Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΩΝ - ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ - ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ - ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ - ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΣΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ.
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Τρίτη 16 Αυγούστου 2011

Η Κερκυραία Αγαλλίς

Η χώρα των Φαιάκων πατρίδα των γυναικείων αθλημάτων με μπάλα!

Μια εξ αυτών ήταν η Αγαλλίς. Αρχαί­α Ελληνίδα γραμ­ματική (δηλ. γραμματικός)
και φιλόλογος, α­πό την Κέρκυρα. Έζησε κατά τον 2ο αι. π.Χ.
Η Αγαλλίς (ή Αναγαλλ(ς) λοι­πόν, καταγίνηκε με την συστη­ματική μελέτη της (αρχαίας) ελ­ληνικής γλώσσης και γραμμα­τείας. Σώζονται ερμηνευτικές σημειώσεις της πάνω σε ομηρι­κά ζητήματα. Έγραψε «Περί Ο­μήρου». Συγκαταλέγεται ως εκ τούτου στους σχολιαστές του Ομήρου.
Η Αγαλλίς έγραψε κι απέδειξε ότι η Ναυσικά, η γνωστή από την «Οδύσσεια» θυγατέρα του βασιλέως των Φαιάκων, Αλκινό­ου, ήταν η πρώτη γυναίκα, που εφηύρε και έπαιξε «το παιχνίδι της σφαίρας» (δηλ. το τόπι, την μπάλλα). Στο απόσπασμα δεν γίνεται λόγος για «παιγνίδι», αλ­λά για όρχηση-κυβίστηση. Κάτι που μας παραπέμπει στους «σύγχρονους» αγώνες ρυθμικής γυμναστικής, που βλέπουμε τις νεαρές κοπέλλες να χορεύουν με μπάλλες. Όπως και να έχει, εκ Ίούτου του αποσπάσματος, η χώρα των Φαιάκων, θα πρέπει να θεωρηθεί ως η πατρίδα των γυναικείων αθλημάτων με μπάλ­λα!
Κι αυτό θα πρέπει να το εκ­μεταλλευθεί η Κέρκυρα! Επίσης, στα σωζόμενα fragmenta της, η Αγαλλις μας πληροφο­ρεί πως «είναι πιθανό ο ίδιος ο θεός Ήφαιστος - ως πατέρας του Εριχθονίου - να εγκατέγροψε την αρχαιογονία της Αττικής στην ασπίδα του Αχιλλέα, για να διαμηνύσει την αυτοχθονία των κατοίκων της Αττικής γης.
Αλλά δυστυχώς κανένα από τα έργα της Αγαλλίδος δεν σώθη­κε!..
Το όνομα της Αγαλλίδος, προ­κύπτει από το άνθος αγαλλίς, που σημαίνει υάκινθος, θρυαλλίδα Και όντως, ακόμη και σήμε­ρα απαντάται στην Επτάνησο ως βαφτιστικό το όνομα Υακίν-θη!
Κι ενώ για την Αγαλλίδα δεν υ­πάρχει αμφισβήτηση, πρόβλη­μα είναι η ιστορική και φιλολο­γική ύπαρξη του πατρός της. Ί­σως η Αγολλίς να ήταν θυγατέ­ρα του επίσης Κερκυραίου γραμματικού Αγαλλέα ή Αγαλλία, γραμματικό της αλεξανδρι­νής σχολής του Αριστοφάνους του Βυζαντίου (257-180 π.Χ.). Και αυτός λέγεται πως έγραψε «Περί Ομήρου». Ίσως, όμως, ο Αγαλλέας να είναι ένα και το αυτό πρόσωπο με την Αγαλλί­δα, και πιθανόν εκ λάθους των κατοπινών σχολιαστών να δημιουργήθηκε ένα πρόσωπο, που δεν υπήρξε ποτέ.
(*) Ο Γ. Λεκάκης θα δώσει μια διάλεξη στις 27 Αυγούστου 2011 στο Βαθύ της Ιθάκης, με θέμα «Σχολιαστές του Ομή-ρου-Μια άλλη ηηγή για τα ο­μηρικά».
ΠΗΓΗ: Λεκάκης Γ. «Αρχαίοι Ε­πτανήσιοι λόγιοι» (υπό έκδο-σιν).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
βλ. σχ. Λεξ. Σούδας.
βλ. σχ. Αθήν. («Δειπν.», Ι,14,Β)
και 1.25 εκδ. Kaibel. Και Λεξ.
Σούδας.
σχ. Ευσταθ. για «Ιλ.» Σ,483. βλ. σχ. ομ. Ύμνο εις Δήμητρα, Ησύχ.
σχ. Ευσταθ. για «Ιλ.>. Ρ,491.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails