«Μα τι γυρεύουν οι ψυχές μας
Πάνω σε καταστρώματα καταλυμένων καραβιών
Γιώργος Σεφέρης
«Μα τι γυρεύουν οι ψυχές μας
Πάνω σε καταστρώματα καταλυμένων καραβιών
Σημείωση DenTriv:
Συνεχίζω την προσπάθεια ανάσυρσης θλιβερών ή σκοτεινών ή και κατά το δοκούν αλλοιωμένων γεγονότων που αυθαίρετα ονόμασα Black Pages.
Οι οπτικές γωνίες που οι ιστοριογράφοι βλέπουν τα γεγονότα, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους βέβαια, δεν συμπίπτουν. Όμως εμείς έχουμε αφ’ ενός δικαίωμα και αφ’ ετέρου υποχρέωση στην αναζήτηση, στην ψύχραιμη αξιολόγηση και στην κατά δύναμη ανεπηρέαστη κριτική.
Στην έρευνά μας ένα σημαντικό στοιχείο, για την αντικειμενικότητα, ες αεί θα απουσιάζει:
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΑΠΟ ΗΤΤΗΜΕΝΟΥΣ !
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
Στις 29 Σεπτεμβρίου 1831 με το Γρηγοριανό ημερολόγιο /11 Οκτωβρίου με το Ιουλιανό, ο δημιουργός της σύγχρονης Ελλάδας, ο πρώτος Κυβερνήτης της, ο Ιάννης Καποδίστριας, δολοφονήθηκε στο Ναύπλιο μπροστά στην εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα.
Πέρασαν 176 χρόνια, από αυτήν την πολιτική δολοφονία, που έγινε, για να ανακοπεί η πορεία που είχε χαράξει ο Ιωάννης Καποδίστριας για το ελληνικό Έθνος , και ο φάκελος στα Βρετανικά αρχεία που περιέχει έγγραφα που σχετίζονται με την δολοφονία του Καποδίστρια, παραμένει άκρως απόρρητος, ενώ η ελληνική επίσημη ιστορία επαναλαμβάνει άκριτα τις παραβλέψεις της «επίσημης ανάκρισης» του 1831. Για 176 χρόνια λέγεται ότι τον δολοφόνησαν οι Μαυρομηχαλαίοι που στέκονταν μακριά του, ενώ βλήθηκε εξ επαφής, όπως περιγράφεται στη νεκροψία, και ενώ το μαχαίρι του Γιώργου Μαυρομιχάλη – που βρίσκεται στα όργανα του εγκλήματος – είναι προφανώς μικρότερο από το τραύμα που διεπίστωσαν οι γιατροί που έκαναν τη νεκροψία
Είναι καιρός πια, 176 χρόνια μετά τον θάνατό του Καποδίστρια, να αποκαλυφθεί σε όλη της την έκταση η οργανωμένη επιχείρηση συγκάλυψης, αποσιώπησης και παραποίησης της ιστορικής αλήθειας σε ό,τι τον αφορά η οποία άρχισε αμέσως μετά τον θάνατό του και που συνεχίζεται ως και σήμερα.
Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η σιωπή των συνεργατών του Καποδίστρια. Γιατί δεν έγραψε ο Μητροπολίτης Ιγνάτιος; Γιατί δεν έγραψαν ο Ανδρέας Μεταξάς ο Ανδρέας Μουστοξύδης;
Ο Τσακάλωφ; ο Κολοκοτρώνης; Τα αδέλφια του;
Η απάντηση είναι απλή. Το μυστικό κίνημα του Καποδίστρια δεν αποδέχθηκε την ήττα του μετά τη δολοφονία του ηγέτη του. Παρέμεινε ενεργό κρατώντας ζωντανή τη φλόγα της εθνικής ιδέας και δεν είχε κανένα λόγο να αποκαλύψει τα μυστικά του στους αντιπάλους του, απλά και μόνο για την ιστορική δικαίωση. Οι επαναστάτες κάνουν πολιτική και όχι ιστορία. Άλλωστε εκείνη την εποχή οι περισσότεροι Έλληνες είχαν συνείδηση ότι την Επανάσταση την οργάνωσε ο Καποδίστριας.
Ένα μέρος των πρωταγωνιστών... που γνώριζαν, πέρασε στους αντιπάλους του με πρώτους και καλύτερους τον Δ. Ρώμα και τον Γ. Σταύρου. Ο Σκουφάς πέθανε πριν την Επανάσταση. Ο Τσακάλωφ ήταν βουλευτής στην Εθνική Συνέλευση του Άργους (είχε διοριστεί από τον Καποδίστρια υπάλληλος του Γενικού Φροντιστηρίου του κράτους) και μετά τον θάνατο του Καποδίστρια εγκατέλειψε οριστικά την Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στη Μόσχα όπου πέθανε το 1851. Ο Κολοκοτρώνης ισορροπούσε πάντα ανάμεσα στον Ρώμα και τον Καποδίστρια.
Μήπως αν ανοίξουν τα απόρρητα αρχεία του Μεγάλου Βασιλείου, μάθουμε κάτι για τη σχέση του Ρώμα με τους ανθρώπους που πραγματικά δολοφόνησαν τον Καποδίστρια, διότι οι Μαυρομηχαλαίοι απλά ήταν παρόντες στη δολοφονία, και χρησιμοποιήθηκαν από τους οργανωτές ως «οι ένοχοι» που συνελήφθησαν επ’ αυτοφόρω για να κλείσει η υπόθεση. Ο Ρώσσος Πρέσβυς Ριμποπιέρ στην έκθεσή του για την δολοφονία του Καποδίστρια γράφει ότι δεν έχει καμία αμφιβολία ότι η «δολοφονική χειρ εξοπλίσθη παρά της Αγγλίας». Μπορούμε να σημειώσουμε ακόμα ότι η απόφαση δολοφονίας του Καποδίστρια ελήφθη σε πολύ υψηλά επίπεδα και δεν αποφασίστηκε στην Ελλάδα.
Ίσως ανάμεσα στα απόρρητα έγγραφα βρίσκεται και το σχετικό ντοκουμέντο.
Η λαϊκή παροιμία, που λέει ότι « το ψέμα έχει κοντά πόδια» και επομένως, δεν πάει μακριά, δεν έχει εφαρμογή στη νεότερη ελληνική ιστορία καθώς τα ψέματα στα οποία στηρίζεται η επίσημη και αδιαμφισβήτητη εκδοχή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας για το πως οργανώθηκε η Επανάσταση του 1821 κατά του Οθωμανικού ζυγού διαρκεί 176 χρόνια, αφού αμέσως μετά την δολοφονία στο Ναύπλιο, του Κυβερνήτη της ελεύθερης Ελλάδας ,κόμη Ιωάννη Αντωνίου Καποδίστρια, το 1831, έγινε μια γιγαντιαίο και συστηματική προσπάθεια, για να συσκοτισθεί και να αποκρυβεί το γεγονός ότι εκείνος ήταν, που σχεδίασε και διηύθυνε την Επανάσταση και που υλοποίησε το όραμα της Απελευθέρωσης της Ελλάδας .
Η βάση της παραχάραξης των πραγματικών ιστορικών δεδομένων , ήταν το «Ιστορικό Δοκίμιο περί της Φιλικής Εταιρίας» του Ιωάννη Φιλήμονα, που κυκλοφόρησε «εσπευσμένα» στο Ναύπλιο το 1834, λίγο μετά την άφιξη του Όθωνα,και ενώ το πογκρόμ κατά των «Καποδιστριακών» βρισκόταν στην κορύφωσή του . Επί του «Δοκιμίου» οικοδομήθηκε ο «πύργος (των ψεμάτων) της Βαβέλ», που αποτελούν την «επίσημη» Ιστορία για την οργάνωση της Ελληνικής Επαναστάσεως,παρά το ότι στο «δεύτερο δοκίμιο», του 1859 , ο Φιλήμων το χαρακτήριζε, ως « πάντοτε ατελές και πολλαχού εσφαλμένον».
Το δεύτερο «ντοκουμέντο» είναι τα «απομνημονεύματά» του Ξάνθου πού μετά από διαδοχικές «προσαρμογές», πήραν την τελική τους μορφή το 1845.
Η επίσημη εκδοχή για τα γεγονότα που συνδέονται με την αναγέννηση της Ελλάδας γράφθηκε έτσι ώστε να εξυπηρετηθούν οι πολιτικές σκοπιμότητες των δυνάμεων εκείνων που απέκτησαν τον έλεγχο του «ανεξάρτητου» ελληνικού κράτους μετά την δολοφονία του Καποδίστρια, αλλά και η ανάγκη «κάθαρσης» των ελληνόφωνων συνεργατών τους.
Η «επίσημη εκδοχή» των Φιλήμονα -Ξάνθου ,τοποθετεί την ίδρυση της «Φιλικής Εταιρείας», (η οποία υποτίθεται ότι οργάνωσε την Επανάσταση του 1821), το 1814 στην Οδησσό, και αποδίδει την ιδέα της χρήσης μασονικών πρακτικών από την Εταιρεία στον μικρέμπορο απο την Πάτμο (τον Ξάνθο τους) , που θεωρείται συνιδρυτής μαζί με τους Ν. Σκουφά και Αθ. Τσακάλωφ.
Αυτή η περιγραφή είναι ένα χοντρό ψέμα του Ξάνθου. Διότι, όπως γράφει ο Αναγνωσταράς, ο Εμμ. Ξάνθος έφυγε από την Οδησσό, ( όπου είχε μεταβεί για «να πουλήσει λάδια»), τον Οκτώβριο του 1814 και ως το 1817 εργαζόταν και ζούσε στην Κωνσταντινούπολη, και δεν είχε καμία επαφή με τους άλλους δύο. Ο Τσακάλωφ ως τον Μάιο του 1814 βρισκόταν σίγουρα στο Παρίσι, και τον Σεπτέμβριο πιθανότατα ήταν ακόμα στην Βιέννη. Επομένως, ούτε διαδοχικές συναντήσεις σε ταβέρνα έγιναν το 1814, ούτε συναποφασίστηκε , από τους τρεις, η ίδρυση επαναστατικής εταιρίας. Από το αρχείο του Σέκερη , που θεωρείται, το επίσημο αρχείο της Φιλικής Εταιρείας , δεν προκύπτει η στρατολόγηση (κατήχηση) μέλους ως το 1816, και φυσικά δεν προκύπτει «επαναστατική δραστηριότητα», του Ξάνθου μέχρι την άφιξη στην Κωνσταντινούπολη του Σκουφά
Το 1834, μετά τον θάνατο του Καποδίστρια, και εν όψει της άφιξης του Όθωνα κυκλοφόρησε στο Ναύπλιο, το «Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Φιλικής Εταιρείας», του Ιωάννη Φιλήμωνα που μας παρουσίασε τον Σκουφά ,τον Αναγνωστόπουλο, τον Τσακάλωφ, και τον Ξάνθο και την «Φιλική Εταιρεία». Το 1839 κυκλοφόρησε η «Επιτομή της Ιστορίας της αναγεννηθείσης Ελλάδος αρχομένη από του έτους 1715, και λήγουσα το 1837», του Αμβροσίου Φραντζή που μας παρουσίασε μιαν άλλη αλήθεια.Την επανάσταση του 21,οργάνωσαν ,ο Κωνσταντίνος Υψηλάντης, (+1816.Κίεβο),ο Αλέξανδρος Ιωάννη Μαυροκορδάτος,(+1819.Μόσχα) ,και ο Ιωάννης Καποδίστριας.Γιατί εξακολουθούμε να πιστεύουμε τον πρώτο και όχι τον δεύτερο;
_______________________________________
Τάδε έφη και συνέγραψε: ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΖΑΡΑΣ
Άποψη: Τις αιτίες να κοιτάμε, όχι τις αφορμές
Του Θ. Π. Τάσιου
Οι γραμμές που ακολουθούν είναι απόκριση στο εξαίρετο άρθρο του Ν. Ξυδάκη στην «Κ» της 9ης Δεκεμβρίου. Εξαίρετο, διότι κυρίως αντιδιαστέλλει τις Αιτίες απ’ τις Αφορμές των φαινομένων της νεανικής βίας των τελευταίων ημερών.
Αυτές τις Αιτίες παρακαλώ να μου επιτραπεί να επισχολιάσω – διότι με πνίγει η μοδάτη υμνολόγηση της ανήκουστης Βίας (πάλι;), αποσιωπώντας τους τεράστιους κινδύνους που απειλούν τα λαϊκά συμφέροντα εξαιτίας αυτού του απολιτικού κατήφορου.
Αντί λοιπόν για τη φυγομαχική (και προκλητικώς έωλη) κραυγή «όλα στη χώρα με εξοργίζουν – άρα ζήτω η επανάσταση», ας πάρουμε ένα - ένα τα προβλήματα κι ας αποπειραθούμε να τα λύσουμε συστηματικά – χωρίς αυτοκαταστροφικούς (βαλκανιοειδείς) αψικορισμούς.
Επισημαίνει, λοιπόν, ο κ. Ξυδάκης, πρώτον, ότι η «δύσθυμη, παραχαϊδεμένη νεολαία είναι στριμωγμένη ανάμεσα σ’ ένα ξεχαρβαλωμένο λύκειο, σ’ ένα ευτελισμένο πανεπιστήμιο και σ’ ένα συνοφρυωμένο επαγγελματικό μέλλον». Ενώ, απ’ την άλλη, εμείς «οι γονείς δεν προσφέρουμε στα παιδιά μας κανένα αξιακό πλαίσιο, διότι δεν το διαθέτουμε ούτε εμείς».
Γιατί άραγε είναι (κατά μέσον όρο) τάχα ξεχαρβαλωμένο το λύκειο, το σχολείο γενικότερα;
Διότι ίσως αφήσαμε τη ζωτική Ανάσα της Κοινωνίας στα χέρια δασκάλων, κάμποσοι απ’ τους οποίους είναι κακομορφωμένοι (βλέπε το χάλι των πανεπιστημίων δικών μας ή της… Πρίστινα), όλοι είναι κακοπληρωμένοι (στην Κύπρο παίρνουν ακριβώς τα διπλά – άρα προσέρχονται στο λειτούργημα οι καταλληλότεροι), και κάμποσοι είναι ατάλαντοι (η Παιδεία θέλει έρωτα, δεν γίνεται με το μαγγάνι).
Εμπρός λοιπόν να συντάξουμε ένα συστηματικό 10ετές αναπτυξιακό πρόγραμμα «ξε-ξεχαρβάλωσης» του λυκείου – αυτό θα πει ουσιώδης πολιτική Πράξη.
Κι εν τω μεταξύ, να πάψουμε να παίζουμε τη δημοκρατία θέατρο με τη φαρισαϊκή ανοχή των «καταλήψεων» απ’ τ’ ανήλικα – συρμός που αναστέλλει την πολιτική μόρφωση των παιδιών, με θεαματικές πράξεις βίας.
Στο κάτω - κάτω, τι διάβολο κάνουν οι Σύλλογοι των γονέων τους;
Γιατί λουφάρουν και δεν εκστρατεύουν για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων των σχολείων; Να, λοιπόν, μια σπουδαία πολιτική δράση για την Ανάκαμψη.
Γιατί άραγε (κατά μέσον όρο, πάλι) είναι τάχα εξευτελισμένο το ελληνικό πανεπιστήμιο;
Διότι, πρώτα - πρώτα, εμείς οι «πανεπιστημιακοί» δεν είμαστε επαρκώς αφοσιωμένοι στο διδακτικό και το ερευνητικό μας καθήκον.
Εμπρός λοιπόν να δημοσιοποιήσουμε:
(i) τ’ αποτελέσματα των κρίσεων των φοιτητών για τη διδακτική ικανότητα του καθενός μας
(ii) τ’ αποτελέσματα των κρίσεων αξιολόγησης του επιστημονικού έργου μας.
Κι αν σκοντάψουμε στη συνδικαλιστική άρνηση μερικών από μας;
Τότε τα πολιτικά κόμματα θα μας θυμίσουν το κοινωνικό μας καθήκον και θα συνέλθουμε. (Λες;).
Δεύτερον, η ακουόμενη αθλιότητα του ελληνικού πανεπιστημίου (πέραν απ’ τις κληρονομούμενες αθλιότητες του ξεχαρβαλωμένου λυκείου), προέρχεται κι απ’ την ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ του ελληνικού λαού όταν, επί 30 χρόνια τώρα, τον πληροφορούμε ότι οι κομματικές νεολαίες αφενός, και οι βίαιες μειονότητες αφετέρου, εμποδίζουν τον εκσυγχρονισμό των σπουδών, αρνούνται την «εντατικοποίηση» (την οποία όμως έχουν ήδη εφαρμόσει στη δουλειά τους όσοι συνομήλικοί τους δεν έχουν την τύχη να σπουδάζουν), παρεμποδίζουν τσαμπουκάδικα τη διοίκηση του πανεπιστημίου, βρωμίζουν απερίγραπτα το σύμπαν (κι όλα αυτά, θρασυδείλως πίσω απ’ το άσυλο των… επιστημονικών ιδεών – σκέτη νεοελληνική παράκρουση δηλαδή).
Και δεν αισχύνονται.
Ούτε αυτοί, ούτε τα ΜΜΕ που κατά καιρούς τους θαυμάζουν, ούτε ο «αγνός» (αλλά νυσταλέος) λαός μας, που δεν βλέπει πώς σαρακοφαγώνεται το μέλλον του απ’ αυτά τα τερτίπια.
Τι κάνουμε για όλα τούτα;
Λοιπόν, η Βουλή των Ελλήνων (όχι βέβαια το ανήμπορο υπουργείο Παιδείας) αναλαμβάνει να στήσει, να συζητήσει και να ψηφίσει έναν νέο πανεπιστημιακό Νόμο, ο οποίος ντόμπρα και κατάματα θα αντιμετωπίζει τούτα τα εμπειρικώς διαπιστωμένα και κακοφορμισμένα καρκινώματα.
Μα, κι αν η Βουλή δεν το κάνει;
Απάντηση: Τότε ο Λαός, οι ψηφοφόροι, θα την αναγκάσουν, πιέζοντας έναν - έναν τους βουλευτές. Μα κι αν ο Λαός συνεχίσει να αδιαφορεί, ασχολούμενος μόνον με τη Σλαβομακεδονία ή με το ήθος ανεκπαίδευτων βοηθητικών αστυνομικών (σάμπως ποιο ελληνικό σινάφι είναι επαρκώς εκπαιδευμένο), τότε;
Τότε θα έχει αποδειχθεί ότι ισχύει η επόμενη παράγραφος.
Ο κ. Ξυδάκης, στο τέλος του άρθρου του, έβαλε το δάχτυλό του στην ίδια τη ρίζα του κακού.
Και διαπίστωσε ότι εμείς οι ενήλικες είμαστε αγχωμένοι, άπληστοι και απνευμάτιστοι, και δεν προσφέρουμε κανένα ΑΞΙΑΚΟ πλαίσιο – τόμπολα!
Άλλωστε, οι αχτύπητες ευρωπαϊκές πρωτιές μας (στα μπαχτσίσια, στην αισχροκέρδεια, στα οδικά ατυχήματα, στα πολιτικά σκάνδαλα, στη σκουπιδολαγνεία, στην ντόπα, στη φοροδιαφυγή κ.λπ.), έχουν προ πολλού υποδείξει αυτό το γενικευμένο έλλειμμα Αξιών που μας κατατρύχει – ως Λαό εννοώ.
Όλα τα σινάφια, κι όλες τις στάθμες – και ιδίως τους άρχοντες (άσε βέβαια που εμείς οι ίδιοι τους παράγουμε).
Κι αυτό το χάλι το αναγνωρίζουμε χαμηλόφωνα στις μεταξύ μας καθημερινές κουβέντες – αλλά δεν το παραδεχόμαστε φωναχτά.
Φωναχτά λέμε πως φταίνε μόνο οι «ηγέτες».
Λάθος διάγνωση δηλαδή – και επομένως και λάθος θεραπείες…
Υποστηρίζω, δυστυχώς, ότι αυτή ακριβώς η αξιακή μειονεξία μας, χαλαρώνει επικίνδυνα την κοινωνική συνοχή, μολύνει τη νέα γενιά (θέμα καίριας σημασίας), μειώνει την αποδοτικότητα της δημόσιας Διοίκησης (λούφα και… άρνηση μετεκπαίδευσης), υπονομεύει την οικονομία (προφανώς, λόγω των τεράστιων «εσωτερικών απωλειών» του συστήματος) και αποθαρρύνει την επιχειρηματικότητα…
Και λοιπόν; Τι κάνουμε για τούτη τη θεμελιακή αρρώστια;
Πρώτον, την αναγνωρίζουμε σταράτα (το δυσκολότερο όλων: διότι επικρατεί η μεταφυσική παπαρδέλα «ο λαός είναι αγνός, το… σύστημα τον διαφθείρει»!).
Και δεύτερον, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (σε συνεργασία με τα κόμματα;) συντάσσει ένα 15ετές πρόγραμμα Ηθοπαιδείας, με προβολή ζωτικών Κοινωνικών Παραδειγμάτων, με συνεχή υποστήριξη απ’ την τηλεόραση, με οργανωμένη καλλιέργεια του κυκλώματος Αυτενέργειας / Ευθύνης («παίγνια») των εφήβων κ.λπ. (Την πρόταση αυτή την έχω πολύ λεπτομερέστερα αναλύσει πρόσφατα πάλι). Και έτσι, αργά και σταδιακά, ίσως να ξενερίσουμε…
Κι αν ούτε τούτο το μεγαλεπήβολο δεν γίνει;
Μα, τότε δεν θέλει εξυπνάδα για να κάνεις πρόβλεψη του μέλλοντός μας.
Όσο στρουθοκάμηλοι κι αν είμαστε, έχουμε ήδη καταλάβει όλοι τι μας περιμένει, μα δεν το ’μολογάμε.
Το κακό είναι που δεν θα ζούνε όσοι σήμερα αποπροσανατολίζουν τον Λαό με τις ασκήσεις επανάστασης τρεις φορές τον μήνα επί 30 χρόνια τώρα – ούτε όσοι κατά καιρούς μας διευθύνουν (κατά την τσέπη τους).
* Ο κ. Θ. Π. Τάσιος είναι καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
από ένα τραγούδι κάποιου αργεντινού ινδιάνου,
του Atahualpa Yupanqui.
“Preguntitas Sobre Dios” Atahualpa Yupanqui | “Ερωτησούλες για τον Θεό” |
Un día yo pregunté: | Μια μέρα ρώτησα: |
"Abuelo, ¿dónde está Dios?" | Παππού που βρίσκεται ο Θεός; |
Un día yo pregunté: | Μια μέρα ρώτησα |
"Abuelo, ¿dónde está Dios?" | Παππού που βρίσκεται ο Θεός; |
Mi abuelo se puso triste | Ο παππούς έδειξε θλιμμένος |
y nada me respondió. | Και τίποτα δεν μου είπε |
Mi abuelo murió en los campos, | Ο παππούς μου πέθανε στα χωράφια |
sin rezo ni confesión | Χωρίς προσευχές και άφεση αμαρτιών |
y lo enterraron los indios, | Και τον έθαψαν οι Ινδιάνοι |
flauta de caña y tambor. | Με καλαμένιο φλάουτο και ταμπούρλο |
|
|
Al tiempo yo pregunté, | Μετά από καιρό ρώτησα |
"Padre, ¿qué sabes de Dios?" | Πατέρα τι ξέρεις για τον Θεό; |
Al tiempo yo pregunté, | Μετά από καιρό ρώτησα |
"Padre, ¿qué sabes de Dios?" | Πατέρα τι ξέρεις για τον Θεό; |
|
|
Mi padre se puso serio | Ο πατέρας μου εσοβάρεψε |
y nada me respondió. | Και δεν μου απάντησε τίποτα |
Mi padre murió en la mina, | Ο πατέρας μου επέθανε στο ορυχείο |
sin doctor ni protección | Χωρίς γιατρό και προστασία |
color de sangre minera | Με το αίμα του ίδιο χρώμα |
tiene el oro del patrón. | με το χρυσάφι του αφέντη |
|
|
Mi hermano vive en los montes | Ο αδερφός μου ζει στα βουνά |
y no conoce una flor. | Και δεν ξέρει τι πάει να πει λουλούδι |
Mi hermano vive en los montes | Ο αδερφός μου ζει στα βουνά |
y no conoce una flor. | Και δεν ξέρει τι πάει να πει λουλούδι |
|
|
Sudor, malaria y serpiente | Ιδρώτας, μαλάρια και φίδια |
es la vida del leñador. | Είναι η ζωή του ξυλοκόπου |
Y que naide le pregunte | Και κανείς δεν τον ρωτάει |
si sabe dónde está Dios. | Αν ξέρει που βρίσκεται ο Θεός |
Por su casa no ha pasado | (γιατί) από το σπίτι του δεν έχει περάσει |
tan importante señor. | Τέτοιος σπουδαίος αφέντης |
Por su casa no ha pasado | (γιατί) από το σπίτι του δεν έχει περάσει |
tan importante señor. | Τέτοιος σπουδαίος αφέντης |
|
|
Yo canto por los caminos | Εγώ τραγουδάω στους δρόμους |
y cuando estoy en prisión. | Και όταν είμαι στην φυλακή |
Yo canto por los caminos | Εγώ τραγουδάω στους δρόμους |
y cuando estoy en prisión. | Και όταν είμαι στην φυλακή |
Oigo las flores del pueblo | Ακούω τα λουλούδια του χωριού |
que canta mejor que yo. | Που τραγουδάνε καλύτερα από μένα |
|
|
Hay un asunto en la tierra | Είναι κάτι πάνω στην γη |
más importante que Dios | Πιο σπουδαίο από τον Θεό |
y es que naide escupa sangre | Και αυτό είναι πως κανείς δεν φτύνει αίμα |
pa' que otro viva mejor. | Για να ζει καλύτερα ένας άλλος |
|
|
Que Dios vela por los hombres, | Γιατί ο Θεός νοιάζεται για τους ανθρώπους |
tal vez sí, y tal vez no, | Μπορεί ναι, μπορεί και όχι |
pero es seguro que almuerza | Αλλά είναι σίγουρο ότι τρώει |
en la mesa del patrón. | Στο τραπέζι του αφεντικού. |