Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΩΝ - ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ - ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ - ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ - ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΣΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ.
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2015

Το Κοσμολογικό Επιχείρημα για την ύπαρξη του Θεού


[…] το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου, γνωστό και ως Κοσμολογικό Επιχείρημα, βασίζεται μόνο στο εμπειρικό γεγονός ότι το σύμπαν υπάρχει, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του συγκεκριμένα δεδομένα για τη μορφή του.

Το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου δηλώνει ότι τα πάντα έχουν προκληθεί από κάτι άλλο που προηγήθηκε. Δεν υπάρχει τίποτα αυθύπαρκτο, τίποτα που να δημιουργήθηκε χωρίς κάποιο αίτιο. Επειδή γνωρίζουμε ότι το σύμπαν υπάρχει, μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι η παρούσα μορφή του αποτελεί την κατάληξη μιας ολόκληρης σειράς αιτίων και αποτελεσμάτωνΑν ακολουθήσουμε αυτή τη σειρά προς τα πίσω, θα φτάσουμε στο πρωτογενές αίτιο, στο ποιητικό αίτιο. Το ποιητικό αίτιο, όπως υποστηρίζει το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου, είναι ο Θεός. Εντούτοις, όπως και το Τελεολογικό Επιχείρημα, αυτό το επιχείρημα έχει δεχτεί πολλές επικρίσεις.

Κριτική του Επιχειρήματος του Αρχικού Αιτίου

Αντιφατικό

Το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου ξεκινά με την υπόθεση ότι το κάθε πράγμα έχει προκληθεί από κάτι άλλο, στη συνέχεια όμως αντιφάσκει λέγοντας ότι ο Θεός ήταν το ποιητικό αίτιο. Υποστηρίζει τόσο ότι δεν μπορεί να υπάρξει αναίτιο αίτιο, όσο και ότι υπάρχει ένα αναίτιο αίτιο: ο Θεός. Προκαλεί από μόνο του την ερώτηση: «Και ποιο είναι το αίτιο του Θεού;». Κάποιος που έχει πειστεί από το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου μπορεί να αντιπαρατάξει ότι δεν εννοούσε ότι τα πάντα έχουν αίτιο, αλλά ότι τα πάντα εκτός από το Θεό έχουν αίτιο. Ούτε κι αυτό όμως λέει τίποτα. Αν η σειρά των αιτίων και των αιτιατών πρόκειται να σταματήσει σε κάποιο σημείο, γιατί πρέπει να σταματήσει στο Θεό; Γιατί να μη σταματήσει νωρίτερα, στην εμφάνιση του ίδιου του σύμπαντος, ας πούμε;

Δεν αποτελεί απόδειξη

Το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου θεωρεί ότι αίτια και αιτιατά δεν θα μπορούσαν να ακολουθούν μια άπειρη σειρά αιτιών σε μια ατέρμονη συλλογιστική ακολουθία. Μια πορεία, δηλαδή, στο παρελθόν που δεν έχει τέλος. Θεωρεί ότι υπήρχε ένα ποιητικό αίτιο που προκάλεσε τη δημιουργία όλων των άλλων πραγμάτων. Είναι όμως απαραίτητο να έγινε πράγματι έτσι; Αν χρησιμοποιούσαμε ένα παρόμοιο επιχείρημα για το μέλλον, τότε θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι υπάρχει κάποιο τελικό αποτέλεσμα που δεν αποτελεί αίτιο για τίποτα περαιτέρω. Παρ' όλο όμως που είναι πράγματι δύσκολο να φανταστούμε μια ακολουθία αιτίων και αιτιατών που κινούνται σε μια μελλοντική πορεία ως την αιωνιότητα, η σκέψη φαίνεται εύλογη, ακριβώς όπως δεν υπάρχει ο μέγιστος αριθμός, αφού πάντοτε μπορούμε να προσθέτουμε τη μονάδα σε οποιονδήποτε αριθμό και να τον
κάνουμε μεγαλύτερο. Αν είναι δυνατόν να υπάρχει ατέρμονη ακολουθία, γιατί να μην μπορούν αίτια και αιτιατά να εκτείνονται και στο παρελθόν επ' άπειρον;

Συμπέρασμα και περιορισμοί

Ακόμα κι αν αντικρούσει κανείς αυτά τα δύο αντεπιχειρήματα, δεν αποδεικνύεται ότι το ποιητικό αίτιο είναι ο Θεός που περιγράφουν οι Θεϊστές. Όπως συμβαίνει και με το Τελολογικό Επιχείρημα, το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου παρουσιάζει σοβαρούς περιορισμούς.

Πρώτον, το αρχικό αίτιο θα πρέπει να ήταν μάλλον εξαιρετικά ισχυρό για να μπορέσει να δημιουργήσει και να θέσει σε κίνηση τη σειρά των αιτίων και των αποτελεσμάτων που ως κατάληξη είχαν την ύπαρξη ολόκληρου του σύμπαντος στη σημερινή του μορφή.

Μπορεί λοιπόν κανείς να ισχυριστεί μάλλον δικαιολογημένα ότι το επιχείρημα φανερώνει την ύπαρξη ενός ιδιαίτερα ισχυρού, αν όχι παντοδύναμου, Θεού.

Το επιχείρημα όμως αυτό δεν παρέχει κανένα στοιχείο ούτε ότι ο Θεός είναι παντογνώστης ούτε ότι είναι πανάγαθος. Καμιά απ' αυτές τις ιδιότητες δεν είναι απαραίτητες για το αρχικό αίτιο. Και όπως συνέβη με το Τελολογικό Επιχείρημα, ούτε ο υποστηρικτής του Επιχειρήματος του Αρχικού Αιτίου θα μπορούσε να ξεπεράσει το πρόβλημα ότι ένας παντοδύναμος, παντογνώστης και πανάγαθος Θεός είναι δυνατόν να ανέχεται τόσο κακό πάνω στη γη.


(Εκδόσεις Περίπλους, 1999, σελ. 33-36)

2 σχόλια:

  1. ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΥΨΗΛΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΟΣ…. Δεν συνίσταται για αγαθούς.
    Ρεσιτάλ λογικής και αντικειμενικότητας.
    ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ, ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ:
    ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ για ΘΕΟΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΚΛΠ. Έξω από τα κατεστημένα.
    Βασιλιάδες πολιτική θρησκείες: = Ισχύς μου η βλακεία των λαών.
    ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΝΥΠΕΡΒΛΗΤΗ ΛΟΓΙΚΗ, ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΗ.
    Τι άλλο θα ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΘΕΟΣ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΗΤΑΝ ΟΛΑ.
    Εκτός από αυτό που θα ήταν μέσα και έξω απ' όλα, Εκτός από αυτό που θα αποτελούνταν ΟΛΑ. Εκτός από αυτό που θα ήταν ΟΛΑ. Εκτός από αυτό που θα τα κινούσε ΟΛΑ.
    Και αυτό που υπάρχει μέσα και έξω απ' ΟΛΑ είναι: Η ΑΙΤΙΑ - Η ΑΝΑΓΚΗ - και Η ΚΙΝΗΣΗ.
    ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ... αυτό που δεν υπάρχει. Μια άλλη ΑΠΟΨΗ επιστημονικός:
    ΝΕΕΣ εμπειρίες, σε νέο κόσμο υψηλής ποιότητος και τεχνολογίας HQ.
    ΝΕΑ κοσμοθεωρία. Η προσιτή αντικειμενική αλήθεια όχι υποκειμενική.
    Φιλοσοφία υψηλής αντικειμενικότητας Ενημερωτικός διευκρινιστικός και στο υπόψη, ή και δυναμικά επιθετικά αναλόγως.....
    Μην ''τρώτε'' ότι σας σερβίρουν, ούτε και ότι σας σερβίρω εγώ ως ΑΛΗΘΕΙΑ, ασχέτως αν το δέχονται χιλιάδες κουτορνίθια. Eκτός και αν δεν μπορείτε να κάνετε διαφορετικά, να τα διαψεύσετε.
    Και μην ξεχνάτε: Από όσα ακούς να μην πιστεύεις τίποτα, και από όσα λες να πιστεύεις τα μισά.
    Υπάρχει η αντικειμενική και η υποκειμενική αλήθεια, και για να είναι αλήθεια ένα πράγμα πρέπει να ΜΗΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΩΣ ΨΕΜΑ είτε μας ΣΥΜΦΕΡΕΙ είτε όχι.
    Η ΑΔΥΣΩΠΗΤΗ ΑΛΗΘΕΙΑ. Νέες θεωρίες. (Προβληματισμοί απλής λογικής)
    Φυσικής - Φίλος-σοφίας. Αιτιολογική ανάλυση των φαινομένων, βάση των δεδομένων σχετικός και κατά προσέγγιση αντικειμενικά.
    ΠΡΟΣΟΧΗ: Διαβάζεις φιλοσοφία, αντικειμενική φυσική και όχι μυθιστόρημα.κλπ.
    Προδιαγραφές ΛΟΓΙΚΗΣ. Με την λογική του μέλλοντος στο παρελθόν του τώρα.
    Όλα είναι πιθανά και αμφισβητήσιμα, και συζητήσιμα.
    Η δική μου φιλοσοφία είναι; Αλήθεια είναι κάθε τι που ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ως ψέμα, είτε μας ΣΥΜΦΕΡΕΙ είτε όχι, να χτυπιόμαστε κάτω σαν χταπόδι, αν "τολμάτε" διαψεύστε το.
    Συνεχίζει να είναι αλήθεια ένα πράγμα, μέχρι την στιγμή που θα αποδεχτεί ως ψέμα, αντικειμενικά επιστημονικά.
    Η ΑΛΗΘΕΙΑ η ΛΟΓΙΚΗ και η αντικειμενικότητα είναι απρόσιτες, και κτήμα των ολίγον, μας απαγορεύει ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ, η μόρφωση μας ο εγωισμός μας τα ταμπού η θρησκείες κλπ. να τις πλησιάσουμε.
    Ο άνθρωπος είναι ένας αυτοκινούμενος και αυτό-εξυπηρετούμενος επεξεργαστής υψηλής βιοτεχνολογίας με την μνήμη του. Και τίποτα παραπάνω! (Δεχόμεθα αντιρρήσεις).
    Και μην ξεχνάτε: Εκεί που δεν υπάρχουν άνθρωποι, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΘΕΟΣ.
    Αν υπήρχε θεός. θα ΕΦΤΑΙΓΕ για ΟΛΑ, (ή η φύσης).
    Βιβλίο 3: ΘΕΜΑΤΑ: Ελληνικής «αφύσικης» ΦΥΣΙΚΗΣ. Διαχρονική σελίδα. ( 350ΚΒ γράψτε το σε μια δισκέτα )
    http://users.otenet.gr/~tzinis/B-3-FYSIKH-gr.htm
    Περισσότερα έξω από το κατεστημένο στη σελίδα: Βιβλίο 5: ΘΕΜΑΤΑ: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ έξω από τα κατεστημένα. (1000ΚΒ Μια δισκέτα γράψτε το ) http://users.otenet.gr/~tzinis/B5-FILOSOFIA.htm tzinis@otenet.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ, ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ:

    Ποιός είναι αυτός που έκανε,

    αυτόν που μας έκανε;;

    &124 ΟΙ ΙΟΙ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ. "Θεία πρόνοια"

    Επί της κοιλάδας ομιλία, σαν να υπήρχε θεός. O ΘΕΟΣ ΚΑΙ OI IOI TOY...

    ΠΡΟΣΕΓΓΊΣΕΙΣ. Θέματα υψηλής λογικής. Επιθυμητή κάθε διάψευση.

    Φιλόσοφος αντικειμενικής επιθετικής λογικής.

    ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΜΕ ΔΙΑΨΕΥΣΕΤΕ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΛΕΜΕ.....

    Είσαι ότι δηλώνεις, μέχρι να σε ΔΙΑΨΕΥΣΟΥΝ.

    Ότι το αξιόλογο καθένας διαθέτει, στους άλλους κάνει επίδειξη και σ' όλους το εκθέτει.

    Μόνον ένας ηλίθιος θα τολμήσει να μου πει, γιατί ο θεός έκανε τα μικρόβια.

    Βλέπεις το τελειότερο δημιούργημα της δημιουργίας να το πλακώνουν 10-20 μικρόβια ιοί κλπ. και να το ΕΚΜΗΔΕΝΙΖΟΥΝ χωρίς να υπολογίζετε αν είναι καλό κακό δίκαιο άδικο, αν έχει όνειρα φιλοδοξίες, αν σπούδασε, αν έχει περιουσίες κλπ.

    Γιατί ο "θεός" ΕΚΑΝΕ τα μικρόβια, τους ιούς, τον διάβολο κλπ; για να μας εξοντώνουν; δεν μπορεί να έκανε ΣΑΜΠΟΤΑΖ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΩΝ ΤΟΥ! Θα βρεθεί κανένα αγαθό και αξιολύπητο ανθρωπάκι να με απαντήσει; κανένας θρησκευτικός φανατισμένος παρωπίδοφόρος; Η κανένας αυτοανακηρυγμένος προστάτης του θεού που πουλά προστασία ως μεσάζων; ή νταβατζής του ύψιστου; Έχει ανάγκη ο θεός από προστάτες και νταβατζήδες; Γιατί να ζει ο άνθρωπος σε έναν κόσμο ΤΟΣΟ ΑΔΙΚΟ και να θέλει να είναι ΔΙΚΑΙΟΣ; Είναι δυνατόν να υπάρχει ένας τόσο άδικος θεός; Η απεγνωσμένες προσπάθειες ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΘΑΝΕΙ δημιούργησε την ΨΕΥΤΙΚΗ άλλη ζωή, τον παράδεισο, την ψυχή κλπ. και που ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ οι θρησκείες και οι νταβατζήδες τους.

    Ως εμεγαλύνθη τα έργα σου κύριε πάντα εν (βλακεία) σοφία εποίησες!!! Δεν μπορεί μερικοί να ευχαριστούν τον θεό γιατί στέρησε τα αγαθά από τους υποανάπτυκτους τα "καθάρματα" και τα έδωσε σε αυτούς τους "αγίους" και να συνεχίσει την αδικία ΤΟΥ και να τα δίνει σε αυτούς, και ευχαριστούν έναν τέτοιο άδικο θεό για τα "καλά" που τους έδωσε, και έχουν τη συνείδηση τους ήσυχη, και οι άλλοι που πεθαίνουν από την πείνα τον πόνο την δυστυχία (τυφλοί ανάπηροι) την εξαθλίωση τους πολέμους στο εικοστό πρώτο αιώνα, πρέπει να τον ευχαριστούν ή να τον καταριόνται; (Μόνον τα αποφάγια της Ευρώπης, θα έλυναν την πείνα στους πεινασμένους της Αφρικής). Φανταστείτε στην αρχή της δημιουργίας (προτού εξελιχθεί ο άνθρωπος) την δυστυχία του. Μα είναι δυνατόν οι άνθρωποι να τελειοποιούν την δημιουργία ενός πανσόφου; Ο θεός είναι πανταχού ΑΠΩΝ και τα ΠΑΝΤΑ ΠΛΗΡΩΝ. Μόνον τα μικρόβια οι ιοί και ο διάβολος Του είναι πανταχού παρόν και καραδοκούν να εισβάλουν. Με τις αρρώστιες, τον πόνο, τη θλίψη, την δυστυχία και στον έρωτα στέλνει το ΕΙΤΖ.

    ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΡΙΣ ΘΕΟΙ:

    @ Π Ρ Ο Σ: Α Γ Ι Ο Υ Σ Ν Τ Α Β Α Τ Ζ Η Δ Ε Σ (εν γνώση ή αγνοία.)

    1) Ο ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΘΕΟΣ = η φύσης, δηλαδή, ο χώρος η ύλη η κίνηση.

    2) ΣΧΕΤΙΚΟΣ ΘΕΟΣ = Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

    3) ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΣ ΘΕΟΣ = αυτόν που έκαναν οι άνθρωποι. Για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, τώρα (21 αιώνας) όμως δεν δικαιολογούνται.

    1 http://users.otenet.gr/~tzinis/9-10-11-11b12.htm
    2 ΑΝ ΥΠΗΡΧΕ ΘΕΟΣ… ΘΑ ΕΦΤΑΙΓΕ ΓΙΑ ΟΛΑ. http://users.otenet.gr/~tzinis/giati-yparxi.htm
    3 Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ = ΤΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡ. http://users.otenet.gr/~tzinis/ipsistos.htm
    4 Ο ΑΣΚΟΠΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ: http://users.otenet.gr/~tzinis/skopos.htm
    5 ΤΕΛΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΣ: http://users.otenet.gr/~tzinis/telikotelos.htm
    6 ΑΛΗΘΕΙΑ: http://users.otenet.gr/~tzinis/aliuia.htm
    7 ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΓΑΘΟΙ: http://users.otenet.gr/~tzinis/uaymata.htm
    8 ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ: http://users.otenet.gr/~tzinis/eyuanasia.htm

    9 666 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ. http://users.otenet.gr/~tzinis/666-GIATI.htm

    10 ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΠΑΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ. Θρησκεία. Πολιτική. http://users.otenet.gr/~tzinis/b5-filosofia.htm

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts with Thumbnails