Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΩΝ - ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ - ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ - ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ - ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΣΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ.
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012

Το ανθρώπινο σώμα.


 

Το ανθρώπινο σώμα έχει τρομερές ικανότητες , μπορεί να τρέξει με απίστευτη ταχύτητα, να πηδήξει πολλά μετρά, να επιζήσει πτώσεις από πολλά χιλιόμετρα και να κάνει αυτό που μερικοί θεωρούν ακατόρθωτο. Όλα αυτά τα εκπληκτικά κατορθώματα όμως δεν θα ήταν δυνατά άμα δεν υπήρχαν μερικά άκρος παράξενα πράγματα στο ανθρώπινο σώμα που έχουν ανακαλύψει οι επιστήμονες.


 

• Άλλο ένα παράξενο γεγονός του ανθρωπινού σώματος είναι ότι σε 1 ώρα η καρδιά

δουλεύει αρκετά για να παράγει αρκετή ενεργεία για να σηκώσει έναν τόνο από μέταλλο.

 

• Επίσης η καρδιά θα χτυπήσει 3000 εκατομμύρια φορές σε 70 χρόνια και θα μεταφέρει 48 εκατομμύρια λίτρα αίματος στο υπόλοιπο σώμα.

 

• Το πιο βαρύ όργανο του ανθρωπινού σώματος είναι ο εγκέφαλος, ο όποιος δεν νιώθει καθόλου πόνο αφού δεν έχει νευρά που μπορούν να αντιληφτούν τον πόνο.

 

• Όλα αυτά τα νευρά του ανθρωπινού σώματος είναι συνολικά 72 χιλιόμετρα και η δουλεία τους είναι να μεταφέρνουν σήματα και ενεργεία στον εγκέφαλο ο όποιος χρησιμοποιεί την ενεργεία μιας λάμπας. Τέλος ο εγκέφαλος είναι πιο ενεργός την νύχτα παρά την ημέρα.

 

• Η δουλεία του στομαχιού είναι να χωνεύει το φαγητό που καταπίνουμε, αλλά το στομάχι πρέπει κάθε 2 εβδομάδες να αναπλάσει τα εσωτερικά του τοιχώματα γιατί αλλιώς θα χωνέψει τον εαυτό του.

 

• Το μοναδικό όργανο του ανθρωπινού σώματος που δεν μπορεί να αναπλάθει.

 

• Έχει επιβεβαιωθεί ότι όλα τα αγγεία του ανθρωπινού σώματος φτάνουν τα 96 χιλιόμετρα άμα κάποιος τα τεντώσει .

 

• Τα 3 (τρία) πράγματα που θα ονειρευτέ μια έγκυος γυναίκα είναι: 1) βατράχια 2) σκουλήκια και τέλος φυτά.

 

• Ο εγκέφαλος είναι ροζ και όχι άσπρος όπως τον κάνουν οι ταινίες.

 

• Συνολικά, 32 εκατομμύρια μικρόβια ζουν στο δέρμα ενός ανθρώπου.

 

• Τέλος η καρδιά μιας γυναικάς χτυπάει πιο γρήγορα από την καρδιά ενός άντρα και αυτό συμβαίνει γιατί οι γυναίκες (συνήθως) έχουν πιο αγχωτική ζωή από τους άντρες και γιατί η καρδία πρέπει να είναι πιο δυνατή για να μπορεί να υποστηριξει ένα παιδί.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Το ανθρώπινο σώμα."

Το δημόσιο παράγει τη χειρότερη ποιότητα υπηρεσιών.

«Ο μύθος της δημόσιας περιουσίας»…Με ένα ακόμη εκπληκτικό άρθρο-ανάλυση ο διακεκριμένος δημοσιογράφος, Κώστας Στούπας, τολμάει και λέει από τη στήλη του στο «capital.gr» τα πράγματα με το όνομά τους. Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διαβάσουν όλο το κείμενο και το σκεπτικό του πριν ρίξουν και τον αναλυτή κι εμάς που αναδημοσιεύουμε το κείμενο στην πυρά…




Η δημόσια περιουσία στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται σαν ιερή αγελάδα που δικαίωμα να την αρμέγει έχει μόνο το «ιερατείο» της κομματοκρατίας και της πελατοκρατίας.



Κάθε απόπειρα δε εξορθολογισμού και δίκαιης αναδιανομής του οφέλους προς όλους τους πολίτες αντιμετωπίζεται σαν νεοφιλελευθερισμός…

Το δημόσιο συνήθως παράγει τη χειρότερη ποιότητα υπηρεσιών και τη χρεώνει στην ακριβότερη τιμή επί δικαίων και αδίκων. Δηλαδή επί όσων κάνουν χρήση και όσων δεν κάνουν…



Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνουμε πανάκριβα για δημόσια υγεία και όποτε την χρειαζόμαστε να πρέπει να δώσουμε φακελάκι στο χειρούργο ή τον υπάλληλο που κλείνει τα ραντεβού με το γιατρό. Τα μαχητικά συνδικάτα ποτέ δεν απήργησαν εναντίον της βιομηχανίας αυτού του αίσχους στην οποία προφανώς συμμετέχουν και μέλη τους…



Στην παιδεία τα ίδια…



Για να καταλάβουμε το μέγεθος του ψέματος ας υπολογίσουμε τα εξής: Την τελευταία δεκαετία ο ΟΣΕ προσέθεσε στο δημόσιο χρέος περί τα 10 δισ. ευρώ αφού κάθε χρόνο είχε ανάλογο έλλειμμα και το κράτος από τον προϋπολογισμό ξόδευε περί το ένα δισ. ευρώ.



Τούτο σημαίνει πως κάθε Έλληνας την τελευταία δεκαετία έχει πληρώσει περί τα 1.000 ευρώ για τον ΟΣΕ, έστω και αν είναι ορεσίβιος Κρητικός και δεν έχει δει ποτέ τραίνο…



Το ίδιο συνέβαινε με την Ολυμπιακή Αεροπορία για δεκαετίες, προσφέροντας άθλιες υπηρεσίες στους πολίτες. Θυμόμαστε όλοι πως η κρατική Ολυμπιακή πέταγε πάντα με μερικές ώρες καθυστέρηση, γεγονός που εξέλιπε με την ιδιωτικοποίησή της…



Ο ΟΣΕ και η Ο.Α. όπως και δεκάδες άλλες επιχειρήσεις που ελέγχονται από το κράτος αποτελούν δημόσια περιουσία.



Η έννοια δημόσια περιουσία έχει την έννοια ενός αγαθού που παρέχει οφέλη στην κοινωνία χωρίς διακρίσεις μεταξύ των ημετέρων και των άλλων…



Ποια ήταν τα οφέλη της κοινωνίας από περιπτώσεις σαν τον ΟΣΕ, την Ολυμπιακή κλπ; Το μόνο που προσέφεραν ήταν ζημιές στον προϋπολογισμό και κακές υπηρεσίες. Κατά συνέπεια και οι θέσεις εργασίας που προσέφεραν ήταν ασύμφορες για την κοινωνία. Αυτή η κατάσταση συνέφερε μόνο τους πελάτες και τους πολιτικούς που είχαν στα χέρια ένα εργαλείο εκβιασμού και προσπορισμού ψήφων…



Ας πάρουμε μερικά άλλα παραδείγματα όπως του Τιτάνα, της 3 Ε, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας κλπ. Οι επιχειρήσεις αυτές ανήκουν σε ιδιώτες. Δεν επιβαρύνουν τους φορολογούμενους ούτε με ένα ευρώ όταν βγάζουν ζημιές, ενώ όταν βγάζουν κέρδη πληρώνουν δεκάδες και εκατοντάδες εκατομμύρια φόρους με τους οποίους λειτουργούν νοσοκομεία και σχολεία. Επιπλέον προσφέρουν θέσεις εργασίας, δημιουργούν ΦΠΑ που εισπράττει το δημόσιο ταμείο, εξαγωγές που φέρνουν συνάλλαγμα…



Ποια από τις δυο παραπάνω κατηγορίες επιχειρήσεων δημιουργεί μεγαλύτερο όφελος για το σύνολο της κοινωνίας;



Αν το πράττουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις γιατί δεν τις θεωρούμε δημόσια περιουσία και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις να δημιουργηθούν και άλλες;



Γιατί η παρασιτική πελατοκρατία που κυριαρχεί και απομυζά τη χώρα να εξαπατά με τι είναι και τι δεν είναι δημόσια περιουσία με ένα τρόπο που συμφέρει την ίδια.



Τόσο η λαϊκή δεξιά όσο κυρίως η αριστερά είτε από αφέλεια είτε από δόλο έχει νομιμοποιήσει ιδεολογικά όλη αυτή την απάτη σε βάρος του λαού.



Το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής αριστεράς δεν γνωρίζει τον μοναδικό Έλληνα αξιόλογο μαρξιστή Νίκο Πουλαντζά, ούτε κατ’ όνομα οπότε είναι φυσικό να αποδέχεται την κατά Σκρουτζ Μακ Ντακ οικονομική ανάλυση της εκμετάλλευσης και πρωτογενούς συσσώρευσης… Ήτοι, ο πλούτος υπάρχει συγκεντρωμένος στην πισίνα του θείου Σκρουτζ και περιμένει εμάς να κάνουμε επανάσταση και να το αναδιανείμουμε…



ΠΗΓΗ: «www.capital.gr»



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Το δημόσιο παράγει τη χειρότερη ποιότητα υπηρεσιών."

Ν.Λυγερός "Η προσφορά του Ελληνισμού στην Ανθρωπότητα"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ν.Λυγερός "Η προσφορά του Ελληνισμού στην Ανθρωπότητα""

Ν.Λυγερός "Αιγαίο, γεωστρατηγική και ΑΟΖ" Βόλος, 10/11/12

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Ν.Λυγερός "Αιγαίο, γεωστρατηγική και ΑΟΖ" Βόλος, 10/11/12"

Οι Σκύλοι στην Αρχαία Ελλάδα

Σκύλοι στην Αρχαία Ελλάδα



Φανταστείτε τον εαυτό σας να ζει στην αρχαία Ελλάδα και να διαλέγετε για κατοικίδιο ένα κουταβάκι. Τι όνομα θα του δίνατε άραγε; Στην αρχαιότητα υπήρχε ολόκληρη διαδικασία για να δώσει κάποιος όνομα στο σκύλο του. Ποιο είναι το καλύτερο κουτάβι από μία γέννα; Όπως και στη σύγχρονη εποχή, οι αρχαίοι κοιτούσαν να αναγνωρίσουν στο κουτάβι που θα υιοθετούσαν στοιχεία ενεργητικότητας και φιλικής συμπεριφοράς. Όμως, τελικά αυτό που ακολουθούσαν για να διαλέξουν εκείνο που θα υιοθετούσαν μπορεί να φανεί σε εμάς σήμερα ιδιαίτερα σκληρό. “Άσε τη μητέρα να διαλέξει για εσένα,” συμβουλεύει τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες σκύλων ο Νεμεσιανός, ένας Ρωμαίος συγγραφέας που ήταν ειδικός στα κυνηγόσκυλα. “Πάρε από αυτήν τα κουταβάκια της, περικύκλωσέ τα με ένα σκοινί που θα το έχεις βουτήξει σε λάδι και βάλε του φωτιά. Η μητέρα θα πηδήσει μέσα από τη φωτιά και θα σώσει τα κουτάβια το ένα μετά το άλλο σε σειρά προτίμησης.” Άλλα σημάδια για ένα καλό μελλοντικό κυνηγόσκυλο ήταν τα μεγάλα, μαλακά αυτιά σε αντίθεση με τα μικρότερα και τα πιο σκληρά. Ένας μακρύς εύκαμπτος λαιμός εφάρμοζε καλά σε ένα κολάρο. Το στέρνο του θα έπρεπε να είναι φαρδύ, οι ώμοι θα πρέπει να είναι σε κάποια απόσταση ο ένας από τον άλλον και τα πίσω του πόδια ελάχιστα πιο μακριά από τα μπροστινά για να κυνηγάει εύκολα λαγούς στις ανηφόρες. Το τρίχωμα του σκύλου, είτε μακρύ ή κοντό, θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε χρώμα, αλλά η γούνα του όφειλε να είναι γυαλιστερή, χοντρή και μαλακή.

Η εκπαίδευση ενός σκύλου ξεκινάει μετά τους είκοσι μήνες ζωής, αλλά το κουτάβι χρειάζεται να έχει ένα όνομα από την αρχή. Ο Ξενοφώντας, ο Έλληνας ιστορικός που έγραψε για τα κυνηγόσκυλα τον 4ο αι. π.Κ.Ε. υποστήριζε ότι τα πιο καλά ονόματα είναι τα σύντομα, μονοσύλλαβα ή δισύλλαβα, για να μπορεί κάποιος να τα προφέρει με ευκολία. Κανείς σκύλος δεν θα μπορούσε να έχει για παράδειγμα το όνομα Θρασύβουλος ή Θουκυδίδης! Η σημασία του ονόματος ήταν επίσης σημαντική για το ηθικό τόσο του ιδιοκτήτη όσο και του σκύλου: ονόματα που είχαν σχέση με την ταχύτητα, τη γενναιότητα, τη δύναμη, την εμφάνιση και άλλες αρετές ήταν προτιμητέα. Ο Ξενοφώντας για παράδειγμα φώναζε το σκύλο του Ορμή. Η μυθική κυνηγός Αταλάντη φώναζε το σκύλο της Αύρα. Σε ένα αρχαίο Ελληνικό αγγείο του 560π.Κ.Ε. απεικονίζεται η Αταλάντη και άλλοι ήρωες μαζί με τα κυνηγόσκυλά τους κυνηγώντας τον περίφημο Καλυδώνιο Κάπρο. Πάνω στο αγγείο ο αγγειογράφος κατέγραψε τα ονόματα επτά σκύλων: Ορμένος, Μεθέπων, Εγέρτης, Κόραξ, Μάρψας, Λάβρος και Εύβολος. Ο Ρωμαίος ποιητής Οβίδιος δίνει τα Ελληνικά ονόματα για τα 36 σκυλιά που ανήκαν στον Ακταίωνα, αυτόν τον άτυχο κυνηγό της Ελληνικής μυθολογίας που κατασπαράχθηκε από τους ίδιους τους τετράποδους φίλους του: μερικά από αυτά τα ονόματα είναι Τίγρης, Λαίλαψ και Αρκάς. Η πιο μεγάλη λίστα με κατάλληλα ονόματα σκύλων σώζεται στο έργο του Ξενοφώντα, 46 στο σύνολο.

Ο Μ. Αλέξανδρος τίμησε τον πιστό σκύλο του Περίτα δίνοντας το όνομά του σε μία πόλη. Ο Περίτας ήταν αυτός που δάγκωσε έναν ελέφαντα στο πεδίο της μάχης, όταν πολεμούσε εναντίον του Δαρείου Γ΄. Τόσο οι Έλληνες όσο και οι Ρωμαίοι υπενθύμιζαν στους αναγνώστες τους να μιλούν όμορφα και με επαινετικά λόγια στα σκυλιά τους. Ο Αρριανός, που έγραψε τη βιογραφία του Μ. Αλεξάνδρου γράφοντας επίσης μία μελέτη για το κυνήγι αναφέρει ότι ένας πρέπει να χαϊδεύει το σκύλο του, ιδιαίτερα στο κεφάλι, να τραβάει προς τα πίσω μαλακά τα αυτιά του και να αναφέρει το όνομά του μαζί με μία-δύο εγκάρδιες κουβέντες—«Μπράβο σου! Καλό κορίτσι—για να το ενθαρρύνουν. Έτσι και αλλιώς σημειώνει ο Αρριανός «και στα σκυλιά αρέσουν οι έπαινοι, όπως και στους ανθρώπους ευγενικής καταγωγής.»

Τι έτρωγαν οι σκύλοι στην αρχαία Ελλάδα;

Στην κλασσική αρχαιότητα το κυνήγι (λαγού, ελαφιού, αρκούδας, αγριογούρουνου) για τροφή και για διασκέδαση ήταν αρκετά διαδεδομένο, και όσοι κυνηγοί χρησιμοποιούσαν σκύλους για αυτό το σκοπό τους φρόντιζαν ιδιαίτερα. Δύο εγχειρίδια κυνηγιού της αρχαίας Ελλάδας που σώζονται σήμερα είναι γραμμένα από δύο Έλληνες ιστορικούς, τον Ξενοφώντα και τον Αρριανό και έχουν αρκετές πληροφορίες και συμβουλές για την σωστή ανατροφή των κυνηγόσκυλων. Αν, λοιπόν, ζούσατε στην Αθήνα την εποχή του Σωκράτη και ήσασταν ιδιοκτήτης ενός κυνηγόσκυλου από τη Λακωνία, σαν αυτά που απεικονίζονται σε Ελληνικά αγγεία, τι θα το ταΐζατε;

Τα συνηθισμένα κουτάβια τρέφονταν με κριθαρένιο ψωμί που είχε μαλακώσει μέσα σε αγελαδινό γάλα ή ορό γάλακτος. Τα κουτάβια, όμως, που ήταν πιο ιδιαίτερα έτρωγαν το ψωμί τους μαλακωμένο μέσα κατσικίσιο ή προβατίσιο γάλα. Συνήθως πρόσθεταν και λίγο από το αίμα του ζώου εκείνου που ήθελαν να εκπαιδεύσουν το κουτάβι να κυνηγήσει. Στη διάρκεια του δείπνου, ο ιδιοκτήτης έκοβε μεγάλα κομμάτια από την ψίχα του ψωμιού για να σκουπίσει τα δάκτυλά του και μετά τα έδινε στο σκύλο του μαζί με κόκαλα και άλλα αποφάγια από τα πιάτα, ίσως μαζί και με ένα πιατάκι από ζωμό κρέατος. Μετά από μία θυσία ή ένα τραπέζι, ετοίμαζαν μια ιδιαίτερη λιχουδιά: ένα κομμάτι από βοδινό συκώτι πασπαλισμένο με κριθάρι και ψημένο στα κάρβουνα. Ήταν ακόμα φυσικό, ότι σαν δείγμα ευγνωμοσύνης μοιράζονταν μαζί με τους πιστούς τετράποδους φίλους κομμάτια από τα θηράματα, όπως κουνέλια, ελάφια ή αγριογούρουνα.

Ήταν αυτή η κατάλληλη διατροφή για έναν σκύλο; Η άποψη ότι στην ημερήσια διατροφή του σκύλου πρέπει να συμπεριλαμβάνεται κόκκινο, ωμό κρέας είναι μία διαδεδομένη, αλλά λανθασμένη ιδέα. Έξω στη φύση, οι σκύλοι κυνηγούν καρποφάγα και φυτοφάγα ζώα. Όταν τα σκοτώνουν, πρώτα τρώνε το στομάχι τους που είναι γεμάτο με χορτάρι (που έχει ήδη περάσει το πρώτο στάδιο της πέψης) και δημητριακά, μετά τα όργανά τους και τέλος προτιμούν να τραφούν με την σάρκα τους. Συχνά, ροκανίζουν τα οστά και έτσι ισορροπούν το γεύμα τους παίρνοντας τις βιταμίνες και τα άλατα που χρειάζονται. Αν ο σκύλος υπέφερε από σκουλήκια στο έντερο, τότε του έδιναν να φάει τα μουστάκια από το στάρι. Μία πιο αποτελεσματική θεραπεία ήταν η Αρτεμισία, γνωστό σαν το φυτό αψιθιά, ένα βότανο με την ιδιότητα να απομακρύνει τα σκουλήκια του εντέρου. Το γεγονός ότι οι Ελληνικοί σκύλοι έχαιραν άκρας υγείας με το να διατρέφονται με σιτηρά και κρέας το επιβεβαιώνει και ο Αριστοτέλης, ο οποίος σημειώνει σε ένα από τα έργα του ότι τα Λακωνικά κυνηγόσκυλα ζούσαν έως 10 με 12 χρόνια, ενώ άλλες ράτσες έφθαναν έως και τα 14 με 15 χρόνια. Σήμερα, ένα σκυλί περίπου 25 κιλών έχει το ίδιο προσδόκιμο ζωής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Οι Σκύλοι στην Αρχαία Ελλάδα"

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΟ ΑΔΡΙΑΣ 22-10-1943. Για να μην ξεχνάμε!!


Πριν 69 χρονια . Μια ολοχρυση σελιδα της Ελληνικης αλλα και της Παγκοσμιας Ναυτικης Ιστοριας
ειχε συμπληρωθεί

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ  στο  ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
. στον Πατερα μου Aντιπλοιαρχο Μολυβα Δημητριο του Επαμεινωνδα μελος του πληρωματος του ΑΔΡΙΑ
...στον Νονο μου Ναυαρχο Τουμπα Ιωαννη Κυβερνητη του ΑΔΡΙΑ

20Η Ιουλιου 1942
... στο Νιουκαστλ της Αγγλιας , υψωνεται επισημως η Ελληνικη Σημαια επι του αντιτορπιλικού ; ΑΔΡΙΑΣ !
Το Αντιτορπιλικο ΑΔΡΙΑΣ ηταν το πρωτο πλοιο με το ονομα αυτό και παρεληφθη από το πολεμικο ναυτικό το 1942. Ηταν Βρεττανικης κατασκευης τυπου ΗUΝΤ
 13η Φεβρουαριου 1943
..ο χειριστης του Αστιγκ διοπος Καραιωσηφογλου , ανεφερεν << ηχω>> , δηλαδη υποβρυχιο .επετεθημεν αμεσως με 17 μιλια και εβαλαμεν πέντε βομβας .. Το υποβρυχιο ανηλθεν στην επιφανειαν . Επιτιθεμεθα εκ νεου με δεκα βομβας αυτην την φοραν . εφανησαν τρεις στηλες καπνού εις την θεσιν του υποβρυχίου . απωλεια υδροφονικών ---δηλαδη επαυσε ο θορυβος των ελικων του υποβρυχιου , πραγμα που σημαινει ότι εσταματησαν αι μηχαναι του και βραδεια απώλεια της << ηχους >>, δηλαδη το υποβρυχιο σιγα σιγα εχανετο ...μετα την νεα αυτή επίθεση , μια μεγαλη λαδια πετρελαιου απλωνεται εις την επιφανεια της θαλασσης Το πληρωμα ξεσπαζει σε ζητωκραυγες ! Επροκειτο , το εις τον Ατλαντικό δρων Γερμανικο υποβρυχιο U-623 , όπως εδοθη από το Γερμανικο Ναυαρχειο μετα την ληξη του πολεμου

( Εχθρος εν οψει )
9η Σεπτεμβριου 1943
Ο Αρχηγος του στολου της Μεσογείου διατασσει τον ΑΔΡΙΑΝ να εγκαταλειψει αμεσως την νηομπομπήν και να πλευσει ολοταχως εις την Μαλταν ,
 -Τι να συμβαινη , Κατι σοβαρον ασφαλως θα είναι !
Ακου ΑΔΡΙΑ , εχω ευχαριστα νεα για σενα Μαντεψε !
Δεν μπορω να μαντευσω, απολυτως τιποτε
 - Ακου Τουμπα
- Η Ιταλια επεσε και ο στολος της θα παραδοθει αυριον εις τους Συμμαχους
- Το πλοιον σου , ο ΑΔΡΙΑΣ απεδειχθει ένα θαυμασιο πλοιο και δια τουτο του αξιζει η υψιστη τιμη να παραδοθη εις αυτό ο Ιταλικος Στολος του Ταραντος !
 Δεν μιλω , δεν ημπορω να μιλησω Ενας κομπος με πνιγει . Τα ματια μου υγραινονται
Ειμαι εξω φρενων με τον εαυτον μου . Κοτζαμ αντρας και Κυβερνητης πολεμικού και να δακρυζω σαν παιδι ! ...
 ...Παντοτε είναι μεγαλοπρεπες το θεαμα που παρουσιαζει όταν πλεει ενας Στολος , είναι όμως αφανταστα μεγαλοπρεπές το θεαμα ενός ολοκληρου Στολου, που πλεει δια να παραδοθη . Όλα τα ιταλικα πλοια εχουν υψωσει εις τον ιστον των το σημα της παραδοσεως . Ενα μεγαλο τετραγωνο μαυρο σημα . Είναι το πενθος των .
Ο ΑΔΡΙΑΣ πετα σαν εχη καταλαβει το καλο καραβι την σημασια των στιγμων σχιζει με υπερηφανειαν την ηρεμη θαλασσα , ενώ ψηλα εις το καταρτι μας , η μεταξωτη Ελληνικη σημαια κυματιζει με πολλην χαρη Η Ιταλική Ναυαρχις μας σημαινει πρωτη αυτή << ακινησιαν >> . Η φρουρα της παρουσιαζει οπλα .
 Απονεμουν τας τιμας εις του Νικητας . Κανεις δεν ομιλει . Δεν ακουεται λεξις
Δεν πιστευουμε εις τα ματια μας . Ζουμε μια μεγαλην , μιαν αλησμονητην στιγμην.
 Σκεπτομαι την Πατριδα , τους σκλαβωμενους Ελληνας . Αν ημπορουσαν να ιδούν αυτην την σκηνην , αν ημπορουσαν εστω να την μαντευσουν . Η συγκινησις με πνιγει Ευχαριστω από το βαθος της καρδιας μου τον Θεον .
 Νυν απολυοις τον δουλον σου Δεσποτα.....
Αργα το βραδυ , γλυστρα αθορυβα μεσα εις το λιμάνι , της Σλιεμας , ένα καραβι , που δεν μπορει παρα να ερχεται από αλλους κοσμους , κοσμους μακρυνούς φανταστικούς , διοτι εχει ως επιβατας του, μονον, ανθρωπους ευτυχισμενους . Είναι ο ΑΔΡΙΑΣ .
( Εχθρος εν οψει )
21η Οκτωβριου 1943
.... εις τας τρεις το πρωι , τεσσαρα αντιτορπιλλικα απέπλεαν από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ,δια τα Δωδεκανησα : Τα ΤΖΕΡΒΙΣ - ΠΑΘΦΑΙΝΤΕΡ - ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ και ΑΝΔΡΙΑΣ . Επι των τεσσαρων πλοιων ειχαν επιβιβασθη πυρομαχικα και εφοδια , τα οποια προωριζοντο δια τα στρατευματα της Λερου...Εις τας 03.11 της 22ας Οκτωβριου , αυξανομεν ταχυτητα σε 23 μιλλια και πλεομεν ολαταχως , στο στενο της Κω , αρχισεν η αεροπορική επίθεσις , που περιμεναμε Αυτή ητο η πλεον σφοδρα και μεγαλυτερας διαρκειας αεροπορική επίθεσις , που υπεστη ο ΑΔΡΙΑΣ Ενώ τα στουκας αρχιζαν τας επιθεσεις των δια καταδυσεων , αλλα αεροπλανα ερριχναν συνεχως φωτιστικά , τα οποια εφωτιζαν , με εξαιρετική λαμπροτητα , ολην την περιοχήν . Η πρωτη επίθεσις εστραφη κατά του προπορευομενου ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ , με μια ταχειαν στροφη προς τα αριστερα , το ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ απέφυγε τας βομβας , από της στιγμης εκεινης ολαι οι επιθεσεις των Στουκας εστραφησαν κατά του ΑΔΡΙΑ , χωρις καμμια τυχη για τα Γερμανικα αεροπλανα .
 ( Εχθρος εν οψει )

22η Οκτωβριου 1943
...νυχτα ωρα 21.56 ακριβως
Εστεκομουν εις την συνηθισμενη θεσιν μου κατά την μαχην. Εμπρος και εις το μεσον της ανω γεφυρας , διπλα εις την γυροπυξιδα και ακουμπουσα εις τον φωναγωγον του πηδαλιου , όταν αιφνης μια ισχυροτατη διπλη δονησις συνεκλονισε το πλοιον
 Μολις προλαβα να διερωτηθω τι συμβαινει , όταν αισθανομαι ότι τινασσομαι εις τον αερα .... αισθανομαι διαφορα αντικειμενα να πεφτουν σαν βροχη επανω μου , ενώ συγχρονως ακουεται μια τρομερη εκρηξις , που συνοδευεται από σειραν δυνατων κροτων και τριγμων , διαφορων σιδερικών που εσπαζαν Εσκεφθην ότι << ήλθε το τελος >> Με τη πρωτη ματια βλεπω τα δυο πυροβολα του Α ¨ Πυργου να υψωνονται ορθια επανω εις τη γεφυρα και ακριβως εις την θεση που εστεκομουν προ ολιγου
Αμεσως αντεληφθην ότι ειχε τιναχθει εις τον αερα η πρωρα και ότι το πλοιον ειχε κοπη εις τα δυο
Σκυβω από την γεφυρα δια να ιδω την πρωρα και βλεπω την θαλασσαν !
Δεν υπηρχε πλεον πρωρα !
 Πληρης ερημια εις την γεφυρα ... Σωματα είναι πεταγμενα εδώ και εκει .. Οσοι βρεθηκαν στην πλωρη χαθηκανε στο βαθος της θαλασσας μαζι με το κομματι του ενδοξου καραβιου τους
 ... Δια να γινει αυτή η εργασια , δια να στερεωθουν τα διαφραγματα με δοκους και δια να απομονωθουν από το διαμερισμα χαμηλής τασεως , διαφορα κυκλωματα , που εδημιουργουσαν επικινδυνα βραχυκυκλωματα , εχρειασθη να κατάβληθούν από το αρμοδιον προσωπικόν , προσπαθειαι υπερανθρωποι.
 Εγραφησαν σελιδες αφθαστου ηρωισμου από τον υποπλοιαρχο Μολυβαν , το δ . ηλ Αναγνωστοπουλο , τον δ . μηχ . Ματσουκαν , τον δ. θερμαστην Μαστρογιαννη , τον υποκ μηχ .Αντωνοπουλον, τον υποκ.μηχ.Χαρδούβαλην και τον υποκ.μηχ.Καψιμανοπουλο Με συνεχη κινδυνο της ζωης των , ειργαζοντο επι ωρας ολοκληρους .
 21 Νεκροί και 30 Τραυματιαι
( Εχθρος εν οψει )
Επειδή ο "Αδρίας" άρχισε να βάζει νερά, ο κυβερνήτης του αποφάσισε να απομακρυνθεί τάχιστα και με ταχύτητα έξι κόμβων, προσεγγίζοντας τις τουρκικές ακτές, όπου προσάραξε ομαλά, στην αμμώδη ακτή του μυχού του όρμου του Γκιουμουσλουκ
 , έχοντας διανύσει σε περίπου τρεις ώρες (2 ώρες και 50 λεπτά), απόσταση 15 μιλίων από το σημείο της προσκρούσεως στην γερμανική νάρκη...
 Στην διάρκεια αυτού του πλου, ο γιατρός του "Αδρία", ανθυποπλοίαρχος Καποδίστριας, επέδενε τα τραύματα των τραυματιών, υπό πρωτόγονες συνθήκες. Δύο τραυματίες, ο σημαιοφόρος Θέμελης και ο δίοπος Χαβιάρας, απεγκλωβίστηκαν από τα συντρίμμια της κομμένης πρώρας, μόνο μετά την προσάραξη του πλοίου!...
Το ηθικό των ανδρών, ήταν εξαιρετικά υψηλό. Μοναδικό παράδειγμα θάρρους και υψηλού πνεύματος θυσίας, ήταν η περίπτωση του δίοπος μηχανικού Παπαφραντζέσκου, ο οποίος είχε τραυματιστεί σοβαρότατα στο αριστερό χέρι του, και ο γιατρός Καποδίστριας, ήταν υποχρεωμένος να του το κόψει κάτω από τον αγκώνα, χωρίς αναισθητικό. Όταν ο τραυματίας Παπαφραντζέσκος αντιλήφθηκε τον κυβερνήτη, να εισέρχεται στο χώρο της "χειρουργικής επεμβάσεως", γυρνάει και λέει στον Κυβερνήτη του, για να του δώσει θάρρος: << Μη στεναχωριέστε, κύριε Κυβερνήτα. Καλά είμαι. Τι είναι ένα χέρι για την Πατρίδα; Τίποτα!>>. Πραγματικά, μοναδικές στιγμές!....

1η Δεκεμβριου 1943
.. στις 21.00 το δραδυ επειτα από επισκευές, που διήρκεσαν περίπου 40 μέρες, ο "Αδρίας" ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής, πλέοντας με την πρύμη του. .Το πιο σπουδαιο ηταν ότι ο Τουμπας δεν εγκατελειψε το καραβι του . Το φερε με << χτισμενη >> τη πρωρη σιγα σιγα στην Μεσογειο , χωρις καμμια καλυψη , διασχιζει 700 ναυτικα μιλια και φτανει στην Αλεξανδρεια , ανημερα του Αγιου Νικολαου , προστατη των Ναυτικών .

6η Δεκεμβριου 1943
.. 14.08 το μεσημερι , το εναπομείναν τμήμα του θρυλικού "Αδρία" εισήρχετο περήφανα στο λιμάνι-ναύσταθμο της Αλεξανδρείας. Ημιθεοι - κυβερνητες και πληρωμα -σ΄ένα καραβι φαντασμα . Υποδοχη μοναδική στην ιστορια Ψηλά, στον κεντρικό ιστό του, έφερε αναπεπταμένη τη μεταξωτή ελληνική σημαία, υπό τους θριαμβευτικούς συριγμούς του συνόλου των βρεταννικών, ελληνικών και λοιπών συμμαχικών πλοίων που είχαν παραταχθεί για να τιμήσουν το αντιτορπιλικό μας, που κατάφερε ένα ηρωϊκό ταξίδι επιστροφής, αδιανόητο για όλους, αλλά αντάξιο της Ελληνικης Ναυτοσυνης
 Το κατορθωμα αυτό εχαιρετισθη με τοσον ενθουσιασμον από τους ελληνικούς και συμμαχικούς κυκλους , ειναι ενδεικτικό της αξιας των ναυτικών μας οσον και της ναυπηγικής τεχνης των Βρεττανικων Ναυπηγείων .Ο κυβερνητης , οι Αξιωματικοί και το πληρωμα του μετεβαλον τον μυθον σε πραγματικοτητα

Ένα καραβι η Ελλας σαν τον << Αδρια >> , ( που επεσε εσκεμμενα σε Ναρκοπεδιο.)
 δεν πρεπει να βυθιστεί !! , δεν πρεπει να να μεινει στο << Γκιουμουσλουκ >> .. !!
 Πρεπει να βρει την << Αλεξανδρεια της >> Κε Πρωθυπουργε ...


¨ Εχθρός εν όψει ¨
Ναυαρχος Ιωαννης Τουμπας
Προεδρος της Ακαδημιας Αθηνων
Η πρώτη έκδοση του βιβλίου είχε γίνει το 1954
και
εχει τιμηθεί με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.

Μολυβας Επαμεινωνδας του Δημητριου
ΑΔΡΙΑΣ ~ Η απίστευτη ιστορία του Ελληνικού αντιτορπιλικού - Video Dailymotion


 http://www.dailymotion.com
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΟ ΑΔΡΙΑΣ 22-10-1943. Για να μην ξεχνάμε!!"

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.


ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ
Ψάχνοντας σε διάφορες πηγές, ανακαλύψαμε κείμενα που μας διαφωτίζουν σχετικά με τη διατροφή των Ελλήνων στο πέρασμα των αιώνων.-- Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τις διατροφικές συνήθειες του λαού μας από τα Ομηρικά κιόλας χρόνια. Περιγράφονται φαγητά και συνταγές από την αρχαία εποχή, διαιτητικές συνήθειες των Βυζαντινών αλλά και των παππούδων μας πριν την εισβολή του σύγχρονου τρόπου διατροφής.
Η αρχαία ελληνική κουζίνα αποτελεί τα τελευταία χρόνια αντικείμενο μελέτης. Τα γραπτά κείμενα της εποχής της αρχαιότητας περιγράφουν με εντυπωσιακές λεπτομέρειες τις διατροφικές συνήθειες των προγόνων μας στη νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα. Τα είδη και σχήματα των δοχείων, σκευών και μαγειρικών εργαλείων που φέρνουν έρχονται στο φως από τις αρχαιολογικές ανασκαφές μαρτυρούν μια ιδιαίτερα προηγμένη και υγιεινή κουζίνα.
Από την Οδύσσεια συλλέγουμε στοιχεία για τις γαστρονομικές προτιμήσεις των
Eλλήνων της εποχής του 8 πΧ αι. Όσο και αν μας φανεί περίεργο οι Έλληνες της Ομηρικής Εποχής στήριζαν την διατροφή τους κυρίως στο κρέας: ωμά εντόσθια, δαμάλια, κοπαδίσια αρνιά, κατσίκια, μοσχάρια κυρίως μηρούς, γίδες όλο πάχος, ενώ από τα βόδια προτιμούσαν τα παχιά ψημένα πάκια. Τα κρέατα τα έτρωγαν ψητά στη θράκα. Ψωμιά έφτιαχναν από σιτάρι και κριθάρι και μάλιστα συνήθιζαν να έχουν ποικιλία ψωμιών τα οποία ήταν σαν τις σημερινές πίτες. Καλλιεργούσαν επίσης βίκο, τριφύλλι και κάπαρη. Είχαν ανεπτυγμένη τυροκομία, έπιναν γάλα, έφτιαχναν τυρόγαλο και τυριά. Το κρασί ήταν απαραίτητο συνοδευτικό των γευμάτων. Στην Οδύσσεια γίνεται αναφορά για: ξανθό κρασί, κόκκινο νεχτάρι, μαύρο κρασί και μαύρο γλυκόπιοτο κρασί. Το κρασί τους το έπιναν νερωμένο και πριν το βάλουν στο στόμα έσταζαν μερικές σταγόνες στο δάπεδο προσφορά στους θεούς. Υπήρχε βέβαια και το ελαιόλαδο, αλλά τότε είχε κυρίως άλλη χρήση... άλειφαν με αυτό τα κορμιά τους μετά το μπάνιο! Δεν περιφρονούσαν φυσικά και τα φρούτα.
Να ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από την Οδύσσεια:
Εδώ φυτρώνουν φουντωμένα ψηλά δέντρα: αχλαδιές, ροδιές, μηλιές με τον λαμπρό καρπό, συκιές γλυκές κι ελιές με φουντωμένο φύλλωμα.
-Ξένε, στ’ αλήθεια θα’θελες αν σ’ έπαιρνα, να μου δουλεύεις στα ξώμερα, στις άκρες να μαζεύεις αγκάθια για φράχτες ή να φυτεύεις δέντρα; Κι εγώ θα σου εξασφάλιζα ψωμί για όλο το χρόνο (.....)
O Αθήναιος, ο συγγραφέας των Δειπνοσοφιστών, που έζησε τον 3ο μ.Χ. αιώνα, περιγράφει ένα δείπνο που έδωσε ο εύπορος Κάρανος επ' ευκαιρία των γάμων του:
Στην αρχή, λέει, προσφέρθηκε σε κάθε συνδαιτημόνα από ένα ασημένιο ποτήρι και ένα χρυσό διάδημα. Μετά, άρχισαν να έρχονται οι ασημένιοι και χάλκινοι δίσκοι με τα εδέσματα: Κοτόπουλα, πάπιες και χήνες ψητές, κατσικάκια, λαγοί, περιστέρια, τρυγόνια και πέρδικες. Ακολούθησε ένα διάλειμμα για να παίξουν οι μουσικοί και οι αυλητρίδες. Δεύτερο μέρος με ψητό γουρουνόπουλο ξαπλωμένο ανάσκελα πάνω σε ασημένιο δίσκο. Την κοιλιά του την είχαν γεμίσει με ψητές τσίχλες και συκοφάγους, στρείδια και χτένια σκεπασμένα με κρόκους αβγών...
Γνωρίζουμε σήμερα ότι οι αρχαίοι μας πρόγονοι, ειδικότερα οι Μακεδόνες και οι Θεσσαλοί ...έτρωγαν καλά! Οι Μυκηναίοι, απο τον 15ο και 14ο αιώνα π.Χ., είχαν ως βασική τροφή τα δημητριακά και χρησιμοποιούσαν τις λέξεις "σίτος" και "κριθή". Επίσης, έτρωγαν πολλά σύκα, μέλι και τυριά. Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν οι πρώτοι που κατέγραψαν τρόπους παρασκευής φαγητών, από τον 5ο αιώνα π.Χ. Από τα κείμενα που έχουν διασωθεί ως τις μέρες μας, γνωρίζουμε ότι οι αρχαίοι μας δημιούργησαν το πρώτο γαστρονομικό αρχείο του κόσμου. Και, μάλιστα, είχαν ακόμα και γλυκόξινες γεύσεις, τις οποίες αγνοούσαμε μέχρι που μας ήρθαν από την ...Κίνα!
Μπορεί οι αρχαίοι να μην ήξεραν το ρύζι, τη ζάχαρη, το καλαμπόκι, την πατάτα, τη ντομάτα και το λεμόνι, αλλά χρησιμοποιούσαν μια μεγάλη ποικιλία από καρυκεύματα για το κυνήγι, πολλά κρεμμύδια, αγουρέλαιο αρωματισμένο με μέντα ή θυμάρι, έφτιαχναν γλυκίσματα από ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι και μελωμένο κρασί!
Ο Θεόφραστος αναφέρει 5 ποικιλίες ραπανιών, διευκρινίζοντας ότι εκείνο της Βοιωτίας ήταν το πιο γλυκό. Ξέρουμε ότι οι αρχαίοι έτρωγαν τα ραπανάκια μαζί με το ψωμί για πρωινό! Από τον Πλάτωνα, τον Ησίοδο, τον Πλούταρχο και άλλους συγγραφείς, έχουμε αρκετές περιγραφές για τα δείπνα των αρχαίων.
Να μερικά μενού που μας έρχονται από εκείνα τα χρόνια:
Ορεκτικά:
Ρεβύθια με πατζάρια και σκόρδο
Μαύρες τσακιστές ελιές με τυρί
Σαλάτες:
Θαλασσαία
Σπανάκι, κρεμμύδι φρέσκο, κάππαρη, πλοκάμι χταποδιού με γαρίδες, μύδια και καλαμάρια

Κυκλωπαία
Ρόκα με κατσικίσιο ξυστό τυρί, ελαιόλαδο και ξύδι
Πρασσαία

Λάχανο, ρόκα, σέλινο, σπαράγγια, αυγά με κουκουνάρι, καρύδια, βολβούς, σταφίδες και ρόδια
Κύρια πιάτα:
Πανσέτα χοιρινού με γλυκόξινη σάλτσα από μέλι, θυμάρι, ξύδι & σκορδαλιά ρεβιθιών
Γεμιστές φέτες χοιρινού φιλέτου με δαμάσκηνα με σκούρο ζωμό, συνοδευόμενες με αγκινάρες και πουρέ αρακά.

Γαρίδες με Ξύδι και μέλι συνοδευόμενες με κολοκύθια και κουνουπίδι
Γλυκίσματα:
Ποικιλία ξηρών καρπών (δαμάσκηνα, ξερά σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, χουρμάδες, φυστίκια με μέλι αττικό-με ή χωρίς γιαούρτι).
Κόκκωρα - ξερά σύκα με καρύδια και μέλι.
Κομματάκια μήλου και ρόδια με γιαούρτι και μέλι.

O Αριστοφάνης στην Ειρήνη μας δίνει ένα πολύ όμορφο κείμενο που περιγράφει ένα ζεστό, σπιτικό γεύμα:
Τι όμορφα που είναι σαν βρέχει κι έχει τελειώσει πια η σπορά... Έρχεται ένας γείτονας και λέει:
—Κωμαρχίδη, για πες, τι να κάνουμε με τέτοιον καιρό;
—Να σου πω, θέλω να το τσούξω λιγάκι, μια κι ο θεός τα φέρνει βολικά... Ε, γυναίκα, ζέστανε μας τρία πιάτα φασολάκια, και βάλε μέσα και λίγο σιτάρι... βγάλε μας και κάμποσα σύκα. Και κάποιος ας πάει να φωνάξει απ’ το χωράφι το Μανή, το δούλο. Με τέτοιο καιρό είναι αδύνατο σήμερα να γίνει βλαστολόγημα και σκάλισμα.
Tο χωράφι είναι γεμάτο λάσπες.
Κι απ' το σπίτι μου πες να φέρουν την τσίχλα και τους δυο σπίνους-έχει ακόμα γάλα και τέσσερα κομμάτια από ένα λαγό... αν δεν άρπαξε κανένα αποβραδίς το παλιόγατο. Άκουα μέσα κει χαρχαλέματα και πηδηχτά. Απ' αυτά, παιδί, φέρε μας τα τρία, το άλλο δώσ' το στο γέρο μου. Ζήτησε κι απ' τον Αισχινάδη να σου δώσει μυρτιές, αλλά κοίτα να χουνε πάνω καρπό... Κι όπως πας στο δρόμο —είναι πέρασμα σου— φώναξε και το Χαρινάδη, να 'ρθει κι αυτός να πιει μαζί μας, μια κι ο θεός τα φέρνει βολικά και τα σπαρτά πάνε καλά...
Ο Πλούταρχος στον Λυκούργο, μας αναφέρει τα περίφημα σπαρτιατικά συσσίτια:
Τα συσσίτια των Σπαρτιατών αποτελούνταν από το μέλανα ζωμό (που δεν ξέρουμε από τι ακριβώς τον έφτιαχναν), βραστό χοιρινό, κρασί, πίτα γλυκιά και ψωμί από βρώμη.
Ο Διονύσιος, ο τύραννος των Συρακουσών, αγόρασε ένα μάγειρα από τη Σπάρτη και του έδωσε εντολή να του παρασκευάσει το μέλανα ζωμό, που τόσο αγαπούσαν οι Σπαρτιάτες. Όμως, δεν κατάφερε να καταπιεί ούτε την πρώτη κουταλιά και την έφτυσε. Τότε ο μάγειρας του είπε: «Για να δοκιμάσεις αυτό το φαγητό, πρέπει πρώτα να κάνεις σπαρτιατική γυμναστική και να κολυμπήσεις στον Ευρώτα».
Η αρχαία ελληνική διατροφή, αποτελεί σήμερα τη βάση πάνω στην οποία "οργανώνεται" κάθε υγιεινή δίαιτα στις περισσότερες περιοχές του κόσμου. Πόσοι, όμως, το γνωρίζουν αυτό;
Στα Βυζαντινά χρόνια
Oι γραπτές πηγές δίνουν πολλές πληροφορίες για τη διατροφή των Βυζαντινών. Βασική επιδίωξη ήταν η αυτάρκεια του νοικοκυριού και γι' αυτό κάθε οικογένεια καλλιεργούσε τα βασικά λαχανικά και εξέθρεφε κάποια ζώα (κυρίως πουλερικά). Βέβαια αυτό ήταν δύσκολο να ισχύει στις μεγάλες πόλεις και ιδιαίτερα στην Κωνσταντινούπολη, που την περίοδο της ακμής της έφτανε τους 500.000 κατοίκους. Για αυτές τις περιπτώσεις επενέβαινε η κρατική μέριμνα, κυρίως μέσω του έπαρχου της πόλης.
Τα κύρια γεύματα των Βυζαντινών ήταν το πρόγ(ε)υμα ή πρόφαγον, το άριστον ή μεσημβρινόν (γεύμα), καθώς και ο δείπνος. Έτρωγαν χρησιμοποιώντας κυρίως τα χέρια, αφού το πηρούνι ήταν άγνωστο μέχρι το 10ο αιώνα και η χρήση του σπάνια στους επόμενους αιώνες. Χρησιμοποιούσαν επίσης κοχλιάρια ή κουτάλια και μαχαίρια. Πριν και μετά το φαγητό έπλεναν τα χέρια τους, χρησιμοποιώντας το χέρνιβ(ι)ον (πήλινο ή μεταλλικό αγγείο).
Στο φούρνο
Τα κυριότερα είδη διατροφής ήταν το ψωμί, το λάδι, οι ελιές και το τυρί. Η ποιότητα του ψωμιού παρουσίαζε ποικιλία και ήταν ανάλογη με τις οικονομικές δυνατότητες του καταναλωτή. Έτσι καλύτερος και ακριβότερος άρτος ήταν ο καθαρός άρτος ή ο σεμίδαλις. Φτιαγμένος από καθαρό ψιλοκοσκινισμένο σιτάρι ή από σιμιγδάλι, τον απολάμβαναν οι πλουσιότερες ομάδες του πληθυσμού. Οι υπόλοιποι αρκούνταν σε έναν υποδεέστερο τύπο ψωμιού, το μεσοκάθαρον ή της μέσης ή ακόμη και στους ρυπαρούς ή κυβαρούς άρτους, ζυμωμένους από άλλα, χαμηλής ποιότητας δημητριακά, και συνυφασμένους με τη φτώχεια. Ένδειξη απόλυτης φτώχεια ς ήταν η κατανάλωση ψωμιού από πίτουρα (πιτεράτον). Αντίστοιχες διακυμάνσεις στην ποιότητα υπάρχουν και στα είδη τυριού, το αγαπημένο προσφάγι(ο)ν των Βυζαντινών. Εκλεκτά τυριά θεωρούνταν το βλάχικο και το κρητικό. Γνωστά επίσης ήταν το ανθότυρο (απότυρον) και η μυζήθρα, ενώ το κακής ποιότητας τυρί το ονόμαζαν ασβεοτότυρον.
Όταν η υγιεινή διατροφή ήταν αναγκαστική
Η φθηνότερη και πιο διαδεδομένη τροφή για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ήταν τα λαχανικά και τα όσπρια. Με δεδομένες δε τις μεγάλες περιόδους νηστείας που προβλέπει η Εκκλησία, και τις οποίες φαίνεται ότι τηρούσαν με αρκετή ευλάβεια οι Βυζαντινοί, οι τροφές αυτές καταναλώνονταν για μακρύ χρονικό διάστημα από το σύνολο του πληθυσμού. Δεν είναι πάντα εύκολο να ταυτίσουμε τα διάφορα είδη λαχανικών που αναφέρουν οι πηγές. Μεγάλη κατανάλωση είχαν τα λάχανα, τα πράσα, τα κρεμμύδια, τα τεύτλα, τα μαρούλια, τα ραδίκια, το καρότο, ο αρακάς, η ρόκα. Αγνωστες φυσικά ήταν οι πατάτες και οι ντομάτες, που έφτασαν στην Ευρώπη πολύ αργότερα. Από τα όσπρια συναντάμε τα φασόλια, τις φακές, τα ρεβίθια, τα κουκιά, τα λούπινα.
…Και το απαραίτητο ιώδιο από τη θάλασσα
Τη διατροφή των Βυζαντινών συμπλήρωναν, κυρίως στις παραθαλάσσιες και παραποτάμιες περιοχές, τα ψάρια και τα θαλασσινά. Βέβαια, στις μεγάλες πόλεις και γενικότερα όπου δεν υπήρχε άμεση δυνατότητα αλιείας, τα μεγάλα και ακριβά ψάρια (κεφάλα, συναγρίδες, μπαρμπούνια, λαβράκια, λυθρίνια, καλκάνια) ήταν προνόμιο των λίγων, ενώ οι υπόλοιποι περιορίζονταν στα μικρά ψάρια (σαρδέλες, παλαμίδες, σκουμπριά, τσίρους) και κυρίως στα παστά.
Tο κρέας, είδος πολυτελείας
Η ίδια διάκριση ισχύει και για την κατανάλωση του κρέατος. Τα ζώα της οικογένειας εκτρέφονταν κυρίως για τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά. Η κατανάλωση κρέατος, ακόμη και του παστού, ήταν μια σπάνια πολυτέλεια για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Αντίθετα, στα τραπέζια των πλουσίων έβρισκαν συχνότερα τη θέση τους αρνιά, κατσίκια, κότες, πουλερικά, καθώς και κυνήγια. Σε ιδιαίτερη εκτίμηση είχαν τα χοιρινά κρέατα. Τα εντόσθια θεωρούνταν υποδεέστερη τροφή, κατασκεύαζαν όμως με αυτά φαγητά που θυμίζουν το σημερινό κοκορέτσι (πλεκτήν) και τη γαρδούμπα (γαρδούμιον).
Για επιδόρπιο τι έχει;
Βασικό συμπλήρωμα της διατροφής ήταν τα φρούτα (μήλα, αχλάδια, σύκα ξερά και φρέσκα, κεράσια, σταφύλια, πεπόνια κ.ά.), καθώς και οι ξηροί καρποί (καρύδια, αμύγδαλα, φουντούκια). Τέλος, ως επιδόρπια (επίδειπνα ή δούλκια) είχαν διάφορα γλυκίσματα. Κύριο γλυκαντικό μέσο ήταν το μέλι. Γνωστά γλυκίσματα της εποχής είναι ο σησαμούς (παστέλι), η μουστόπιτα (μουσταλευριά), το κυδωνάτον (κυδωνόπαστο), διάφορα γλυκά κουταλιού, καθώς και είδος τηγανίτας (το λάγανον ή λαλλάγγι). Ένα γλύκισμα (κοπτοπλακούς) με φύλλα ζύμης, αμύγδαλα, καρύδια και μέλι μοιάζει να είναι ο πρόγονος του μπακλαβά.

Γάρος, μια σάλτσα με πολλές παραλλαγές

Κύρια μέσα παρασκευής των φαγητών ήταν το ελαιόλαδο και τα ζωικά λίπη. Χρησιμοποιούσαν δε όλους τους γνωστούς σήμερα τρόπους μαγειρικής (ψήσιμο, βράσιμο, τηγάνισμα, αλεσμένα με μορφή πουρέ κ.λπ.). Για να προσδώσουν γεύση στο φαγητό πρόσθεταν διάφορα αρτύματα (ηδύσματα), όπως σάλτσες (που σερβίρονταν και σε ειδικά σκεύη, τα σαλτσάρια), αρωματικά φυτά (άνηθο, μαραθο, δενδρολίβανο, ρίγανη, κάπαρη) ακόμη και μπαχαρικά. Η πιο διαδεδομένη σάλτσα που χρησιμοποιούσαν στη βυζαντινή κουζίνα ήταν το γάρον ή ο γάρος. Γνωστό από την αρχαιότητα, το γάρον φτιαχνόταν από εντόσθια ψαριών και μικρά ψάρια, τα οποία αφού αλάτιζαν και πιθανώς ανακάτευαν με κρασί, τα άφηναν στον ήλιο για δύο έως τρεις μήνες ή τα έβραζαν για αρκετές ώρες. Το υγρό αυτό χρησιμοποιούσαν σε διάφορες παραλλαγές (ανακατεμένο με νερό, κρασί, λάδι ή ξύδι) για να αρτύσουν όλων των ειδών τα φαγητά, λαχανικά, κρέατα, ψάρια. Τα μπαχαρικά (πιπέρι, κανέλα, γαρίφαλο, κάρδαμο) εισάγονταν από την Ανατολή και φυσικά η τιμή τους ήταν απαγορευτική για το συνηθισμένο βυζαντινό τραπέζι.
Αν και πολλά από τα βυζαντινά φαγητά μοιάζουν να είναι πολύ κοντά στις νεοελληνικές γευστικές συνήθειες, όπως τα σκορδάτα και τα κρασάτα κρέατα, ορισμένοι συνδυασμοί γεύσεων της βυζαντινής μαγειρικής σήμερα θα φαίνονταν τουλάχιστον περίεργοι. Είναι γνωστή η συνταγή του κατσικιού που γεμιστό με σκόρδα, πράσα και κρεμμύδια και περιχυμένο με γάρον, έστειλε ως εκλεκτό δώρο ο Νικηφόρος Φωκάς στον Λιουτπράνδο της Κρεμόνας και το οποίο δεν εκτίμησε καθόλου ο πικρόχολος αυτός άνθρωπος από την «καθυστερημένη» Δύση.

Ελληνική Παραδοσιακή Διατροφή
Kαθημερινά συνειδητοποιούμε πως η διατροφή μας αλλάζει, δυστυχώς εις βάρος της υγείας μας, καθώς φεύγουμε από παραδοσιακούς τρόπους ζωής και εμπλεκόμαστε στους ρυθμούς που μας επιβάλλει η σύγχρονη εποχή με το γρήγορο και έτοιμο φαγητό από βιομηχανοποιημένα τρόφιμα. Συνέπεια αυτής της διατροφής του νεοέλληνα είναι η παχυσαρκία, οι καρδιοπάθειες, ο σακχαρώδης διαβήτης και η υπέρταση. Οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο μετά από μελέτες και έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να επιστρέψουμε στην ελληνική παραδοσιακή διατροφή, η οποία προστατεύει την υγεία μας. Τα κύρια στοιχεία της παραδοσιακής διατροφής είναι η ποικιλία των φαγητών όπου δεσπόζουν τα όσπρια, τα δημητριακά, τα άγρια χόρτα, το ελαιόλαδο, τα ψάρια, τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά. Αντίθετα συνιστάται μικρή κατανάλωση κόκκινων κρεάτων και περιορισμένη ποσότητα γαλακτοκομικών. Επειδή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη κάθε υπερβολή όπως και κάθε στέρηση είναι αιτία νόσου, η διατροφή μας πρέπει να είναι ισορροπημένη και καλοζυγισμένη.
Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή έχει γίνει γνωστή παγκοσμίως, γιατί έχει αποδειχθεί ότι προάγει την υγεία και προλαμβάνει τις ασθένειες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τη διατροφή άλλων λαών της γης. Γι' αυτό, η συζήτηση με τους σημαντικούς ενήλικες στη ζωή μας, όπως η μητέρα, ο πατέρας, οι παππούδες και οι γιαγιάδες, οι θείες και οι θείοι, μπορεί να είναι χρήσιμη. Οι περισσότεροι έζησαν σε εποχές που δεν είχαμε γεννηθεί και -επομένως- μπορούμε να μάθουμε πολλά από αυτούς.

Ο τρόπος παρασκευής φαγητών και γλυκισμάτων στους διάφορους τόπους της Ελλάδας, επαναλαμβανόμενος ανά τους αιώνες, από τόπο σε τόπο, από νοικοκυριό σε νοικοκυριό και από εστιατόριο σε εστιατόριο, συνετέλεσε ώστε να δημιουργηθεί η Παραδοσιακή Ελληνική Κουζίνα. Σε αυτό το γενικό μοντέλο της Ελληνικής Παραδοσιακής Κουζίνας, οι κάτοικοι των ελληνικών επαρχιών, έβαλαν το δικό τους μεράκι, τις δικές τους ιδιαίτερες γεύσεις και στη βάση των τοπικών τους προϊόντων δημιούργησαν Τοπικές Παραδοσιακές Κουζίνες. Όπως είναι κατανοητό, στη διαμόρφωση της τοπικής κουζίνας ρόλο παίζουν οι τοπικές συνθήκες, όπως ο φυσικός πλούτος της κάθε περιοχής, το κλίμα της αλλά και οι επιρροές που δέχτηκε η κάθε περιοχή από άλλους λαούς και άλλες παραδόσεις. Η ελληνική κουζίνα έχει επηρεαστεί από την τουρκική, και αυτό φαίνεται σήμερα σε πιάτα ορεκτικών όπως το τζατζίκι, το ιμάμ μπαϊλντί, το σουβλάκι και ο μουσακάς, αλλά και από την ενετική, ιδιαίτερα στις περιοχές των νησιών του Ιονίου όπου οι Ενετοί ως κατακτητές έζησαν για πολλά χρόνια μεταδίδοντας στους κατοίκους των Ιονίων νησιών την αγάπη για τα ζυμαρικά και τις διάφορες πίτες.
Κορυφαίο δείγμα της ελληνικής κουζίνας σήμερα είναι η γνωστή χωριάτικη ή ελληνική σαλάτα, που αποτελείται από αγγούρι, τομάτες, κρεμμύδια, φέτα τυρί, ελιές και ρίγανη, όλα διανθισμένα με το περίφημο ελληνικό λάδι. Το ελαιόλαδο με την υψηλή διαθρεπτική του αξία αποτελεί τη βάση της ελληνικής μαγειρικής.
Χαρακτηριστικό του ελληνικού τραπεζιού είναι η ποικιλία των πιάτων, όπου κανένα δεν μονοπωλεί τη γεύση αλλά όλα μαζί συνθέτουν ένα λαχταριστό σύνολο. Οι μεζέδες (μικρά πιατάκια με διαφορετικά εδέσματα) είναι πολλοί και αραδιασμένοι όλοι μαζί στο τραπέζι μοιάζουν με ένα πολύχρωμο πίνακα. Τα υπέροχα λαχανικά και χόρτα, τα όσπρια με χαρακτηριστικά τα κουκιά και τη φάβα, τα φρεσκότατα και με μοναδική γεύση ψάρια και θαλασσινά των ελληνικών θαλασσών, τα ζουμερά φρούτα, το καλής ποιότητας κρέας, τα τυριά, το δροσερό ελληνικό γιαούρτι και το πυκνό και αρωματικό μέλι θυμαριού ή ανθέων, όλα προϊόντα της ελληνικής γης αφθονούν στη χώρα με το ήπιο μεσογειακό κλίμα και την καλή ποιότητα εδάφους. Στο ελληνικό τραπέζι το φαγητό συνοδεύεται και με εξαιρετικά νόστιμο ψωμί, που παραδοσιακά είναι ζυμωτό ψωμί (χωριάτικο με προζύμι). Στα παλαιότερα χρόνια αλλά ακόμη και σήμερα σε κάποιες επαρχίες της χώρας το ζύμωμα του ψωμιού, διαδικασία ιερή, γινόταν με προγραμματισμό μια φορά την εβδομάδα και απαιτούσε ιδιαίτερη σοβαρότητα και σεβασμό. Σε πολλά ελληνικά χωριά το ψωμί ψήνεται ακόμη σε φούρνους χτιστούς που τους ανάβουν με ξύλα και όπου εκτός από ψωμί φτιάχνουν και κουλούρες, τυρόπιτες, λαδοκούλουρα και μικρές πίτες με μέλι και κανελογαρίφαλο.
Πρωταγωνιστής στο ελληνικό τραπέζι ήταν από την αρχαιότητα και συνεχίζει να είναι το ιερό υγρό του θεού Διονύσου, το κρασί. Με αμπέλια να καλλιεργούνται σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας, τα ελληνικά κρασιά θεωρούνται από τα καλύτερα παγκοσμίως.
Όσο για γλυκά, το κλασικό γλυκό που προσφέρεται στα χωριά και τις πόλεις είναι το πατροπαράδοτο ελληνικό γλυκό του κουταλιού. Πρόκειται για διατηρημένα σε ζάχαρη φρούτα της κάθε εποχής τα οποία πρέπει να είναι άριστης ποιότητας (κυδώνι, σύκο, πορτοκάλι, κάστανο, βερίκοκο, κεράσι). Παραδοσιακά είναι επίσης και τα σιροπιαστά γλυκίσματα με βάση κυρίως τους ξηρούς καρπούς (καρύδια, φουντούκια, αμύγδαλα, φυστίκια), το σπιτικό φύλλο, τα διάφορα ξερά φρούτα και τέλος το μέλι που δίνει στα γλυκά αυτά χαρακτηριστικό άρωμα αλλά και υψηλή διαθρεπτική αξία. Γνωστά γλυκά είναι το γαλατομπούρεκο, ο μπακλαβάς, το κανταΐφι, τα μελομακάρονα, ο σιμιγδαλένιος χαλβάς, το ραβανί, το σάμαλι.

Το φαγητό συνοδεύει πολλές δραστηριότητες και καταστάσεις. Μερικές φορές σερβίρονται ειδικά φαγητά στις γιορτές, στους γάμους ή τις Κυριακές. Για παράδειγμα, τα Χριστούγεννα τρώμε συνήθως γαλοπούλα, την Πρωτοχρονιά φτιάχνουμε βασιλόπιτα, το Πάσχα σουβλίζουμε το αρνί και τρώμε κόκκινα αυγά, ενώ στα γενέθλια και στους γάμους κόβουμε τούρτα.
Κάποιες μέρες το χρόνο νηστεύουμε και δεν τρώμε κρέας, τυρί, αυγά ή και λάδι. Οι νηστείες που συνιστά η Ορθόδοξη Εκκλησία φαίνεται ότι αποτελούν έναν άριστο οδηγό καλής διατροφής που προάγει την υγεία, προλαμβάνει χρόνια νοσήματα και επιβραδύνει τη γήρανση του οργανισμού. Αυτό επιβεβαιώνεται με ερευνητικά δεδομένα που δείχνουν ότι η ανάπτυξη επιτυγχάνεται με φυτική πρωτεΐνη εξίσου καλά, όπως και με ζωική, αρκεί να χρησιμοποιούνται ποικίλες πηγές φυτικής πρωτεΐνης (όσπρια, δημητριακά, ψωμί, καλαμπόκι, ρύζι). Επομένως, η περιοδική αυτή φυτοφαγία της εκκλησίας έχει άριστα αποτελέσματα στην προαγωγή της υγείας. Ιδιαίτερα μεγάλη σημασία έχει ότι η εκκλησία συνιστά θαλασσινά στις νηστείες τα οποία, περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα, πολύ χρήσιμα για την προαγωγή της υγείας.

Ελληνική Κουζίνα, η πιο υγιεινή

Εδώ και αρκετές δεκαετίες γίνεται λόγος για την περίφημη Μεσογειακή Διατροφή και την υπεροχή της σε σχέση με άλλες διατροφικές συνήθειες. Το 1994 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Σχολή Δημόσιας Υγείας του Harvard, και ο Οργανισμός Υγείας Oldways παρουσίασαν την λεγόμενη Πυραμίδα της Μεσογειακής Δίαιτας, αποδεικνύοντας και επιστημονικά ότι η διατροφή των λαών της Μεσογείου, πλούσια σε λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά και με βασική πηγή λίπους το ελαιόλαδο, συντελεί στη διατήρηση της καλής υγείας και τη μακροζωία. Η πλειοψηφία των ιατρικών και διαιτολογικών ερευνών που έχουν γίνει σε παγκόσμια κλίμακα φέρουν την κρητική κουζίνα ως το πιο χαρακτηριστικό και ποιοτικά υψηλό παράδειγμα μεσογειακής διατροφής. Οι κάτοικοι της Κρήτης διαπιστώθηκε ότι έχουν τους χαμηλότερους δείκτες θνησιμότητας και τα πιο μικρά αναλογικά και σε παγκόσμια κλίμακα ποσοστά θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνους.
Ποιο είναι όμως το μυστικό της κρητικής διατροφής; Η απάντηση είναι ότι οι Κρητικοί τρέφονται με τα προϊόντα που παράγει η γη τους, δηλαδή καθημερινά τρώνε άφθονα κηπευτικά, χόρτα και λαχανικά, όσπρια και φρούτα, αρωματίζουν το φαγητό τους με βότανα και φυτά από τα βουνά του νησιού, όπως θυμάρι και βασιλικό, ενώ σχεδόν πάντα συνοδεύουν το φαγητό με κρασί από τα τοπικά αμπέλια. Το σημαντικότερο διατροφικό στοιχείο όμως είναι το λάδι, το οποίο για τους Κρητικούς όπως και για όλους τους λαούς της Μεσογείου, αποτελεί όπως είπαμε τη βασική πηγή λίπους.
Η Κρήτη με το μεσογειακό της κλίμα και τη καλή σύσταση του εδάφους της επιτρέπει στο ελαιόδενδρο όχι μόνο να φύεται παντού, τόσο σε πεδινές όσο και σε ορεινές περιοχές, αλλά και να αποδίδεται στην υψηλότερη ποιότητά του, με χαμηλή οξύτητα και υπέροχο άρωμα. Το γεγονός ότι οι Κρητικοί ζουν περισσότερο και έχουν τους χαμηλότερους δείκτες στην εμφάνιση ασθενειών φαίνεται να συνδέεται άμεσα με το γεγονός ότι είναι και οι μεγαλύτεροι καταναλωτές ελαιόλαδου παγκοσμίως.
Το ελληνικό λάδι (ελαιόλαδο) αποτελεί γενικότερα βάση της ελληνικής διατροφής, και χρησιμοποιείται στα περισσότερα πιάτα εκτοπίζοντας το βούτυρο ή άλλα είδη λαδιού που χρησιμοποιούνται σε άλλες περιοχές του κόσμου. Εξάλλου αυτό φαίνεται και από τη θέση που έχει το λάδι στη θρησκεία μας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ."
Related Posts with Thumbnails