«Ελγίνεια Μάρμαρα: πρωτοφανής πράξη βανδαλισμού, που κρατήθηκε μυστική για 60 χρόνια».
Ο υπέρτιτλος στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας «Mail on Sunday» (Κυριακή 7 Ιουνίου) άναψε φωτιές στο Βρετανικό Μουσείο, στη βρετανική κυβέρνηση και έφερε με τον πιο δραματικό τρόπο στην επικαιρότητα το ελληνικό αίτημα για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ακρόπολη.
Διότι, όπως αποκαλύπτει ο ειδικός στα Μάρμαρα του Παρθενώνα Γουίλιαμ Σεντ Κλερ σε βιβλίο του, που κυκλοφόρησε χθες στην Αγγλία («Ο λόρδος Ελγιν και τα Μάρμαρα»), πριν από 60 χρόνια τα φυλασσόμενα στο Βρετανικό Μουσείο μάρμαρα -κάτω από άριστες, υποτίθεται, συνθήκες- υπέστησαν ανεπανόρθωτες καταστροφές κατά τη διάρκεια επέμβασης συντήρησής τους και το Μουσείο κράτησε μυστική την υπόθεση. (Ελευθεροτυπία 9/6/1998 )Ο υπέρτιτλος στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας «Mail on Sunday» (Κυριακή 7 Ιουνίου) άναψε φωτιές στο Βρετανικό Μουσείο, στη βρετανική κυβέρνηση και έφερε με τον πιο δραματικό τρόπο στην επικαιρότητα το ελληνικό αίτημα για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ακρόπολη.
Το δημοσίευμα της εφημερίδας «Mail on Sunday», που πήρε μεγάλη δημοσιότητα και πυροδότησε ανάλογα δημοσιεύματα στις χθεσινές αγγλικές εφημερίδες, βασίστηκε στο περιεχόμενο του βιβλίου του Γουίλιαμ Σεντ Κλερ.
Ο ειδικός στα Μάρμαρα του Παρθενώνα άντλησε τις πληροφορίες του αφού, ύστερα από πίεση ετών, κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στα απόρρητα μέχρι πρόσφατα Αρχεία του Βρετανικού Μουσείου.
Η πρωτοφανής ιστορία που έφερε στο φως είναι η εξής: Το 1937-38 ο λόρδος Ντάβιν, που είχε δώσει τα χρήματα για να κτιστούν οι πτέρυγες του μουσείου στις οποίες φιλοξενούνται τα Μάρμαρα του Παρθενώνα μέχρι σήμερα, έδωσε στους εργάτες του διαταγές, που ήταν εντελώς αντίθετες με τις επιταγές της επιστήμης συντήρησης αρχαίων ακόμα και τότε.Ο λόρδος Ντάβιν ήθελε τα Μάρμαρα όσο το δυνατόν λευκότερα γινόταν, αδιαφορώντας αν τα μηχανικά σκαρπέλα κατέστρεψαν έτσι και μεγάλο μέρος της ιστορικής επιφάνειας των γλυπτών, που χάθηκε πια για πάντα.
Την εποχή εκείνη το Βρετανικό Μουσείο, σε μια επίσημη έρευνα που έκανε για το θέμα, αλλά που κρατήθηκε μυστική, ανέφερε απλώς ότι η καταστροφή «δεν πρέπει να μεγαλοποιηθεί». Σήμερα, πάντως, εξήντα χρόνια μετά, το Βρετανικό Συμβούλιο παραδέχτηκε το γεγονός της φθοράς των Μαρμάρων, ενώ τα μέλη του Διοικητικού του Συμβουλίου, που συνήλθαν σε έκτακτη σύνοδο, αναμένεται ότι θα κληθούν να εξηγήσουν γιατί κράτησαν τη βρετανική κυβέρνηση στο σκοτάδι για τόσα χρόνια. Συγχρόνως, σε μια ύστατη προσπάθεια εξευμενισμού της κοινής γνώμης και επίδειξης καλής θέλησης, ανακοίνωσε ότι θα προσκαλέσει ειδικούς από όλο τον κόσμο για να συζητήσουν το θέμα της φθοράς που υπέστησαν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.
Μην ξεχνάμε ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Πολιτισμού Κρις Σμιθ είχε δηλώσει στη Βουλή των Κοινοτήτων ότι τα Μάρμαρα πρέπει να μείνουν στη Μεγάλη Βρετανία. «Εχουν διατηρηθεί σε πολύ καλή κατάσταση- τα φροντίσαμε πολύ», είχε τονίσει ο κ. Σμιθ. Εκπρόσωπός του, πάντως, αναγκάστηκε να δηλώσει στην εφημερίδα «Mail on Sunday»: «Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι ο Κρις Σμιθ δεν γνώριζε τίποτα για τη φθορά των Μαρμάρων, όταν έκανε τη δήλωση. Δεν μάθαμε τις λεπτομέρειες της υπόθεσης παρά το βράδυ της Πέμπτης, όταν ακούσαμε για το βιβλίο. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι τα Μάρμαρα φυλάσσονται σήμερα κάτω από τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Και δεν σχεδιάζουμε να τα επιστρέψουμε στην Ελλάδα».
Είναι φανερό ότι η Ελλάδα δεν θα αφήσει την ευκαιρία να περάσει ανεκμετάλλευτη. Ηδη ο πρέσβης μας στο Λονδίνο κ. Ζαφειρόπουλος με δηλώσεις του στη «Mail on Sunday» χαρακτήρισε την αποκάλυψη του βανδαλισμού ως ένα πρόσθετο επιχείρημα υπέρ του ελληνικού αιτήματος επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Τη στάση του συμμερίστηκε και η εφημερίδα, που αποκάλυψε το σκάνδαλο.
Σε άρθρο της σύνταξης η «Mail on Sunday» γράφει: «Το επιχείρημα του υπουργού Πολιτισμού Κρις Σμιθ ότι τα Μάρμαρα έχουν φυλαχθεί σε καλή κατάσταση έχασε κάθε αξιοπιστία». Και αφού υπενθυμίζει ότι για δεκαετίες η βρετανική κυβέρνηση έχει αρνηθεί εκκλήσεις για επιστροφή των Μαρμάρων, καταλήγει: «Οσο σημαντικό κι αν είναι το πλήγμα που θα δεχθεί το Βρετανικό Μουσείο με την απώλεια μερικών από τους σημαντικότερους θησαυρούς του, ωστόσο η αλήθεια πρέπει να ειπωθεί ανεξαρτήτως συνεπειών».
Πηγή: Εφημερίδα "Ελευθεροτυπία" http://erroso.blogspot.com
Ο λόρδος Ντάβιν, που θεωρείται σήμερα ένας έμπορος τέχνης χωρίς ηθικές αξίες, διέταξε τους εργάτες του να καθαρίσουν τα Μάρμαρα με τη χρήση μεταλλικών σκαρπέλων, έτσι ώστε να απομακρυνθούν οποιαδήποτε ίχνη χρώματος είχαν μείνει από την αρχαιότητα, αλλά και το μελί επίχρισμα που ήταν αποτέλεσμα δυο χιλιάδων χρόνων έκθεσης στα στοιχεία της φύσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου