Ν. Λυγερός, Χρ. Σπανός
Για να επινοήσουμε πώς θα είναι η μελλοντική ενεργειακή σκακιέρα στα νησιά μας και ειδικά στα Δωδεκάνησα, μέσω του πλαισίου της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης πρέπει να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί με τα σημερινά δεδομένα. Ας εξετάσουμε λοιπόν τους τωρινούς σταθμούς αποθήκευσης :
1. Κάλυμνος, ιδιοκτησία Κάτρη (αντιπρόσωπος Jet oil – Μαμιδάκη) χωρητικότητας 3000 m3 .
2. Κάλυμνος, ιδιοκτησία Ψαρόβα (εταιρεία Argo) χωρητικότητας 2500 m3 .
3. Ρόδος, ιδιοκτησία ΕΚΟ, χωρητικότητας περίπου 18000 m3 (στις δεξαμενές της ΕΚΟ φιλοξενούνται όλες οι εταιρείες που πουλάνε καύσιμα, όπως Jetoil, BP, Ελήν , Aegean κλπ)
Πιο συγκεκριμένα , oι δεξαμενές στη Ρόδο είναι συνολικής χωρητικότητας 18000 m3 (ΕΚΟ 10000 m3 και 8000 m3 οι άλλες εταιρείες). Όσον αφορά στα δρομολόγια και στα πλοία τώρα, έχουμε τα εξής :
1. Στα μικρά νησιά, όπως είναι to Καστελλόριζο, η Σύμη, η Τήλος, η Πάτμος κλπ πηγαίνουν πλοία μικρά για λογαριασμό της ΕΚΟ, κυρίως μία φορά το μήνα, αλλά σε έκτακτες περιπτώσεις και συντομότερα, ανάλογα με τις ανάγκες σε τοπικο επίπεδο . Παραδίδουν από 20m3 έως 80m3 ανάλογα με τις δεξαμενές που διατίθενται ανά νησί. Το πλοίο Ευαγγελίστρια είναι του Κάτρη και έχει χωρητικότητα 120 m3.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=237479200&header=true
2. Εφαρμογή σε νησιά όπως η Κως και η Ρόδος έχουν και πλοία χωρητικότητας 2400 m3 , όπως το παρακάτω που μεταφέρει πάνω του δικά του βυτιοφόρα, τα οποία γεμίζουν από το πλοίο και αδειάζουν απευθείας στα βενζινάδικα. Τέτοια πλοία έχουν η ΕΚΟ και η Ελήν. Η συχνότητα επίσκεψης τους είναι κάθε δέκα μέρες περίπου κατά μέσο όρο.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240827000&header=true
3. Για τη Ρόδο, λόγω μεγαλύτερης ζήτησης, αλλά και την Κάλυμνο, λόγω κοντινής απόστασης , συναντάμε πλοία, όπως τα παρακάτω, τα οποία και επισκέπτονται τις δεξαμενές κάθε 14 μέρες με χωρητικότητα από 2000 m3 έως 5000 m3.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240485000&header=true
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240911000&header=true
Για να έχουμε ένα χειροπιαστό παράδειγμα στο μυαλό μας, μία ενδεικτική διάρθρωση φορτίου για τη Ρόδο: 600m3 αμόλυβδη, 600m3 βιο diesel, 1000m3 Jet, 500m3 diesel. Βλέπουμε γενικότερα ότι μιλάμε για σχετικά μικρά μεγέθη που απαιτούν που απαιτούν και μια ευελιξία τόσο στα δρομολόγια όσο και στα πλοία μεταφοράς Δεν είναι λοιπόν δύσκολο να φανταστούμε το ανάλογο πλαίσιο με πλοία τύπου LNG ,δίχως να υπολογίσουμε τα επιβατηγά που θα μπορούσαν και αυτά να έχουν τη μορφή ,ενός επιβατικού με 600 θέσεις που έχει κατασκευαστεί ήδη στη Νορβηγία. Αυτές οι στρατηγικές επιλογές μοιάζουν σε τακτικό επίπεδο με αυτές μεταξύ ferries και δελφινιών, αλλά ήδη σε επιχειρησιακό επίπεδο διαφέρουν λόγω του γεωπολιτικού πεδίου και της ανάπτυξης της έρευνας στον τομέα των υδρογονανθράκων. Και σε επίπεδο στρατηγικό, διαφέρουν ριζικά λόγω της ανακάλυψης κοιτασμάτων στην Ανατολική Μεσόγειο.
1. Κάλυμνος, ιδιοκτησία Κάτρη (αντιπρόσωπος Jet oil – Μαμιδάκη) χωρητικότητας 3000 m3 .
2. Κάλυμνος, ιδιοκτησία Ψαρόβα (εταιρεία Argo) χωρητικότητας 2500 m3 .
3. Ρόδος, ιδιοκτησία ΕΚΟ, χωρητικότητας περίπου 18000 m3 (στις δεξαμενές της ΕΚΟ φιλοξενούνται όλες οι εταιρείες που πουλάνε καύσιμα, όπως Jetoil, BP, Ελήν , Aegean κλπ)
Πιο συγκεκριμένα , oι δεξαμενές στη Ρόδο είναι συνολικής χωρητικότητας 18000 m3 (ΕΚΟ 10000 m3 και 8000 m3 οι άλλες εταιρείες). Όσον αφορά στα δρομολόγια και στα πλοία τώρα, έχουμε τα εξής :
1. Στα μικρά νησιά, όπως είναι to Καστελλόριζο, η Σύμη, η Τήλος, η Πάτμος κλπ πηγαίνουν πλοία μικρά για λογαριασμό της ΕΚΟ, κυρίως μία φορά το μήνα, αλλά σε έκτακτες περιπτώσεις και συντομότερα, ανάλογα με τις ανάγκες σε τοπικο επίπεδο . Παραδίδουν από 20m3 έως 80m3 ανάλογα με τις δεξαμενές που διατίθενται ανά νησί. Το πλοίο Ευαγγελίστρια είναι του Κάτρη και έχει χωρητικότητα 120 m3.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=237479200&header=true
2. Εφαρμογή σε νησιά όπως η Κως και η Ρόδος έχουν και πλοία χωρητικότητας 2400 m3 , όπως το παρακάτω που μεταφέρει πάνω του δικά του βυτιοφόρα, τα οποία γεμίζουν από το πλοίο και αδειάζουν απευθείας στα βενζινάδικα. Τέτοια πλοία έχουν η ΕΚΟ και η Ελήν. Η συχνότητα επίσκεψης τους είναι κάθε δέκα μέρες περίπου κατά μέσο όρο.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240827000&header=true
3. Για τη Ρόδο, λόγω μεγαλύτερης ζήτησης, αλλά και την Κάλυμνο, λόγω κοντινής απόστασης , συναντάμε πλοία, όπως τα παρακάτω, τα οποία και επισκέπτονται τις δεξαμενές κάθε 14 μέρες με χωρητικότητα από 2000 m3 έως 5000 m3.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240485000&header=true
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=240911000&header=true
Για να έχουμε ένα χειροπιαστό παράδειγμα στο μυαλό μας, μία ενδεικτική διάρθρωση φορτίου για τη Ρόδο: 600m3 αμόλυβδη, 600m3 βιο diesel, 1000m3 Jet, 500m3 diesel. Βλέπουμε γενικότερα ότι μιλάμε για σχετικά μικρά μεγέθη που απαιτούν που απαιτούν και μια ευελιξία τόσο στα δρομολόγια όσο και στα πλοία μεταφοράς Δεν είναι λοιπόν δύσκολο να φανταστούμε το ανάλογο πλαίσιο με πλοία τύπου LNG ,δίχως να υπολογίσουμε τα επιβατηγά που θα μπορούσαν και αυτά να έχουν τη μορφή ,ενός επιβατικού με 600 θέσεις που έχει κατασκευαστεί ήδη στη Νορβηγία. Αυτές οι στρατηγικές επιλογές μοιάζουν σε τακτικό επίπεδο με αυτές μεταξύ ferries και δελφινιών, αλλά ήδη σε επιχειρησιακό επίπεδο διαφέρουν λόγω του γεωπολιτικού πεδίου και της ανάπτυξης της έρευνας στον τομέα των υδρογονανθράκων. Και σε επίπεδο στρατηγικό, διαφέρουν ριζικά λόγω της ανακάλυψης κοιτασμάτων στην Ανατολική Μεσόγειο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου