να έλθει στην Κρήτη μαζί με τον Γύπαρη και τον Κελαιδή για να δουλέψουν πάνω στα χνάρια αυτά. Όταν δε ο Βολάνης τους έδωσε την απάντηση που χρειαζότανε ο Χιούζ τον ρώτησε «και τι θα κάμετε οι Κρητικοί όταν έλθουμε και σας καταλάβουμε;», ο Βολάνης είπε: «Από την Κρήτη περάσανε πολλές αυτοκρατορίες μα καμιά δεν μπόρεσε να κρατήσει. Αλλά αν το επιχειρήσετε αυτό θα σας χτυπήσουμε όπως και τους Γερμανούς. Λυπούμαι μόνο που εγώ σαν αιχμάλωτος σας εδώ στην Μέση Ανατολή δεν θα έχω την τύχη να σας πολεμήσω». 


Ο Εμμανουήλ Μπαντουβάς εκ των βασικών συντελεστών της αντίστασης στην Κρήτη αφηγήθηκε στον συγγραφέα και καθηγητή Αντώνη Σανουδάκη ότι του προτάθηκε από τον πράκτορα της SOE Γουντχάουζ που εκείνο το διάστημα βρισκόταν στην Κρήτη και συνεργαζόταν με τις ντόπιες δυνάμεις να ηγηθεί (ο Μπαντουβάς) αυτονομιστικής κίνησης με την οικονομική στήριξη της Αγγλίας. Σε αντάλλαγμα ο Μπαντουβάς θα χριζόταν πρώτος πρόεδρος της αυτόνομης Κρήτης.
Γράφει ο Δ.Βλαντάς στο βιβλίο του Η ΠΡΟΔΟΜΕΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1941-44, Όσο πλησίαζε το τέλος της γερμανικής κατοχής στην Κρήτη, ιδιαίτερα στον νομό Ρεθύμνου άρχισε μια αγγλοκίνητη κίνηση γι’ «αυτονομία» της Κρήτης με επικεφαλής κάποιο Παπαδογιάννη.

Την 8η Μαΐου 1945 η Γερμανία παραδόθηκε άνευ όρων στους Συμμάχους. O Μπέντακ έλαβε εντολή να παραδοθεί στους Άγγλους. Στις 9-5-1944 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου το τελευταίο αεροσκάφος της Luftwaffe που μετέφερε τον Μπέντακ. Στις 9 Μάη 1945 το βράδυ στη βίλα ΑΡΙΑΔΝΗ της Κνωσού ο Βρετανός ταξίαρχος Κίρκμαν, εκπρόσωπος του «Ανώτατου σύμμαχου αρχηγού του Μεσογειακού επιχειρησιακού θεάτρου» και ο Γερμανός Διοικητής της γερμανοϊταλικής Φρουράς Κρήτης υπέγραψαν το έγγραφο της τοπικής παράδοσης σε εφαρμογή της γενικής άνευ όρων παράδοσης της Γερμανίας που υπογράφηκε στο Βερολίνο την προηγούμενη μέρα (8.5.1945) από τις ηγεσίες των συμμαχικών στρατών και της Γερμανίας. Αφοπλίστηκαν όμως αργότερα στις 23 Μαΐου 1945 όταν έφτασε στην Κρήτη το σύνταγμα των Άγγλων HAMPSHIRE.


Με την ιδιότητα του Στρατιωτικού Διοικητή Κρήτης ο Υποστράτηγος Γ. Φουντουλάκης ζήτησε από την κυβέρνηση του Π. Βούλγαρη και το Ελληνικό Γ.Ε.Σ. οδηγίες για τη συνθηκολόγηση της Γερμανοϊταλικής Φρουράς της ΟΧΥΡΑΣ ΘΕΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ. Πήρε εξουσιοδότηση από τον πρωθυπουργό και υπουργό Στρατιωτικών να συνυπογράψει με τον Άγγλο ταξίαρχο Κρήτης.
Το κείμενο που έδωσαν οι Άγγλοι στους Έλληνες και που οι τελευταίοι πίστεψαν ότι είναι αυτό που υπέγραψαν ο Μπέντακ, ο Κίρκμαν και ο Φουντουλάκης, είναι το ακόλουθο: (Γ.Κάββος ΓΕΡΜΑΝΟΙΤΑΛΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΣ ΚΡΗΤΗΣ 1941-1945).

«Στρατηγείον Συμμαχικών Δυνάμεων

Απόρρητον

Έγγραφον τοπικής παραδόσεως των εν Κρήτη

Γερμανικών και Ιταλικών Δυνάμεων

1. Ο Γερμανός Διοικητής Φρουρίου Κρήτης, δια του παρόντος παραδίδει άνευ όρων απάσας τας υπό την Διοίκησιν ή έλεγχον του δυνάμεις ξηράς, αέρος και θαλάσσης και θέτει άνευ όρων εαυτόν και τας δυνάμεις ταύτας εις την διάθεσιν του Αν. Συμ/κού Δ/τού του Μεσογειακού Θεάτρου επιχειρήσεων.

2. Άπασαι αι υπό την διοίκησιν ή έλεγχον του Γερμανού Διοικητού Φρουράς Κρήτης ένοπλοι δυνάμεις θα καταπαύσουν οιασδήποτε εχθροπραξίας επί της ξηράς, θαλάσσης και εν αέρι κατά την 10ην ώραν Αστεροσκοπείου Γκρήνουιτς της 10ης ημέρας του Μαίου 1945.
Ο Γερμανός Δ/τής Φρουράς Κρήτης αναλαμβάνει να κάμη τας αναλόγους διευθετήσεις πάραυτα.
3. Ο Γερμανός Διοικητής αναλαμβάνει να εκτελέση τας εν τω παραρτήματι τούτο διατασσομένας διαταγάς αι οιασδήποτε περαιτέρω διαταγάς Ανωτ. Συμμάχου Δ/τού του Μεσογειακού Θεάτρου Επιχειρήσεων. Παρακοή εις τας τοιαύτας διαταγάς ή αποτυχία προς συμμόρφωσιν προς ταύτας, θέλει τιμωρηθή σύνωδα των παραδεδειγμένων Νόμων και συνηθειών πολέμου.
4. Το έγγραφον τούτο θέλει τεθή εν ισχύει άμα τη υπογραφή και εν των συνημμένω παραρτήματι διαταγαί θέλουν καταστή εκτελέσιμοι κατά την εν τη άνω παραγράφω προσδιορισθείσαν ημέραν και χρόνον.
5. Το έγγραφον τούτο και αι συνοδευτικαί διαταγαί συνετάχθησαν εις τε την Αγγλικήν, Ελληνικήν και Γερμανικήν γλώσσαν.
Η Αγγλική μετάφρασις είναι το αυθεντικόν κείμενον. Εγειρομένης οιασδήποτε αμφιβολίας ως προς την σημασίαν ή ερμηνείαν η απόφασις του Ανωτάτου Συμμάχου Διοικητού καθίσταται τελειωτική.
6. Το έγγραφον τούτο είναι ανεξάρτητον και ουχί προς ζημίαν και θα υποκατασταθή υπό οιουδήποτε γενικού εγγράφου περί παραδόσεως, επιβαλλομένου υπό ή εκ μέρους των Ηνωμένων Εθνών και εφαρμοστέου επί της Γερμανίας ενόπλων δυνάμεων εν συνόλω.

Γερμανός Διοικητής Ανώτατος Σύμμαχος Αρχηγός
Φρουράς Κρήτης του Μεσογειακού Θεάτρου
Bendhak Επιχειρήσεων

Υποστράτηγος Alexander α.α. Kirkman
Άγγλος Ταξίαρχος

Τόπος: Ηράκλειο

Ο Στρατιωτικός Διοικητής Κρήτης 
9 Μαΐου 1945 Γ. Φουντουλάκης 
 ώρα 22.30 Υποστράτηγος”
Όπως γράφει ο Δημοσθένης Ραπτόπουλος, στον οποίο ανήκει και όλη η παρακάτω ανάλυση, σε άρθρο του στο διαδίκτυο [ το έγγραφο αυτό έχει δημοσιευθεί με μικρές διαφορές σε διάφορα βιβλία. Τα κείμενα αυτά είναι περίπου τα ίδια και προφανώς έχουν την ίδια προέλευση και αυτή η εικόνα υπήρχε μέχρι τον Μάη του 2005 οπότε δημοσιεύθηκε σε δύο εφημερίδες του Ηρακλείου φωτοαντίγραφο του πραγματικού «αυθεντικού» έγγραφου στην αγγλική γλώσσα όπως ορίζει η παρ. 5. Τότε διαπιστώθηκαν σημαντικές διαφορές που αποκάλυπταν πλάνες και στόχους.
Ας δούμε τις τρεις σημαντικές διαφορές του δημοσιευμένου και του απόρρητου κυρίως εγγράφου.
1. Η απουσία της ελληνικής γλώσσας στο αυθεντικό (αγγλικό) κείμενο έγινε για να μην υπάρχει στο επίσημο αυτό έγγραφο καμία ένδειξη ανάμιξης της Ελλάδας στη δοσοληψία της Κατοχής της Κρήτης μεταξύ Βρετανών και Γερμανών.
2. Για τον ίδιο λόγο δεν υπάρχουν και στοιχεία ταυτότητας και ιδιότητας του προσώπου που υπέγραψε κάτω από τον Κίρκμαν που είναι γνωστό ότι ανήκει στον υποστρ/γο Γ. Φουντουλάκη φαινόμενο Στρατιωτικό Δ/τη Κρήτης. Αλλά τότε γιατί υπάρχει η υπογραφή του; Η απάντηση είναι αυτονόητη: για να μην μπορεί να αμφισβητηθεί το περιεχόμενο του εγγράφου από τον θιγόμενο απ αυτό, δηλαδή από τους Έλληνες ή μόνο από τους Κρήτες αφού οι Βρετανοί θα ισχυρισθούν ότι ο εκπρόσωπός τους το υπέγραψε και άρα το εγνώριζε και το ενέκρινε.
3. Για τον ίδιο λόγο των δύο παραπάνω διαφορών είναι και μια διαφορά όχι μεταξύ φανερών και κρυφών εγγράφων αλλά μεταξύ της πραγματικής ιδιότητας της γερμανοϊταλικής φρουράς που είναι της ΟΧΥΡΑΣ ΘΕΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ και της αναγραφόμενης στο αυθεντικό έγγραφο: ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ γιατί η δεύτερη αγνοεί ότι είχε ήδη απελευθερωθεί η Κρήτη, πλην της ΟΧΥΡΑΣ ΘΕΣΗΣ, πριν από εφτά μήνες (από τον Οκτώβρη του 1944) είχαν εγκατασταθεί στρατιωτικές και πολιτικές αρχές του ελληνικού κράτους από Κρητικούς στρατιωτικούς και πολιτικούς και η ελεύθερη Κρήτη αποτελούσε το 94,2% του συνόλου ενώ η ΟΧΥΡΗ ΘΕΣΗ το 5,8%.
Ο άμεσος στόχος της αναγραφής Φρουρά Κρήτης και όχι το σωστό Φρουρά Οχυρής Θέσης Κρήτης, είναι να μη φαίνεται ότι είχε απελευθερωθεί το μέγιστο μέρος της Κρήτης και αποτελούσε ήδη αυτοδίκαια και ουσιαστικά μέρος της ελληνικής επικράτειας αλλά ότι όλη η Κρήτη ήταν υπό Γερμανική κατοχή (από την 1η Ιουνίου 1941) που οι Βρετανοί φεύγοντας από τα Σφακιά την παρέδωσαν στους Γερμανούς στο χωριό Κομητάδες και τώρα οι Γερμανοί την επιστρέφουν στους προηγούμενους νόμιμους κατόχους των.
Η σημασία της διαφοράς είναι ολοφάνερη: Η συνθηκολόγηση αυτή των Γερμανοϊταλών έγινε μόνο προς τους Βρετανούς και Βρετανοί θα έχουν την αρμοδιότητα της εφαρμογής της. Το γράμμα και το πνεύμα, λοιπόν, των αυθεντικών εγγράφων της συνθηκολόγησης της 9.5.1945 στη βίλλα ΑΡΙΑΔΝΗ της Κνωσού είναι: «Οι Γερμανοϊταλικές στρατιωτικές δυνάμεις της Φρουράς της Κρήτης παραδίδονται και παραδίδουν την Κρήτη στους Βρετανούς, οι δε Βρετανοί εξουσιοδοτούν τις Γερμανοϊταλικές στρατιωτικές δυνάμεις να εξακολουθήσουν την κατοχή, της περιοχής που κατείχαν μέχρι την 9.5.1945, για λογαριασμό των νέων κατόχων Βρετανών, μέχρις ότου ο ανώτατος σύμμαχος Διοικητής αποφασίσει να την παραλάβει».
Υπάρχουν όμως διαφορές και στα συνοδευτικά του κυρίως σώματος έγγραφα των συνοδευτικών διαταγών του κυρίως κειμένου (Γ. Κάββος, σελ 769-771) με σημαντικότερη αλλά καταλυτική αυτήν στις παρ. 418, 11γ και 15β όπου το δημοσιευμένο κείμενο γράφει συμμάχους αξιωματικούς λανθασμένα ενώ το σωστό (του αυθεντικού κειμένου) είναι Βρετανούς αξιωματικούς. Επίσης στην παρ. 10 στο αυθεντικό κείμενο δεν υπάρχει η λέξη «συμμάχων» πριν από την τελευταία λέξη: αξιωματικών.
Η σημασία της διαφοράς είναι ολοφάνερη: Η συνθηκολόγηση αυτή των Γερμανοϊταλών έγινε μόνο προς τους Βρετανούς και Βρετανοί θα έχουν την αρμοδιότητα της εφαρμογής της. Το γράμμα και το πνεύμα, λοιπόν, των αυθεντικών εγγράφων της συνθηκολόγησης της 9.5.1945 στη βίλα ΑΡΙΑΔΝΗ της Κνωσού είναι: «Οι Γερμανοϊταλικές στρατιωτικές δυνάμεις της Φρουράς της Κρήτης παραδίδονται και παραδίδουν την Κρήτη στους Βρετανούς, οι δε Βρετανοί εξουσιοδοτούν τις Γερμανοϊταλικές στρατιωτικές δυνάμεις να εξακολουθήσουν την κατοχή, της περιοχής που κατείχαν μέχρι την 9.5.1945, για λογαριασμό των νέων κατόχων Βρετανών, μέχρις ότου ο ανώτατος σύμμαχος Διοικητής αποφασίσει να την παραλάβει.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μετά την απόβαση των Συμμάχων στη Σικελία δεν υπήρχε πλέον λόγος ενισχύσεως των Ελληνικών ανταρτικών ομάδων προκειμένου να παραπλανώνται οι Γερμανοί ότι η απόβαση θα γινόταν στην Ελλάδα. Κύριο μέλημα πλέον των Άγγλων ήταν ο πλήρης έλεγχος των ανταρτών ώστε να επιτύχουν τον πολιτικό τους στόχο που ήταν η παραμονή της Ελλάδας κάτω από την σφαίρα επιρροής της Αγγλίας. Λόγω της ισχύος του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ ο εμφύλιος πόλεμος προέβαλε αναπόφευκτος. Αναπόφευκτη ακόμα προέβαλε και η εμπλοκή Αγγλικών στρατιωτικών δυνάμεων προς ενίσχυση των αντιεαμικών δυνάμεων.

Η Συμφωνία αποχωρήσεως των Γερμανικών δυνάμεων κατοχής από την Ελλάδα αμαχητί είχε μεταξύ των άλλων ως αποτέλεσμα και την απόσυρση ολόκληρου του οπλισμού των Γερμανών που σε διαφορετική περίπτωση ήταν ενδεχόμενο να πέσει στα χέρια του ΕΛΑΣ.

Στην Κρήτη τα πράγματα ήταν λίγο διαφορετικά. Τις ΕΟΚ τις ξεχωρίζει από τον ΕΔΕΣ και την ΕΚΑ το γεγονός ότι δεν υπάρχει κανένα στοιχείο συνεργασίας στελεχών είτε απλών μελών της με τις αρχές κατοχής καθώς επίσης ότι δεν κυριαρχούνταν από παθιασμένο αντικομουνισμό. Είχαν εξαιρεθεί από την Συμφωνία της Βάρκιζας και διατηρούσαν τον οπλισμό τους.

Σύμφωνα με την σχεδίαση των Άγγλων ότι «ήταν επιθυμητές συμφωνίες με Γερμανούς Διοικητές οι οποίοι θα διατηρούσαν το status quo αλλά θα υπήκουαν στις διαταγές τους,» αλλά και επειδή ειδικά για την Κρήτη οι Άγγλοι φαίνεται ότι είχαν άλλα σχέδια στην περίπτωση που το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ επικρατούσε στην υπόλοιπη Ελλάδα (τα γεγονότα μετά την αποχώρηση των Γερμανών από την Πελοπόννησο τους είχαν θορυβήσει) τους οδήγησαν στην χρησιμοποίηση των Γερμανικών στρατευμάτων που είχαν εγκλωβίσει στην Κρήτη. Δεν είχε λόγο ο Μπέντακ στις 14 Νοεμβρίου 1944 να εκδώσει προκήρυξη για τις «κομμουνιστικές συμμορίες που χτυπήθηκαν και ότι τα Χανιά δεν θα πρέπει πλέον να φοβούνται άλλες επιθέσεις τους». Λογικά η μόνη του φροντίδα θα έπρεπε να ήταν η επιβίωση των στρατιωτών του μέχρι την παράδοση τους. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Μπέντακ συνελήφθη το 1945, φυλακίσθηκε, δικάστηκε και κρίθηκε αθώος των κατηγοριών που του είχαν απαγγελθεί αφού «επιχειρούσε κάτω από την εξουσία των Άγγλων για την τήρηση της τάξεως στην Κρήτη στην οποία ήταν Διοικητής πριν και αμέσως μετά το τέλος του πολέμου».

Από όλα αυτά εύλογα μπορεί να οδηγηθεί κάποιος στο συμπέρασμα ότι οι Άγγλοι μπροστά σε μια επαπειλούμενη εμφύλια σύρραξη στον Ελλαδικό χώρο που τυχόν οδηγούσε σε ανατροπή του στρατηγικού τους στόχου θα προσπαθούσαν να διασφαλίσουν την παραμονή τους τουλάχιστον στην Κρήτη ώστε να μην χαθεί ολοκληρωτικά η παρουσία τους στην Ανατολική Μεσόγειο και ο έλεγχος της απ’ αυτούς. Γι’ αυτό τον λόγο εξ άλλου και οι προσπάθειες τους για την δημιουργία αυτονομιστικού κινήματος στο νησί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Γερμανοί, Βρετανοί και απελευθέρωση της Κρήτης: Άγνωστες πτυχές,"

Οι Τούρκοι δοκιμάζουν στρατεύματα και γέφυρες στον Έβρο…


«Επιτέλους ξυπνήστε» θα μπορούσε να είναι ο εναλλακτικός τίτλος του θέματος, εάν απευθυνόταν προς τους πολιτικούς αρχηγούς. Την ίδια στιγμή, που η χώρα εξακολουθεί να βρίσκεται σε αναζήτηση εθνικής συνεννόησης, κυβέρνησης, και φυσικά σχεδίου που να καλύπτει όλα τα ενδεχόμενα για το μέλλον της χώρας, ανάμεσα στους εκτός συνόρων «θεατές» βρίσκονται και ορισμένοι που συνεχίζουν τη «συνήθη» δραστηριότητα τους.
Από την αρχή της τρέχουσας εβδομάδας, στο κέντρο εκπαίδευσης πλωτών μέσων των Τουρκικών Χερσαίων Δυνάμεων, στην Πόζνα, απέναντι από το προγεφύρωμα της Αδριανούπολης (Κάραγατς), στη ζώνη ευθύνης της ελληνικής XVI Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (XVI M/K MΠ), σημειώνεται έντονη δραστηριότητα.
Συγκεκριμένα μονάδες ελιγμού (τεθωρακισμένα, πεζικό) και υποστήριξης μάχης (πυροβολικό, μηχανικό) της Τουρκικής 1ης Στρατιάς, ασκούνται με εντατικούς ρυθμούς στις επιχειρήσεις διάβασης ποταμίων γραμμών (βίαιες διαβάσεις, διαβάσεις ευκαιρίας, κ.λπ.).
Σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες, στο κέντρο εκπαίδευσης έχει μεταφερθεί και αναπτυχθεί σημαντικός αριθμός συλλογών πλωτών γεφυρών εφόδου EWK FSB-E (από το σύνολο των οκτώ που διατίθενται συνολικά), όπως επίσης και εξίσου σημαντικός αριθμός ακτοδρόμων Faun Trackway.
Υπενθυμίζεται ότι το περιοδικό «Στρατιωτική Ισορροπία & Γεωπολιτική» στο τεύχος Φεβρουαρίου 2012, είχε αποκαλύψει ότι τα μέσα Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, είχαν ολοκληρωθεί οι παραδόσεις 40 συστημάτων ακτοδρόμων βαρέος τύπου HGMS (Heavy Ground Mobility System). Τα 40 συστήματα είναι τοποθετημένα επί οχημάτων τακτικών μεταφορών IVECO TRAKKER 8×8, και αποτελούν τη μεγαλύτερη παραγγελία συστημάτων του τύπου που είχε αναλάβει η κατασκευάστρια εταιρία.
Παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα διεξάγεται προγραμματισμένα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, και το παρόν διάστημα περιλαμβάνεται μεταξύ αυτών, το ενδιαφέρον και την προσοχή της ελληνικής πλευράς προκάλεσε το μέγεθος (αριθμός συμμετεχουσών μονάδων) και η ένταση της.
Φυσικά όλα τα κατάλληλα μέτρα έχουν ήδη ληφθεί από την ελληνική πλευρά, καθώς με βάση τα διδάγματα του παρελθόντος, η Άγκυρα, πάντα τις περιόδους πολιτικής αστάθειας και κρίσης στην Ελλάδα, τις αντιλαμβάνεται ως «παράθυρο ευκαιρίας» για την επίτευξη… οροσήμων στον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό της…
http://logioshermes.blogspot.com
 http://antistasi.org/?p=26383
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Οι Τούρκοι δοκιμάζουν στρατεύματα και γέφυρες στον Έβρο…"

Ν.Λυγερός - Γενοκτονία Χριστιανικών Πληθυσμών, 12/5/12


Διάλεξη του Νίκου Λυγερού και εγκαίνια έκθεσης ζωγραφικής με τίτλο:
"Ανθρώπινα Κάρβουνα" στην εκδήλωση
"Η Γενοκτονία των Χριστιανικών Πληθυσμών από την Τουρκία". Ένωση Ποντίων Πιερίας.
Αστική Σχολή Κατερίνης.
Σάββατο 12 Μαΐου 2012

http://lygeros.org/Talks/katerini_20120512.html

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ν.Λυγερός - Γενοκτονία Χριστιανικών Πληθυσμών, 12/5/12"

Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Η ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΟΔΗΓΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΡΣΑ ΤΩΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ

Τα μαχητικά οδηγούν την κούρσα των εξοπλισμών.---
Τα μαχητικά αεροπλάνα αντιστοιχούν στο ένα τρίτο του συνόλου των παγκόσμιων πωλήσεων όπλων, με τις Ηνωμένες Πολιτείες στην κορυφή της λίστας των πωλητών και την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ, να είναι οι μεγάλοι αγοραστές, σύμφωνα με το σουηδικό think tank SIPRI.- Σε μια έκθεση που δημοσιεύτηκε προ ημερών, το ανεξάρτητο σουηδικό ινστιτούτο προειδοποίησε ότι η αύξηση των πωλήσεων των μαχητικών αεροσκαφών θα μπορούσαν να έχει αποσταθεροποιητικό αντίκτυπο σε πολλά μέρη του κόσμου.
Μεταξύ των ετών 2005 και 2009, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν πωλήσει 341 μαχητικά αεροσκάφη, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση από τα 286 αεροπλάνα που πωλήθηκαν κατά την προηγούμενη πενταετία, ενώ η Ρωσία πώλησε 219 αεροπλάνα, με 331 την προηγούμενη πενταετία, ενώ η Γαλλία πώλησε 75 μαχητικά, 58 την προηγούμενη πενταετία.
Μόνο 11 από τις χώρες του κόσμου περιλαμβάνονταν στον κατάλογο των παραγωγών μαχητικών αεροσκαφών: οι Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Κίνα, Γαλλία, Σουηδία, Ινδία και η Ιαπωνία, ενώ η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Βρετανία είναι παραγωγοί ως μέρος της κοινοπραξίας Eurofighter.

Ωστόσο, ο κατάλογος των αγοραστών είναι πολύ μεγαλύτερος.
Κατά τη διάρκεια της πενταετούς περιόδου, περισσότερες από 50 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Αλγερίας (32), Μπαγκλαντές (16), Ισραήλ (82), Ιορδανία (36), Πακιστάν (23), η Συρία (33), Βενεζουέλα (24), Χιλή ( 28), Πολωνία (48), Κίνα (45) και Υεμένη (37), αγόρασαν συνολικά 995 νέα και μεταγχειρισμένα μαχητικά αεροσκάφη.
Η Ινδία αγόρασε τα περισσότερα μαχητικά κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου, 115 στον αριθμό.

Η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ αντιπροσώπευαν την ίδια περίοδο σχεδόν το ένα τρίτο όλων των αγορών μαχητικών και το SIPRI προειδοποιεί, ότι "πολλοί άλλοι εισαγωγείς των μαχητικών αεροσκαφών βρίσκονται σε περιοχές σοβαρών διεθνών εντάσεων."

Ενώ τα μαχητικά αεροσκάφη παρουσιάζονται συχνά ως ένα από τα πιο σημαντικά αμυντικά όπλα για την διατήρηση της ακεραιότητας μιας χώρας, αυτά τα ίδια προσφέρουν στις χώρες που τα έχουν στο δυναμικό την δυνατότητα για μια εύκολη και με ελάχιστη προειδοποίηση βαθιάς επίθεσης σε γειτονικές χώρες.
Σαφή παραδείγματα αυτού, σύμφωνα με το SIPRI, ήταν η ισραηλινή αεροπορική επίθεση στη Συρία το Σεπτέμβριο του 2007 και η ρωσική αεροπορική επίθεση στη Γεωργία τον Αύγουστο του 2008.



Η απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών σαφώς και μπορεί να έχει σοβαρές αποσταθεροποιητικές επιπτώσεις για τις περιφέρειες του πλανήτη, αναφέρεται στην έκθεση.



Κατά έναν ειρωνικό τρόπο, τονίζει η έκθεση του SIPRI, ενώ η μεταφορά των βαλλιστικών πυραύλων και των πυραὐλων κρουίζ βρίκεται ψηλά στην ημερήσια διατάξη του ελέγχου των εξαγωγών όπλων, εν μέρει λόγω της ικανότητάς τους να μεταφέρουν πυρηνικά και άλλα όπλα μαζικής καταστροφής, η μεταφορά πυραύλων, ικανών να φέρουν πυρηνικές κεφαλές, από μαχητικά αεροσκάφη, δεν είναι.



Για τις χώρες-παραγωγούς, τα οικονομικά οφέλη από τα αεροπλάνα είναι σημαντικά. Η πραγματική τιμή ενός μαχητικού είναι δύσκολο να εκτιμηθεί και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μπορει να αυξηθεί κατακόρυφα, όπως η περίπτωση του F-35.



Σε κάθε περίπτωση, οι παραγωγοί προωθούν τις πωλήσεις με κάυε δυνατό μέτρο, διότι συνεπάγονται σημαντικά εισοδήματα στον εθνικό πλούτο και στην εγχώρια απασχόληση.



Για παράδειγμα, η κοινοπραξία Eurofighter εξαργύρωσε για την προσφορά της μεταξύ έξι και επτά δισεκατομμυρίων δολαρίων από την πώληση 72 αεροσκαφών στη Σαουδική Αραβία, ενώ η Αυστραλία κατέβαλλε στις Ηνωμένες Πολιτείες 4,8 δισεκατομμύρια για 24 F/A-18E και η Ινδία 1,5 έως 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια για 40 ρωσικά Su-30MKI.



Τα αστρονομικά ποσά των συμβάσεων εξηγούν τους εξοντωτικούς ανταγωνισμούς για να κερδηθούν οι προσφορές, όπως ο διαγωνισμός στη Βραζιλία, ο οποίος αναμένεται να αποφέρει σε μακροχρόνια βάση περίπου επτά δισεκατομμύρια δολάρια στον νικητή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Η ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΟΔΗΓΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΡΣΑ ΤΩΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ"

Ν.Λυγερός "Στρατηγική Ελληνικής ΑΟΖ", Ξάνθη 8/5/12


Διάλεξη του Νίκου Λυγερού
με θέμα: "Στρατηγική Ελληνικής ΑΟΖ"
Καπναποθήκη "Π" του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης & Παράδοσης - Καπνεργατών 9, Ξάνθη
Τρίτη 08 Μαΐου 2012

http://www.lygeros.org/Talks/xanthi_20120508.html

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ν.Λυγερός "Στρατηγική Ελληνικής ΑΟΖ", Ξάνθη 8/5/12"

Ν.Λυγερός: ΑΟΖ - οικονομική κρίση, Παν. Πειραιά 10/5/12


Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
"Η ελληνική ΑΟΖ ενάντια στην οικονομική κρίση". Πανεπιστήμιο Πειραιά.
Πέμπτη 10 Μαΐου 2012

http://www.lygeros.org/Talks/peiraias_20120510.html

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ν.Λυγερός: ΑΟΖ - οικονομική κρίση, Παν. Πειραιά 10/5/12"

Συνέντευξη Ν.Λυγερού Δημ. Ραδιόφωνο Ξάνθης 9/5/12


Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού
στο Δημοτικό Ραδιοφωνικό Σταθμό Ξάνθης
09/05/2012

http://www.radio899.gr/node/390

http://www.lygeros.org/view.php?number=8549

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Συνέντευξη Ν.Λυγερού Δημ. Ραδιόφωνο Ξάνθης 9/5/12"

Στρατηγικές επενδύσεις και ΑΟΖ


Του Νίκου Λυγερού

Η ΑΟΖ δεν είναι μόνο ένα τυπικό θεσμικό πλαίσιο που απορρέει από το Δίκαιο της Θάλασσας. Η ΑΟΖ έχει μέσα της μια τεράστια δυναμική που είναι ορατή στους ειδικούς, αλλά ακόμα άγνωστη στους άλλους. Η σφαιρικότητα των τομέων που αγγίζει η ΑΟΖ είναι θεαματική και δίχως αυτή είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς τις επιπτώσεις. Κι όμως σιγά – σιγά ανακαλύπτουμε την τοποστρατηγική της αξία, τη γεωμετρική της εμβέλεια και το γεωλογικό της υπόβαθρο που μας επιτρέπουν να έχουμε μια σοβαρή εικόνα, η οποία με την αξιοπιστία της δείχνει που υπάρχουν οι στρατηγικές επενδύσεις. Κατά συνέπεια, δεν είναι ανάγκη να παραμείνουμε κολλημένοι σε μερικά θέματα λόγω διπλωματικής παράδοσης και θα ήταν καλό να ενσωματώσουμε στα νοητικά μας στρατηγικά σχήματα και τα μεγέθη των εκτιμήσεων της πετροχημικής έρευνας. Συχνά αναφερόμαστε σε περιοχές θεωρώντας ότι έχουν όλες την ίδια αξία και δίνουμε σημασία σε άσχετα θέματα. Το Αιγαίο, το Ιόνιο, το Λιβυκό κλπ δεν αντιπροσωπεύουν τις ίδιες τάξεις μεγέθους στον τομέα του φυσικού αερίου και του πετρελαίου. Όταν διαβάζουμε μελέτες του Α. Φώσκολου, του Η. Κονοφάγου κατανοούμε απολύτως ότι ακόμα και με περιθώρια οι διαφορετικές εκτιμήσεις έχουν τεράστιες διαφορές. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να μην επικεντρωθούμε στα κύρια θέματα και να θέσουμε προτεραιότητες. Επιπλέον μια απλή έρευνα αγοράς από μια ειδική ομάδα επαρκεί για να δώσουμε έμφαση σε στρατηγικά σημεία της οικοπεδοποίησης, όταν περάσουμε το στάδιο της θέσπισης. Και η τελευταία είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε να ελέγξουμε με όλες τις έννοιες, τις ανεπίσημες σεισμικές έρευνες που γίνονται συνεχώς στα νότια της Κρήτης και μεταξύ Καστελλόριζου και Κύπρου. Παλαιότερα ειδικοί, και τώρα άσχετοι, θεωρούσαν ότι θα χρειαζόμασταν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για να μπορέσει η οριοθέτηση της ΑΟΖ να προσφέρει οικονομικά οφέλη. Στην πραγματικότητα με όλα τα σεισμικά δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, μας επιτρέπουν να αξιοποιήσουμε την ΑΟΖ σε μερικούς μήνες μόνο. Διότι το ενδιαφέρον υπάρχει ήδη από εταιρίες που έχουν τεχνογνωσία. Δεν είναι ανάγκη να τις πείσουμε. Αρκεί να κάνουμε λοιπόν στρατηγικές επενδύσεις για να αλλάξουμε τα δεδομένα της χώρας μας και να ξεπεράσουμε τα εμπόδια που προκαλούν μερικοί λόγω απραξίας, αδράνειας ή και σκοπιμότητας. Η ΑΟΖ είναι η κυριότερη στρατηγική επένδυση της πατρίδας μας. Απλώς πρέπει να το αποφασίσουμε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Στρατηγικές επενδύσεις και ΑΟΖ"

Το βάθος της ΑΟΖ


Του Νίκου Λυγερού

Amsterdam, Athina, Kazan, Kula, Thessaloniki είναι ονομασίες των λασποηφαιστείων που υπάρχουν στην περιοχή του Αναξιμάνδρου, η οποία βρίσκεται νότια του συμπλέγματος Καστελλόριζου. Τα λασποηφαίστεια δεν είναι μια απλή λεπτομέρεια. Είναι μια γεωλογική ένδειξη του βάθους της ΑΟΖ και έμμεσα της αξίας της. Οι περισσότεροι μιλούν βέβαια για τα 200ΝΜ δίχως να συνειδητοποιούν το μέγεθος του εμβαδού της. Μόνο όταν βλέπουν ένα χάρτη, όπου αποδεικνύεται ότι η Ελλάδα διαθέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη ΑΟΖ μέσα στη Μεσόγειο θάλασσα, αντιλαμβάνονται τη γεωστρατηγική της αξία μέσω της γεωπολιτικής, αλλά η τελευταία αποκτά την πραγματική της αξία με το βάθος. Μόνο με το βάθος βλέπουμε τις λιθοσφαιρικές πλάκες και κατανοούμε τη σημασία της απόκλισης για τα γιγάντια κοιτάσματα, το πλήθος των λασποηφαιστείων στη μεσογειακή ράχη, τις λεπιώσεις πρίσματος επαύξησης. Αλλιώς ποιο νόημα θα είχαν οι ψαμίτες με καλύμματα αλάτων του Μεσσηνίου; Κι όμως η στόχευση είναι ουσιαστική για τις γεωτρήσεις που θα ακολουθήσουν. Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν αξία και τα μη συμβατικά αποθέματα υδρογονανθράκων, όπως το αποδεικνύουν ειδικοί σαν τον Α. Φώσκολο και Η. Κονοφάγο. Με αυτόν τον τρόπο τα χαρτογραφημένα λασποηφαίστεια νότια της Κρήτης του Dimitrov αλλάζουν ριζικά την εικόνα που έχουμε για την ελληνική ΑΟΖ. Και επινοούμε την έννοια του τόξου που ενισχύει τη γεωλογική συνέχεια που υπάρχει από τους Παξούς έως το σύμπλεγμα Καστελλόριζου. Επιπλέον οι υδρίτες που αποτελούνται από εγκλωβισμένο μόριο μεθανίου μέσα σε κλωβό από μόρια ύδατος, αλλά και με μόρια αιθανίου και προπανίου, προσφέρουν πρακτικές και όχι μόνο θεωρητικές και επιστημονικές μεθόδους εκμετάλλευσης της ΑΟΖ. Αν οι υπεύθυνοι και όχι μόνο οι επιστήμονες και οι τεχνοκράτες κατανοούσαν την πραγματική αξία όλου του θέματος δεν θα καθυστερούσαν δεκαετίες για να υλοποιήσουν την ελληνική ΑΟΖ. Τώρα όμως αυτά τα δεδομένα είναι γνωστά και σε μη ειδικούς, έτσι ακόμα και οι πολιτικοί μπορούν να αποκτήσουν μια πραγματική εικόνα όχι του προβλήματος, αλλά της οικονομικής λύσης. Αρκεί, λοιπόν, να κάνουν την απαραίτητη στρατηγική κίνηση για να ενεργοποιηθεί η δύναμη του βάθους της ελληνικής ΑΟΖ αντί να εξετάζουν παθητικά το βάθος του γειτονικού κράτους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Το βάθος της ΑΟΖ"

Οι παράλογοι χάρτες της Τουρκίας


Του Νίκου Λυγερού

Την ώρα που μερικοί ειδικοί του παρελθόντος, αναρωτιούνται ακόμα αν έχει νόημα η ΑΟΖ κι αν αξίζει να αποδεχθούν ότι οι προσπάθειές τους σε άλλο τομέα ήταν μάταιες, ενώ βλέπουμε τις δυνατότητες της πρώτης και την απουσία αποτελεσμάτων των δεύτερων, έρχεται η Τουρκία με τον παραδοσιακό της τρόπο, που πάντα με τακτ και ύφος ζητά τα πάντα, και εκδίδει παράλογους χάρτες με περιοχές εξουσιοδοτήσεων όχι μόνο στην κρατική εταιρεία ΤΡΑΟ αλλά και στη SHELL. Η Τουρκία βλέπει ότι καθυστερούμε απαράδεκτα τη θέσπιση της ελληνικής ΑΟΖ κι ενώ ξέρει ότι το Δίκαιο της Θάλασσας δεν την συμφέρει με την όλη νομοθεσία του για τα παράκτια κράτη, και έτσι προσπαθεί να κερδίσει εντυπώσεις δίχως να φοβάται το γελοίο της υπόθεσης. Διότι η ελληνική γραφειοκρατία τής προσφέρει ένα χώρο μεγάλο για να κινηθεί. Όμως ακόμα και σε αυτές τις άσκοπες κινήσεις, η Τουρκία παίρνει θάρρος και εκδίδει παράλογους χάρτες που καταπατούν όχι μόνο τα θεωρητικά δικαιώματα της ελληνικής ΑΟΖ αλλά και τα πραγματικά δικαιώματα της κυπριακής ΑΟΖ σε βαθμό που φλερτάρει ακόμα και με την αιγυπτιακή ΑΟΖ. Βέβαια το Τουρκικό Υπουργείο Ενέργειας και Φυσικών Πόρων όταν βάζει γελοίες περιοχές, όπως είναι οι επόμενες: 5027, 5028, 5033, 5034, 5035 δεν τις αναθέτει στη SHELL, η οποία στην ουσία βρίσκεται αποκλειστικά στο θεωρητικό χώρο της τουρκικής ΑΟΖ, και βάζει την κρατική εταιρεία. Για τις περιοχές 5027 και 5028, η Κύπρος μπορεί βέβαια να δείξει τα 13 της επίσημα blocks και να ανατρέψει εύκολα τα ψευτοδεδομένα της Τουρκίας. Όσον αφορά στην Ελλάδα, η απουσία της θέσπισης δεν προσφέρει αποτελεσματικά και πρακτικά εργαλεία για να αντιμετωπίσει την τουρκική προπαγάνδα. Είναι λοιπόν απαραίτητο να θεσπίσουμε την ελληνική ΑΟΖ ακόμα και για να μπορέσουμε να αντικρούσουμε τη γελοιότητα της Τουρκίας όσον αφορά τις περιοχές που βρίσκονται μεταξύ Δωδεκανήσων και της Κύπρου. Την ώρα που προχωράμε δυναμικά με το Euro Asia Interconnector δεν είναι ανάγκη να δίνουμε στην Τουρκία την ελευθερία να καταπατά δικαιώματα που δεν θα είναι πλέον θεωρητικά. Ας ξυπνήσουν λοιπόν οι δικοί μας και ας αντιληφθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται το παίγνιο που παίζεται στην περιοχή του συμπλέγματος του Καστελλόριζου και Κύπρου. Για να κρατήσουμε αυτό που μας ανήκει!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Οι παράλογοι χάρτες της Τουρκίας"

Από τη Ζώνη Παξών στην ΑΟΖ του Καστελλόριζου


Του Νίκου Λυγερού

Όταν δεν έχουμε πρόσβαση σε επιστήμονες του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, το κοινό στοιχείο που υπάρχει μεταξύ Παξών και Καστελλόριζου δεν φαίνεται άμεσα. Βέβαια, η αγορά του Φύλλου Καστελλόριζου εξηγεί πολλές λεπτομέρειες που είναι στρατηγικά σημαντικές και για το θέμα της υφαλοκρηπίδας αλλά βέβαια και για το θέμα της ΑΟΖ που μας αφορά άμεσα. Ας αρχίσουμε πρώτα με μια αναφορά περί αποθέσεων καρστικών εγκοίλων (Α.Desiο 1931)
«Το Καστελλόριζο είναι διάσπαρτο από καρστικά έγκοιλα, δολίνες, ουβάλες, κλειστές κοιλάδες καθώς και από πλήθος υποθαλάσσιες σπηλιές. Μικρές δολίνες παρατηρούμε και στις νησίδες Ρω και Στρογγύλη. […] Η μορφολογία του Καστελλόριζου και των νησίδων του εμφανίζει χαρακτηριστικά πανεπιπέδου. Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο ότι το μεγαλύτερο μέρος των καρστικών μορφών δημιουργήθηκε όταν το Καστελλόριζο και οι νησίδες του ήταν ενωμένα με την περιοχή της Λυκίας»
Με άλλα λόγια, η υφαλοκρηπίδα ως πρόβλημα λύνεται μέσω γεωλογίας, αφού το σύμπλεγμα Καστελλόριζου προέρχεται από τη θάλασσα δηλαδή από τον ελληνικό χώρο και όχι από την ξηρά, δηλαδή την γειτονιά, όπως λένε μερικοί… Επιπλέον, αν διαβάσουμε την αναφορά του Marine Geology 1984 βρίσκουμε το εξής περί Ζώνης Παξών.
«Πρόκειται για μια ανθρακική, νηριτική σειρά από το Σενώνιο μέχρι πιθανώς και το μέσο Μειόκαινο που είναι συνέχεια του αυτόχθονου Bay Daglari των ακτών της Λυκίας.»
Υπάρχει, λοιπόν, μια γεωλογική συνέχεια που ενώνει τους Παξούς κοντά στην Κέρκυρα, κατεβαίνει στο Ιόνιο, περνά κάτω από Κρήτη, ανεβαίνει γύρω από τα Δωδεκάνησα για να καταλήξει στο σύμπλεγμα Καστελλόριζου. Αυτό δεν είναι μόνο ένα τεχνικό επιχείρημα, αλλά μια γεωλογική πραγματικότητα που ενώνει τα ακριτικά νησιά της Ελλάδας, τα οποία όπως βρίσκονται στην περιφέρειά της προσφέρουν στην πατρίδα μας τις μεγαλύτερες γενικευμένες κυψέλες Voronoi για τον καθορισμό της ελληνικής ΑΟΖ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος πια να κρύβονται αυτά τα γεωλογικά δεδομένα, διότι ενισχύουν όλες τις στρατηγικές μας προσπάθειες και προσφέρουν ένα ενιαίο πλαίσιο για την οριοθέτηση και όχι μόνο για την θέσπιση. Αφού υπάρχει πολιτική βούληση πρέπει να την υποστηρίξουμε επιστημονικά με όλους τους τομείς που διαπρέπουν οι Έλληνες ερευνητές δίχως δισταγμούς, επιφυλάξεις και βέβαια φοβικά σύνδρομα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Από τη Ζώνη Παξών στην ΑΟΖ του Καστελλόριζου"

Λανθασμένη στρατηγική και νίκη τακτικής


Του Νίκου Λυγερού

«Ο βασιλιάς πέθανε, ζήτω ο βασιλιάς!» Αυτή η γαλλική έκφραση άλλης εποχής είναι χαρακτηριστική των αποτελεσμάτων των γαλλικών εκλογών. Η ανάγκη αλλαγής ήταν μεγαλύτερη από όλους τους άλλους παράγοντες ακόμα κι αν τελικά η διαφορά που έκανε τη διαφορά ήταν η μικρότερη όλων των δημοσκοπήσεων. Η τεράστια αποχή έπαιξε ένα μεγάλο ρόλο στο δεύτερο γύρο. Περισσότεροι από δύο εκατομμύρια Γάλλοι ψήφισαν λευκό (5,8%). Έτσι ο François Hollande που πήρε 51,62% των ψήφων κέρδισε τον Nicolas Sarkozy με πραγματικό ποσοστό 48,63%. Αυτό θυμίζει το ποσοστό νίκης του Jacques Chirac, όταν είχε κερδίσει τον Lionel Jospin το 1995 με 49,5% των ψήφων. Ο Πρόεδρος της Γαλλίας δεν κατάφερε να πείσει τους ψηφοφόρους της Marine Le Pen αφού δεν θέλησε να πάει σε οποιαδήποτε συμμαχία. Κι έχουμε ως αποτέλεσμα τη νίκη της αριστεράς που προσφέρει έδαφος ανάπτυξης της ακροδεξιάς με την κατάρρευση της δεξιάς. Το παίγνιο, αν και φαινομενικά διπολικό, έχει περισσότερους παίκτες και μάλιστα ενσωματώνει και ως «συμβολικό» τρίτο γύρο τις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου… Μάλιστα είναι δυνατό να θεωρήσουμε ότι αυτός επιτρέπει και τις στρατηγικές επιλογές των υποψηφίων που είχαν αποχωρήσει μετά τον πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ο νέος πρόεδρος της Γαλλίας θα αντιμετωπίσει άμεσα δυσκολίες στο εσωτερικό για το κόμμα του, αφού η Γαλλία επιτρέπει την έννοια της συγκέντρωσης και στο εξωτερικό ειδικά με την Γερμανία για μια μάχη μεταξύ λιτότητας και ανάπτυξης. Το γενικό πρόβλημα όμως, και το γνωρίζαμε και εδώ, είναι ότι πολλοί Γάλλοι δεν ψήφισαν γι’ αυτόν αλλά ενάντια στον αντίπαλό του. Πράγμα που αποτελεί μια ενδογενή δυσκολία που δεν μπορεί να αποφύγει και αυτοί θα τον περιμένουν στη στροφή, όπως λέει και η γαλλική έκφραση. Υπάρχει, λοιπόν, μια μεγάλη αναμονή δίχως μεγάλη πίστη στις πραγματικές δυνατότητες της Γαλλίας να επηρεάσει με έναν τρόπο ή με έναν άλλον το ευρωπαϊκό επίπεδο με αυτό τον νέο Πρόεδρο. Το σύνθημα του τέως Προέδρου για τις εκλογές ήταν «Μια δυνατή Γαλλία» και του νέου «Η αλλαγή είναι τώρα». Έτσι οι αναλυτές μπορούν ν’ αναρωτηθούν αν συνδυάζονται και κατά πόσο η αλλαγή θα είναι τώρα και η Γαλλία θα είναι δυνατή. Σε κάθε περίπτωση το έργο του νέου Προέδρου θα είναι επίπονο, διότι η κρίση δεν είναι μόνο ένα θέμα εντυπώσεων. Η τωρινή αντιπολίτευση το ξέρει και αυτή, αλλά πρέπει να λύσει τα δικά της παθήματα και δεν θα μπορέσει να τον εμποδίσει άμεσα, αλλά ούτε να του δώσει και κάποια πολιτικάντικη δικαιολογία. Χρήματα δεν υπάρχουν και το ξέρουν όχι μόνο οι Γάλλοι, αλλά και οι Ευρωπαίοι. Άρα η οικονομική κρίση δεν θα λυθεί οικονομικά. Χρειάζεται απαραίτητα στρατηγική που θα αξιολογηθεί πολύ σύντομα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Λανθασμένη στρατηγική και νίκη τακτικής"

Σάββατο 12 Μαΐου 2012

ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΑ ΚΑΙ ΟΡΦΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ


Το πρόβλημα που καλείται να λύσει ο μελετητής στην ανίχνευση των Διονυσιακών και Ορφικών μυστηρίων, εκτός των ελάχιστων και πολλές φορές αντιφατικών πληροφοριών, είναι αφενός ποια η σχέση του Ορφέα με τον Διόνυσο, και αφετέρου η ανακάλυψη του -ποιος προηγείται ποίου -.Ο Διόνυσος είναι ο «νεώτερος» θεός που εντάχθηκε στο αρχαιοελληνικό πάνθεον, ο οποίος όμως επέδρασε καταλυτικά μετά τον 6ο αιώνα, τόσο στην θρησκεία όσο και στην τέχνη, το θέατρο και την ποίηση. Σύμφωνα με την μυθολογία ο Διόνυσος ήταν υιός Θεού -του Δία- και μίας θνητής της Σεμέλης, την οποία γονιμοποίησε ο Δίας, με τη μορφή χρυσής βροχής.Η Ήρα από ζήλια έπεισε την Σεμέλη όταν ήταν σε εν - Δια- φέρουσα, να ζητήσει από τον Δία να εμφανιστεί μπροστά της με την Θεϊκή μορφή του. Η Σεμέλη δεν άντεξε την θέα του Θεού και πέθανε. Ο Δίας για να σώσει το βρέφος Διόνυσο, τον μεγαλώνει στον μηρό του, από όπου βγήκε όταν ήρθε η μέρα να γεννηθεί. Έτσι ο Διόνυσος λέγεται ότι έχει διπλή γέννηση.Στην Ορφική εκδοχή του μύθου ο Διόνυσος Ζαγρέας γιος του Δία και της Περσεφόνης, ως βρέφος κατασπαράσσεται από τους Τιτάνες μετά από προτροπή της Ήρας. Η Αθηνά σώνει την καρδία του Διόνυσου την οποία παρέδωσε στον Δία, ο οποίος στην συνέχεια γεννά επίσης για δεύτερη φορά τον Διόνυσο.Ο Δίας όμως εξοργισμένος από την πράξη των Τιτάνων τους κατακεραύνωνει, και από τη στάχτη τους, προσθέτοντας λίγο νερό, έφτιαξε την ανθρώπινη φυλή.Επειδή όμως οι Τιτάνες είχαν φάει τον Διόνυσο πέρασε μέσα τους το Θεϊκό στοιχείο, και από αυτούς σε εμάς. Έτσι είχαν πλέον μέσα τους Θεϊκή φύση αλλά και ένα βαρύ αμάρτημα.Συνεπώς σε επίπεδο συμβολισμού, ο άνθρωπος οφείλει να νικήσει το «τιτανικό» στοιχείο, και να ενωθεί με το Θεό-Διόνυσο, ενισχύοντας το ενυπάρχον σε αυτόν Θεϊκό στοιχείο του Διόνυσου Ζαγρέα».Και στις δύο εκδοχές του μύθου λοιπόν, έχουμε έναν Θεό που «πεθαίνει» και «αναγεννάτε». Συνεπώς έχουμε για πρώτη φορά στον Ελληνικό χώρο την εμφάνιση ενός Θεού που, υπόκειται σε φθορά, θάνατο και επαναγγένηση, κάτι που πριν θεωρούνταν αδιανόητο.Ο «Θεϊκός θάνατος» και η «αναγέννηση», συμβολίζει τις περιοδικές λειτουργίες την Φύσης, τις καταστροφές τις εναλλαγές ζωής και θανάτου της. Συμβολισμοί που θα είναι εφεξής κοινό μοτίβο τόσο στα Μικρά, όσο και στα Μεγάλα Διονύσια και Ελευσίνια Μυστήρια, είτε με το μύθο του Διονύσου, είτε με εκείνο της Περσεφόνης και της αναζητούσας, ως Δηώ, Δήμητρας.Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι Πελασγοί άκουσαν για τον Διόνυσο πολύ αργότερα από τα ονόματα των άλλων Θεών.Ο Παυσανίας αναφέρει τον Πήγασο, ιερέα του Διόνυσου από την Βοιωτία, ο οποίος πήγε στην Αθήνα το άγαλμα του Θεού θέλοντας να εισαγάγει την λατρεία του. Οι Αθηναίοι όμως δεν τον δέχθηκαν μίας και ο Διόνυσος προσέβαλε τα αιδοία των Αθηναίων ανδρών με νόσο την οποία δεν μπορούσαν να θεραπεύσουν, εξαναγκάζοντάς τους να τον λατρεύσουν φτιάχνοντας φαλλούς προς την χάρη του.Ο Ευριπίδης (Βάκχες,) παριστάνει τη διονυσιακή λατρεία σαν είδος «παγκόσμιας θρησκείας», η οποία προέρχονταν από τα βουνά της Λυδίας και της Φρυγίας, σύμφωνα όμως με τους περισσότερους σύγχρονους μελετητές ο Διόνυσος είναι θρακικής προέλευσης.Σταδιακά ο Διόνυσος από Θεός του τρύγου και του οίνου, θα μεταβληθεί σε Θεό των γυναικών, η λατρεία των οποίων ήταν «οργιαστική».Ταυτόχρονα από Θεός της ευθυμίας γίνεται ο «πάσχων Θεός» στον οποίο ήταν αφιερωμένοι οι 3 μήνες του χειμώνα, κατά τους οποίους κατέβαινε στον κάτω κόσμο. Στην συνέχεια έρχονταν ξανά στην ζωή την άνοιξη (όσον καιρό δηλαδή ο αδελφός του Απόλλωνας ο κύριος του δελφικού χώρου, έλειπε στους Υπερβόρειους). Τους μήνες αυτούς αντί για τον παιάνα του Απόλλωνα αντηχούσε στους Δελφούς ο διθύραμβος, το λατρευτικό τραγούδι του Διονύσου. Τότε και οι Βάκχες των Δελφών ανέβαιναν στον Παρνασσό για να χαιρετήσουν την «ανάσταση του».Έτσι στην κλασσική εποχή ο Διόνυσος δεν είναι πια μόνον ο Θεός του κρασιού. Ο Πλούταρχος το επιβεβαιώνει με ένα χωρίο του Πινδάρου, όπου ο Διόνυσος αναφέρεται ως δενδρίτης ή εν - δενδρος, ως η δύναμη δηλ που ενυπάρχει στο δέντρο, ανθιος - ο φορέας της άνθησης, κάρπιος - ο φορέας των καρπών, φλεύς ή φλέως - η πλησμονή της ζωής.Περιοχή του είναι, όπως λέει ο Πλούταρχος, ολόκληρη η υγρή φύση όχι μόνο η ρευστή φωτιά του σταφυλιού, αλλά και ο χυμός που ανεβαίνει στο νέο δέντρο, το αίμα που χτυπάει στις φλέβες του νεαρού ζώου, όλα τα μυστηριώδη και ανεξέλεγκτα ρεύματα, η πλημμυρίδα και η άμπωτη μέσα στη ζωή της φύσης.Οι γιορτές του Διονύσου ήταν και η αρχή του θεάτρου, του σατυρικού δράματος, της κωμωδίας και της τραγωδίας. Οι ιερές τελετές του Διονύσου γιορτάζονται κάθε δυο χρόνια στις αρχές του Δεκέμβρη στον Παρνασσό, και σε αυτά έπαιρναν μέρος μόνο οι γυναίκες Μαινάδες ή Βάκχες, οργανωμένες σε θιάσους.Οι Μαινάδες ή Θυϊάδες γνωστές και ως Βάκχες αποτελούσαν τις ιέρειες του Διονύσου, οι οποίες ήταν γυναίκες αφιερωμένες στο Θεό Διόνυσο, και αποτελούσαν το ιερατείο της διονυσιακής λατρείας. Ο Ορφέας αργότερα τις απέκλεισε από τα αναμορφωμένα μυστήρια του και αυτές εκδικούμενες, σύμφωνα με τον μύθο, τον φόνευσαν.Οι Βάκχες πριν την τέλεση των διονυσιακών τελετουργιών υποβάλλονταν σε διάφορα τελετουργικά καθαρότητας, που περιελάμβαναν νηστεία, αλλά και σεξουαλική αποχή. Κατά την διάρκεια των τελετουργιών οι Βάκχες «βάκχευαν» έπεφταν δηλ σε «θρησκευτική μανία» δια μέσω των τελετουργικών χορών, τραγουδιών, και κραυγών υπό των ήχο κυμβάλων. Οι Βάκχες δρούσαν αλλόφρονες σε κατάσταση καταληψίας υπό την επήρεια του πνεύματος που τις είχε καταλάβει. Εδώ ανιχνεύεται και ο Διονυσιακός μυστικισμός, σύμφωνα με τον οποίο ο Διόνυσος ενωνόταν με τις ψυχές των μυημένων μέσω της τελετουργικής « έκστασης».Οι Βάκχες κρατούσαν στο ένα χέρι αναμμένο πυρσό και στο άλλο την μακριά ράβδο τους, τον Θύρσο, στολισμένο στην κορυφή με κισσό, ενώ κάποιες κρατούσαν στα χέρια και φίδια, ίσως κατάλοιπο των Κρητικών μυστηρίων. Φορούσαν επίσης την «νεβρίδα»που ήταν το ζώο που καταβροχθίζονταν κατά την διάρκεια της Ωμοφαγίας (συνήθως ταύρου).Ο Ευριπίδης χωρίζει σε δύο στάδια την Ωμοφαγία. Οι Μαινάδες πρώτα ξέσχιζαν το θύμα, ενώ ευρίσκετο ακόμη εν ζωή πολλές φορές, και κατόπιν έτρωγαν το κρέας του ωμό, όπως συνέβαινε και στον μύθο του Διονύσου-Ζαγρέα.Ο Ευριπίδης αναφέρεται φανερά αμήχανος σε αυτήν την συνήθεια, δύο φορές (Βάκχες, Κρήτες,), μιας και την προσπερνάει γρήγορα και διακριτικά. Και ο Πλούταρχος περιγράφει και αυτός ως βάρβαρο έθιμο και αυτός τον διαμελισμό και την ωμοφαγία:«Υπάρχουν ορισμένες τελετές και θυσιαστικές τελετουργίες καθώς και άτυχες και ζοφερές ημέρες, κατά τις οποίες λαμβάνουν χώρα ωμοφαγίες και διαμελισμοί και νηστείες και στηθοχτυπήματα και επίσης επαίσχυντοι λόγοι, αναφορικά με πράγματα ιερά και μανία και κραυγές που υψώνονται με ένα δυνατό ήχο και το λαιμό να κινείται πέρα-δώθε».Ίσως γι’ αυτό οι μέρες που ορίζονταν για την ωμοφαγία ήταν «αποφράδες» και σκυθρωπαί». Είναι πολύ πιθανό η ωμοφαγία να γινόταν σε «αναπαράσταση» της ημέρας όπου το νήπιο Διόνυσος κατασπαράχτηκε και καταβροχθίστηκε από τους Τιτάνες. Από την άλλη, πιθανότατα θεωρούσαν ότι το θύμα ενσάρκωνε τις ζωτικές δυνάμεις του ίδιου του Θεού, που με την πράξη της ωμοφαγίας μεταβιβάζονταν στους λάτρεις του. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς κατακρίνοντας τις τελετές αυτές αναφέρει:«Οι βάκχοι τελούν όργια προς τιμήν του μαινόμενου Διόνυσου, με ωμοφαγία τηρούν την ιερή μανία και η τελετουργία τους ολοκληρώνεται με το μοίρασμα της σάρκας των σφαγιασθέντων θυμάτων, καθώς είναι στεφανωμένοι με φίδια ».
Στην Αθήνα τα μικρά Διονύσια τελούνταν τον μήνα Ποσειδεώνα (τέλη Δεκεμβρίου, αρχές Ιανουαρίου), διακρίνονταν δε στα «κατά αγρούς», και στα «κατά άστυ». Τα μεγάλα Διονύσια τελούνταν κατά τον μήνα Ανθεστηρίωνα (τέλος Φεβρουαρίου, αρχές Μαρτίου), και τον Ελαφηβίωνα (28 Μαρτίου μέχρι 2 Απριλίου).Ο Διόνυσος θα παίξει με την πάροδο του χρόνου κεντρικό ρόλο και στα Ελευσίνια μυστήρια ως «υιός Ίακχος» , γίνεται το κύριο αντικείμενο της μυστικής λατρείας των Ορφικών, και σταδιακά αναπτύσσει σχέσεις με τις Θεές της γης, και Θεές της γονιμότητας (Ρέα, Ήρα, Δήμητρα, Αριάδνη, Περσεφόνη). Ποίος ο λόγος όμως της αναδιαμόρφωσης τόσο του Διονύσου όσο και των τελετών του;Η απάντηση είναι ο Ορφισμός και ο δάσκαλος Ορφέας. Ο Ορφισμός κατέχει ξεχωριστή θέση στην πορεία της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας και φιλοσοφίας, καθώς εισάγει νέα μυστικιστικά στοιχεία στην θρησκεία, αλλά και την έννοια του Θεού δημιουργού. Ο Πρόκλος μας αποκαλύπτει στα σχόλια εις τον Πλατωνικό Τίμαιο:«Πράγματι όλη η Ελληνική θρησκεία προέρχεται από την Ορφική μυσταγωγία. Πρώτα ο Πυθαγόρας εδιδάχθη από τον Αγλαόφημο τα μυστήρια των Θεών, και δεύτερος ο Πλάτων αντελήφθη την ολοκληρωμένη σχετικώς με αυτά γνώση από τα Πυθαγόρεια και Ορφικά γραπτά» .O Ορφισμός πρεσβεύει ένα είδος πανθεϊστικού μονοθεϊσμού, μιλά για διττή ουσία του ανθρώπου, Θεία και τιτανική, θεωρεί το σώμα ως τάφο της ψυχής, δέχεται την μετεμψύχωση, εισάγει τους καθαρμούς, την νηστεία και την αποχή από το κρέας, εκεί που πριν υπήρχε η Διονυσιακή «ωμοφαγία». Ποίος όμως ήταν ο Ορφέας;Ο Ορφέας σύμφωνα με την μυθολογία έζησε πριν τον Τρωικό πόλεμο (ο οποίος έγινε με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις γύρω στο 1500 π.χ). Πατέρας του ήταν ο Οίαγρος βασιλέας της Θράκης, και μητέρα του η Μούσα Καλλιόπη. Η συμμετοχή του στην Αργοναυτική Εκστρατεία και η κατάβασή του στον Άδη με σκοπό να επαναφέρει στον πάνω Κόσμο την Ευρυδίκη, αποτελούν τα σημαντικότερα στοιχεία της μυθικής ζωής του.Η δύναμη της μουσικής και της φωνής του ήταν τέτοια, που μπορούσε να κατευνάσει την οργή των κυμάτων, να υπερισχύσει του τραγουδιού των σειρήνων, να αδρανοποιήσει τον δράκο φύλακα του χρυσόμαλλου δέρατος, να μαγεύει τον κέρβερο έως και τον Πλούτωνα κατά την κάθοδό του στον Άδη.Στον αντίστοιχο μύθο, ο Πλούτωνας ο βασιλιάς του Κάτω Κόσμου δέχτηκε να ελευθερώσει την αγαπημένη του Ευρυδίκη, με τον όρο εκείνη να μην μιλήσει στον Ορφέα, και εκείνος να μην την κοιτάξει έως ότου βγουν στο φως του Ήλιου. Ο Ορφέας όμως αδημονώντας να την αντικρίσει, στράφηκε λίγο πριν φτάσουν στην «έξοδο» και η σκιά της Ευρυδίκης επέστρεψε στον κόσμο των νεκρών. Ο Ορφέας περιπλανιόταν για 7 ημέρες δίχως τροφή θρηνώντας για τον δεύτερο χαμό της γυναίκας του. Από τότε έγινε αδιάφορος προς τις γυναίκες και ταπείνωνε όσες τον πλησιάζανε. Μερικοί λένε πως μη αντέχοντας τον πόνο, αυτοκτόνησε. Άλλοι λένε πως ο Διόνυσος τον τιμώρησε επειδή περιφρονούσε τα μυστήριά του και έστειλε τις Βάκχες του να διασπάσουν τα μέλη του και να τα πετάξουν μακριά. Οι Μούσες τότε μάζεψαν τα μέλη του και τα έθαψαν στα Λείβδηθρα, ενώ το κεφάλι του που το έριξαν στον Έβρο κατέληξε στη Λέσβο. Άλλοι λένε πως ο Ορφέας θανατώθηκε από τις γυναίκες της Θράκης που τον εκδικήθηκαν επειδή τις απέκλεισε από τα Μυστήριά του.Ο Ορφέας ήταν μουσικός, «προφήτης», «δάσκαλος» που έφερε μαζί του μία νέα θρησκεία επιθυμώντας να αναμορφώσει την παλιά. Είναι η πρώτη φορά που στην Ιστορία της Ελληνικής Θρησκείας που συναντούμε τον ιδρυτή μιας Θρησκείας, ο οποίος είναι άνθρωπος αλλά συγχρόνως μυθικός ήρωας, ο οποίος πεθαίνει ως μάρτυρας της πίστης του.Γνωρίζουμε ότι ο Ορφέας αναδιοργάνωσε και αναμόρφωσε τις τελετές του Βάκχου, σε ποιο βαθμό όμως αναδιοργάνωσε μια θρησκεία ή αναπλάστηκε ο ίδιος ποτέ δεν θα το γνωρίσουμε πλήρως.Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι ο Ορφισμός υπήρξε η εξέλιξη της Διονυσιακής λατρείας ή ο Ορφισμός χρησιμοποίησε ως «όχημα» και μετασχημάτισε την διονυσιακή λατρεία.Το σίγουρο είναι ότι ο Ορφισμός και οι ορφικές τελετές είχαν έρθει στην Αθήνα πριν την κλασσική περίοδο. Ο ανώνυμος συγγραφέας του έργου «φιλοσοφούμενα» μας λέει ότι οι «βακχικές τελετές του Ορφέα» είχαν εδραιωθεί και δοθεί στους ανθρώπους της Φλύας στην Αττική πριν την καθιέρωση των «Ελευσίνιων τελετών μύησης».Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ο Ορφέας τροποποίησε οργάνωσε και αναδιαμόρφωσε τις βακχικές τελετές.Σε αυτό το σημείο δεν θα μπορούσαμε να μην εντοπίσουμε τις ομοιότητες που μοιράζονται ο Διόνυσος και ο Ορφέας με τον Ιησού Χριστό, εάν και είναι γνωστές. Είναι οι « ποιμένες» και «σωτήρες» που αναμορφώνουν τις θρησκείες.Σε όλη του η ζωή παρουσιάζεται να φέρει την τάξη και την ευπρέπεια σε ένα οργιαστικό και θορυβώδες τυπικό. Ο Ορφέας γενικά πιστεύεται ότι ήρθε από την Θράκη, αλλά ίσως και να ήρθε από τον νότο, και συγκεκριμένα από την Κρήτη. Ο Διόδωρος μάλιστα λέει ότι ο Ορφέας πήγε στην Αίγυπτο για να μάθει τις τελετές και την θεολογία του.Το πιο πιθανό είναι να υπήρχαν πολλοί με το όνομα Ορφέας, τα ίχνη όμως του πρώτου μεγάλου διδασκάλου Ορφέα χάνονται στα βάθη της προ - ιστορίας. Σύμφωνα με τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, ο Διόνυσος προηγείται του Ορφέα:«Ο Χάροψ παππούς του Ορφέα , βοήθησε το Θεό και ο Διόνυσος σε ένδειξη ευγνωμοσύνης του δίδαξε τα όργια των τελετών του. Ο Χάροψ τα μετάδωσε στον γιο του Οίαγρο και ο Οίαγρος στον Ορφέα. Ο Ορφέας όντας εκ φύσεως χαρισματικός και περισσότερο εκπαιδευμένος από τον κάθε ένα, έκανε πολλές τροποποιήσεις στις οργιαστικές τελετές για αυτό ονομάζουν τις τελετές που προήλθαν από τον Διόνυσο Ορφικές»,Ο Ηράκλειτος επίσης λέει για τον Ορφέα: « Ρύθμισε την θρησκεία του Διονύσου στην Θράκη στο όρος Αίμος όπου λένε ότι υπάρχουν κάποια γραπτά σε πινακίδες του». Ο Απολλόδωρος όμως δηλώνει ότι ο Ορφέας: «επινόησε τα μυστήρια του Διονύσου…».Ο Κόνων την εποχή του αυτοκράτορα Αυγούστου αναφέρει:«Κοντά στο Διόν είναι ένα χωρίο που ονομάζεται Πίμπλεια, όπου έζησε ο Ορφέας. Ο Ορφέας ήταν από την φυλή των Κικόνων, και ήταν άνθρωπος με μαγικές δυνάμεις όσον αφορά την μουσική και την μαντεία. Περιφερόταν τελώντας οργιαστικές τελετές, και αργότερα γεμάτος αυτοπεποίθηση απόκτησε πολλούς ακολούθους και μεγάλη επιρροή. Μερικοί τον δέχτηκαν οικειοθελώς άλλοι υποψιαζόμενοι ότι ετοιμάζει αναταραχές και συνομωσία του επιτέθηκαν και τον έσφαξαν».Σύμφωνα με τον Αριστοφάνη: «Ο Ορφέας μας δίδαξε τα μυστήρια, και πώς να λείψουμε από τον φόνο και γητειές για τις αρρώστιες και μαντολογήματα». Τέλος ο Ερατοσθένης υποστηρίζει:« Ο Ορφέας δεν τιμούσε τον Διόνυσο αλλά θεωρούσε τον Ήλιο ως μεγαλύτερο των Θεών, τον οποίο ονόμαζε επίσης Απόλλωνα. Και ξυπνώντας νωρίς το πρωί ανέβαινε στο βουνό που ονόμαζε Παγγαίο και περίμενε την ανατολή του Ήλιου για να δει την πρώτη του αχτίδα. Για τούτο ο Διόνυσος εξοργίστηκε και έστειλε εναντίον του τις Βασσαρίδες του, όπως λέει ο ποιητής Αισχύλος. Και τον κατακρεούργησαν και τον διαμέλισαν».Έχουμε λοιπόν αντιφατικά στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση η αρχαία παράδοση σε πολλές περιπτώσεις ήθελε τον Ορφέα «εχθρό» του Διονύσου, και θύμα των πιστών του Θεού. Αντικειμενικά υπάρχουν βασικές διαφορές μεταξύ του Ορφέα και του Διόνυσου.Ο Ορφέας ποτέ δεν παίζει τον αυλό που επιφέρει την μανία ούτε χτυπά εκκωφαντικά τα κύμβαλα, στον αντίποδα ο Διόνυσος είναι ο Θεός της μέθης της έκστασης και του θορύβου.Το μεγάλο βήμα του Ορφέα είναι ότι διατηρώντας την βακχική πίστη πως άνθρωπος μπορεί να φτάσει «μέθεξη», στην «θέωση» κάτι που πριν αποτελούσε ύβρη, άλλαξε την αντίληψη του τι είναι Θεός, και επεδίωξε να αποκτήσει αυτή την Θεότητα με εντελώς διαφορετικά μέσα. Για τον Ορφισμό ο Θεός κατοικεί στα βάθη του είναι μας, κρυμμένος στην ύλη και καθήκον μας είναι να τον απελευθερώσουμε από τα δεσμά των Τιτάνων.Η «θέωση» που αναζητούσαν στο εξής δεν ήταν σωματική μέθη αλλά πνευματική έκσταση, και τα μέσα που υιοθέτησαν δεν ήταν η οινοποσία, αλλά αποχή και τελετές καθαρμού. Έως τότε αποτελούσε ύβρη ο άνθρωπος να θέλει να γίνει Θεός, ενώ οι ανθρωπινές σύμφορες από την άλλη πιστεύονταν ότι οφείλονταν στις χθόνιες δυνάμεις των νεκρών ή των ηρώων και ο εξαγνισμός γινόταν με αιματηρές θυσίες. Μερικοί υποστηρίζουν πως η σπουδαιότερη συμβολή του Διονύσου στην θρησκεία της αρχαίας Ελλάδος, ήταν η ελπίδα που έφερε για αθανασία, κάτι που οφείλετε στους Ορφικούς οι οποίοι αναμφίβολα πίστευαν στην μελλοντική ζωή.Η επίδραση του Ορφισμού ήταν καταλυτική καθώς εισήγαγε στον Ελληνικό κόσμο το στοιχείο του μυστικισμού και του δυϊσμού ψυχής-σώματος, του πνεύματος και ύλή, όπως αποκαλύπτει και η χρυσή πλάκα του Ιππωνίου αναφερόμενη στην καταγωγή της ψυχής: «Είμαι παιδί της Γης και του Έναστρου Ουρανού»...Πριν τους Ορφικούς και σύμφωνα με την Ομηρική άποψη η ψυχή ήταν μια σκιά που εγκατέλειπε τον νεκρό τη στιγμή του θανάτου για να οδηγηθεί στο Βασίλειο του Άδη. Οι Ορφικοί υποστήριζαν ότι η ψυχή είναι αυτό που υποκινεί τον άνθρωπο, η αρχή όλων, ενώ ο σώμα η φυλακή της ψυχής, κάτι που πέρασε και στον Χριστιανισμό. Πίστευαν ότι η ψυχή είναι θεϊκή και ενσαρκώνεται λόγω ενός προγενέστερου αμαρτήματος της. Έτσι υπάρχοντας στο σώμα εκτός το ότι φυλακίζετε, λυτρώνετε κιόλας μέσα από τον κύκλο της επαναλαμβανόμενης μετενσάρκωσης. Οι Ορφικοί πρώτοι πίστεψαν πως όχι μόνο είναι δυνατή η επιστροφή του νεκρού στον επίγειο κόσμο (μετενσάρκωση), αλλά ότι μπορεί κάποιος να βγει από τον αιώνιο κύκλο των συνεχόμενων μετενσαρκώσεων. Στην Ολβία του Ε. Πόντου, ανακαλύφθηκαν οστέινες πλάκες, του 5ου π.χ αιώνα, με τις λέξεις : ΒΙΟΣ - ΘΑΝΑΤΟΣ – ΒΙΟΣ.Οι μυστηριακές τελετές του Ορφισμού διακρίνονταν σε δύο επίπεδα, στον εξαγνισμό και στην μύηση, και διαδραματίζονταν την νύκτα συμβολίζοντας την μετάβαση από το σκότος της άγνοιας στο φως της αλήθειας.Δια μέσου της μύησης στα Ορφικά Μυστήρια αποκαλύπτονταν στον άνθρωπο οι αρχετυπικές αλήθειες, έχοντας ως αρωγό τον Θεό Διόνυσο πού ήταν ο λυτρωτής της ανθρώπινης ψυχής, που την οδηγούσε στην αθανασία του ουρανού.Οι Ορφικοί συγκεντρώνονταν είτε σε οικίες, είτε σε φυσικά σπήλαια για να ψάλουν ύμνους και να γνωρίσουν την διδασκαλία του Ορφέα, υπό το φως του ιερού πυρ που δεν έσβηνε πότε. Η επίδραση του Ορφισμού επηρέασε τόσο πολύ τον Πυθαγόρα, ώστε την εποχή του Πεισιστράτου ήταν πολύ δύσκολο να ξεχωρίσουν τα γνήσια Ορφικά από τα Πυθαγόρεια μυστήρια. Ο Ορφισμός επέδρασε καταλυτικά στην Ελληνική φιλοσοφία για δυο λόγους:Σύμφωνα με τον Ορφισμό ο Θεός κατοικεί στα βάθη του αυτού μας, κρυμμένος στην ύλη. Ο Διονυσιακός άνθρωπος μπορεί εξ ιδίων να απελευθερωθεί από τα Τιτανικά δεσμά του και να σωθεί. Η Θεϊκή προέλευση της ψυχής ενοποιεί όλους τους ανθρώπους και τους φέρνει σε απευθείας ένωση με την Θεια ουσία.Σύμφωνα με την Ορφική θεογονία αρχικά στο Σύμπαν υπήρχε η συνεχής ροή του Χρόνου από την οποία προήλθαν οι δύο Κοσμογονικές Ουσίες: Ύδωρ και Γη, Αιθήρ και Χάος. Διάμεσο του Φάνη Έρωτα δημιουργήθηκε το Ορφικό Ωόν, από όπου προήλθε το σύμπαν. (Στους Ορφικούς Φάνης ονομάζεται ο πρώτος Διόνυσος, ο Ζαγρέυς που διαμελίστηκε από τους Τιτάνες δεύτερος Διόνυσος, ενώ ο τρίτος Διόνυσος είναι ο αναστημένος από τον Δια).Σχετικά με το Ορφικό αυγό ο Πρόκλος γράφει (Πλάτων Τίμαιος):«Όπως το ωόν περιελάμβανε την σπερματική αιτία του ζώου, έτσι και ο κρυφός διάκοσμος περιέχει κάθε τι το νοητό. Και όπως το ζώον έχει διαιρεμένα όσα ευρίσκοντο σαν σπέρματα στο ωόν, έτσι και ο Θεός προάγει σε εμφάνιση το άρρητον και ακατάληπτον των πρώτων αιτίων. Για τούτο ο Φάνης δοξάζεται ως θήλυς και δημιουργός».και ο Κλήμης:«Μέσα στην περιφέρεια του Ωού διαμορθώθηκε ένα αρρενόθηλυ ζωντανό ον, με πρόνοια του ενυπάρχοντος μέσα θεϊκού πνεύματος, το οποίο ο Ορφέας το αποκαλεί Φάνητα, διότι όταν φάνηκε, από αυτόν έλαμψε το παν, με το φέγγος του διαπρεπέστερου στοιχείου, του πυρός, εκπληρούμενο μέσα στο υγρό στοιχείο»Το Ύδωρ ή Αιθέρας Έν, αποτελεί την πρώτη Κοσμογονική Ουσία, ή Ενεργητική Αρχή, η «Συνεχής Ουσία». Η Γη ή Χάος ή Πάσχον ή Αόριστος Δυάς ή Έτερον ή Άπειρον των Πυθαγορείων, το οποίο βρίσκεται σε κατάσταση αμορφίας, αταξίας, αρρυθμίας, συγχύσεως, ταραχής, αποτελεί την«Μεριστή Ουσία» η οποία έχει την ιδιότητα της κίνησης και της ζωής και διακόπτει το συνεχές της συνεχούς ουσίας. Το Έ ν και η Δυάς είναι οι δύο πρώτες κοσμογονικές ουσίες, οι οποίες συνιστούν όλη την δημιουργία. Από αυτές και διάμεσο της ενέργειας του Φάνη-Ερωτά που προκαλεί την επαφή και μίξη των στοιχείων αρχίζει η πορεία του κόσμου. Ο κόσμος γίνεται αντιληπτός ως Ένας που πολλαπλασιάζεται εσωτερικά με τη δημιουργία των διαφόρων μορφών ζωής. Τόσο οι Θεοί, όσο και οι άνθρωποι θεωρούνται δημιουργήματα του Κόσμου, στον οποίο μετέχουν και υπάγονται στους νόμους που διέπουν τη δομή και λειτουργία του. Οι Θεοί και οι Θεές θεωρούνται θεματοφύλακες αυτών των νόμων, χωρίς όμως να εκφεύγουν αυτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΑ ΚΑΙ ΟΡΦΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ"

Παρασκευή 11 Μαΐου 2012

Άμεση ανάγκη θέσπισης ακτοπλοϊκής γραμμής Κύπρου-Καστελόριζου



Το γεγονός ότι η Κυπριακή Δημοκρατία  προχώρησε στην υλοποίηση της οριοθέτησης της κυπριακής ΑΟΖ με  τα τρία γειτονικά κράτη  (Λίβανος-Αίγυπτο-Ισραήλ) αποτελεί το έναυσμα για τον ευρύτερο ενεργειακό μετασχηματισμό στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Η δυναμική που αποκτά η πιο πάνω διαπίστωση ενδεχόμενως να γίνει πιο ευδιάκριτη τους επόμενους μήνες ή και εβδομάδες υπό το φως των επικείμενων ραγδαίων εξελίξεων στην περιοχή. Ενδεικτικά θα λέγαμε ότι ο κλυδωνισμός που υφίσταται το καθεστώς Άσσαντ με ανοιχτό πλέον το ενδεχόμενο στρατιωτικής επέμβασης όπως αυτό διατυπώθηκε  δια στόματος της Αμερικανίδας Υπ. Εξ  Χίλαρυ Κλίντον στην διάσκεψη των «Φίλων της Συρίας» που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη[1], τα διάφορα σενάρια βομβιστικής επίθεσης σε πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν από το Ισραήλ, η κλιμακούμενη ένταση στο εσωτερικό της Τουρκίας από το έντονο και αξιόλογα μαχητικό κουρδικό στοιχείο το οποίο αναζητά ζωτικό χώρο εγκαθίδρυσης του επερχόμενου Κουρδιστάν,  αποτελούν  αδιάσειστες ενδείξεις του οριακού σημείου της έντασης στην οποία βρίσκεται η Μέση Ανατολή.
Ενώ  λοιπόν όλα αυτά που λαμβάνουν χώρα στην γειτονιά μας έχουν αδιαμφισβήτητα και σαν υπόβαθρο τον ενεργειακό πλούτο της περιοχής και τον μελλοντικό ενεργειακό επανασχεδιασμό του 21ου αιώνα, το πολιτικό σύστημα σε  Κύπρο και Ελλάδα αδυνατεί  να πάρει  δυναμικές πρωτοβουλίες προχωρώντας στο θέμα της διακρατικής οριοθέτησης ΑΟΖ αφού οι μεν είναι  απορροφημένοι στο θέμα της επικείμενης ανάληψης της  προεδρίας της Ε.Ε ενώ οι δε, βρίσκονται υπό τον πυρετό των επερχόμενων εκλογών των οποίων η  ακριβής ημερομηνία παραμένει ακόμη αδιευκρίνιστη. Η αδράνεια όμως έχει αναμφισβήτητα κόστος. Αυτό το κόστος μελλοντικά θα το επωμιστούμε όλοι ανεξαιρέτως αν δεν πράξουμε αυτά που επιβάλλεται να πράξουμε, ούτως ώστε να απαγκιστρωθούμε άμεσα από τα οικονομικά αδιέξοδα τα οποία έχουν ουσιαστικά καθηλώσει κάθε προσπάθεια υλοποίησης και προώθησης των εθνικών μας στόχων και συμφερόντων. Ένα πρώτο λοιπόν μικρό βήμα προς την πιο πάνω κατεύθυνσή θα παρουσιαστεί στην συνέχεια του παρόντος άρθρου.
Όπως έχουμε αναφέρει  και σε προηγούμενη ανάλυσή μας, το κρίσιμο θέμα της οριοθέτησης της ΑΟΖ  μεταξύ Ελλάδος Κύπρου συνδέεται άμεσα με το ζήτημα του συμπλέγματος του Καστελόριζου  του οποίου η ύπαρξη ΑΟΖ αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο κρατικών οντοτήτων. Για να ακριβολογούμε, η κυπριακή ΑΟΖ εφάπτεται της ελλαδικής χάρη στο νησί Στρογγύλη που βρίσκεται ανατολικά του Καστελόριζου. Λαμβάνοντας τα πιο πάνω υπόψη θα πρέπει να τονιστεί ότι μέχρι να  οριστεί η καινούργια ελλαδική κυβέρνηση, από την οποία ο ελληνικός λαός θα πρέπει να απαιτήσει την ανακύρηξη καταρχάς της ΑΟΖ  και έπειτα την επίσπευση των διαδικασιών  προς διακρατική οριοθέτηση με  τα  φιλικά γειτονικά κράτη, απαιτείται η συνεχής  επαγρύπνηση γύρω από τις ενεργειακές εξελίξεις αλλά και επιβάλλεται η διατήρηση στην επιφάνεια του θέματος του  συμπλέγματος Καστελόριζου το οποίο έχουμε την τάση δυστυχώς να ξεχνάμε.
Μέσα  λοιπόν στο πλαίσιο διατήρησης και έμπρακτης στήριξης του θέματος του Καστελόριζου υπάρχουν κάποιες σημαντικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα μπορούν  να συμβάλουν άμεσα και ουσιαστικά προς την πιο πάνω κατεύθυνση. Επί του πρακτέου, το προτεινόμενο μέτρο το οποίο  χρήζει υψίστης σημασίας είναι η διάνοιξη μιας ακτοπλοϊκής γραμμής η οποία θα έχει την δυνατότητα να συνδέει απευθείας Κύπρο και Καστελόριζο. Μπήκαμε  ήδη στην εαρινή περίοδο και εν όψει του φετινού προγραμματισμού της καλοκαιρινής περιόδου η προσοχή των πολιτικών αλλά κυρίως των τουριστικών φορέων του κυπριακού κράτους καλό θα ήταν να στραφούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Η διοργάνωση 2ήμερων ή και 3ήμερων κρουαζιέρων στο ιστορικό αυτό νησί-κάστρο του Ελληνισμού για σκοπούς εμπορικούς, αναψυχής,  διεξαγωγής καλοκαιρινών αθλημάτων, διοργάνωσης μικρών πολιτιστικών εκδηλώσεων, κατασκηνώσεων και γιατί όχι για σκοπούς οργάνωσης γαμήλιων τελετών είναι κάτι περισσότερο από σημαντικό αρκεί να το συνειδητοποιήσουν και οι εμπλεκόμενοι φορείς. Όλοι γνωρίζουμε ότι νησιά όπως η πανέμορφη Μύκονος και η μαγευτική Σαντορίνη αποτελούν πόλους έλξης για τέτοιους σκοπούς. Γιατί λοιπόν να μην συμβεί το ίδιο και το  Καστελόριζό μας το βρίσκεται και πιο κοντά στην Κύπρο; Το Καστελόριζο απέχει από το λιμάνι της Πάφου μόλις 160 ναυτικά μίλια (ν.μ.) και από το λιμάνι Λεμεσού περίπου 200 ν.μ. Με την ενίσχυση της φυσικής μας παρουσίας στο κομβικό αυτό νησί, είναι βέβαιο ότι θα σταλούν μηνύματα προς διάφορες κατευθύνσεις και ασκώντας μια έμμεση πίεση και στα δύο πολιτικά συστήματα θα επιτευχθεί η  επίσπευση της διαδικασίας διακρατικής οριοθέτησης. Η παρουσία μας στο νησί , εκτός της συμβολικής διάστασης που θα πάρει, θα συμβάλει επίσης στην οικονομική υποστήριξη του τοπικού στοιχείου που τόσο πολύ μας χρειάζεται  αυτές τις κρίσιμες στιγμές. Η περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των κατοίκων των δύο ακριτικών νησιών του Ελληνισμού των οποίων το μέλλον και οι τύχες  συνδέονται άμεσα, είναι ζητήματα υψίστης εθνικής σημασίας για όλους μας, Ελλαδίτες και Κύπριους. Παράλληλα με μια τέτοια κίνηση θα σταλεί ένα ισχυρό  μήνυμα  προς την Τουρκία η οποία έχει προβεί και αυτή σε ανάλογες ενέργειες[2] ακριβώς γιατί αυτή γνωρίζει την σπουδαιότητα της ύπαρξης του Καστελόριζου και θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να αμφισβητήσει την ελληνικότητα του και συνεπακόλουθα την ύπαρξη ΑΟΖ αυτού.
Ελλάδα και Κύπρος έχουν ιστορικό καθήκον να διαφυλάξουν ακέραια τα άκρα τους ούτως ώστε να μπορέσουμε μελλοντικά με αξιώσεις να διεκδικήσουμε και να εφαρμόσουμε  αυτά που αρμόζουν σε κάθε σοβαρό κράτος που σέβεται τον εαυτό του. Θεσπίζοντας την ελλαδοκυπριακή ΑΟΖ  ουσιαστικά αλλάζουμε  άρδην τους ενεργειακούς συσχετισμούς στην περιοχή προς όφελός δικό μας και ο ευρασιατικός αγωγός Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας[3] γνωστός και ως “Εurοasia Interconnector” δεν θα αποτελεί  πλέον όραμα αλλά μια πραγματικότητα.  Κύπρος και Ελλάδα μπορούν να αποτελέσουν τους κύριους ενεργειακούς διακομιστικούς εταίρους-σταθμούς  της Ευρωπαϊκής  Ένωσης που δεν θα έχει πλέον την ανάγκη  καμίας Τουρκίας όσο και αν αυτό επιθυμούν διάφοροι “επιφανείς” Αμερικάνοι αξιωματούχοι[4] αλλά και δικοί μας νεοραγιάδες. Συνεπώς αν ακολουθηθούν με προσοχή τα σωστά βήματα με ακριβή στρατηγικό σχεδιασμό, σοβαρότητα, σύνεση και υπευθυνότητα από όλους τους  εμπλεκόμενους πολιτικούς, κοινωνικούς, στρατιωτικούς και οικονομικούς φορείς, τότε δικαιωματικά μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον το δικό μας και των επόμενων γενεών  με αισιοδοξία. Με την εξόρυξη και εκμετάλλευση των αμύθητων φυσικών αποθεμάτων που είναι συγκεντρωμένα στην μεσογειακή λεκάνη Ηρόδοτος[5] είναι σίγουρο ότι η Ελλάδα θα έχει την ευκαιρία να ξαναμπεί σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης. Το οικονομικό χρέος  το οποίο τώρα μοιάζει απροσπέλαστο, μετά από μερικά χρόνια θα μοιάζει σαν μια κακοκαιρία διαρκείας  που ευτυχώς όμως πέρασε για να βασιλέψει ξανά ο ελληνικός ήλιος όπως τον τραγούδησε ο Στρατηγός Μακρυγιάννης. Το όραμα υπάρχει και είναι μπροστά μας. Τώρα απαιτείται σωστός στρατηγικός σχεδιασμός. Το ανθρώπινο δυναμικό καθώς και η τεχνογνωσία είναι παρών και η Κύπρος έδειξε το παράδειγμα. Τώρα που τα πράγματα δείχνουν να γίνονται πιο σοβαρά και οι Αμερικάνοι βολτάρουν ανενόχλητοι ανοιχτά του Καστελόριζου με το αεροπλανοφόρο Enterprise  να συνοδεύεται από άλλα 9 πολεμικά πλοία[6],πρέπει να γίνουμε άρχοντες στην θάλασσά μας και να συμβάλουμε ουσιαστικά προς την σωτηρία της πατρίδας μας. Ας δώσουμε εμείς λοιπόν το παράδειγμα κάνοντας ένα μικρό βήμα για αρχή πηγαίνοντας στο ακριτικό μας Καστελόριζο.
Παραπομπές:

[1] Seibert, Τhomas & Συμεωνίδης, Κώστας (02/04/2012)  «Στρατιωτική λύση «δείχνει» η Κων/πόλη», Deutsche Wellehttp://www.dw.de/dw/article/0,,15853896,00.html
[2] Πρώτο Θέμα (30/03/12) «Ακτοπλοϊκή σύνδεση του Καστελόριζου με την Τουρκία», http://www.protothema.gr/greece/article/?aid=186860.
[3] Λυγερός, Νίκος, «ΑΟΖ και Euroasia Interconnector», Perfection 13 3 3/2012, http://www.lygeros.org/lygeros/8950-gr.html
[4] Bloomberg (28/03/12) «U.S. Wants to Help Europe Achieve Energy Security, Envoy Says», Paul Tugwell, http://www.bloomberg.com/news/2012-03-28/u-s-wants-to-help-europe-achieve-energy-security-envoy-says.html.
[6]  On Alert  (31/03/12) «Άσκηση του Enterprise και εννέα πολεμικών πλοίων νότια από Καστελόριζο», http://www.onalert.gr/default.php?pname=Article&catid=2&art_id=13386
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Άμεση ανάγκη θέσπισης ακτοπλοϊκής γραμμής Κύπρου-Καστελόριζου"
Related Posts with Thumbnails