Του Νίκου Λυγερού
Δεν υπάρχει θεός.
Δεν υπάρχει ανθρωπιά.
Δεν υπάρχουν αθώοι.
Δεν υπάρχουν δίκαιοι.
Υπάρχουν σωροί.
Υπάρχουν σταυροί.
Υπάρχουν στίγματα.
Δεν υπάρχει μνήμη.
Δεν υπάρχει αντίσταση.
Υπάρχω όμως και θα ανατρέψω το μάθημα
Του Νίκου Λυγερού
Δεν υπάρχει θεός.
Δεν υπάρχει ανθρωπιά.
Δεν υπάρχουν αθώοι.
Δεν υπάρχουν δίκαιοι.
Υπάρχουν σωροί.
Υπάρχουν σταυροί.
Υπάρχουν στίγματα.
Δεν υπάρχει μνήμη.
Δεν υπάρχει αντίσταση.
Υπάρχω όμως και θα ανατρέψω το μάθημα
|
|
ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΤΗΣ NASA ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Πρωτοπόρος σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα της Ρομποτικής Χειρουργικής είναι η χώρα μας
«Πρωτοπόρος, σε παγκόσμιο επίπεδο, στον τομέα της Ρομποτικής Χειρουργικής είναι η χώρα μας, η οποία φιλοξένησε στην Αθήνα το 60ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ρομποτικής Χειρουργικής (MIRA), από 11 έως 13 Μαΐου στο ξενοδοχείο Hilton. Ήταν μία ακόμη μεγάλη επιτυχία της χώρας μας, καθώς μόλις πριν από δύο μήνες εφαρμόστηκε η Ρομποτική Χειρουργική Μιας Τομής για πρώτη φορά παγκοσμίως», δηλώνει ο πρόεδρος του 6ου Παγκοσμίου Συνεδρίου Ρομποτικής Χειρουργικής, Πρόεδρος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Ρομποτικής Χειρουργικής και Διευθυντής Γενικής, Λαπαροσκοπικής και Ρομποτικής Χειρουργικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, Δρ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, ενώ συμπληρώνει: « Η ρομποτική χολοκυστεκτομή δια μιας μικροτομής είναι η τελευταία εξέλιξη της ρομποτικής χειρουργικής με το σύστημα da Vinci SI HD, ασφαλής, αναίμακτη και σχεδόν ανώδυνη. Η ελαχιστοποίηση του τραύματος προλαμβάνει τις μετεγχειρητικές επιπλοκές για τον ασθενή, συντομεύει την ανάρρωση προσφέροντας άριστο αισθητικό αποτέλεσμα». Το MIRA Συνολικά, το συνέδριο φιλοξένησε 230 επιστημονικές ανακοινώσεις και 80 περίπου προσκεκλημένους ομιλητές διεθνούς κύρους απ’ όλες τις ειδικότητες και όλες τις χώρες. Ανάμεσα στους διακεκριμένους προσκεκλημένους ομιλητές ήταν και επιστήμονες της NASA (Space Robotic Program-NEEMO Missions 7&9) με παραμονή στο διάστημα, οι οποίοι μίλησαν για την εμπειρία τους στα αεροδιαστημικά ρομποτικά ιατρικά προγράμματα. Πραγματοποιήθηκαν τέσσερα μετεκπαιδευτικά φροντιστήρια - courses (γενικής χειρουργικής, ουρολογίας, θωρακο-καρδιοχειρουργικής και γυναικολογίας), ενώ για πρώτη φορά φέτος οργανώθηκε μετεκπαιδευτικό φροντιστήριο, με θέμα την επένδυση στη Ρομποτική Τεχνολογία (MIRA Business Class), που παρακολούθησαν διοικητικά στελέχη νοσοκομειακών ιδρυμάτων.
Ο Ν. ΛΥΓΙΔΑΚΗΣ ΒΡΑΒΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ Χρυσό μετάλλιο σε Έλληνα επιστήμονα Με χρυσό μετάλλιο για τη μέχρι σήμερα προσφορά του στη Διεθνή Χειρουργική, παρασημοφορήθηκε ο Καθηγητής Χειρουργικής Ογκολογίας Κος Νικ. Ι. Λυγιδάκης. Η εκδήλωση για την απονομή έγινε στην αίθουσα «Galaxy» του Hilton Αθηνών. Η παρασημοφόρηση έγινε από τον Ιταλό Πρέσβη, εν ονόματι του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας. Στην εκδήλωση παρευρίσκονταν εκλεκτοί προσκεκλημένοι, μεταξύ των οποίων και οι Πρέσβεις της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Κίνας και άλλοι εκπρόσωποι του διπλωματικού σώματος, καθώς και ο Πρόεδρος και ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ο Πρόεδρος του ΙΣΑ, ο Πρόεδρος του Ομίλου «Ιατρικό Κέντρο Αθηνών» και πολλοί άλλοι. Παρουσίασε επίσης εντυπωσιακά αποτελέσματα από την εφαρμογή της «Υπερθερμικής Ενδοπεριτοναϊκής Χημειοθεραπείας – HIPEC» σε ασθενείς με περιτοναϊκές εμφυτεύσεις από καρκίνο των ωοθηκών, των οποίων η πρόγνωση στο παρελθόν ήταν δυσχερής. Ακόμη παρουσίασε τις τελευταίες εξελίξεις από την εφαρμογή της «Ελάχιστα Επεμβατικής Χειρουργικής» στην αντιμετώπιση ασθενών με διάφορες μορφές καρκίνου। Η ελάχιστα επεμβατική χειρουργική με επεμβάσεις όπως η «Ολική Οισοφαγεκτομή Λαπαροσκοπικά και Θωρακοσκοπικά με Αντικατάσταση του Πάσχοντος Οργάνου με Σωληνωτό Μόσχευμα Στομάχου» προσφέρει τεράστια οφέλη στον ασθενή। Πηγή |
|
Στις απελευθερωμένες περιοχές κυβερνούσε το «Εκτελεστικό» υπό τον Γεώργιο Κουντουριώτη, ενώ οι αρκετοί οπλαρχηγοί (Κολοκοτρώνης κ.ά.) βρίσκονταν στις φυλακές, θύματα της εμφύλιας διαμάχης. Ο Παπαφλέσσας, που ασκούσε καθήκοντα Υπουργού Στρατιωτικών, διείδε τον κίνδυνο που διέτρεχε η Επανάσταση και παρότι πολιτικός φίλος του Κουντουριώτη και αντίπαλος του Κολοκοτρώνη, εισηγήθηκε την απελευθέρωση των φυλακισμένων οπλαρχηγών. Συν τοις άλλοις, συναντούσε απροθυμία να συγκροτήσει ένα επαρκές στράτευμα για την αντιμετώπιση του Ιμπραήμ.
Στα μέσα Μαΐου αποφάσισε να αναλάβει δράση και να αντιπαρατεθεί ο ίδιος με τον εχθρό, σε μια προσπάθεια να αφυπνίσει τους Έλληνες. Είχε όμως και πολιτικά κίνητρα το σχέδιό του. Ήλπιζε ότι με μια νίκη κατά του Ιμπραήμ θα αποκτούσε δύναμη για να ανατρέψει την κυβέρνηση Κουντουριώτη και να σχηματίσει κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας. Με λίγους άνδρες αναχώρησε από το Ναύπλιο και αφού διέσχισε την Πελοπόννησο κατέλαβε την ανατολική πλευρά του όρους Μάλα στο Μανιάκι της Μεσσηνία, μία ορεινή περιοχή που «βλέπει» όλη την περιοχή μέχρι το Νεόκαστρο και από όπου θα είχε καλύτερη εποπτεία των κινήσεων του εχθρού.
Ο Ιμπραήμ με τις υπηρεσίες πληροφοριών που διέθετε εντόπισε εύκολα τις θέσεις των ανδρών του Παπαφλέσσα και κινήθηκε εναντίον του με 6.000 πεζούς και ιππείς. Ο Παπαφλέσσας μόλις και μπόρεσε να παρατάξει 1.300 άνδρες, αν και σύμφωνα με τις υποσχέσεις των οπλαρχηγών η ελληνική δύναμη θα έπρεπε να αγγίζει τους 10.000 άνδρες. Κατασκεύασε πρόχειρα προχώματα και παρέταξε τους άνδρες τους σε άμυνα τριών σειρών. Κάποιοι από τους οπλαρχηγούς του πρότειναν να δώσουν αλλού τη μάχη, επειδή η περιοχή ήταν ακατάλληλη και ότι τα ταμπούρια που είχαν κατασκευάσει θα ήταν εύκολη υπόθεση για το αιγυπτιακό ιππικό. Ο Παπαφλέσας επέμεινε να δώσει τη μάχη στο Μανιάκι, υπολογίζοντας στις ενισχύσεις που περίμενε.
Με τη θέα των ορδών του Ιμπραήμ στις 19 Μαΐου 1825, αρκετοί από τους Έλληνες καταλήφθηκαν από φόβο και αρνήθηκαν να πολεμήσουν. «Είχε μαυρίσει ο κάμπος από τον πολύν στρατόν» γράφει χαρακτηριστικά ο Φωτάκος (Φώτιου Χρυσανθόπουλου ή Φωτάκου: «Βίος Παπαφλέσσα», 1868). Σχεδόν αμέσως άρχισαν οι διαρροές. Το σύνθημα της αποχώρησε έδωσε ο μανιάτης οπλαρχηγός Σταυριανός Καπετανάκης με δέκα άνδρες και στη συνέχεια η φυγή γενικεύτηκε. Το ελληνικό στρατόπεδο δεν αριθμούσε πάνω από 600 άνδρες.
Η μάχη άρχισε το πρωί της 20ης Μαΐου 1825 και κράτησε περίπου οκτώ ώρες. Για τους πεπειραμένους Αιγύπτιους και τους Γάλλους αξιωματικούς τους δεν ήταν δύσκολο να κάμψουν την αντίσταση των λιγοστών Ελλήνων, παρότι πολέμησαν με υπέρμετρη γενναιότητα. Εισέβαλαν στα ταμπούρια τους και τους σκότωσαν σχεδόν όλους, ανάμεσά τους και τον Παπαφλέσσα. Ήταν μια άνιση μάχη από όλες τις πλευρές και έφερε στη μνήμη πολλών τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη θυσία των 300 του Λεωνίδα. Οι ενισχύσεις έφθασαν σχεδόν κατόπιν εορτής. Οι 1.300 άνδρες του Δημητράκη Πλαπούτα μόλις που πρόλαβαν να ρίξουν μερικές τουφεκιές, ενώ ο αδελφός του Παπαφλέσσα, Νικήτας Φλέσσας, με 700 άνδρες προτίμησε να αποσυρθεί μόλις έμαθε την καταστροφή.
Μετά τη μάχη, ο Ιμπραήμ αναζήτησε τον νεκρό Παπαφλέσσα. Του έφεραν ένα ακέφαλο πτώμα. Διέταξε να βρεθεί και η κεφαλή του και αφού στερέωσαν όρθιο σε ένα κορμό δέντρου το σώμα του, του πρόσδεσαν και το κεφάλι, ώστε να παρέχει την εντύπωση ζωντανού ανθρώπου. Τότε ο Ιμπραήμ, κατά τον Φωτάκο, τον κοίταξε άφωνος για λίγο, έκαμε μια χειρονομία σεβασμού και θαυμασμού και είπε: «Πράγματι αυτός ήτο ικανός και γενναίος άνθρωπος. Καλύτερα να επαθαίναμεν άλλην τόσην ζημίαν, αλλά να τον επιάναμεν ζωντανόν».
Μετά τη νίκη του στο Μανιάκι, ο Ιμπραήμ ολοκλήρωσε την κατάληψη της Μεσσηνίας με την πυρπόληση της Καλαμάτας και στη συνέχεια στράφηκε κατά της Τριπολιτσάς, την οποία κατέλαβε στις 11 Ιουνίου 1825. Εν τω μεταξύ, από τις 17 Μαΐου ο Κολοκοτρώνης είχε αποφυλακιστεί και διοριστεί αρχιστράτηγος των ελληνικών δυνάμεων। Ως στρατηγική αντιμετώπισης του Ιμπραήμ επέλεξε τον κλεφτοπόλεμο, την ανύψωση του ηθικού του πληθυσμού και την καταπολέμηση του «προσκυνήματος» τύπου Νενέκου।
Πηγή
|
Η απόφαση για την επίθεση στην Κρήτη ελήφθη από το Χίτλερ στις 25 Απριλίου 1941, λίγες μέρες μετά την παράδοση της ηπειρωτικής Ελλάδας στις δυνάμεις του Άξονα, και έλαβε την κωδική ονομασία «Επιχείρηση Ερμής» («Unternehmen Merkur»). Ήταν αμυντική και όχι επιθετική επιχείρηση, όπως αποδείχθηκε αργότερα. Οι Γερμανοί είχαν ως στόχο να εξασφαλίσουν τα νοτιοανατολικά τους νώτα, ενόψει της «Επιχείρησης Μπαρμπαρόσα» (Εκστρατεία στη Ρωσία) και να εξορμήσουν στη Βόρεια Αφρική, με εφαλτήριο την Κρήτη, όπως πίστευαν οι Σύμμαχοι.
Τις παραμονές της επίθεσης, οι Σύμμαχοι είχαν τακτικό πλεονέκτημα σε ξηρά και θάλασσα, ενώ οι Γερμανοί στον αέρα. Έτσι, το γερμανικό επιτελείο αποφάσισε να διεξαγάγει την επιχείρηση από αέρος με τη χρησιμοποίηση δυνάμεων αλεξιπτωτιστών σε ευρεία κλίμακα, για πρώτη φορά στην παγκόσμια στρατιωτική ιστορία. Επικεφαλής των γερμανικών δυνάμεων τέθηκε ο πτέραρχος Κουρτ Στούντεντ, 51 ετών, βετεράνος πιλότος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Είχε στη διάθεσή του 1190 αεροπλάνα (πολεμικά και μεταγωγικά) και 29.000 άνδρες (αλεξιπτωτιστές και πεζικάριους), ενώ οι Ιταλοί θα συνεισέφεραν 3.000 στρατιώτες.
Την Κρήτη υπερασπίζονταν όσοι έλληνες στρατιώτες είχαν παραμείνει στο νησί και δυνάμεις της Βρετανικής Κοινοπολιτείας (Βρετανοί, Αυστραλοί και Νεοζηλανδοί στρατιωτικοί), που είχαν διεκπεραιωθεί από την κατεχόμενη Ελλάδα. Το γενικό πρόσταγμα είχε ο νεοζηλανδός στρατηγός Μπέρναρντ Φράιμπεργκ, 52 ετών, βετεράνος και αυτός του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Οι υπερασπιστές της Μεγαλονήσου ανήρχοντο σε περίπου 40.000, αλλά είχαν ανεπαρκή και απαρχαιωμένο οπλισμό, ιδίως οι Έλληνες.
Στην περιοχή των Χανίων είχε εγκατασταθεί ο Βασιλιάς Γεώργιος Β' και η εξόριστη Ελληνική Κυβέρνηση υπό τον Εμμανουήλ Τσουδερό. Οι Σύμμαχοι γνώριζαν με μεγάλες λεπτομέρειες το γερμανικό σχέδιο επίθεσης, αφού είχαν κατορθώσει για πρώτη φορά να σπάσουν του γερμανικό κώδικα επικοινωνιών («Επιχείρηση Αίνιγμα»). Όμως, το πλεονέκτημα αυτό δεν το εκμεταλλεύτηκαν, εξαιτίας των διαφωνιών του Φράιμπεργκ με τους ανωτέρους του στο Λονδίνο. Οι Αμερικανοί δεν είχαν εισέλθει ακόμη στον Πόλεμο.
|
Η συμμετοχή χιλιάδων αμάχων στις επιχειρήσεις ήταν ένας παράγων που δεν είχαν υπολογίσει οι γερμανοί σχεδιαστές της επιχείρησης. Πίστευαν ότι οι Κρητικοί, γνωστοί για τα αντιμοναρχικά τους αισθήματα, θα υποδέχονταν τους Γερμανούς ως ελευθερωτές. Μία ακόμη λανθασμένη εκτίμηση της γερμανικής αντικατασκοπείας υπό τον ναύαρχο Βίλχελμ φον Κανάρις ήταν ο αριθμός των μαχητών στην Κρήτη, τους οποίους υπολόγιζαν σε μόνο 5.000 άνδρες.
Στις 4 το απόγευμα της 20ης Μαΐου ένα νέο κύμα αλεξιπτωτιστών έπεσε στο Ρέθυμνο και μία ώρα αργότερα στο Ηράκλειο. Τώρα, οι μάχες διεξάγονταν σε τέσσερα μέτωπα: Χανιά, Μάλεμε, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Η πρώτη μέρα της Μάχης της Κρήτης έληξε με μεγάλες απώλειες για τους Γερμανούς και αβέβαια έκβαση. Ο διοικητής των γερμανικών δυνάμεων, πτέραρχος Κουρτ Στούτεντ, απογοητευμένος από την εξέλιξη των επιχειρήσεων, σκέφθηκε ακόμη και την αυτοκτονία, αναλογιζόμενος την υπόσχεση που είχε δώσει στον Φύρερ για μια εύκολη νίκη. Το βράδυ της ίδιας μέρας, μετά από μεγάλες περιπέτειες, ο βασιλιάς Γεώργιος Β' και η εξόριστη ελληνική κυβέρνηση μεταφέρθηκαν με βρετανικό πολεμικό στην Αίγυπτο.
|
Η κατάληψη του αεροδρομίου ήταν στρατηγικής σημασίας για την εξέλιξη των επιχειρήσεων. Οι Γερμανοί άρχισαν να μεταφέρουν μεγάλες δυνάμεις από την Ελλάδα και με τον σύγχρονο οπλισμό που διέθεταν ήταν θέμα χρόνου η κυριαρχία τους στη Μεγαλόνησο. Στις 28 Μαΐου οι Γερμανοί είχαν απωθήσει τις συμμαχικές δυνάμεις προς τα νότια, καθιστώντας τον αγώνα τους μάταιο. Έτσι, το Λονδίνο αποφάσισε την απόσυρση των δυνάμεων της Κοινοπολιτείας από την Κρήτη και τη μεταφορά τους στην Αίγυπτο. Όσες μονάδες δεν τα κατάφεραν, παραδόθηκαν στους Γερμανούς. Πολλοί Έλληνες μαχητές και μαζί τους 500 Βρετανοί ανέβηκαν στα απρόσιτα βουνά της Κρήτης για να συνεχίσουν τον αγώνα. Την 1η Ιουνίου, με την παράδοση 5.000 μαχητών στα Σφακιά, έπεσε η αυλαία της Μάχης της Κρήτης.
Οι απώλειες για τους Συμμάχους ήταν: 3.500 νεκροί, 1.900 τραυματίες και 17.500 αιχμάλωτοι. Οι Γερμανοί, σύμφωνα με δικά τους στοιχεία, είχαν 3.986 νεκρούς και αγνοούμενους, 2.594 τραυματίες, ενώ έχασαν 370 αεροπλάνα. Σύμφωνα, όμως, με συμμαχικούς υπολογισμούς, οι γερμανικές απώλειες ξεπέρασαν τις 16.000.
Η Μάχη στην Κρήτη ονομάστηκε και «Νεκροταφείο των γερμανών αλεξιπτωτιστών», εξαιτίας των μεγάλων απωλειών τους, γεγονός που ανάγκασε τον Χίτλερ να διατάξει τον τερματισμό κάθε αεραποβατικής επιχείρησης στο μέλλον. Από την πλευρά τους, οι Σύμμαχοι εντυπωσιάστηκαν από τις μεγάλες δυνατότητες των αλεξιπτωτιστών στη μάχη και δημιούργησαν τις δικές τους αεραποβατικές δυνάμεις.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ: | |
Η Μάχη της Κρήτης – Γερμανικό βίντεο εποχής http://www.sansimera.gr/articles/267 |
.
.
Η Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για την πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος της ‘’γενοκτονίας’’ στο άρθρον 2 αναφέρει:
Εις την παρούσαν Σύμβασιν, ως γενοκτονία νοείται οιαδήποτε εκ των κατωτέρων πράξεων, ενεργουμένη με την πρόθεσιν ολικής η μερικής καταστροφής ομάδος, εθνικής, εθνολογικής, φυλετικής ή θρησκευτικής:
-Φόνος μελών της ομάδος.
-Σοβαρά βλάβη της σωματικής ή διανοητικής ακεραιότητας των μελών της ομάδος.
-Εκ προθέσεως υποβολή της ομάδος εις συνθήκας δυναμένας να επιφέρωσιν την πλήρην η την μερικήν σωματικήν καταστροφής αυτής.
-Μέτρα αποβλέποντα εις την παρεμπόδισιν των γεννήσεων εις τους κόλπους ορισμένης ομάδος.
-Αναγκαστική μεταφορά παίδων εις ετέραν ομάδαν.
.
.
.
Σημ. Κάτι περισσότερο από 1.000.000 Έλληνες της περιοχής του Πόντου υπέστησαν την βίαιη παράβαση των παραπάνω προαναφερομένων από το σύγχρονο κράτος της Τουρκίας και τον εμπνευστή αυτής Κεμάλ Ατατούρκ.
.
Σημ. 2 Λίγα μόνο από τα πολλά που αναφέρει η σύμβαση του Ο.Η.Ε. , αλλά αρκετά ακόμη και για τον μη γνώστη στοιχειώδους ιστορίας, ούτως ώστε να αντιληφθεί γιατί διεκδικούμε το δικαίωμα στην μνήμη…
Πηγή
.
.
.
Όσοι θυμούνται την παράσταση της Ντιαμάντα Γκαλάς στη Λυρική Σκηνή, πριν από μερικά χρόνια, γνωρίζουν πως οι ιστορίες της δεν διασκεδάζουν τον ακροατή, οδηγούν όμως την ψυχή του στους λαβύρινθους της συλλογικής μνήμης. Τον οδηγούν στην κάθαρση!
Στο νέο της άλμπουμ ‘’Defictiones, will and testament’’ ασχολείται με τη γενοκτονία των Ποντίων, τη Μικρασιατική καταστροφή και τη γενοκτονία των Αρμενίων. Τραγουδά Δε, με τον δικό της, μοναδικό τρόπο, Γιάννη Παπαϊωάννου και συναγωνίζεται τη Σωτηρία Μπέλλου στην ερμηνεία του ‘’όταν πεθάνω στο καράβι’’. Τη βρήκαμε, μιλήσαμε –μισά Αγγλικά μισά Ελληνικά- και καταλάβαμε πως η Ελλάδα έχει στοιχειώσει την ψυχή μιας από τις μεγαλύτερες ερμηνεύτριες της εποχής μας.
.
Θέμα του νέου σας άλμπουμ είναι οι γενοκτονίες. Γιατί καταπιάνεστε με κάτι τέτοιο;
.
Οι Defictiones ήταν μολύβδινες σφραγίδες η ελάσματα που έφεραν απειλές η κατάρες και τις τοποθετούσαν στους τάφους ως προειδοποίηση για τις συμφορές που θα έβρισκαν εκείνον τα μνήματα και τους απογόνους του. Οι Defictiones βρέθηκαν στην Ελλάδα, στη Ρώμη και σε όλη την Ανατολία, όπου χρησιμοποιούνταν έως πρόσφατα: πιθανότατα οι πληθυσμοί εκεί αισθάνονταν από την εξουσία. Έτσι ακριβώς αισθάνονταν οι Έλληνες και οι Αρμένιοι πριν από την γενοκτονία που διαπράχθηκε εις βάρος τους.
Δεν έχει λήξει το ζήτημα του χαρακτηρισμού των συγκεκριμένων γεγονότων ως γενοκτονιών. Οι Έλληνες αναφέρονται σε ‘’σφαγή’’ των Ποντίων, ενώ η γενοκτονία των Αρμενίων υποβιβάζεται από πολλές κυβερνήσεις για να μη θιγούν οι σχέσεις τους με την Τουρκία. Το ίδιο κάνει και η Αμερικανική κυβέρνηση. Προσωπικά δεν νοιάζομαι για τις πολιτικές παραμέτρους, με ενδιαφέρει μόνον η ιστορία. Ο πατέρας μου κατάγεται από τον Πόντο και έχει συγγενείς από την Σμύρνη. Η βασική προτροπή όμως ήρθε από την μητέρα μου που είναι Μανιάτισσα και η όλη νοοτροπία των Μανιατών στηρίζεται στην μνήμη και στην εκδίκηση: δεν ξεχνούν, δεν συγχωρούν. Οι δικές μου Defictiones λένε ‘’δεν θα ξεχάσουμε’’ και αν εσείς προτιμάτε να απωθείτε αυτά τα γεγονότα, σας προειδοποιώ: Να προσέχετε!
.
Μήπως ρισκάρετε ως καλλιτέχνης θίγοντας λεπτά ζητήματα;
.
Μου λένε συχνά κάτι τέτοιο. ‘’Να πας στον ‘’Στόχο’’ να τα πεις αυτά’’ και εννοούν την Αθηναϊκή ακροδεξιά εφημερίδα! Γελάω, όμως δείτε από ποιο σημείο ξεκινάω εγώ: Γεννήθηκα στην Αμερική, ανήκω στην ελληνική διασπορά και μεγάλωσα ακούγοντας τις ιστορίες του πατέρα μου. Ξέρω πως όλα αυτά τον τραυμάτισαν. Ακόμα φοβάται όταν μιλάει, κομπιάζει. Και πρόκειται για έναν άφοβο και σκληρό άνδρα 86 ετών. Για μένα, λοιπόν, είναι ένα σοβαρό ζήτημα και δεν μπορώ να ξεχάσω. Πρόσφατα βρέθηκα στην Αθήνα και επισκέφθηκα το δισκοπωλείο ‘’Music Corner’’ όπου έμεινα ώρες αγοράζοντας και ακούγοντας δίσκους με αφηγήσεις ανθρώπων που γλίτωσαν από την Μικρασιατική Καταστροφή και τραγούδια από όλη την Μικρά Ασία…
.
Πως βρίσκετε τους σημερινούς Έλληνες;
.
Το θέμα είναι τι πιστεύω εγώ. Στις ΗΠΑ δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει ένας σύγχρονος, ζωντανός, ελληνικός πολιτισμός πέρα από την κλασική αρχαιότητα. Τους διαφεύγει ο Σεφέρης, ο Τσιτσάνης ή, αν θέλετε, ο αγαπημένος μου Καζαντζάκης. Είχα πάει στο Μεξικό και με ρωτούσαν αν υπάρχουν σύγχρονοι Έλληνες ποιητές σαν τον Όμηρο! ‘’Τι θα λέγατε αν σας ρωτούσα που είναι τα σομπρέρο σας’’, τους απαντούσα! Και στις ΗΠΑ τα παιδιά μαθαίνουν για την ‘’Μαύρη Αθηνά’’. Εντάξει, οι Αφροαμερικάνοι αναζητούν μια ταυτότητα, το καταλαβαίνω. Είναι όμως δικό τους πρόβλημα και ας πάψουν να το λύνουν υφαρπάζοντας από τους γύρω πολιτισμούς, ιδιαίτερα από το δικό μας ο οποίος παραμένει ζωντανός εντός μου και εντός σας!
.
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ‘’ΠΌΝΤΟΣ’’ , τεύχος 32 Χορτοθέρτς-Αύγουστον (Ιούλιος-Αύγουστος) 2005।
Πηγή
Η γενοκτονία των Ποντίων σε σχέση με τη γενοκτονία των Αρμενίων ήταν πιο μελετημένη διότι δεν έπρεπε να αφήσει ίχνη που να μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν ως κατηγορίες εναντίον των Τούρκων εθνικιστών. Πιο συγκεκριμένα ο Αυστριακός υπουργός εξωτερικών δίνει αναφορά στο Βερολίνο για την πολιτική των συμμάχων τους.
«Η πολιτική των Τούρκων είναι μέσω μιας γενικευμένης καταδίωξης του ελληνικού στοιχείου, να εξοντώσει τους Έλληνες ως εχθρούς του κράτους, όπως πριν τους Αρμενίους. Οι Τούρκοι εφαρμόζουν τακτική εκτόπισης των πληθυσμών, δίχως διάκριση και δυνατότητα επιβίωσης από τις ακτές στο εσωτερικό της χώρας, ώστε οι εκτοπιζόμενοι να είναι εκτεθειμένοι στην αθλιότητα και τον θάνατο από πείνα. Τα εγκαταλειπόμενα σπίτια των εξοριζομένων λεηλατούνται από τα τουρκικά τάγματα τιμωρίας ή καίονται και καταστρέφονται. Και όλα τα άλλα μέτρα τα οποία εις τους διωγμούς των Αρμενίων ευρίσκοντο εις ημερησίαν διάταξιν, επαναλαμβάνονται τώρα εναντίον των Ελλήνων.»
Αυτή η μαρτυρία δεν είναι μόνο ενδεικτική της μεθόδου, αναδεικνύει επίσης το πρόβλημα των επιπτώσεων όταν δεν υπάρχει καταδίκη και αναγνώριση μιας γενοκτονίας. Διότι μια γενοκτονία μπορεί να κρύβει άλλη μία. Οι αντιδράσεις που υπήρξαν σε σχέση με τη γενοκτονία των Αρμενίων δεν επαρκούσαν για να μην υπάρξει η γενοκτονία των Ποντίων. Στην ουσία οι Τούρκοι άλλαξαν μόνο μεθοδολογία μα το αποτέλεσμα ήταν και πάλι το ίδιο. Αυτή η αλλαγή δυσκολεύει το θέμα της αναγνώρισης της γενοκτονίας διότι πολλοί από τους Πόντιους πέθαναν επειδή δεν άντεξαν τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα. Και γι’ αυτόν τον λόγο ονομάστηκε στα γαλλικά η γενοκτονία των Ποντίων: Le massacre blanc (Το λευκό μακελλειό). Οι Τούρκοι δεν τους άφησαν να πάρουν μαζί τους ούτε στρώματα, ούτε τρόφιμα. Και τους επέτρεψαν σταθμεύσεις μόνο σε έρημα μέρη. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις γαλλικές μυστικές αναφορές εκείνης της εποχής.
«Εδώ και έξι βδομάδες σφαγές Ελλήνων κατά μάζας έλαβαν χώρα. Ο αριθμός των φονευθέντων φτάνει τις 40.000.»
Και σε άλλη αναφορά βρίσκουμε από την Υπηρεσία Πληροφοριών του γαλλικού Γενικού Επιτελείου Στρατού:
«Από σοβαρές πηγές, 50.000 άτομα εξορίστηκαν στο εσωτερικό με τις γνωστές ήδη συνθήκες. Ο ελληνισμός των ακτών της Μαύρης Θάλασσας υπέστη απόλυτη εξόντωση.»
Συνολικά αυτές οι πληροφορίες δείχνουν την αναγκαιότητα της αναγνώρισης της γενοκτονίας και των Αρμενίων και των Ποντίων για να σταματήσει αυτή η θανάσιμη σειρά με τη Σμύρνη, την Ίμβρο, την Τένεδο, την Κωνσταντινούπολη και την Κύπρο. Ακόμα και τώρα έρχονται οι σκιές του παρελθόντος για να μας θυμίσουν τα εγκλήματα που προσπαθούν να κρύψουν μέσω της αδιαφορίας και της καθημερινότητας. Όμως αυτά τα εγκλήματα δεν παραγράφονται.