|
περ. 445 - 385 π.χ. |
*Από
τους εχθρούς πολλά μπορούν να διδαχθούν οι σοφοί* .
(Αριστοφάνης από Αθήνα) .
|
περ. 480 - 406 π.χ
|
*Ότι μαθαίνει το παιδί με αγάπη το
διατηρεί στοργικά μέχρι τα γηρατειά του*
. (Ευριπίδης από Σαλαμίνα)
.
*Όποιος παραμελεί
στη νεότητα του τη μάθηση και τον χρόνο που πέρασε έχει χάσει
και το μέλλον έχει πεθάνει για αυτόν* .
(Ευριπίδης) .
|
336 - 264 π.χ.
|
*Μια
φύση ευγενική με μέτρια εξάσκηση και με συνδρομή ενός δασκάλου
μπορεί πολύ εύκολα να πετύχει την τέλεια αρετή* . (Ζήνων ο
Στωικός από Κιτίο Κύπρου) .
|
περ. 540 - περ. 475 π.χ.
|
*Η
φιλοσοφία δεν είναι σύμφυτη με τον ανθρώπινο χαρακτήρα αλλά με
τον Θείο*
. (Ηράκλειτος από Έφεσο) .
*Μία είναι η σοφία : Να
γνωρίζουμε τη σκέψη η οποία ρύθμισε τα πάντα για πάντα* .
(Ηράκλειτος) .
*Η παιδεία είναι ένας
άλλος ήλιος για τους μορφωμένους* . Δηλαδή για αυτούς που έχουν
ευγενική φύση - ψυχή .
(Ηράκλειτος από τα
Απόκρυφα αποσπάσματα) .
*ΠΟΛΥΜΑΘΙΗ ΝΟΟΝ ΟΥ ΔΙΔΑΣΚΕΙ*
. *Η
πολυμάθεια δε διδάσκει να έχεις νου (σωφροσύνη)*
.
(Ηράκλειτος
, αποσπάσματα για μια Ηθική) .
Υ.Γ.: *Οι
πολλές γνώσεις δεν είναι απαραίτητο δείγμα σοφίας, αλλά κυρίως
ζήτημα μνήμης, που αναπτύσσεται σε βάρος της κρίσης και της
οξύτητας του πνεύματος* .
(Α. Χρύσας)
.
Υ.Γ.2: Αναζήτησε τη σοφία, όχι τη γνώση.
Η γνώση είναι του παρελθόντος, η σοφία του μέλλοντος
. (Αυτόχθονη
Αμερικανική Παροιμία) .
|
496 - 406
π.χ.
|
*Τα γηρατειά και χρόνος διδάσκουν
τα πάντα* . (Σοφοκλής από Αθήνα) .
*Τόσο στη φιλοσοφία όσο και αλλού υπάρχει
πρόοδος*. (Μελέαγρος από Γάδαρα Συρίας , 2ος -
αρχές 1ου αι. π.χ.) .
*ΜΗ
ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΑΤΡΑΠΟΝ ΕΠΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΝ* .
(Ευκλείδης,4-3ος αιων π.Χ., Αλεξανδρινός μαθηματικός)
. Δηλαδή δεν υπάρχει βασιλικός [σύντομος] δρόμος για να
μάθεις γεωμετρία (απευθυνόμενος στον Πτολεμαίο).
*ΔΕΙ ΠΑΙΔΕΥΕΣΘΑΙ ΚΑΙ ΤΑΣ
ΠΑΡΘΕΝΟΥΣ* . Πρέπει να καλλιεργούνται (μορφώνονται) και τα
κορίτσια .
(Κλεόβουλος ο Ρόδιος , 6ος αι.
π.χ.) .
*Η
γνώση της άγνοιας είναι η αρχή της σοφίας*
. (Κλεόβουλος)
.
|
444 - 366
π.χ.
|
*Το κέρδος από τη φιλοσοφία είναι
το να μπορείς να επικοινωνείς με τον εαυτό σου*
. (Αντισθένης από Αθήνα) .
*Ο σοφός είναι
αυτάρκης γιατί του
ανήκουν όλα όσα έχουν οι άλλοι* .
(Αντισθένης ).
*Όταν ο σοφός ασχοληθεί με την πολιτική δεν θα
ακολουθήσει τους ισχύοντες νόμους αλλά τον νόμο της αρετής*
.
(Αντισθένης )
.
*Για το σοφό τίποτε δεν είναι ξένο ή
ακατόρθωτο* . (Αντισθένης)
.
*Από τη σοφία έμαθα να μιλώ με τον εαυτό μου* . (Αντισθένης)
.
*Ο σοφός δεν υπερέχει τόσο στην επιλογή των καλών
, όσο στην αποφυγή των
κακών , έχοντας ως σκοπό το να
μη ζει επίπονα και στενάχωρα* . (Ηγησίας
από Κρήτη , 3ος αι. π.χ.)
.
*O
νους των
σοφών , όπως το χρυσάφι , έχει μεγάλο βάρος* . (Δημόφιλος
, 3ος αι. π.χ.) .
*Το χελιδόνι
μας καθιέρωσε την ωραία εποχή και οι λόγοι του σοφού
την ηρεμία της ψυχής* . (Δημόφιλος) .
*Είναι πολλά εκείνα που
εμποδίζουν τη γνώση , τόσο η αβεβαιότητα όσο και η συντομία της
ανθρώπινης ζωής* . (Πρωταγόρας από Άβδηρα , 480 - 410 π.χ.) .
*Οι σοφοί δεν υπάρχει περίπτωση
να νιώσουν λύπη , γιατί η
λύπη
είναι παράλογη συστολή της ψυχής* . (Απολλόδωρος από Σελεύκεια)
.
*Ο σοφός μπορεί να είναι
κυνικός , γιατί ο κυνισμός είναι ο σύντομος δρόμος για την
αρετή* .
(Απολλόδωρος) .
*Η μόρφωση αποκτάται με τον
χρόνο και με φροντίδα*. (Μητροκλής
από Θράκη , 4ος αι. π.χ.)
.
*Μη διστάζεις να πορευτείς πολύ
μακριά για να πας σ εκείνους που συνηθίζουν να διδάσκουν κάτι
χρήσιμο* . (Ισοκράτης) .
*Δεν υπάρχει ούτε θα υπάρξει
άνθρωπος που να γνωρίζει κάτι με σαφήνεια * (Ξενοφάνης
από Κολοφώνα , 6ος αι. π.χ.) .
*Όσο είμαστε νέοι , είμαστε
ανδρείοι , η σύνεση όμως αναπτύσσεται στα γηρατειά*. (Βίων
από Βορυσθένη , 3ος αι. π.χ.) .
*Η σοφία , δεν υπάρχει σε ένα ,
αλλά σε όλα τα ζωντανά . Όλα έχουν αντίληψη* . (Επίχαρμος από
Συρακούσες , 530 - 440 π.χ.) .
*ΠΑΘΕΙ
ΜΑΘΟΣ*
. (Αισχύλος ,
Πβ. Αισχ. Αγαμ.177)
. Δηλαδή αυτός που παθαίνει μαθαίνει , εξού και τα γνωμικά του
Λαού *του έγινε το πάθημα μάθημα και *τα
παθήματα των πρώτων, γεφύρι των δεύτερων*
.
*Σοφός είναι όποιος ξέρει τα
χρήσιμα
και όχι τα πολλά* . (Αισχύλος
από Ελευσίνα
,
525 - 456 π.χ.
) .
*Η μόρφωση είναι το ραβδί που
χρειάζεται κάποιος για να περπατήσει* .
(Μένανδρος από Αθήνα
, 324 - 291 π.χ.) .
*Με τη
φιλοσοφία πρέπει ν' ασχολείσαι μέχρι στιγμής, που έχεις
καταλάβει, ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ενός στρατηλάτη και
ενός ονηλάτη (οδηγό του γαϊδάρου)* .
(Κράτης
από Θήβα , 4ος αι. π.χ.) .
*Ο ΜΕΝ ΠΕΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΕΝ ΠΛΟΥΤΟ
ΚΑΙ ΕΝ ΠΕΝΙΑ ΟΥ ΤΑΡΑΣΣΕΤΑΙ Ο ΔΕ ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΣ ΕΝ ΑΜΦΟΙΝ* (Αρίστων)
Δηλαδή η καλλιέργεια (εκπαίδευση) βοηθά τον άνθρωπο στην
σωστότερη αντιμετώπιση των καθημερινών του προβλημάτων
.
*Να είσαι παιδί με τα
παιδιά , άνδρας με τον άνδρες , γέροντας με τους γέροντες΄ αυτό
είναι το ταλέντο του σοφού*. (Πίνδαρος) .
*ΑΓΑΘΑ ΚΟΠΟΙΣ ΚΤΩΝΤΑΙ*
. Ιδρώτα και κόπο θέλει η αρετή .
*ΤΑΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥΣ ΜΗ ΒΑΔΙΖΕΙΝ*
. Δηλαδή να μην βαδίζεις στους εύκολους δρόμους
.
*Μαθαίνοντας
τους άλλους, μαθαίνουμε και οι ίδιοι* .
(Σενέκας)
.
*Η σοφία είναι
μόνη από τα αποκτήματα μας , αθάνατη* . (Ισοκράτης) .
*Αν υποθέσουμε ότι αυτό
είναι δυνατό , (να μεταδώσουμε τη σοφία παντού) τότε ειλικρινά ο
τρόπος ζωής των θεών θα περάσει στους ανθρώπους . Τα πάντα
θα είναι γεμάτα δικαιοσύνη και φιλαλληλία και δεν θα έχουμε
ανάγκη από τείχη η νόμους* . (Διογένης ο Οινοανδέας ,
Επικούρειος φιλόσοφος) .
*ΕΙΣ
ΤΟΝ ΜΕΝ ΠΑΤΕΡΑ ΟΦΕΙΛΩ ΤΟ ΖΗΝ , ΕΙΣ ΤΟΝ ΔΕ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟ ΤΟ ΕΥ
ΖΗΝ*
. Δηλαδή στον πατέρα μου οφείλω ότι ζω
(υπάρχω) στον δάσκαλο
μου ότι ζω καλά .
(Μ. Αλέξανδρος) .
*Η
σοφία (φρόνηση) , δυναμώνει την
ψυχή ,
βελτιώνει την υγεία της και χρησιμεύει
σαν μέσο για την εξεύρεση και επίτευξη της αρετής*
. (Γ.
Σαχακιάν)
.
ΠΗΓΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου