Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΩΝ - ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ - ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ - ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ - ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΣΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ.
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017

ΤΕΛΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ : Η ΧΑΡΑ!!!!!

     


Για την αγάπη έχουν γραφτεί τόσα πολλά!!!
Προσπαθούμε κι εμείς να γράψουμε, να ορίσουμε, να αναλύσουμε, να κατανοήσουμε τι από όλα είναι.
Είναι Όλα ;
Εκ θεού πορευόμενη ή ο ίδιος ο Θεός ;
Ενέργεια και Φως ή πράξη εμπρόθετη, σκόπιμη και συνειδητή ;
Είναι εγγενής ιδιότητα, με την οποία γεννιόμαστε ή τη μαθαίνουμε, και την κατακτούμε ως ικανότητα σε όλη τη διάρκεια της θνητής μεν αλλά όμορφης και γοητευτικής Ζωής μας ;
Ίσως να μην είμαι ο κατάλληλος να απαντήσω στα ερωτήματα που απασχολούν το νου, την καρδιά και την Ψυχή από παλιά.
Από την Αρχή ….Αρχή.
Τότε που όπως λένε ήμασταν Ένα.
Όμως, πάντα έλεγα μέσα μου, δεν ξέρω αν είναι Φως κι Ενέργεια αλλά σίγουρα είναι Χαρά.
ΕΙΝΑΙ Η ΧΑΡΑ!!!!!
Και είναι Ελευθερία.
Χαρά και Ελευθερία.
Στην ινδουιστική θρησκεία αναφέρεται ο όρος "ΆΤΜΑΝ".
Το εσωτερικό, δηλαδή, κομμάτι μας που είναι συνειδητό και "EΧΕΙ" επίγνωση.
Η συνειδητότητα!!!
Είναι η βαθύτερή μας, Αληθινή φύση. Ψυχή θα λέγαμε εμείς οι Δυτικοί, με τη διαφορά όμως ότι ψυχή (Άτμαν) και θεός (Μπράχμαν) είναι ένα και το αυτό και ας χρησιμοποιούν διαφορετικούς όρους.
Για τους ινδουιστές, η ψυχή (σας και η δική μου και του καθενός) είναι ίδια με την βαθύτερη, απεριόριστη, αυθύπαρκτη πραγματικότητα του Όλου σύμπαντος, το οποίο αποκαλούν Μπράχμαν, το ας πούμε αντίστοιχο σε μας της έννοιας του θεού.
Μόνο που ο "ΘΕΟΣ" για αυτούς είναι απρόσωπος, πηγή των πάντων.
Αποτελεί την ουσία του σύμπαντος.
ΘΕΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΨΥΧΗ ΕΙΝΑΙ ΈΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΤΟ!!!!!
Με λίγα απλά λόγια. ο εσωτερικός Εαυτός μας , το Αληθινό Είμαι ισούται με τον Θεό.
Είμαι Αυτό.
Ωραία θα πει κανείς.
Και τι σχέση έχουν όλα αυτά με την Χαρά και την Αγάπη;;;
Έχουν και παραέχουν!!!
Παραθέτω εδώ ένα απόσπασμα από το ιστολόγιο του Ιπτάμενου Ολλανδού, το οποίο διαβάζοντας, πέταξα από τη χαρά μου!
"........Στο βιβλίο "Η σοφία των Βέδας" του J.C.Chatterij, αναφέρεται ο όρος "Άτμαν"( Ψυχή = Θεός όπως προείπαμε) τον οποίο και προσδιορίζει σαν:
"μια Οντότητα", σαν "ένα Είναι" η οποία "δεν αλλάζει" (επομένως άχρονη)", μία και κοινή για όλους τους ανθρώπους" (ονομάζεται επίσης Εαυτός και δεν έχει άμεση σχέση με το "εγώ"), και "είναι τόσο μικρή που δεν μπορεί να μετρηθεί αλλά ταυτόχρονα και άπειρα μεγάλη" (επομένως δεν έχει διαστάσεις).
"Αυτή η απώτερη Οντότητα είναι και αντίληψη / συναίσθηση /συνειδητότητα"
Είναι " το πραγματικό και απώτατο υποκείμενο που έχει εμπειρίες μέσα σε ένα άτομο".
"Αυτή η απώτερη Οντότητα είναι επίσης αίσθηση η οποία είναι η αίσθηση της χαράς"(ananda).
Αφού η χαρά "ΕΙΝΑΙ Η ΡΙΖΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΑΣ".
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι "υποφέρουμε μόνο όταν δεν μπορούμε να ζήσουμε όπως θα θέλαμε."
Και ότι "η δυστυχία δεν είναι η ουσιώδης φύση του Είναι"........"
Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΧΑΡΑΣ ΕΙΝΑΙ "ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ" ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ!!!!
Της Υπερσυνειδητότητας!!!
Της Υπερψυχής, αν θέλετε.
Και αποτελεί το έδαφος και τη ρίζα τόσο της αγάπης όσο και της ειρήνης.
Και τι δίνει Χαρά;;;
Μα η Αγάπη φυσικά:
Η Χαρά λοιπόν είναι Αίσθηση Θεία.
Είναι κομμάτι της Ουσίας τόσο της δικής μας όσο και Αυτού Που Πάντα Ήταν και θα Είναι Εκεί.
Είμαστε Αυτό!!
Και η Αληθινή, βαθύτερη μας φύση είναι και Συνειδητότητα και Αίσθηση Χαράς.
"Η ρίζα όλης της αγάπης, της ειρήνης και της ευτυχίας μας βρίσκονται μέσα μας".
Εντός!!
Τις κουβαλάμε μαζί μας.
Κάθε μέρα , όλη μέρα.
Μα πώς να χαρεί κανείς σε αυτόν τον κόσμο;;;;
Γιατί;;;;
Για ποιον λόγο;;;
Επειδή είμαστε Ζωντανοί θα έλεγα πρώτον και κύριον.
Ζούμε.
Βιώνουμε.
Δεν το επιλέξαμε, μας χαρίστηκε!!
Δώρο !!!!!
Ε μην το περνάμε μέσα στη γκρίνια, τη μαυρίλα και τη απελπισία.
Και όχι δεν ζω στον κόσμο μου.
Στην ίδια πραγματικότητα ζούμε.
Του πολέμου, οικονομικού και κοινωνικού.
Της ανασφάλειας και της μεταβολής.
Χαίρομαι όμως γιατί Είμαι Εδώ έστω και σε αυτό το δυσοίωνο ΤΩΡΑ!!!
Αλλά Είμαι Εδώ.
Κι αυτό δεν είναι καθόλου λίγο.
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Επιμέλεια παρουσίασης :Γιώργος Χαβαλές


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΤΕΛΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ : Η ΧΑΡΑ!!!!!"

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017

Η ομιλία του Κολοκοτρώνη στους Ελληνες.

Η ομιλία του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα.-----Αποτελεί την πνευματική παρακαταθήκη του Γέρου του Μωριά προς τη νέα γενιά.--- Εκφωνήθηκε στις 8 Οκτωβρίου 1838 στην Πνύκα και πρωτοδημοσιεύτηκε στις 13 Νοεμβρίου 1838 στην αθηναϊκή εφημερίδα «Αιών», που εξέδιδε ο ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων.

Στις 7 Οκτωβρίου 1838 ο γηραιός στρατηγός και εν ενεργεία Σύμβουλος Επικρατείας Θεόδωρος Κολοκοτρώνης επισκέφθηκε το Βασιλικό Γυμνάσιο της Αθήνας (νυν 1ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας) για να παρακολουθήσει τη διδασκαλία του γυμνασιάρχη Γεωργίου Γενναδίου (1784-1854) για τον Θουκυδίδη. Τόσο εντυπωσιάστηκε από την «παράδοσιν του πεπαιδευμένου γυμνασιάρχου και από την θέαν τοσούτων μαθητών», ώστε εξέφρασε την επιθυμία να μιλήσει και ο ίδιος προς τους μαθητές. Την πρότασή του απεδέχθη ο Γεννάδιος και λόγω της στενότητας του χώρου και του πλήθους των μαθητών η ομιλία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη ορίσθηκε για τις 10 το πρωί της 8ης Οκτωβρίου 1838 στην Πνύκα.

Το γεγονός μαθεύτηκε στη μικρά τότε Αθήνα και εκτός από τους μαθητές, πλήθος ανθρώπων «διαφόρων επαγγελμάτων και τάξεων» συνέρρευσε στην Πνύκα το πρωί της 8ης Οκτωβρίου για να ακούσει τον ηγέτη της Επανάστασης του '21. Ξαφνικά, στον χώρο της ομιλίας εμφανίσθηκε «σμήνος χωροφυλακής», αποφασισμένο να διαλύσει τη συγκέντρωση, επειδή προφανώς, ως βασιλικότερο του βασιλέως Όθωνα, τη θεώρησε αντικαθεστωτική. Όμως, μετά τη διαβεβαίωση του γυμνασιάρχη και των καθηγητών για το «αθώο της πράξεως», οι χωροφύλακες αποχώρησαν και η ομιλία έγινε κανονικά. Άλλωστε, ο Κολοκοτρώνης δεν αποτελούσε κίνδυνο για τη δυναστεία, αφού τα είχε βρει με τον Όθωνα και κατείχε μάλιστα το αξίωμα του Συμβούλου της Επικρατείας, δηλαδή του πολιτικού συμβούλου του βασιλιά. (Το Συμβούλιο της Επικρατείας εκείνης της εποχής, που ήταν πολιτικό σώμα, δεν πρέπει να συγχέεται με το σημερινό Συμβούλιο της Επικρατείας, που είναι δικαστικός σχηματισμός.)

Η oμιλία

Παιδιά μου!

Εις τον τόπο τούτο, οπού εγώ πατώ σήμερα, επατούσαν και εδημηγορούσαν τον παλαιό καιρό άνδρες σοφοί, και άνδρες με τους οποίους δεν είμαι άξιος να συγκριθώ και ούτε να φθάσω τα ίχνη των. Εγώ επιθυμούσα να σας ιδώ, παιδιά μου, εις την μεγάλη δόξα των προπατόρων μας, και έρχομαι να σας ειπώ, όσα εις τον καιρό του αγώνος και προ αυτού και ύστερα απ' αυτόν ο ίδιος επαρατήρησα, και απ' αυτά να κάμωμε συμπερασμούς και δια την μέλλουσαν ευτυχίαν σας, μολονότι ο Θεός μόνος ηξεύρει τα μέλλοντα. Και δια τους παλαιούς Έλληνας, οποίας γνώσεις είχαν και ποία δόξα και τιμήν έχαιραν κοντά εις τα άλλα έθνη του καιρού των, οποίους ήρωας, στρατηγούς, πολιτικούς είχαν, δια ταύτα σας λέγουν καθ' ημέραν οι διδάσκαλοί σας και οι πεπαιδευμένοι μας. Εγώ δεν είμαι αρκετός. Σας λέγω μόνον πως ήταν σοφοί, και από εδώ επήραν και εδανείσθησαν τα άλλα έθνη την σοφίαν των.
Εις τον τόπον, τον οποίον κατοικούμε, εκατοικούσαν οι παλαιοί Έλληνες, από τους οποίους και ημείς καταγόμεθα και ελάβαμε το όνομα τούτο. Αυτοί διέφεραν από ημάς εις την θρησκείαν, διότι επροσκυνούσαν τες πέτρες και τα ξύλα. Αφού ύστερα ήλθε στον κόσμο ο Χριστός, οι λαοί όλοι επίστευσαν εις το Ευαγγέλιό του, και έπαυσαν να λατρεύουν τα είδωλα. Δεν επήρε μαζί του ούτε σοφούς ούτε προκομμένους, αλλ' απλούς ανθρώπους, χωρικούς καί ψαράδες, και με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος έμαθαν όλες τες γλώσσες του κόσμου, οι οποίοι, μολονότι όπου και αν έβρισκαν εναντιότητες και οι βασιλείς και οι τύραννοι τους κατέτρεχαν, δεν ημπόρεσε κανένας να τους κάμη τίποτα. Αυτοί εστερέωσαν την πίστιν.

Οι παλαιοί Έλληνες, οι πρόγονοί μας, έπεσαν εις την διχόνοια και ετρώγονταν μεταξύ τους, και έτσι έλαβαν καιρό πρώτα οι Ρωμαίοι, έπειτα άλλοι βάρβαροι καί τους υπόταξαν. Ύστερα ήλθαν οι Μουσουλμάνοι και έκαμαν ό,τι ημπορούσαν, δια να αλλάξη ο λαός την πίστιν του. Έκοψαν γλώσσες εις πολλούς ανθρώπους, αλλ' εστάθη αδύνατο να το κατορθώσουν. Τον ένα έκοπταν, ο άλλος το σταυρό του έκαμε. Σαν είδε τούτο ο σουλτάνος, διόρισε ένα βιτσερέ [αντιβασιλέα], έναν πατριάρχη, καί του έδωσε την εξουσία της εκκλησίας. Αυτός και ο λοιπός κλήρος έκαμαν ό,τι τους έλεγε ο σουλτάνος. Ύστερον έγιναν οι κοτζαμπάσηδες [προεστοί] εις όλα τα μέρη.

Η τρίτη τάξη, οι έμποροι και οι προκομμένοι, το καλύτερο μέρος των πολιτών, μην υποφέρνοντες τον ζυγό έφευγαν, και οι γραμματισμένοι επήραν και έφευγαν από την Ελλάδα, την πατρίδα των, και έτσι ο λαός, όστις στερημένος από τα μέσα της προκοπής, εκατήντησεν εις αθλίαν κατάσταση, και αυτή αύξαινε κάθε ήμερα χειρότερα· διότι, αν ευρίσκετο μεταξύ του λαού κανείς με ολίγην μάθηση, τον ελάμβανε ο κλήρος, όστις έχαιρε προνόμια, ή εσύρετο από τον έμπορο της Ευρώπης ως βοηθός του ή εγίνετο γραμματικός του προεστού. Και μερικοί μην υποφέροντες την τυραννίαν του Τούρκου και βλέποντας τες δόξες και τες ηδονές οπού ανελάμβαναν αυτοί, άφηναν την πίστη τους και εγίνοντο Μουσουλμάνοι. Καί τοιουτοτρόπως κάθε ήμερα ο λαός ελίγνευε καί επτώχαινε.

Εις αυτήν την δυστυχισμένη κατάσταση μερικοί από τους φυγάδες γραμματισμένους εμετάφραζαν και έστελναν εις την Ελλάδα βιβλία, και εις αυτούς πρέπει να χρωστούμε ευγνωμοσύνη, διότι ευθύς οπού κανένας άνθρωπος από το λαό εμάνθανε τα κοινά γράμματα, εδιάβαζεν αυτά τα βιβλία και έβλεπε ποίους είχαμε προγόνους, τι έκαμεν ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης και άλλοι πολλοί παλαιοί μας, και εβλέπαμε και εις ποίαν κατάσταση ευρισκόμεθα τότε. Όθεν μας ήλθεν εις το νου να τους μιμηθούμε και να γίνουμε ευτυχέστεροι. Και έτσι έγινε και επροόδευσεν η Εταιρεία.

Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση.

Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα. Άλλά δεν εβάσταξε!

Ήλθαν μερικοί και ηθέλησαν να γένουν μπαρμπέρηδες εις του κασίδη το κεφάλι. Μας πονούσε το μπαρμπέρισμά τους. Μα τι να κάμομε; Είχαμε και αυτουνών την ανάγκη. Από τότε ήρχισεν η διχόνοια και εχάθη η πρώτη προθυμία και ομόνοια. Και όταν έλεγες τον Κώστα να δώσει χρήματα διά τας ανάγκας του έθνους ή να υπάγει εις τον πόλεμο, τούτος επρόβαλλε τον Γιάννη. Και μ' αυτόν τον τρόπο κανείς δεν ήθελε ούτε να συνδράμει ούτε να πολεμήσει. Και τούτο εγίνετο, επειδή δεν είχαμε ένα αρχηγό και μίαν κεφαλή. Άλλά ένας έμπαινε πρόεδρος έξι μήνες, εσηκώνετο ο άλλος και τον έριχνε και εκάθετο αυτός άλλους τόσους, και έτσι ο ένας ήθελε τούτο και ο άλλος το άλλο. Ισως όλοι ηθέλαμε το καλό, πλην καθένας κατά την γνώμη του.

Όταν προστάζουνε πολλοί, ποτέ το σπίτι δεν χτίζεται ούτε τελειώνει. Ο ένας λέγει ότι η πόρτα πρέπει να βλέπει εις το ανατολικό μέρος, ο άλλος εις το αντικρινό και ο άλλος εις τον Βορέα, σαν να ήτον το σπίτι εις τον αραμπά και να γυρίζει, καθώς λέγει ο καθένας. Με τούτο τον τρόπο δεν κτίζεται ποτέ το σπίτι, αλλά πρέπει να είναι ένας αρχιτέκτων, οπού να προστάζει πως θα γενεί. Παρομοίως και ημείς εχρειαζόμεθα έναν αρχηγό και έναν αρχιτέκτονα, όστις να προστάζει και οι άλλοι να υπακούουν και να ακολουθούν. Αλλ' επειδή είμεθα εις τέτοια κατάσταση, εξ αιτίας της διχόνοιας, μας έπεσε η Τουρκιά επάνω μας και κοντέψαμε να χαθούμε, και εις τους στερνούς επτά χρόνους δεν κατορθώσαμε μεγάλα πράγματα.

Εις αυτή την κατάσταση έρχεται ο βασιλεύς, τα πράγματα ησυχάζουν και το εμπόριο και ή γεωργία και οι τέχνες αρχίζουν να προοδεύουν και μάλιστα ή παιδεία. Αυτή η μάθησις θα μας αυξήσει και θα μας ευτυχήσει. Αλλά διά να αυξήσομεν, χρειάζεται και η στερέωσις της πολιτείας μας, η όποία γίνεται με την καλλιέργεια και με την υποστήριξη του Θρόνου. Ο βασιλεύς μας είναι νέος και συμμορφώνεται με τον τόπο μας, δεν είναι προσωρινός, αλλ' η βασιλεία του είναι διαδοχική και θα περάσει εις τα παιδιά των παιδιών του, και με αυτόν κι εσείς και τα παιδιά σας θα ζήσετε. Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι, όταν επιάσαμε τα άρματα είπαμε πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος. Όλα τα έθνη του κόσμου έχουν και φυλάττουν μια Θρησκεία. Και αυτοί, οι Εβραίοι, οι όποίοι κατατρέχοντο και μισούντο και από όλα τα έθνη, μένουν σταθεροί εις την πίστη τους.

Εγώ, παιδιά μου, κατά κακή μου τύχη, εξ αιτίας των περιστάσεων, έμεινα αγράμματος και δια τούτο σας ζητώ συγχώρηση, διότι δεν ομιλώ καθώς οι δάσκαλοι σας. Σας είπα όσα ο ίδιος είδα, ήκουσα και εγνώρισα, δια να ωφεληθήτε από τα απερασμένα και από τα κακά αποτελέσματα της διχονοίας, την οποίαν να αποστρέφεσθε, και να έχετε ομόνοια. Εμάς μη μας τηράτε πλέον. Το έργο μας και ο καιρός μας επέρασε. Και αι ημέραι της γενεάς, η οποία σας άνοιξε το δρόμο, θέλουν μετ' ολίγον περάσει. Την ημέρα της ζωής μας θέλει διαδεχθή η νύκτα του θανάτου μας, καθώς την ημέραν των Αγίων Ασωμάτων θέλει διαδεχθή η νύκτα και η αυριανή ήμερα. Εις εσάς μένει να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, οπού ημείς ελευθερώσαμε· και, δια να γίνη τούτο, πρέπει να έχετε ως θεμέλια της πολιτείας την ομόνοια, την θρησκεία, την καλλιέργεια του Θρόνου και την φρόνιμον ελευθερία.

Τελειώνω το λόγο μου. Ζήτω ο Βασιλεύς μας Όθων! Ζήτω οι σοφοί διδάσκαλοι! Ζήτω η Ελληνική Νεολαία!



[Αναδημοσίευση από sansimera.gr]



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Η ομιλία του Κολοκοτρώνη στους Ελληνες."

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017

Τα ονόματα που έδιναν οι Αρχαίοι Έλληνες... στους σκύλους τους


Αυτά ήταν τα ονόματα που έδιναν οι Αρχαίοι Έλληνες... στους σκύλους τους
Η Αταλάντη, η διάσημη κυνηγός της Ελληνικής μυθολογίας, ονόμασε το σκυλί της Αύρα. Ένα αρχαιοελληνικό βάζο του 560πχ απεικόνιζε την Αταλάντη με άλλους ήρωες και τα κυνηγόσκυλα τους να σκοτώνουν τον σπουδαίο κάπρο της Καλυδωνίας. 
Επτά ονόματα σκύλων αναγράφονται στο αγγείο (κάποια παραβιάζουν τον νόμο του Ξενοφώντα) ο Ορμητικός, ο Μεθέπων, ο Εγέρτης, ο Κόραξ, ο Μαρπσάς, ο Λάμπρος και ο Εύβολος.  Άργος λεγόταν ο πιστός σκύλος του Οδυσσέα, που πριν πεθάνει αναγνώρισε τον κύριο του μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια. 
Ο Ρωμαίος ποιητής Όβιδος (Ovid) δίνει τα ονόματα των 36 σκύλων του Ακταίωνα, του άτυχου κυνηγού της ελληνικής μυθολογίας που ξεσκίστηκε από την αγέλη του, ανάμεσα τους ήταν ο Τίγρης, η Λαίλαπα, ο Αίολος και ο Αρκάς.
 Ο Πόλουξ αναφέρει άλλα 15 ονόματα σε μία λίστα που βρέθηκε στην Κολουμέλλα. Η μεγαλύτερη όμως συντάχθηκε από τον λάτρη αυτών των ζώων Ξενοφώντα.
Διάσημα ονόματα ήταν: ο Λευκός, ο Μελανός, ο Άνθος, η Θύελλα, ο Θηρευτής, ο Σκαφτιάς, ο Φύλαξ και διάφορα άλλα. Ο Μέγας Αλέξανδρος τίμησε τον πιστό του σκύλο τον Πέριτα ονομάζοντας μια πόλη στο όνομα του. Έλληνες και Ρωμαίοι συγγραφείς υπενθυμίζουν να επαινούν τους πιστούς τετράποδους συντρόφους τους. Ο Άρειος, ο ιστορικός της μακεδονικής εκστρατείας, αναφέρει: «ένας πρέπει να αγγίξει το κεφάλι του σκύλου του, να το χαϊδέψει τραβώντας απαλά τα αυτιά του και να πει το όνομα του ή μια-δυο ενθαρρυντικές εκφράσεις, όπως “μπράβο” και “καλό σκυλί”.»
Ο Ξενοφώντας έγραψε για τα κυνηγόσκυλα τον 4o αιώνα π.Χ. και υποστήριξε πως τα καλύτερα ονόματα είναι μικρά, μία ή δύο συλλαβές, ώστε να προφέρονται εύκολα. Κανένα ελληνικό κυνηγόσκυλο δεν ονομαζόταν Θρασύβουλος ή Θουκυδίδης! Η σημασία του ονόματος ήταν πολύ σημαντική για την ψυχολογία αφεντικού-σκυλιού, ονόματα που εξέφραζαν ταχύτητα, κουράγιο, δύναμη, εμφάνιση και άλλες αξίες ήταν συχνά.
Ο ίδιος ο Ξενοφών ονόμασε το αγαπημένο του σκυλί «Ορμή».




ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Τα ονόματα που έδιναν οι Αρχαίοι Έλληνες... στους σκύλους τους "

Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017

Ο ΠΥΡΗΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΟΥ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ!!

          Ο ΠΥΡΗΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΟΥ                  ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ!!

Δεν υπάρχει σωτηρία για την ελληνική κοινωνία αν δεν καταρρεύσει η άρχουσα ελίτ…
Σε κάθε κοινωνία, διαμορφώνεται από την εξέλιξη των πραγμάτων, πάντα μια άρχουσα ελίτ σε σχέση με το υπόλοιπο κοινωνικό σώμα.
Αυτή η άρχουσα ελίτ είναι και εκείνη που δίνει τον τόνο και τον βηματισμό σε ολόκληρη την υπόλοιπη κοινωνία, είτε μέσω της μίμησης, είτε μέσω του τρόπου άσκησης της εξουσίας και των προταγμάτων που εκείνη θέτει.
Μια ελίτ που διακατέχεται από εθνικά κίνητρα, θα μεταδώσει ανάλογα εθνικά προτάγματα σε όλη την κοινωνία.
Μια ελίτ που εμφορείται από παραγωγικό πνεύμα, αναγκαστικά θα μεταδώσει την παραγωγική νοοτροπία στην κοινωνία.
Μια φυγόπονη, διεφθαρμένη και παρασιτική ελίτ, που ζει την καταναλωτική της ευδαιμονία με δανεικά, είναι επόμενο να….μεταδώσει ανάλογα πρότυπα και στην κοινωνία.
Είναι αδύνατο να έχεις μια παρασιτική και διεφθαρμένη ελίτ και να περιμένεις να έχεις μια υγιή και παραγωγική κοινωνία.
Αυτό απλά δεν γίνεται, όσο και αν προσπαθήσεις.
Η δική μας άρχουσα ελίτ, δεν είναι κάποια ελίτ που συγκροτείται από κάποια καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά τα οποία θα μεταλαμπάδευαν στην κοινωνία αντίστοιχη ποιότητα.
Με την εκμετάλλευση των σάπιων και αντιδημοκρατικών θεσμών του πολιτεύματός μας, έχει επικρατήσει μια αυτόνομη, τυχάρπαστη και παρασιτική κρατικοδίαιτη ελίτ που αυτοαναπαραγάγεται κυρίως με βάση την κληρονομική διαδοχή και το πελατειακό σύστημα.
Γι΄ αυτήν την ελίτ, η κοινωνία αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τα κεκτημένα της.    
Δεν διστάζει να διαβάλλει την ελληνική κοινωνία στο εξωτερικό και ταυτόχρονα να την εξευτελίζει ως φοροφυγά, συλλαμβάνοντας και διασύροντας μεμονωμένους απλούς πολίτες, οι οποίοι δεν κάνουν τίποτε άλλο από να την μιμούνται, ενώ η ίδια που διδάσκει και προάγει τη διαφθορά, διατυμπανίζει υποκριτικά πως μόνο αυτή είναι ικανή να βγάλει την κοινωνία από την κρίση.
Δεν δίστασε κατά την διάρκεια της νεότερης ιστορίας, ούτε μπροστά στο ενδεχόμενο να προδώσει τη χώρα, ούτε στο να εμπαίζει εν ψυχρώ το λαό, αρκεί να εξασφαλίζει την επιβίωσή της, την κυριαρχία της επί της κοινωνίας και την κληρονομική διαιώνισή της.
Η ελληνική κοινωνία, δεν θα μπορέσει ποτέ να αλλάξει ρότα, αν πρώτα δεν καταρρεύσει η άρχουσα ελίτ που την «προάγει» και τις τρώει τις σάρκες.
Πως θα γίνει αυτό;
Μόνο με αλλαγή του αντιδημοκρατικού πολιτεύματος, ώστε να σπάσει το κέλυφος αυτής της ελίτ και μέσα από μια δημοκρατική δυναμική εναλλαγή να ανέρχονται πλέον κάθε φορά οι πολίτες με βάση τις ικανότητές τους και την ιδιαίτερη κοινωνική προσφορά τους.
Άλλωστε το ποιο πετυχημένο παράδειγμα για την συμβολή της εκάστοτε Ελίτ το έδωσαν στην κλασσική εποχή οι αρχαίοι Αθηναίοι όπου οι άνθρωποι του πλούτου ήταν υπόδειγμα (Περικλής κ.λπ) επιβεβλημένης και ανιδιοτελούς κοινωνικής προσφοράς και ανθρώπινης αλληλεγγύης μέσα σε ένα δυναμικό Δημοκρατικό πολίτευμα που θεσμικά από ενωρίς διαπαιδαγωγούσε τους πολίτες που έμελλαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην Οικονομία αλλά και την κοινωνική συνοχή και ευημερία του κράτους/πόλης

Παρουσίαση/Επιμέλεια Γιώργος Χαβαλές από παλαιότερο άρθρο του Π. Χασάπη


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ο ΠΥΡΗΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΟΥ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ!!"

Ο Θεός στις μεγαλύτερες θρησκείες του πλανήτη



Οι διαφορές μεταξύ των θρησκειών όσον αφορά στο πώς αντιλαμβάνονται τα θεία (από το ποιος είναι ο Θεός ή οι Θεοί, ποιες είναι οι ιδιότητες, το όνομα, οι νόμοι τους κτλ) έχουν αποτελέσει λόγους σημαντικών αντιπαραθέσεων, διενέξεων και διαφοροποιήσεων ανά τις χιλιετίες.
Αμέτρητοι άνθρωποι αυτού του πλανήτη έχουν λατρέψει θεότητες οι λατρείες των οποίων πλέον πρακτικά δεν υφίστανται- από το Δωδεκάθεο των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων, μέχρι τους θεούς της αρχαίας Αιγύπτου, της Μεσοποταμίας, της νότιας Αμερικής αλλά και της Σκανδιναβίας.
Φτάνοντας στο σήμερα, σε δημοσίευμα του National Geographic εξετάζεται το πώς βλέπουν την έννοια του Θεού οι μεγαλύτερες θρησκείες που υπάρχουν στον πλανήτη αυτή τη στιγμή.Χριστιανισμός: Υπάρχει ένας Θεός και δημιούργησε τον κόσμο όπως περιγράφεται στη Γένεση. Είναι αιώνιος, παντοδύναμος, παντογνώστης, πάνσοφος και καλοκάγαθος. Ένα από τα πλέον περίπλοκα στοιχεία του χριστιανισμού είναι η τριαδικότητα του Θεού (Πατήρ- Υιός- Άγιο Πνεύμα), ο οποίος έχει μία ουσία, αλλά τρεις υποστάσεις. Το θέμα αυτό έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτενούς ανάλυσης και θεολογικών διαφωνιών, που πολλές φορές έχουν οδηγήσει σε σημαντικές ρήξεις.
Ιουδαϊσμός: Η εβραϊκή αντίληψη για τον Θεό παρουσιάζεται στην προσευχή Σεμά: «Ο Κύριος είναι ο Θεός μας, ο Κύριος είναι ένα». Οι Εβραίοι λατρεύουν έναν θεό, παντοδύναμο και παντογνώστη, το μεγαλείο του οποίου δεν μπορεί να περιγραφεί επαρκώς με την ανθρώπιη γλώσσα. Ο Ιουδαϊσμός δεν πιστεύει στη φυσική «εκπροσώπηση» ή την περιγραφή του Θεού, λόγω προβληματισμών ότι θα θολώσει τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ του Θεού και της ανθρωπότητας. Βασικό κομμάτι της Ιουδαϊκής πίστης είναι ότι ο Θεός έχει «κλείσει συμφωνία» (διαθήκη) με τον εβραϊκό λαό στο Σινά, μετά τη φυγή από την Αίγυπτο. Για αυτό και κάποιες φορές οι Εβραίοι αποκαλούν τον Θεό «ελοχάι γισραέλ», δηλαδή «Θεό του Ισραήλ».
Ισλάμ: Οι μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι υπάρχει ένας θεός, ο Αλλάχ, που δημιούργησε το σύμπαν και βασιλεύει σε αυτό. Είναι αθάνατος, παντογνώστης και παντοδύναμος, αλλά επίσης δίκαιος και ελεήμων. Μπορεί το μεγαλείο του να είναι ατελείωτο, αλλά επίσης έχει στενή σχέση με τον καθένα ξεχωριστά, παρέχοντας καθοδήγηση και βοήθεια σε όσους τη χρειάζονται. Δεν έχει φύλο ή μορφή. Το θέλημά του περιγράφεται στο Κοράνι, το οποίο αποκάλυψε στον προφήτη Μωάμεθ, τον τελευταίο μιας γραμμής προφητών που περιελάμβανε τον Αβραάμ, τον Μωυσή και τον Ιησού. Οι απεικονίσεις του Μωάμεθ απαγορεύονται, κάτι που είχε επιτάξει ο ίδιος ο προφήτης, καθώς φαίνεται ότι είχε γνώση του ότι εάν απεικονιζόταν το πρόσωπό του, θα άρχιζε και η λατρεία του.
Ινδουϊσμός: Συνδυάζει τον μονοθεϊσμό και τον πολυθεϊσμό με έναν εξαιρετικά πολύπλοκο τρόπο. Οι ινδουϊστές πιστεύουν σε μια θεϊκή οντότητα, τον Βράχμαν, δημιουργό του σύμπαντος, που συνδέεται με τους πάντες και τα πάντα. Για είναι δυνατή/ καλύτερη αυτή η σύνδεση, ο Βράχμαν ενσαρκώνεται σε θεούς και θεές, που εμφανίζονται στην ινδουϊστική τέχνη και τα ιερά κείμενα. Υπάρχουν τρεις κεντρικές θεότητες: Ο Βράχμαν είναι ο δημιουργός, ο Βισνού είναι ο συντηρητής/ αυτός που διαφυλάσσει, και η Κάλι είναι η καταστροφέας.
Βουδισμός: Εν αντιθέσει με άλλες θρησκείες, δεν επικεντρώνεται στη λατρεία ενός θεού, αλλά στην πνευματική πρόοδο του ατόμου για να ξεπεράσει την άγνοια και τον παραλογισμό, έτσι ώστε να εξελιχθεί σε τέλειο ανθρώπινο ον. Κεντρική φυσιογνωμία είναι ο ιδρυτής, πρίγκιπας Σιντάρτα, που έγινε γνωστός ως Βούδας, ο φωτισμένος. Οι βουδιστές δεν λατρεύουν τον Βούδα, αλλά τα αγάλματα και οι απεικονίσεις του θεωρούνται έμπνευση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ο Θεός στις μεγαλύτερες θρησκείες του πλανήτη"

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017

Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας;

          
               Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας;
                            
                                   **NGO = Non-governmental organization = MKO
                                                         Ερωτήσειιιιιιςςςςς
Μ' αρέσει να ρωτάω!!! 

Να μαθαίνω!

Χρηματοδοτεί ο ΟΗΕ (και όχι μόνο) αδρά κάποιες ΜΚΟ;

Το χρήματα πάνε κατ΄ευθείαν στις ΜΚΟ χωρίς την διαμεσολάβηση των κρατών;

Aνήκουν αρκετές από αυτές τις ΜΚΟ σε κάποιον πολύ πολύ πολύ ισχυρό;

Και γιατί θα πρέπει πρώτα να "ξεσπιτώνουν" τον κόσμο και μετά να τον "βοηθούν";

Eίναι τόοοοοοοσο πολύ δύσκολο να δημιουργηθούν ουδέτερες ζώνες, όπου εκεί οι κάτοικοι θα είναι ασφαλείς στην χώρα τους;

Και τι θα κάνουν οι πρόσφυγες όταν τελειώσει ο πόλεμος;

Θα γυρίσουν πίσω στις χώρες τους;

αχψαχαχαχαχαχα
αχαχαχαχαχαχαχχα

Συγγνώμη....... οι ερωτήσεις μου, μου προκαλούν γέλια......

Δεν θα μπορούσαν λοιπόν να δημιουργήσουν ουδέτερες ζώνες και όλοι να είναι ευχαριστημένοι;

Γιατί δεν χρησιμοποιούν όλον αυτό τον πακτωλό δισεκατομμυρίων για να τους βοηθήσουν στην χώρα τους;

Γιατί μου φαίνεται ότι είναι κάτι εύκολο και αν υπάρχει βούληση μπορεί να γίνει μέσα σε μια νύχτα; Mηπως παραλογίζομαι;

Μήπως έχω παραισθήσεις;

Απλά... πολύ πολύ απλά.... μια ουδέτερη ζώνη!!!!!!!!!!!!!!

Οι κάτοικοι δεν θα αναγκαζόντουσαν να γίνουν πρόσφυγες, οι μεγάλες δυνάμεις θα εξακολουθούσαν να πουλάνε όπλα, το γεωπολιτικό παιχνίδι θα συνεχίζονταν, δεν ενοχλούνταν οι "ξενοφοβικοί", δεν θα ανέβαινε η ακροδεξιά και όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι.

Και μήπως παίζεται και κάτι ακόμα παραπάνω;

Μήπως αυτό το παραπάνω είναι τόσο επικίνδυνο που αν δεν ηττηθεί θα μπορούσε ο κόσμος να γυρίσει πίσω σε άλλες εποχές;

Κάτι σαν έναν σύγχρονο σκοταδισμό ας πούμε!!!!

Και μήπως αυτό το κάτι παραπάνω χρηματοδοτείται από δεξιά, έτσι όπως κοιτώ αυτή τη στιγμή τον χάρτη της γης;

Έχουμε λοιπόν φτάσει σε μία ανθρωπότητα, όπου "γ@μιέται ο Δίας" για να ρέει το χρήμα σε αυτόν τον πολύ πολύ ισχυρό; (και 2, 3 ακόμα) και για να υπερισχύσουν οι δεξιά στον χάρτη;

Ή δεν πάω και τόσο καλά στα μυαλά μου και γι αυτό βλέπω τόσο ξεκάθαρα τα φαντάσματα και κάποιες θεωρίες συνωμοσίας και όλα βαίνουν καλώς;

Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας;

Nα τρελαθώ τώρα ή αργότερα;;;;;; (αν δεν έχω τρελαθεί ήδη)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Επιμέλεια παρουσίασης : Γιώργος Χαβαλές
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας;"

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ


Ξεκινάμε το ταξίδι μας από την Κύπρο και την πρωτεύουσα Λευκωσία. Η ονομασία της ασφαλώς ετυμολογείται από το λευκός, αλλά χωρίς να ξέρουμε την ακριβή ετυμολογία. Το βέβαιο είναι πως η πρώτη ονομασία της πόλης ήταν Λευκόθεον, ενώ στα βυζαντινά χρονικά αναφέρεται ως Λευκουσία, πράγμα που οδήγησε πολλούς να την ετυμολογήσουν από το λευκή + ουσία, ενώ επίσης υπάρχει η παράδοση ότι την ανοικοδόμησε ο Λεύκος, γιος του Πτολεμαίου Α’. Όταν ήρθαν οι Λουζινιάν, την εποχή της Φραγκοκρατίας, παρετυμολόγησαν το όνομα με το ελληνικό νίκη κι έτσι προέκυψε το Nicosia, όπως είναι γνωστή η πόλη στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Η τουρκική ονομασία, Lefkoşa, έρχεται από τα ελληνικά.
Από τη Λευκωσία προχωράμε στη Μάλτα, το άλλο μικρό νησιωτικό κράτος. Εδώ η πρωτεύουσα λέγεται Βαλέτα, και πήρε το όνομά της από τον Ζαν Παριζό ντε λα Βαλέτ, τον μεγάλο μάγιστρο του τάγματος των Ιπποτών της Μάλτας, που υπεράσπισε με επιτυχία το νησί στη μνημειώδη πολιορκία από τους Τούρκους το 1565. Ένα πρόσφατο ελληνικό βιβλίο που περιγράφει μυθιστορηματικά αυτά τα γεγονότα, είναι η Πανάκεια του Παναγιώτη Κονιδάρη.

Από τη Μάλτα στην Πορτογαλία. Η Λισαβόνα είναι η πρωτεύουσα, Lisboa στα πορτογαλικά. Στα μεσαιωνικά λατινικά λεγόταν Ulisipona, στα κλασικά λατινικά Olisippo ή Ulisippo, Ολυσιπώνα την αναφέρει ο Στράβωνας, και σύμφωνα με το θρύλο την ίδρυσε ο Οδυσσέας (Ulysses), πράγμα που εξηγεί υποτίθεται τις ονομασίες αυτές, αν και πιθανότερη είναι η φοινικική ετυμολογία.
Επόμενος σταθμός, η Μαδρίτη, Madrid στα ισπανικά. Το όνομα από ένα φρούριο του 10ου αιώνα που λεγόταν Magerit στα αραβικά, το οποίο πολλοί θεωρούν ότι προέρχεται από το λατινικο Majoritum (major=μείζων, σπουδαίος) αλλά μάλλον το λατινικό είναι παρετυμολογία του αραβικού ονόματος.
Αλλά αφού βρεθήκαμε στην Ισπανία θα πάμε και στη Βαρκελώνη, Barcelona. Λεγόταν Βαρκινών την ελληνιστική εποχή και λέγεται πως οφείλει τ’ όνομά της στον Αμίλκα Βάρκα, τον Καρχηδόνιο στρατηγό που θρυλείται πως την ίδρυσε.

Δυο βήματα πιο πέρα είναι η Μασσαλία, πανάρχαια αποικία των Φωκαέων –το όνομα βέβαια δεν έχει ελληνική προέλευση, ίσως προέρχεται από κάποια ντόπια φυλή. Στα γαλλικά είναι Marseille, το επιπλέον r ίσως να το πήρε από τη συσχέτιση με τον θεό του πολέμου (Mars).

Ανεβαίνουμε στο Παρίσι, που πήρε τ’ όνομά του από τους Parisii, μια κελτική φυλή που ζούσε εκεί και που είχε πρωτεύουσα τη Lutetia ή Λουτέτσια, όνομα γνωστό στους φίλους του Αστερίξ. Ο Ιουλιανός, που είχε αγαπήσει το Παρίσι όπου έζησε χρόνια, έγραφε για «την φίλην Λουτεκίαν, ονομάζουσιν δε ούτως οι Κελτοί των Παρισίων την πολίχνην».
Το Λουξεμβούργο οι ντόπιοι το λένε Letzebuerg. Το όνομα ανάγεται σε ένα ερειπωμένο ρωμαϊκό κάστρο, πάνω στο βράχο του Μποκ, που το αγόρασε ο κόμης Σιγεφρείδος το 963, και ονομαζόταν Lucilinburhuc. Το πρώτο μισό της λέξης είναι το παλαιογερμανικό luzel που οδήγησε, μεταξύ άλλων, στο σημερινό αγγλικό little, ενώ στο δεύτερο μισό αναγνωρίζουμε την κατάληξη burg. Μικρό κάστρο επομένως, Καστράκι.
Μετά θα πάμε στις Βρυξέλλες, Bruxelles στα γαλλικά, παλιότερα Bruocsella, από το γερμανικό broka που θα πει βάλτος και το sali, δωμάτιο, κτίριο, δάνειο από το λατινικό cella. Παναπεί, σπίτι στους βάλτους.

Ανεβαίνουμε λίγο πιο πάνω στο Άμστερνταμ, Amsterdam. Πρόκειται για τον υδατοφράκτη (dam) πάνω στον ποταμό Άμστελ. Από εκεί και η γνωστή μάρκα μπίρας. Την εποχή του, ο Κοραής το έλεγε Αμστελόδαμον. Όμως, έδρα της ολλανδικής κυβέρνησης είναι η Χάγη, όνομα που το δανειστήκαμε από το γαλλικό Hague. Στα ντόπια λέγεται Den Haag, σύντμηση του ’s-Gravenhage, που σημαίνει «ο φράχτης του κόμη», απόηχος μιας εποχής που οι ευγενείς περίφραζαν απέραντες εκτάσεις.

Θα περάσουμε απέναντι, στο μεγάλο νησί. Λονδίνο, London η πρωτεύουσα, Londinium στα λατινικά και Λονδίνιον στη Γεωγραφία του Κλαυδίου Πτολεμαίου. Κατά μία θεωρία, προέρχεται από το κελτικό Linn-din, το φρούριο (din) στη λίμνη (linn). Όμως υπάρχουν και άλλες πολλές θεωρίες. Παλιότερα το λέγαμε και Λόντρα (από τα ιταλικά), απ’ όπου μας έχει μείνει το ουσιαστικό «Λονδρέζος».
Να ανέβουμε και μέχρι τη Γλασκώβη, Glasgow, που λέγεται πως πήρε τ’ όνομά της από τις κέλτικες λέξεις gael «πράσινο» και cau «κοιλότητα».
Πεταγόμαστε και στο πράσινο νησί δίπλα, την Ιρλανδία, και στο Δουβλίνο, Dublin, από το ιρλανδικό Dubh Linn, τη μαύρη λίμνη, από το σκοτεινό χρώμα των νερών του ποταμού Λίφεϊ. Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος το αναφέρει ως Έβλανα.
Κι από το πράσινο νησί στο παγωμένο, την Ισλανδία και το Ρέικιαβικ, Reykjavik, από το reykja=βγάζω καπνούς και το vik=κόλπος. Ο κόλπος που καπνίζει, εικόνα που παραπέμπει στις στήλες ατμού από τις θερμές πηγές.
Δεν αντέχουμε πολύ στο κρύο, περνάμε στη σκανδιναβική χερσόνησο. Όσλο στη Νορβηγία, Oslo, ίσως από το νορβηγικό Os, εκβολή ποταμού. Η πόλη καταστράφηκε εντελώς από πυρκαγιά και την ξανάχτισε ο βασιλιάς Χριστιανός το 1624, οπότε και ονομάστηκε Χριστιανία. Το 1924, στα τριακόσια χρόνια της ανοικοδόμησης, οι κάτοικοι έκριναν πως είχαν ξεπληρώσει το χρέος και ξαναπήραν το παλιό όνομα της πόλης.
Κατεβαίνουμε στη Δανία και στην πρωτεύουσα Κοπεγχάγη, Kobenhavn. Σημαίνει «λιμάνι των εμπόρων» (koben αγοράζω, havn λιμάνι). Εμείς τη λέξη την πήραμε από τα γερμανικά, Kopenhagen. Με το ίδιο όνομα έχουμε κι ένα γλυκό, κι ας μην το έχουν τα λεξικά.
Συνεχίζουμε προς τη Στοκχόλμη, Stockholm, μάλλον από το stock=πάσσαλος και το holm=νησί. Νησί πάνω σε πασσάλους ή των πασσάλων και πράγματι ο πυρήνας της πόλης είναι χτισμένος πάνω σε νησιά.
Πιο πέρα, το Ελσίνκι, Helsinki. Η πόλη ιδρύθηκε το 1550 από τον Γουστάβο Βάσα, βασιλιά της Σουηδίας, που την ονόμασε Helsingfors, από το όνομα του ντόπιου λαού και το fors που σήμαινε φρούριο. Το Helsinki είναι η φιλανδική εκδοχή της λέξης.

Θα περάσουμε στη Ρωσία, πρώτα στην Πετρούπολη ή Σανκτ Πέτερσμπουργκ, όπως την ονόμασε ο Μέγας Πέτρος που την έχτισε. Στη συνέχεια ονομάστηκε Πέτρογκραντ, από το 1924 Λένινγκραντ προς τιμή του Λένιν και από το 1991 ξαναπήρε το παλιό της όνομα.

Πιο πέρα η Μόσχα, Μοσκβά στα ρώσικα, από το όνομα του ποταμού που τη διαρρέει, που εμείς τον λέμε Μόσκοβα. Για την ετυμολογία του ποταμού υπάρχουν πολλές θεωρίες· φαίνεται ότι προέρχεται από μια λέξη που σήμαινε απλώς «νερό».
Περνάμε στα βαλτικά κράτη, και πρώτα στην Εσθονία. Πρωτεύουσα Τάλιν, Tallinn. Προέρχεται από το tan-linn «δανέζικο κάστρο», αφού η πόλη χτίστηκε από τους Δανούς. Μέχρι το 1917 η πόλη ονομαζόταν Reval, Ρεβάλ, αμμώδης όχθη.
Πιο δίπλα έχουμε την Λετονία με πρωτεύουσα τη Ρίγα, Riga, όνομα που προέρχεται μάλλον από το λετονικό ridzina «ρυάκι, ρεύμα».
Της γειτονικής Λιθουανίας η πρωτεύουσα, το Βίλνιους, Vilnius, πήρε το όνομά της από τον ποταμό Vilnija που τη διαρρέει.
Πιο κάτω έχουμε τη Λευκορωσία με πρωτεύουσα το Μινσκ, που πήρε κι αυτή το όνομά της από τον ποταμό που τη διαρρέει. Ο ποταμός αυτός σήμερα λέγεται Σβίσλοχ, αλλά παλιότερα ονομαζόταν Μεν.
Θα πάμε δυτικά στην Πολωνία. Πρωτεύουσα η Βαρσοβία, Warszawa, αλλά η ετυμολογία της άγνωστη ή αβέβαιη. Έχει ειπωθεί πως οφείλει το όνομά της σε κάποιον γαιοκτήμονα που λεγόταν Warsz. Εμείς πήραμε το όνομα από το γαλλικό Varsovie.
Πιο δυτικά, στη Γερμανία, το Βερολίνο, Berlin. Και πάλι νεφελώδης ετυμολογία, ίσως από μια σλάβικη ρίζα berl- που σημαίνει κάτι σαν βάλτος. Βέβαια, μερικοί Βερολινέζοι προτιμούν να παράγουν το όνομα της πόλης από το Bärlein, αρκουδάκι, επειδή ο θυρεός της πόλης απεικονίζει μια αρκούδα. Φυσικά, πρόκειται για παρετυμολογία. Από το 1949 έως το 1990 πρωτεύουσα της Δυτικής Γερμανίας ήταν η Βόννη (Bonn). Ετυμολογείται από το γαλατικό Bona «οχυρό».

Συνεχίζουμε στην Τσεχία, πρωτεύουσα η Πράγα, Praha στα ντόπια. Πιθανώς η προέλευση του ονόματος βρίσκεται στη λέξη pražati, που σημαίνει το καμένο δάσος, που το καίνε για να ανοίξουν τόπο για καλλιέργεια ή οικοδόμηση.

Πιο κάτω η Μπρατισλάβα, Bratislava, πρωτεύουσα της Σλοβακίας, πήρε το όνομά της από τον Μπράσλαβ, τον τελευταίο πρίγκιπα της Παννονίας γύρω στο 1000 (από τον ίδιο έχει ονομαστεί και η πόλη του Βρότσλαβ στην Πολωνία). Επί αιώνες ήταν γνωστή με το γερμανικό της όνομα, Πρέσμπουργκ, Pressburg, που το πρώτο συνθετικό προέρχεται από τον ίδιο άνθρωπο.
Στην Ουγγαρία έχουμε τη Βουδαπέστη, Budapest. Η σημερινή πόλη σχηματίστηκε το 1872 από την ένωση της Buda και της Pest, που βρίσκονταν στις δυο αντικρινές όχθες του Δούναβη. Η Βούδα μάλλον ετυμολογείται από σλάβικη λέξη που σημαίνει νερό (από εκεί και τα Βοδενά) ενώ η Πέστη από σλάβικη λέξη που σημαίνει καμίνι, φούρνος.
Πιο δίπλα, στην Αυστρία έχουμε τη Βιέννη, γερμανικά Wien. Έτσι λέγεται κι ένας παραπόταμος του Δούναβη, που τελικά ανάγεται στο κέλτικο vedunia=χείμαρρος. Οι Ρωμαίοι την έλεγαν Vindobona (κι αυτά είναι κέλτικες λέξεις που σημαίνουν άσπρο οχυρό, το bona το είδαμε άλλωστε και στη Βόννη). Τη Βιέννη αρχικά την είχαμε πει Βιέννα στα νέα ελληνικά· ίσως η καθαρευουσιάνικη γενική (της Βιέννης) να έδωσε τη νέα ονομαστική.

Να μην ξεχάσουμε και την Ελβετία, που έχει πρωτεύουσα τη Βέρνη, Bern. Ετυμολογείται πιθανώς από ινδοευρωπαϊκή ρίζα ber- (ελώδης τόπος), αν και πολλοί προτιμούν να την παράγουν από το παλαιογερμανικό bero «αρκούδα».
Πιο κάτω, στην Ιταλία, το Μιλάνο, Milano, είναι από το λατινικό Mediolanum, στα ελληνικά τα Μεδιόλανα, που θα τα θυμάστε από το διάταγμα των Μεδιολάνων, λέξη που ετυμολογείται από το medio και lanu=πεδιάδα στα γαλατικά, επειδή η πόλη χτίστηκε στο μέσο της πεδιάδας του Πάδου.
Ύστερα έχουμε την αιώνια πόλη, τη Ρώμη, Roma. Η παράδοση θέλει το όνομά της να προέρχεται από τον ιδρυτή της τον Ρωμύλο, αλλά σχεδόν σίγουρα το όνομα του Ρωμύλου είναι που προέρχεται από τη Ρώμη. Το έτυμο της Roma είναι αβέβαιο, αλλά μπορεί να προέρχεται από κάποια παλιότερη ονομασία του Τίβερη.

Επιστρέφουμε στα Βαλκάνια. Η Λιουμπλιάνα (Ljubljana) έχει επίσης άγνωστη ετυμολογία, αν και οι ντόπιοι αρέσκονται να την παράγουν από το σλαβικο ljub- που θα πει αγαπητός. Στα γερμανικά λεγόταν Λάιμπαχ (Laibach).
Στην Κροατία, το Ζάγκρεμπ (Zagreb) προέρχεται από το σλάβικο za (πέρα) και το greb (όχθη) διότι αρχικά ήταν πέρα από την όχθη του ποταμού Σάβου. Το αρχικό Ζα- το βλέπουμε και σε ελληνικά σλαβογενή τοπωνύμια, όπως τη Ζαγορά (πέρα απ’ το βουνό).
Στη Βοσνία, το Σαράγεβο οφείλει το όνομά του στο τουρκικό saray, το σεράι που ξέρουμε κι εμείς, με σλάβικη κατάληξη.
Στη Σερβία, το Βελιγράδι, Beograd, είναι η «άσπρη πόλη» (beo λευκός, grad πόλη), ίσως από τα νερά του Δούναβη. Οι Βυζαντινοί έλεγαν «τα Βελέγραδα».
Στο Μαυροβούνιο, η Ποντγκορίτσα (Podgorica) βρίσκεται περιτριγυρισμένη από βουνά· το όνομά της σημαίνει «κάτω από τα βουνά» (pod κάτω, gora βουνό). Από το 1946 έως το 1992 ονομαζόταν Τίτογκραντ, πόλη του Τίτο.
Τα Σκόπια (Skopje) παίρνουν το όνομά τους από κάποιον ιλλυρικό λαό που ίδρυσε την πόλη τον 2ο αιώνα μ.Χ. Οι Ρωμαίοι έλεγαν Skupi, ενώ οι Τούρκοι, που δεν μπορούν να προφέρουν το s- με άλλο σύμφωνο στην αρχή της λέξης, τα είπαν Uskup.
Τα Τίρανα (Tiranë) πιθανώς σχετίζονται με τους αρχαίους Τυρρηνούς.
Πεταγόμαστε στη Ρουμανία, που παρά λίγο να την ξεχάσουμε. Το Βουκουρέστι (Bucureşti) μπορεί να ετυμολογείται από κάποιον Bucur, βοσκό, που ήταν ο ιδρυτής της πόλης.
Θα κάνουμε μια παράκαμψη, ν’ ανέβουμε ως το Κισινάου της Μολδαβίας (Chisinau), από μια λέξη που θα πει «πηγάδι». Θα πάμε και στο Κίεβο (Kyiv), που η παράδοση το θέλει να οφείλει το όνομά του στον πρίγκιπα Kiy που το ίδρυσε, αλλά στην πραγματικότητα είναι αγνώστου ετύμου.
Και μετά γυρίζουμε προς τα κάτω, στη Σόφια. Οι Ρωμαίοι είχαν χτίσει εκεί μια πόλη που την είπαν Serdica, από το όνομα ενός θρακικού φύλου. Όταν ήρθαν οι Βούλγαροι, την ονόμασαν Σρέντετς (Sredets), αλλά οι Τούρκοι τη μετονόμασαν σε Sofiya, από το όνομα του τοπικού ναού της Αγίας Σοφίας, τον οποίο πάντως μετέτρεψαν σε τζαμί.
Για την Κωνσταντινούπολη, την πόλη που αξιώθηκε να ονομάζεται Πόλη, ξέρουμε ότι το Ισταμπούλ, Istanbul είναι μετεξέλιξη του ελληνικού «εις την πόλιν».
Η Άγκυρα, Ankara οφείλει την ονομασία της σε φρυγική λέξη που σημαίνει φαράγγι. Η ελληνική ονομασία είναι αρχαία και είναι παρετυμολογία.
Γυρίσαμε στα πάτρια εδάφη. Για τη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε καμιά αμφιβολία ετυμολογική, ξέρουμε πως την ονόμασε έτσι το 316 ο Κάσσανδρος, προς τιμή της συζύγου του της Θεσσαλονίκης που ήταν ετεροθαλής αδελφή του Μεγαλέξαντρου.

Όμως για την Αθήνα, τα πράγματα δεν είναι τόσο καθαρά. Οι αρχαίοι ήθελαν το όνομα της πόλης να προέρχεται από τη θεά Αθηνά, αλλά (όπως και στη Ρώμη με το Ρωμύλο) το αντίστροφο έχει συμβεί: η θεά πήρε το όνομά της από την πόλη. Το όνομα της Αθήνας είναι προελληνικό, ίσως από μια παλιότερη θεότητα, την Αθήνη. Όπως και σε τόσες άλλες περιπτώσεις που είδαμε στο άρθρο αυτό, τα τοπωνύμια, επειδή είναι παμπάλαιες λέξεις, κρατάνε πεισματικά τα μυστικά τους.
http://users.lak.sch.gr/
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ"

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΑΘΗΝΑΙΟΥ


 Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΑΘΗΝΑΙΟΥ: ΜΙΑ
ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ.------

Εάν ελκύουν σήμερα την προσοχή μας αυτοί οι παράτολμοι διαμαχόμενοι ο λόγος είναι ότι καλύπτουν την γυμνότητα των αμαρτιών τους με ευφρόσυνη ρωμαλεότητα και πνεύμα.--

Η άμεση γειτονία που είχαν με την θάλασσα, οι ευκαιρίες του εμπορίου, η ελευθερία της οικονομικής και πολιτικής ζωής δίνουν στο Αθηναίο μια άνευ προηγουμένου εγερσιμότητα και ελαστικότητα στη διάθεση και την σκέψη του ενώ ανεβάζουν τον πυρετό του πνεύματος και των αισθήσεων του.

Κατοικεί σε μια ευρύτερη ζώνη πάνω από τα ενδιάμεσα κράτη της Ανατολής με τις υπναλέες νότιες περιοχές και στην αρχή των Ευρωπαϊκών εδαφών όπου ο χειμώνας είναι αρκετά ψυχρός, ώστε να τονώνει, δίχως να παραλύει και το καλοκαίρι αρκετά θερμό, ώστε να ελευθερώνει, δίχως να εξασθενεί το σώμα και την ψυχή!

Εδώ υπάρχει πίστη για την ζωή και τον άνθρωπο και μια ζέση τέτοια που όμοια της πρόκειται να παρατηρηθεί και πάλι μόνον κατά τη περίοδο της Αναγέννησης.

Από το εμψυχωτικό αυτό περιβάλλον αναπηδά θάρρος και αυθορμητισμός, που απέχει πάρα πολύ από την σωφροσύνη, την οποία οι φιλόσοφοι κηρύττουν μάταια, ή από την ολύμπια αταραξία, την οποία ο γέρος Γκαίτε αποδίδει στους εμπαθείς και ανήσυχους Έλληνες.

Τα ιδανικά ενός έθνους είναι συνήθως μεταμφίεση και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως ιστορία.

Το θάρρος και η εγκράτεια, η ανδρεία και το «ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ» της Δελφικής επιγραφής, είναι τα αντίμαχα εμβλήματα του Έλληνα.

Πραγματοποιεί το ένα αρκετά συχνά, αλλά το άλλο υπάρχει μόνο για τους χωρικούς, τους φιλοσόφους και τους αγίους του.

Ο μέσος Αθηναίος είναι φιλήδονος, αλλά με ήσυχη συνείδηση.

Δεν θεωρεί αμάρτημα τις απολαύσεις των αισθήσεων και βρίσκει σε αυτές την πιο πρόχειρη απάντηση στον πεσιμισμό, που σκιάζει τα στοχαστικά του ενδιάμεσα.

Αγαπάει τον οίνο και δεν ντρέπεται να μεθάει όταν συχνά του συμβαίνει.

Αγαπάει τις γυναίκες με σχεδόν αθώο φυσιολογικό τρόπο, συγχωρεί εύκολα στον εαυτόν του την πολυμειξία, και δεν θεωρεί την παρέκκλιση από την αρετή ως ανεπανόρθωτη καταστροφή.

Παρόλα αυτά, διαλύει δυο μέρη οίνου με τρία νερού και θεωρεί την επανειλημμένη μέθη ως προσβολή κατά του αισθήματος της φιλοκαλίας.

Αν και σπάνια εφαρμόζει την μετριοπάθεια, την λατρεύει ειλικρινά και διατυπώνει καθαρότερα από κάθε άλλο λαό της ιστορίας το ιδανικό της αυτοκυριαρχίας.

Οι Αθηναίοι είναι τόσο λαμπροί, ώστε δεν μπορούν να είναι καλοί και περιφρονούν την βλακεία ακόμη περισσότερο από όσον βδελύσσονται την διαφθορά.

Δεν είναι όλοι σοφοί, και δεν πρέπει να φανταζόμαστε τις γυναίκες τους όλες ως ωραίες «Ναυσικάς» η επιβλητικές «Ελένες», ή τους άνδρες τους να συνδυάζουν το θάρρος του Αίαντα και την σοφία του Νέστορα.

Η ιστορία θυμήθηκε τους μεγαλοφυείς της Ελλάδας και αγνόησε τους ανόητους(πλην του Νικία).

Ακόμη και η εποχή μας ίσως να φανεί μεγάλη, όταν οι περισσότεροι από εμάς ξεχαστούμε και μόνον οι κορυφαίοι μας σωθούν από την φθορά του χρόνου.

Ο μέσος Αθηναίος παραμένει αγχίνους ως ο Ανατολίτης και ερωτευμένος με τους νεωτερισμούς ως ο Αμερικανός.

Αιώνια περίεργος και κινητικός.

Πάντοτε να διακηρύσσει την «Παρμενίδειον ηρεμία» και πάντοτε κλυδωνιζόμενος στην «θάλασσα» του Ηράκλειτου.

Κανένας άλλος λαός δεν είχε ποτέ ζωηρότερη φαντασία και ευστροφώτερη γλώσσα.

Η καθαρή σκέψη και η σαφής έκφραση είναι θεία πράγματα για τον Αθηναίο.

Δεν ανέχεται την συσκότιση και θεωρεί την φωτισμένη και ευφυή συνδιάλεξη ως την υψηλοτέρα πνευματική άσκηση του πολιτισμού.

Το μυστικό της πληθωρικότητας της Ελληνικής ζωής και σκέψης έγκειται στο ότι για τον Έλληνα ο άνθρωπος είναι το μέτρο όλων πραγμάτων.

Ο μορφωμένος Αθηναίος είναι ερωτευμένος με την λογική και σπάνια αμφιβάλλει για την ικανότητα αυτής να διευθύνει το Σύμπαν.

Ο πόθος του να μαθαίνει και να κατανοεί είναι το ευγενέστερο πάθος του και είναι αχαλίνωτο όπως και τα υπόλοιπα.

Πολύ αργότερα θα ανακαλύψει τα όρια της λογικής και της ανθρώπινης προσπάθειας και από φυσική αντίδραση θα περάσει σε ένα πεσιμισμό που έρχεται σε παράδοξη αντίθεση με την χαρακτηριστική ζωηρότητα του πνεύματος του.

Ακόμη και κατά τον αιώνα της πληθωρικότητας του η σκέψη των πλέον βαθυστόχαστων του ανδρών, που δεν είναι οι φιλόσοφοι του αλλά οι δραματουργοί του, σκιάζεται από την φευγαλέα συντομία της χαράς και την επίμονη παρουσία του θανάτου.

Όπως η περιέργεια γεννάει την επιστήμη της Ελλάδας, έτσι και η κτητικότητα θεμελιώνει και διέπει την οικονομία της.

Ο Πλάτων με την συνήθη υπερβολή των ηθικολόγων λέει:

« Η αγάπη του πλούτου απορροφά εξ ολοκλήρου τους ανθρώπους και ουδέποτε τους επιτρέπει ούτε επί στιγμήν να σκεφθούν τίποτε άλλο πλήν των ατομικών αγαθών. Εκεί κρέμεται η ψυχή κάθε πολίτου».

Οι Αθηναίοι είναι ανταγωνιστικά πλάσματα και παρορμούν ο ένας των άλλων με σχεδόν αμείλικτη αντιζηλία.

Είναι πονηροί και αντάξιοι των Σιμιτών σε στρατηγήματα και προπαγάνδα.

Μοιάζουν κατά πάντα με τους σκληροτράχηλους Βιβλικούς Εβραίους και είναι εξίσου με αυτούς εριστικοί, επίμονοι και υπερήφανοι.

Παζαρεύουν μετά μανίας, όταν αγοράζουν και πουλούν, συζητούν κάθε σημείο στην συνομιλία και όταν δεν μπορούν να κάνουν πόλεμο εναντίων άλλων χωρών, ερίζουν και πολεμούν μεταξύ τους.

Δεν είναι πολύ αισθηματίες και αποδοκιμάζουν τα δάκρυα του Ευριπίδη.

Είναι καλοί προς τα ζώα και σκληροί προς τους ανθρώπους.

Μετέρχονται τακτικά βασανιστήρια εναντίων των δούλων, οι οποίοι δεν κατηγορούνται για τίποτα, και κοιμούνται καθώς φαίνεται, αμέριμνοι αφού σφάξουν ολόκληρη πόλη αμάχων.

Ωστόσο είναι γενναιόδωροι προς τους φτωχούς ή τους αναπήρους.

Και όταν η Εκκλησία του λαού πληροφορείται ότι η κόρη του Αριστογείτονα, του τυραννοκτόνου, ζει σε καθεστώς άθλιας φτώχειας στην Λήμνο, παρέχει χρήματα για να την φέρει στην Αθήνα και να τις δώσει προίκα και σύζυγο.

Οι καταπιεζόμενοι και διωκόμενοι άλλων πόλεων βρίσκουν καταφύγιο στην Αθήνα.

Πράγματι ο Έλληνας έχει τις δικές του αντιλήψεις σχετικά με τον χαρακτήρα.

Δεν φιλοδοξεί να αποκτήσει ούτε την συνείδηση του καλού αστού, ούτε το αίσθημα της τιμής του αριστοκρατικού.

Για τον Έλληνα η καλύτερη ζωή είναι η πληρέστερη, πλούσια σε υγεία , δύναμη, κάλλος, πάθος, μέσα, περιπέτεια και σκέψη.

Η αρετή είναι αρρενωπή υπεροχή.

Ο ιδανικός άνθρωπος για τον Αθηναίο είναι ο «καλός καγαθός» που συνδυάζει κάλλος και δικαιοσύνη σε μια ευχάριστη τέχνη του ζην, η οποία εκτιμάει ειλικρινά την ικανότητα, την φήμη, τον πλούτο και τους φίλους, όσον και την αρετή και τον ανθρωπισμό.

Όπως και στον Γκαίτε, η αυτοκαλλιέργεια είναι για αυτόν το παν.

Μαζί με αυτή την αντίληψη υπάρχει και πολύ ματαιοδοξία, της οποίας η αφέλεια δεν μας είναι αρεστή.

Οι Έλληνες αείποτε  θαυμάζουν τον εαυτό τους και διακηρύσσουν κάθε στιγμή την υπεροχή τους έναντι άλλων πολεμιστών, συγγραφέων, καλλιτεχνών και λαών.

Εάν επιθυμούμε να κατανοήσουμε τους Έλληνες σε σύγκριση με τους Ρωμαίους, πρέπει να σκεφτούμε τους Γάλλους σε σύγκριση με τους Άγγλους.

Εάν επιθυμούμε να αισθανθούμε την αντίθεση του Σπαρτιατικού πνεύματος προς το Αθηναϊκό, πρέπει να σκεφτούμε τους Γερμανούς σε σύγκριση με τους Γάλλους.

Όλες οι ιδιότητες των Αθηναίων συμβάλλουν στη δημιουργία της πολιτείας τους.

Είναι η δημιουργία και το άθροισμα της δύναμης και του θάρρους τους, της ευφυΐας και της ευγλωττίας τους, της απείθειας και της κτητικότητας τους, της ματαιοδοξίας και του πατριωτισμού τους, της λατρείας που έχουν για το κάλλος και την ελευθερία.

Είναι πλούσιοι σε πάθη, αλλά φτωχοί σε προκαταλήψεις.

Συχνά ανέχονται την θρησκευτική μισαλλοδοξία, όχι ως φραγμό της σκέψης, αλλά ως όπλο της κομματικής πολιτικής και ως τρόπο ηθικού πειραματισμού.

Άλλως επιμένουν σε ένα βαθμό ελευθερίας, ο οποίος φαίνεται αφάνταστα χαώδης στους Ανατολίτες επισκέπτες τους.

Αλλά επειδή είναι ελεύθεροι, επειδή, τελικά κάθε αξίωμα είναι ανοικτό σε κάθε πολίτη και κάθε ένας είναι κατά σειρά κυβερνών και κυβερνώμενος, δίνουν το ήμισυ της ζωής τους στην πολιτεία.

Η οικία είναι το μέρος όπου κοιμούνται.

Ζουν στην αγορά,  στην Εκκλησία του δήμου, στην Βουλή, στα δικαστήρια, στις μεγάλες γιορτές, στους αθλητικούς αγώνες και στα δραματικά θεάματα, που δοξάζουν την πόλη και τους θεούς της.

Αναγνωρίζουν το δικαίωμα της πολιτείας να στρατολογήσει τα άτομα τους και το πλούτο για τις ανάγκες της.

Συγχωρούν τις απαιτήσεις της, γιατί αυτή παρέχει μεγαλύτερη ευκαιρία για την ανθρώπινη εξέλιξη, από όση γνώρισε ο άνθρωπος προηγουμένως.

Πολεμούν άγρια για αυτή, γιατί είναι η μητέρα και ο φύλακας των ελευθεριών τους που τους επιτρέπει να οραματίζονται για το μέλλον και ασφαλώς να γίνουν οι πρώτοι από όλους.



Παρουσίαση/επιμέλεια : Γιώργος Χαβαλές
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΑΘΗΝΑΙΟΥ"
Related Posts with Thumbnails